Latauksessa häikkää...
Latauksessa häikkää...
Eilen hylätyn katsastuksen jälkeen, päätti satku osoittaa mieltään ja sytyttää latauksen merkkivalon + tiputtaa kierroslukumittarin nollaan. Ajattelin, että vika taitaa olla huonossa abikoliitoksessa laturin herätepiuhassa, ravistelun tuloksena auto toimi normaalisti, yhtä parin sekunnin merkkivalon palamista lukuunottamatta.
Noh, tänään sama vika jatkuu, Tein uuden liitoksen laturin herätteelle, ei vaikutusta. Vaihdoin laturin (vika ilmeni aluksi aina kun kytki läppärin tupakansytyttimeen tai laittoi sähkövehkeitä päälle), ei hyötyä...
Nyt ei enää pala laturin merkkivalo, mutta kierroslukuviisari on kokoajan nollassa, joskus ehkä nousee 100-200rpm. Olen putsaillut ja ruiskinut contact cleaneria laturin maadoitukseen ja herätteeseen, olen kokeillut toisella ehjällä mittarin polttimolla, heilutellut mittariston liitosta, putsannut puolan miinusnavan liitosta (moottorinohjaus megasquirt, auton johtosarja ottaa ainoastaan rpm tiedon tuosta) sekä kokeillut toisella jännitteensäätimellä, nykyisessä on n. 1cm pintaa hiilissä jäljellä. Akun jännite moottori käynnissä 9.5, sammuksissa jotain 10 pintaan, vetelee siis viimeisiään... Apukaapeleilla toisesta autosta ei vaikuttanut, paitsi jännitteen nousulle.
Missähän vika voisi olla?
Noh, tänään sama vika jatkuu, Tein uuden liitoksen laturin herätteelle, ei vaikutusta. Vaihdoin laturin (vika ilmeni aluksi aina kun kytki läppärin tupakansytyttimeen tai laittoi sähkövehkeitä päälle), ei hyötyä...
Nyt ei enää pala laturin merkkivalo, mutta kierroslukuviisari on kokoajan nollassa, joskus ehkä nousee 100-200rpm. Olen putsaillut ja ruiskinut contact cleaneria laturin maadoitukseen ja herätteeseen, olen kokeillut toisella ehjällä mittarin polttimolla, heilutellut mittariston liitosta, putsannut puolan miinusnavan liitosta (moottorinohjaus megasquirt, auton johtosarja ottaa ainoastaan rpm tiedon tuosta) sekä kokeillut toisella jännitteensäätimellä, nykyisessä on n. 1cm pintaa hiilissä jäljellä. Akun jännite moottori käynnissä 9.5, sammuksissa jotain 10 pintaan, vetelee siis viimeisiään... Apukaapeleilla toisesta autosta ei vaikuttanut, paitsi jännitteen nousulle.
Missähän vika voisi olla?
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Kierroslukumittari ei koskaan saa signaalia laturilta Saabissa, vaan puolalta tai sytytyspääteasteelta.Mimmi kirjoitti:kierroslukumitarikin on nollilla (ei saa signaalia laturilta).
Onko mittariston liittimet, taustakelmut ja mittarivalaistuksen sulake kunnossa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Mie laittaisin sen akun ensinnäkin lataukseen verkkovirtalaturilla ja akunkenkä irti. Sitte vois kokasta, että saisi sen latauksen toimimaan. Voisi luulla näin äkikseltään, että laturista hiilet loppu tms.
Voi olla, että sekin kierroslukumittari alkaa pelaamaan, kun saat latauksen pelaamaan, eli kieppimittarin vika voi ollakin oire matalasta jännitteestä.
Voi olla, että sekin kierroslukumittari alkaa pelaamaan, kun saat latauksen pelaamaan, eli kieppimittarin vika voi ollakin oire matalasta jännitteestä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ensimmäiseen viestiin kirjoitinkin, että hiilissä pintaa n. 1cm, kokeiltu myös toisella jännitteensäätimellä ja laturilla, ei vaikutusta vikaan...Mertmi kirjoitti:Mie laittaisin sen akun ensinnäkin lataukseen verkkovirtalaturilla ja akunkenkä irti. Sitte vois kokasta, että saisi sen latauksen toimimaan. Voisi luulla näin äkikseltään, että laturista hiilet loppu tms.
Voi olla, että sekin kierroslukumittari alkaa pelaamaan, kun saat latauksen pelaamaan, eli kieppimittarin vika voi ollakin oire matalasta jännitteestä.
Tänään illemmalla kokeilin vielä lisävirtakaapelin virittämistä laturin runkoon ja auton runkoon, ei vaikuttanut...
Voiko huono akku mahdollisesti vaikuttaa?
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Tänään vaihdoin uuden jännitteensäätimen. Boschin lämpökompensoitu malli. Vaihdon jälkeen käynnistyessä latausvalo ei syttynyt vielä virrat päällä, mutta vilkahti auton käynnistyessä ja sammui. Kierroslukumittari toimi normaalisti.
Kokeilin kaikkia sähkövermeitä, pyyhkijät, takalasinlämppäri yms, eikä valo syttynyt ja kierroslukumittarikin toimi. Sitten iskin läppärin laturin tupakansytytttimeen = kierrosluku nollille ja laturin valo syttyi palamaan... Läppärin laturia kokeiltu toisessa autossa ja tupansytytin mitattu, ettei ole + ja - yhdessä.
Mittasin yleismittarilla tässä vaiheessa laturin herätepiuhaan tulevan johdon jännitteen, oli ~0v. Tökkäsin lisävirtapiuhalla startilta herätteeseen +12v ja laturin valo syttyi, kierroslukumittari sai jotain eloa, tyhjäkäynnillä tosin pyöri jossain 200rpm tietymillä ja seurasi laiskasti kierroksilla...
Auton johtosarjasta laturin runkoon tuleva maa ja laturin herätepiuhat kun mittaa yleismittarin "piippauksella", ovat yhdessä. Tarkoittaako tämä, että johdot latausvalolle ovat ehjät, vai ovatko muuta kautta yhdessä?
onko kellään ollut samanmoista vikaa autossaan? Laturia ja jännitteensäädintä on kokeiltu useampaa, eli vika ei pitäisi olla ainakaan kummassakaan niissä. Olen myös sitä lisämaata koettanut tarjota laturin runkoon huonolla menestyksellä.
btw. vika alkoi hylätyn katsastuksen jälkeen, temperamenttisiä nuo saabit
.
Kokeilin kaikkia sähkövermeitä, pyyhkijät, takalasinlämppäri yms, eikä valo syttynyt ja kierroslukumittarikin toimi. Sitten iskin läppärin laturin tupakansytytttimeen = kierrosluku nollille ja laturin valo syttyi palamaan... Läppärin laturia kokeiltu toisessa autossa ja tupansytytin mitattu, ettei ole + ja - yhdessä.
Mittasin yleismittarilla tässä vaiheessa laturin herätepiuhaan tulevan johdon jännitteen, oli ~0v. Tökkäsin lisävirtapiuhalla startilta herätteeseen +12v ja laturin valo syttyi, kierroslukumittari sai jotain eloa, tyhjäkäynnillä tosin pyöri jossain 200rpm tietymillä ja seurasi laiskasti kierroksilla...
Auton johtosarjasta laturin runkoon tuleva maa ja laturin herätepiuhat kun mittaa yleismittarin "piippauksella", ovat yhdessä. Tarkoittaako tämä, että johdot latausvalolle ovat ehjät, vai ovatko muuta kautta yhdessä?
onko kellään ollut samanmoista vikaa autossaan? Laturia ja jännitteensäädintä on kokeiltu useampaa, eli vika ei pitäisi olla ainakaan kummassakaan niissä. Olen myös sitä lisämaata koettanut tarjota laturin runkoon huonolla menestyksellä.
btw. vika alkoi hylätyn katsastuksen jälkeen, temperamenttisiä nuo saabit

Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Kuollut akku aiheuttaa myös melko omituisia ja sattumanvaraisia ongelmia. Ensimmäisenä putsaisin maadoituspisteet ja heti toisena vaihtaisin uuden akun, vasta sitten siirtyisin laturin sähköliitäntöjen räpeltämiseen ja mahdolliseen lataussäätimen/koko laturin vaihtamiseen.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Saab 900C -90
Mittaristo saa virtaa latausvalon kautta mitä todennäköisimmin (ei kuulu saada tätä kautta). Saakohan mittaristo käyttöjännitteensä normaalisti? Mittaristoa ruokkivat sulakkeet ehjät? jne. Ilmeisimmin laturi pelaa ihan oikein ja tuo latausvalo yms. on oireita virran saannissa mittariston suuntaan. Kokeile maadoittaa laturille tuleva latausvalon johto, eli irroitat sen laturista ja vetäset maihin. Palaako latausvalo tässä tilanteessa? Jos ei, mittaristolle ei tule käyttöjännitettä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Nyt sain auton toimimaan ainakin koeajolenkin verran normaalisti. Kävin sulakkeita läpi ja laitoin kontakt kliineriä. Laturin valo syttyi normaalisti virrat päällä, sammui heti kun käänsi avainta.
Ei ollut vielä läppärin laturia käsillä, täytyy kokeilla sen laittamista tupakansytyttimeen vielä illemmalla.
Kiitokset kaikille auttaneille, näemmä joskus viat todella pienestä kiinni.
Kiroan nuo "putki"sulakkeet alimpaan helvettiin. Täytyy joskus vaivautua vaihtamaan sulakelaatikko lattasulakkeita kelpuuttavaan malliin...
Ei ollut vielä läppärin laturia käsillä, täytyy kokeilla sen laittamista tupakansytyttimeen vielä illemmalla.
Kiitokset kaikille auttaneille, näemmä joskus viat todella pienestä kiinni.
Kiroan nuo "putki"sulakkeet alimpaan helvettiin. Täytyy joskus vaivautua vaihtamaan sulakelaatikko lattasulakkeita kelpuuttavaan malliin...
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
T7 & T8 JC performance.
Kysy!