Latauksessa häikkää...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2837
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Latauksessa häikkää...

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Eilen hylätyn katsastuksen jälkeen, päätti satku osoittaa mieltään ja sytyttää latauksen merkkivalon + tiputtaa kierroslukumittarin nollaan. Ajattelin, että vika taitaa olla huonossa abikoliitoksessa laturin herätepiuhassa, ravistelun tuloksena auto toimi normaalisti, yhtä parin sekunnin merkkivalon palamista lukuunottamatta.

Noh, tänään sama vika jatkuu, Tein uuden liitoksen laturin herätteelle, ei vaikutusta. Vaihdoin laturin (vika ilmeni aluksi aina kun kytki läppärin tupakansytyttimeen tai laittoi sähkövehkeitä päälle), ei hyötyä...

Nyt ei enää pala laturin merkkivalo, mutta kierroslukuviisari on kokoajan nollassa, joskus ehkä nousee 100-200rpm. Olen putsaillut ja ruiskinut contact cleaneria laturin maadoitukseen ja herätteeseen, olen kokeillut toisella ehjällä mittarin polttimolla, heilutellut mittariston liitosta, putsannut puolan miinusnavan liitosta (moottorinohjaus megasquirt, auton johtosarja ottaa ainoastaan rpm tiedon tuosta) sekä kokeillut toisella jännitteensäätimellä, nykyisessä on n. 1cm pintaa hiilissä jäljellä. Akun jännite moottori käynnissä 9.5, sammuksissa jotain 10 pintaan, vetelee siis viimeisiään... Apukaapeleilla toisesta autosta ei vaikuttanut, paitsi jännitteen nousulle.

Missähän vika voisi olla?
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mimmi kirjoitti:kierroslukumitarikin on nollilla (ei saa signaalia laturilta).
Kierroslukumittari ei koskaan saa signaalia laturilta Saabissa, vaan puolalta tai sytytyspääteasteelta.

Onko mittariston liittimet, taustakelmut ja mittarivalaistuksen sulake kunnossa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie laittaisin sen akun ensinnäkin lataukseen verkkovirtalaturilla ja akunkenkä irti. Sitte vois kokasta, että saisi sen latauksen toimimaan. Voisi luulla näin äkikseltään, että laturista hiilet loppu tms.

Voi olla, että sekin kierroslukumittari alkaa pelaamaan, kun saat latauksen pelaamaan, eli kieppimittarin vika voi ollakin oire matalasta jännitteestä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mimmi kirjoitti:Mites nämä tupaöljyllä puristaen kampiakselia pyörittävät? Niissä kun ei ole puolaa tai sytkäpäätettä. :lol:
90, 99, OG900 -otsikon alla Saabissa on aina puola ja sytytystulpat.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2837
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Mertmi kirjoitti:Mie laittaisin sen akun ensinnäkin lataukseen verkkovirtalaturilla ja akunkenkä irti. Sitte vois kokasta, että saisi sen latauksen toimimaan. Voisi luulla näin äkikseltään, että laturista hiilet loppu tms.

Voi olla, että sekin kierroslukumittari alkaa pelaamaan, kun saat latauksen pelaamaan, eli kieppimittarin vika voi ollakin oire matalasta jännitteestä.
Ensimmäiseen viestiin kirjoitinkin, että hiilissä pintaa n. 1cm, kokeiltu myös toisella jännitteensäätimellä ja laturilla, ei vaikutusta vikaan...

Tänään illemmalla kokeilin vielä lisävirtakaapelin virittämistä laturin runkoon ja auton runkoon, ei vaikuttanut...

Voiko huono akku mahdollisesti vaikuttaa?
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2837
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Tänään vaihdoin uuden jännitteensäätimen. Boschin lämpökompensoitu malli. Vaihdon jälkeen käynnistyessä latausvalo ei syttynyt vielä virrat päällä, mutta vilkahti auton käynnistyessä ja sammui. Kierroslukumittari toimi normaalisti.

Kokeilin kaikkia sähkövermeitä, pyyhkijät, takalasinlämppäri yms, eikä valo syttynyt ja kierroslukumittarikin toimi. Sitten iskin läppärin laturin tupakansytytttimeen = kierrosluku nollille ja laturin valo syttyi palamaan... Läppärin laturia kokeiltu toisessa autossa ja tupansytytin mitattu, ettei ole + ja - yhdessä.

Mittasin yleismittarilla tässä vaiheessa laturin herätepiuhaan tulevan johdon jännitteen, oli ~0v. Tökkäsin lisävirtapiuhalla startilta herätteeseen +12v ja laturin valo syttyi, kierroslukumittari sai jotain eloa, tyhjäkäynnillä tosin pyöri jossain 200rpm tietymillä ja seurasi laiskasti kierroksilla...

Auton johtosarjasta laturin runkoon tuleva maa ja laturin herätepiuhat kun mittaa yleismittarin "piippauksella", ovat yhdessä. Tarkoittaako tämä, että johdot latausvalolle ovat ehjät, vai ovatko muuta kautta yhdessä?


onko kellään ollut samanmoista vikaa autossaan? Laturia ja jännitteensäädintä on kokeiltu useampaa, eli vika ei pitäisi olla ainakaan kummassakaan niissä. Olen myös sitä lisämaata koettanut tarjota laturin runkoon huonolla menestyksellä.

btw. vika alkoi hylätyn katsastuksen jälkeen, temperamenttisiä nuo saabit ;).
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Kuollut akku aiheuttaa myös melko omituisia ja sattumanvaraisia ongelmia. Ensimmäisenä putsaisin maadoituspisteet ja heti toisena vaihtaisin uuden akun, vasta sitten siirtyisin laturin sähköliitäntöjen räpeltämiseen ja mahdolliseen lataussäätimen/koko laturin vaihtamiseen.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2837
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Akku oli yön yli latauksessa, nyt jännite yleismittarilla mitattuna 13v. Putsaan maadotukset runkopalkista huomenna ja ilmoittelen, vaikuttaako mihinkään suuntaan. Putsasin tämänmaadoituspaikan (syylärin edessä) viimeksi syksyllä.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Katsopa onko sulake nro 13 palanut.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mittaristo saa virtaa latausvalon kautta mitä todennäköisimmin (ei kuulu saada tätä kautta). Saakohan mittaristo käyttöjännitteensä normaalisti? Mittaristoa ruokkivat sulakkeet ehjät? jne. Ilmeisimmin laturi pelaa ihan oikein ja tuo latausvalo yms. on oireita virran saannissa mittariston suuntaan. Kokeile maadoittaa laturille tuleva latausvalon johto, eli irroitat sen laturista ja vetäset maihin. Palaako latausvalo tässä tilanteessa? Jos ei, mittaristolle ei tule käyttöjännitettä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2837
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Nyt sain auton toimimaan ainakin koeajolenkin verran normaalisti. Kävin sulakkeita läpi ja laitoin kontakt kliineriä. Laturin valo syttyi normaalisti virrat päällä, sammui heti kun käänsi avainta.

Ei ollut vielä läppärin laturia käsillä, täytyy kokeilla sen laittamista tupakansytyttimeen vielä illemmalla.


Kiitokset kaikille auttaneille, näemmä joskus viat todella pienestä kiinni.

Kiroan nuo "putki"sulakkeet alimpaan helvettiin. Täytyy joskus vaivautua vaihtamaan sulakelaatikko lattasulakkeita kelpuuttavaan malliin...
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

onko satkussakin tuo sama syndrooma, ysiysissä on sulake nro 4 se joka palaessaan sytyttää latausvalon, sammuttaa varvimittarin + bensa/lämpö + lasinpyyhkijät.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin