Mitsu vai garret ?
Mitsu vai garret ?
Haulla tuli niiiiiin paljon juttua että kumpi se nyt on parempi 16v turbossa, mitsu vai garret ja mistä johtuu se että mitsu ei pidä peruspaineita vaan joutuu säätään niitä 100 tkm jälkeen ( ja mistä se säädetään ja miten ? )
Anteeksi tyhmyyteni Turbojen suhteen vaan kun ei ole tarttenut rapata itse turboja vaikka 7 vuotta sellainen tallissa ollut....
Anteeksi tyhmyyteni Turbojen suhteen vaan kun ei ole tarttenut rapata itse turboja vaikka 7 vuotta sellainen tallissa ollut....
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Mitsu kaikin tavoin parempi ahdin, riittää vissiin pidemmällekin ja spoolaa nopeammin ja aikaisemmin. Vaihdelaatikkoa saa helpommin rikki mitsulla kuin garetilla. Näin ainakin jotkut väittää. Viritetyissä vehkeissä ainakin syntyy helposti mitsulla korkeita ahtopiikkejä jolloin syntyy hetkittäisiä vääntöpiikejä jotka voivat olla kohtalollisia laatikolle.
Mitsun hukkaportti on vaan suoraan sanottuna liian hepponen..
Mitsun hukkaportti on vaan suoraan sanottuna liian hepponen..
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Riippuu vähän, aika lailla makuasia. T16 Garretti on viritysahtimena siinä mielessä parempi, ettei ole pakopuoleltaan ihan niin tukkoinen kuin Mitsu. T8 Garretti on kyllä selvästi kaikinpuolin huonompi ahdin. Käyttöautossa ehkä Mitsu miellyttävämpi pehmeämmän käytöksen ja herkemmän heräämisen vuoksi. Mitsu myös hiukan kestävämpi, varsinkin pakopesä parempaa valua joka ei halkeile yhtä helposti.
Mitsussa on löysä hukkaportin kello ja ahdas pakopesä, joten yläkierroksilla ahdot yleensä eivät vaan tahdo pysyä. Lääkkeeksi käy esim. ulkoinen lisäjousi tai jäykempi kello vaikkapa Garrettista. Pakopaineet ovat kyllä silti korkeat, joten Garretti on siinä mielessä koneelle hiukan ystävällisempi.
Oma mielipiteeni on että kunnossa oleva T16 Garretti on mukavampi. Ihan vaan luonteensa ja äänien vuoksi. Kone tuntuu olevan ja on ylävireisempi, ahtimen heräämisen huomaa paremmin ja se T3:lle ominainen vihellys jaksaa aina vaan hymyilyttää.
Viriahtimet sitten erikseen, kummastakaan vakioahtimesta ei sellaiseksi juuri ole.
Mitsussa on löysä hukkaportin kello ja ahdas pakopesä, joten yläkierroksilla ahdot yleensä eivät vaan tahdo pysyä. Lääkkeeksi käy esim. ulkoinen lisäjousi tai jäykempi kello vaikkapa Garrettista. Pakopaineet ovat kyllä silti korkeat, joten Garretti on siinä mielessä koneelle hiukan ystävällisempi.
Oma mielipiteeni on että kunnossa oleva T16 Garretti on mukavampi. Ihan vaan luonteensa ja äänien vuoksi. Kone tuntuu olevan ja on ylävireisempi, ahtimen heräämisen huomaa paremmin ja se T3:lle ominainen vihellys jaksaa aina vaan hymyilyttää.
Viriahtimet sitten erikseen, kummastakaan vakioahtimesta ei sellaiseksi juuri ole.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Minkä kokoinen jousi tai mistä saa uuden garretin kellon.
Entä jos tulee turbon huolto eteen niin kannattaako / voiko mitsua modifioida paremmaksi / onnistuuko ylipäätään vai vaihtaako merkkiä johonkin toiseen vai mitä kannattais ???
Entä jos tulee turbon huolto eteen niin kannattaako / voiko mitsua modifioida paremmaksi / onnistuuko ylipäätään vai vaihtaako merkkiä johonkin toiseen vai mitä kannattais ???
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Tuohon mitsun Turboon tais pienellä ranetuksella saada sen Garret T3/4 Hukkiksen kellon. Toisaalta siinä herää taas ajatus vaihtaa samalla koko 3/4 tilalle. Gerrettiin ainakin saa hyvin varaosia ja kohtuu hintaisia huoltopaketteja.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Jousen voi laittaa ulkopuolelle kiskomaan hukkaporttia kiinni, kytkimen palautusjousta on esimerkiksi käytetty. Hakusanalla lisäjousi saattaa löytyä lisätietoa. Ei tietoa mistä saisi edullisesti Garrettin uusia kelloja, mutta moni turbopulju myy kyllä erilaisia hukkiksen kelloja.
Satkun orkkismitsua ei voi juurikaan modailla, TE05 on harvinainen tyyppi jota on käytetty lähinnä vain Volvoissa ja Saabeissa T3 mallisen laipan takia.
Garrettia voi asiantuntevilla turbopajoilla varmasti modauttaa, T3/4 hybridiksi tai vaikka trim 60 imusiivelle. Ainakin ProTurbo on tuollaisia modauksia tilauksesta tehnyt.
Satkun orkkismitsua ei voi juurikaan modailla, TE05 on harvinainen tyyppi jota on käytetty lähinnä vain Volvoissa ja Saabeissa T3 mallisen laipan takia.
Garrettia voi asiantuntevilla turbopajoilla varmasti modauttaa, T3/4 hybridiksi tai vaikka trim 60 imusiivelle. Ainakin ProTurbo on tuollaisia modauksia tilauksesta tehnyt.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Itse laitoin yhdessä vaiheessa jarrupolkimesta lisäjousen, ei tarvinnut kuin nippusiteen niin sai kiinni. Sitä en tiedä kuinka pitkälle tuossa jousessa riittää kiristysvaraa, itse laitoin vaan 0,8:aan...
Helppo oli ainakin kokeilla, asennuksessa meni ehkä minuutti.
Helppo oli ainakin kokeilla, asennuksessa meni ehkä minuutti.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti