satkun renkaan pultti poikki

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Niin ja kannattaa lyödä tosiaan isolla lekalla pois ne vanhat tumpit ja ihan pyörän laakereita vasten vaan... :wink: sitten kohta vaihdetaan pyöränlaakereita.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

toms kirjoitti:Niin ja kannattaa lyödä tosiaan isolla lekalla pois ne vanhat tumpit ja ihan pyörän laakereita vasten vaan... :wink: sitten kohta vaihdetaan pyöränlaakereita.
Itekin tota mietin, että korjaamokirja ja taitaa alfamerinkin korjausopas neuvoa käyttämään erityistä ulosvetäjää, jossa olevaa pulttia pyörittämällä se pyöränpultti puristetaan pois paikaltaan. Tommosen voisi varmasti näppäränä valmistaa itse.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Mertmi kirjoitti:Tommosen voisi varmasti näppäränä valmistaa itse.
tein sellasen M16 pultti ja sellanen pitkä erikoismutteri perusosina, tavallinen latakka jotain 10 mm paksu taipui protossa, ihmettelin kyllä suuresti. Oli sit jotain työkaluterästä nurkissa., siitä kun tein parannetun painoksen niin alkoi pelittämään. Mallia otin korjaamokässäreistä, joissa on kuvia erikoiskaluista. Totakaan ei kyllä juurikaan tarvii, paitti voihan sitä ns. sormiruuvina käyttää ku potkii itteensä entistä ehompiin saavutuksiin.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

toms kirjoitti:Niin ja kannattaa lyödä tosiaan isolla lekalla pois ne vanhat tumpit ja ihan pyörän laakereita vasten vaan... :wink: sitten kohta vaihdetaan pyöränlaakereita.
en ollut vielä ehtinyt heittää roskiin pois vaihtamaani takapyörän napaa, joten kokeilin piruuttani miten nuo pinnapultit lähtevät irti siitä. aika mojovasti saa kyllä vasaralla mättää, ainakin yhdestä, tod.näk. kahdesta meni kierteet pilalle koska en käyttänyt mitään vasaran ja pultin väliin. ehkä crc:llä pehmentäen olisi riittänyt vähempi voima(?)
laakeria ei tarvinut sääliä koska oli sökö.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Älkää nyt höpertäkö, pinnapultit lähtee irti yhdellä terävällä napautuksella, semmosella oikealla vasaralla (600g), eikä laakerit siitä kärsi tai ole mulla ainakaan kärsiny niissä vehkeissä mistä olen pinnapultit vaihtanut.
Hyvällä mutterimopolla saa mutterit noin 600nm (½ tuumaisella) joka on saman verran mitä Scanian eturattaat momentissaan, yleensä älyttömällä kiristämisellä pilataan pultti/pinnapultti ja vanne.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

lintta go go kirjoitti:Älkää nyt höpertäkö, pinnapultit lähtee irti yhdellä terävällä napautuksella, semmosella oikealla vasaralla (600g)
en ole eri mieltä. olen vaan itse tosi surkea vasarankäyttäjä, ja naulankin upottaminen puuhun vaatii meikäläiseltä usein toistakymmentä iskua.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin