Välivaihde

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Välivaihde

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Tuossa vähän noita välityksiä tutkiskelin ja korjaamokäsikirjoissa lukee välivaihteista, mutta mikä välivaihde on?

Ensiövaihteen ymmärrän sekä tasauspyörästön tietysti. Kun tuossa aloitan laatikon kunnostamisen ja lukon asentamisen niin ajattelin, josko vähän välityksiä muuttaisi.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

Kytkinakselilta ketjulla väliakselille= enska, väliakselilta rattailla ryhmäpyörälle= välivaihde.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Penanen kirjoitti:Kytkinakselilta ketjulla väliakselille= enska, väliakselilta rattailla ryhmäpyörälle= välivaihde.
Tähän vielä pieni nippelitietojatkokysymys:

Kun kuulee sanottavan, että "välipyörästö pitää ääntä", kumpaa edellämainituista oikeastaan tarkoitetaan? Ensiövedon ketjua vai noita välivaihteen rattaita?
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

Normaalissa rakenteessa väliakselin tilalla on kytkinakseli. Semmoisessa jos kytkin ylhäällä laatikko kahisee ja loppuu kytkintä painaessa, on kytkinakselin laakerointi rikki. Se on kova paikka laakerille, melkein kaikki laatikot alkaa oireilemaan siitä. Saabissa harvemmin ääni muuttuu kytkimen painamisen myötä, ennenminkin vedätyksen ja moottorijarrutuksen aikana. Kyllä rattaat alkaa helpommin ääntelee kuin ketju, jos laakerit on huonot. Ketjussa on äänensä jo uutena, täytyy vaan tunnistaa se ja unohtaa.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
Vastaa Viestiin