APC-boksin kunnosta
APC-boksin kunnosta
Minkä näköisiltä teillä arvon kanssa saabistit on APC-boksit näyttäneet sisältä?
En viitsinyt enää mankkuvena-ruikutuksen alle alkaa tästä selitteleen. Mutta mutta, käytin tänään boksin irti ja auki. Piirilevyllä oli kevyttä hapettumaa tinoissa ja sisällä olevissa ruuveissa, yksi ruuvi oli kevysti rusoteessa. Laatikko oli sisältä puhdas eikä tiivisteiden sisäpuolella näkynyt paskaa joten vesihöyry on näköjään tehnyt tehtäväänsä ja luikerrellut sisään.
Liitin sekä piirilevyllä, että auton johtosarjassa olivat puhtaat. Ruiskutin niihin kuitenkin Crc:tä. Anyway, suurin ihmetyksen aihe oli parissa kohtaa piirilevyn "tinapuolella" näkynyt ja komponentin tinauksista "valunut" tumma räkä. Suvun elektroniikka-asentaja eli oma äitini epäili sanallisen briiffauksen jälkeen komponentin käyneen melko kuumana, kaiketi siis paskana. Komponentti oli se kolmijalkainen jäähdytyslevyllä varustettu, pystyssä ei-liitin puolella.
En viitsinyt enää mankkuvena-ruikutuksen alle alkaa tästä selitteleen. Mutta mutta, käytin tänään boksin irti ja auki. Piirilevyllä oli kevyttä hapettumaa tinoissa ja sisällä olevissa ruuveissa, yksi ruuvi oli kevysti rusoteessa. Laatikko oli sisältä puhdas eikä tiivisteiden sisäpuolella näkynyt paskaa joten vesihöyry on näköjään tehnyt tehtäväänsä ja luikerrellut sisään.
Liitin sekä piirilevyllä, että auton johtosarjassa olivat puhtaat. Ruiskutin niihin kuitenkin Crc:tä. Anyway, suurin ihmetyksen aihe oli parissa kohtaa piirilevyn "tinapuolella" näkynyt ja komponentin tinauksista "valunut" tumma räkä. Suvun elektroniikka-asentaja eli oma äitini epäili sanallisen briiffauksen jälkeen komponentin käyneen melko kuumana, kaiketi siis paskana. Komponentti oli se kolmijalkainen jäähdytyslevyllä varustettu, pystyssä ei-liitin puolella.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Ainakin jokainen vastaava boksi jonka itse olen aukaissut on ollut jonkinasteisen ruosteen/hapettuman vallassa, joten ei liene syytä välittömään huoleen.
Yhtään yli 10v vanhaa "ohjainta" en ole avannut, mikä olisi ollut täysin puhdas.
Yhtään yli 10v vanhaa "ohjainta" en ole avannut, mikä olisi ollut täysin puhdas.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: APC-boksin kunnosta
Olisiko kuitenkin vaan kyse siitä, että tuollainen raskaampi komponentti olisi varmuuden vuoksi erikseen juotettu käsin, kun muuten tuppaa jäämään kylmäjuotoksia. Niitähän on mm. keskuslukon bokseista nyt korjailtu paljonkin. Muistaakseni omassakin APC-boksissa oli joku komponentti jälkikäteen juotetun näköinen, eikä oikein tunnu todennäköiseltä että sieltä nyt joku tuollainen transistori T09 olisi pitänyt vaihtaa.dimebak kirjoitti:suurin ihmetyksen aihe oli parissa kohtaa piirilevyn "tinapuolella" näkynyt ja komponentin tinauksista "valunut" tumma räkä.
http://www.900aero.com/images/tech/new_apc.jpg
http://www.900aero.com/images/tech/apco1_4.jpg
Tokihan T09 tuo näyttää ohjaavan magneettiventtiiliä, mutta olisiko joku osannut tuon boksin viedä elektroniikkagurun luo diagnosoitavaksi ja vika olisi paikallistettu tuohon transistoriin ja sitten vaihdettu. Todennäköisempää lienee ollut kuitenkin laittaa vialliset boksit vaihtoon.
Oletko tutkinut paineanturin, entä sytytysjohdot? Mittasitko magneettiventtiilin käämin? Onko oire siis, että venttiili naksuttelee tyhjäkäynnilläkin?
http://www.netikka.net/chenriks/apcsuomi/APC3_S.htm
http://www.netikka.net/chenriks/apcsuomi/APC_S.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Elikkä venttiili oireilee/oireili lämpimällä koneella, päivittäin niin ajaessa kuin tyhjäkäynnillä, joskus tietenkin vähemmän ja taisipa olla joku päivä ettei kuulunut mitään. Toisinaan naputtaessa, kun piti jarrua pohjassa hetken niin naputus loppui. Ja jännä oli se, kun venttiili ei naputtanut mutta ku käytti kaasua pohjassa niin kierrosten laskiessa naputti.
Pitänee katsoa sitä paineanturia (se lienee siellä polvisuojan takana?) ja tulpanjohdot, kun pitää muutenkin kurkata miltä tulpat näyttää.
Tänä pnä ei ei sitten naputtanut ja nätisti ahtoi. Paha vaan ku täällä Pohojanmaalla ei oo kunnon mäkiä missä näkis kunnolla. Tasamaalla tuon testaaminen tahtoo olla sellaista, että kierrokset nousee ja ahdot sitä myön laskee kuten pitää.
Niin, ja sellainen jäi eilen mainitsematta, että piirikortissa oli tarra kiinni jossa luki "Usa 01"?!?
Pitänee katsoa sitä paineanturia (se lienee siellä polvisuojan takana?) ja tulpanjohdot, kun pitää muutenkin kurkata miltä tulpat näyttää.
Tänä pnä ei ei sitten naputtanut ja nätisti ahtoi. Paha vaan ku täällä Pohojanmaalla ei oo kunnon mäkiä missä näkis kunnolla. Tasamaalla tuon testaaminen tahtoo olla sellaista, että kierrokset nousee ja ahdot sitä myön laskee kuten pitää.
Niin, ja sellainen jäi eilen mainitsematta, että piirikortissa oli tarra kiinni jossa luki "Usa 01"?!?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Hiissataanpa pienellä updatella topicia ylemmäs. Elikkäs, tuon boksin aukaisun/liittimien voitelun crc:llä jne. jälkeen ei ole ollut mitään kummempaa. Olisiko ollut likaa ja kontaktihäiriö liittimellä? Eilen jopa käytin autopesukoneessa eikä sen jälkeen liioin ole kylmällä tahi kuumalla koneella mankku räpätellyt.
Hyvin ahtaa mutta ahtakoot.
Hyvin ahtaa mutta ahtakoot.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
V**tu, nyt apc-systeemin osat syyniin. Rupesi tänään mankku takomaan sen jälkeen, kun auto seisoi hetken pihassa. Lopettaa hetken ajon jälkeen. Prkl 

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Erittäin tympeää tuo iäkkään apsin remppaaminen . Koko satkun omistus ajan olen itsekkin takunnut satunnaisten ahtojen kanssa. Toisinaan ahtaa hyvin ja toisinaan taas ei. Ihan lotolla tuntuu tulevan. Mihinkään "silmillä näkyvään" en ole saanut yhdistettyä. Vaihdettuja/testattuja osia lähes kaikki lukuunottamatta johtosarjaa. Nyt kun sain seos mittarin kiinni satkuun niin apc vaihtuu hukkaportin varteen sijoitetun vetojousen kautta kireämpään aktuun tai vastaavaan...dimebak kirjoitti:V**tu, nyt apc-systeemin osat syyniin. Rupesi tänään mankku takomaan sen jälkeen, kun auto seisoi hetken pihassa. Lopettaa hetken ajon jälkeen. Prkl

Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Et ole tainnut vielä kokeilla paineanturin ohittamista kokonaan, ehkä olisi aika....dimebak kirjoitti:V**tu, nyt apc-systeemin osat syyniin. Rupesi tänään mankku takomaan sen jälkeen, kun auto seisoi hetken pihassa. Lopettaa hetken ajon jälkeen. Prkl
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Mitäs sillä saadaan testattua? Eikös sen olis hyvä olla paikoillaan ettei särje koko moottoria, kai?
Kyllä mie aattelin lähteä siitä, että käy OSM:än mukaan naku- ja paineanturin läpi. Mankullekin lienee jokin vastusarvo olemassa varmaan?
Sais tuon nyt kuntoon niin voisi rauhassa ajella. Hamassa tulevaisuudessa ku kiehtois asentaa DI/APC-tsydeemi
Kyllä mie aattelin lähteä siitä, että käy OSM:än mukaan naku- ja paineanturin läpi. Mankullekin lienee jokin vastusarvo olemassa varmaan?
Sais tuon nyt kuntoon niin voisi rauhassa ajella. Hamassa tulevaisuudessa ku kiehtois asentaa DI/APC-tsydeemi

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Paineanturin mittaaminen:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 7844#67844
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 7844#67844
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kävinpä tuossa hieman kohteita läpi autosta ja seuraavaa huomasin;
- tulpat NGK BCP7EVX kuluneet, ajettu mun käytössä reilusti yli 20tkm + edellisen omistajan ajamat. Säätelin.
- kaksi vuotta olleet jakajan kansi ja pyörijä vaihtokunnossa. Putsasin.
Em. kikkailujen aikana mm. putsasin mankkuvenaa puhdistusspraylla ja crc:llä, siirsin puolan johdon menemään ylävesiletkun yli ja kokeilin räplätä hukkiksen tankoa, liikkuu. Kävin testilenkin ja ahdot jäi alas ku kuumana kesäpäivänä, tänään nyt ei niin lämmin ollut.
Sen jälkeen oli muuta kikkailua ja tovin päästä auto käyntiin ja toiselle lenkille. Mankku räpättää joten ei sen kummempaa vaikutusta, mutta lopettaa ennen kuin lähden pihasta. Ahtaa kuten edellä.
Takaisin kotipihaan ja OSM eli Official Service Manual että yleismittari autolle. Apc:stä liitin irti ja auki. Joten:
- putsasin liittimeen valuneet hapettuman väriset crc-liemet pois
- putsasin tiivisteet liittimestä
- paineanturi antoi 11.1ohm vastuksen, siis kunnossa ku 5-13ohm ilmoittaa OSM
- nakutusanturista en saanut mitään lukua, VAC-puoli yleismittarissani ei mene kuin 600 tai 200VAC, pitäisi olla ilmeisesti paljon pienempi
Mutta, kun aloin sitten irroittamaan nakutusanturia huomasin sen olevan suorassa ja pultin aivan saatanan lujassa. OSM ilmoittaa anturille 20° eteenpäin kulmaa ja 14Nm momenttia. Mittasin anturia suoraan sen navoista, ei mitään. Anturi takaisin, nyt 20° kulmaan eteenpäin ja pienellä räikällä kiristys. Testilenkille, taas. Kone ahtoi enemmän ja kakkos että kolmos vaihteella tuntui hieman potkua, jos sitä 160hp katillisen potkua voi potkuksi sanoa
Jäin lenkillä parkkiin toviksi ja starttasin uudelleen. Ei räpätystä. Myöhemmin illasta (Swe-Fin ekalla erätauolla) kokeilin uudelleen eikä räpätystä.
Loppuun puun koputukset. Kop kop.
- tulpat NGK BCP7EVX kuluneet, ajettu mun käytössä reilusti yli 20tkm + edellisen omistajan ajamat. Säätelin.
- kaksi vuotta olleet jakajan kansi ja pyörijä vaihtokunnossa. Putsasin.
Em. kikkailujen aikana mm. putsasin mankkuvenaa puhdistusspraylla ja crc:llä, siirsin puolan johdon menemään ylävesiletkun yli ja kokeilin räplätä hukkiksen tankoa, liikkuu. Kävin testilenkin ja ahdot jäi alas ku kuumana kesäpäivänä, tänään nyt ei niin lämmin ollut.
Sen jälkeen oli muuta kikkailua ja tovin päästä auto käyntiin ja toiselle lenkille. Mankku räpättää joten ei sen kummempaa vaikutusta, mutta lopettaa ennen kuin lähden pihasta. Ahtaa kuten edellä.
Takaisin kotipihaan ja OSM eli Official Service Manual että yleismittari autolle. Apc:stä liitin irti ja auki. Joten:
- putsasin liittimeen valuneet hapettuman väriset crc-liemet pois
- putsasin tiivisteet liittimestä
- paineanturi antoi 11.1ohm vastuksen, siis kunnossa ku 5-13ohm ilmoittaa OSM
- nakutusanturista en saanut mitään lukua, VAC-puoli yleismittarissani ei mene kuin 600 tai 200VAC, pitäisi olla ilmeisesti paljon pienempi

Mutta, kun aloin sitten irroittamaan nakutusanturia huomasin sen olevan suorassa ja pultin aivan saatanan lujassa. OSM ilmoittaa anturille 20° eteenpäin kulmaa ja 14Nm momenttia. Mittasin anturia suoraan sen navoista, ei mitään. Anturi takaisin, nyt 20° kulmaan eteenpäin ja pienellä räikällä kiristys. Testilenkille, taas. Kone ahtoi enemmän ja kakkos että kolmos vaihteella tuntui hieman potkua, jos sitä 160hp katillisen potkua voi potkuksi sanoa

Jäin lenkillä parkkiin toviksi ja starttasin uudelleen. Ei räpätystä. Myöhemmin illasta (Swe-Fin ekalla erätauolla) kokeilin uudelleen eikä räpätystä.
Loppuun puun koputukset. Kop kop.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Oliko nakutusanturin liitinkoskettimet puhtaat vai hapettuneet?dimebak kirjoitti:Kop kop.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... anturi.jpg
Minulla tonttu jäi lämpimänä peruspaineille. Nakutusanturin liittimen irrottaminen ja kiinnittäminen auttoi hetkeksi. Nakutusanturin johdon ja liittimen vaihtaminen auttoi hetkeksi. Anturin liitinpinnien puhdistaminen hapettumista on tähän mennessä auttanut pysyvästi. Johto on edelleen se laittamani uusi, vaikka vanhakin johto siellä johtosarjassa vielä olisi helposti käyttöönotettavissa.
Taisit unohtaa mitata paineanturin ylipaineella ja varmistaa ettei pätki paineen muuttuessa.
Kop kop.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Nakutusanturin liitin sekä johdon päästä ja anturista olivat puhtaat. Anturissa Boschin vuosilukukoodi 050, vuosiluku lienee ainakin uudempi kuin auto.
Paineanturia tosiaan en saanut mitattua 0.6bar paineella. Ei ole painemittaria jolla moisen oli voinut testata. Mietin jo eilen, että kohtuu tarkka mittari, y-haara, autonventtiili, pieniä klemmareita ja alipaineletkua niin saisi tehtyä "paineentuottajan".
Paineanturia tosiaan en saanut mitattua 0.6bar paineella. Ei ole painemittaria jolla moisen oli voinut testata. Mietin jo eilen, että kohtuu tarkka mittari, y-haara, autonventtiili, pieniä klemmareita ja alipaineletkua niin saisi tehtyä "paineentuottajan".
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tuo kolmenumeroinen 050 osoittaa valmistuspaikan. http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... koodit.htmdimebak kirjoitti:Anturissa Boschin vuosilukukoodi 050, vuosiluku lienee ainakin uudempi kuin auto.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jep, noi 050 oli sellaisen ympyrän sisällä joten ei taida olla sittenkään valmistusaika. Tuon mukaan se olisi 1980
Vanhempi kuin auto.
Väliaikatietona auto on pelannut nyt pari päivää ilman mitään ongelmia. Melko henkimaailman hommia jos korjaantu tuolla, että käänsi nakuanturin oikeaan asentoon ja laittoi sen löysempään kiinni. No, mankku ei räpätä, ahtaa alle punarajan kuten viime kesänä ja huikeat maks. ahdot tulee siinä 2700rpm paikkeilla. Ja tosiaan kakkos- ja kolmosvaihteella tuntuu pieni nykäisy, kun alkaa ahtamaan. Se on ollu alku kesän hukassa. Käynti varmasti tasoittunee jahka saan laitettua jakajan kannen, pyörijän ja tulpat uudet.
Ja asian vierestä seuraavassa huollossa pitää laittaa kattiin uudet pultit ja mutterit. Haponkestävät löystyvät. Niiden tilalle on jo hommattu kuumasinkityt pultit ja metalliset nylockit.

Väliaikatietona auto on pelannut nyt pari päivää ilman mitään ongelmia. Melko henkimaailman hommia jos korjaantu tuolla, että käänsi nakuanturin oikeaan asentoon ja laittoi sen löysempään kiinni. No, mankku ei räpätä, ahtaa alle punarajan kuten viime kesänä ja huikeat maks. ahdot tulee siinä 2700rpm paikkeilla. Ja tosiaan kakkos- ja kolmosvaihteella tuntuu pieni nykäisy, kun alkaa ahtamaan. Se on ollu alku kesän hukassa. Käynti varmasti tasoittunee jahka saan laitettua jakajan kannen, pyörijän ja tulpat uudet.
Ja asian vierestä seuraavassa huollossa pitää laittaa kattiin uudet pultit ja mutterit. Haponkestävät löystyvät. Niiden tilalle on jo hommattu kuumasinkityt pultit ja metalliset nylockit.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001