Vaunun vetäminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Vaunun vetäminen

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Tervehdys!

Oon tässä vähänsen aatellut ostaa asuntovaunua.

Nyt kyselisinkin että miten SAAB 99 / 90 ja 900 mallit sopivat vaunun vetoon?

Oon kuullut että pito-ongelmia pahoissa paikoissa on luvassa. Mutta muuten kuulemma menee. Etenkin tehojen puolesta jaksaa kuulemma hyvin vetää.

Kai se yks kaasarinenkin jaksaa vaunua vetää?

Noin 1000 kg vaunua oon ajatellut.
SAAB
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Kyllä se jaksaa jos opettelee ennakoivaa ajoa eli ottaa hiukan vauhtia mäkiin ja sit hyväksyy sen että isoissa mäissä se vauhti tippuu jonkin verran.
ps. ja vitosta ei sit päälle vaunun kans :D
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Vastataan nyt tännekin vielä:

Aisapaino oli kyllä tarkka 99:n kanssa -> keventää keulaa tosi nopeasti -> sutii ihan odottomattomissakin paikossa (vaikka oli silloin hyvät iskarit takana).

Bensankulutus :roll: vaatii kyllä vähän opettelua riippuen vaunusta. Vauhtia pitää kerätä ennakoivasti ylämäkeen ainakin 99:n kaasarivehkeellä, jos et ennakoi, saat pudottaa mäen alussa neloselta kolmoselle ja painaa kolmosella lämä lattiassa mäen päälle,pahimmassa tapauksessa kakkosella runtukello punarajalla, varjopuolena liikaa taasen et voi kerätä vauhtia, ettei perässä tuleva vaunu ala heittelemään liikoja. Sopivasti kun harjoittelee, niin kyllä se optimi löytyy. Nimim. 200km ja 37 litraa, vastaava toinen reissu alle 30 L ja sitten pysyikin siinä jatkossa. Dieselkonehan ei olisi vastaavalla repimisellä moksiskaan, mutta kyllä bensakoneella kannattaa opetella ajamaan, sen saa kyllä hörppäämään huussi perässä.
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

Re: Vaunun vetäminen

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

kimmoisa kirjoitti:Tervehdys!

Oon tässä vähänsen aatellut ostaa asuntovaunua.

Nyt kyselisinkin että miten SAAB 99 / 90 ja 900 mallit sopivat vaunun vetoon?

Oon kuullut että pito-ongelmia pahoissa paikoissa on luvassa. Mutta muuten kuulemma menee. Etenkin tehojen puolesta jaksaa kuulemma hyvin vetää.

Kai se yks kaasarinenkin jaksaa vaunua vetää?

Noin 1000 kg vaunua oon ajatellut.
En kyllä lähtis mitään jäähallin kokoista vaunua vetämään millään vanhalla saabilla. Vetelen silloin tällöin peräkärryä (max 750 kg) , jota saa isolla lautakuormalla ajaa kusi sukassa.

Vaihtiahan pitää pudottaa, jos homma alkaa olla vaarallista. Toki tuolla kesäviikonloppuliikenteessä on muitakin tien tukoksia:)
OG900i -88
VW 1300 -70
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Vaunun vetäminen

Viesti Kirjoittaja Svc »

tpsaab kirjoitti: En kyllä lähtis mitään jäähallin kokoista vaunua vetämään millään vanhalla saabilla. Vetelen silloin tällöin peräkärryä (max 750 kg) , jota saa isolla lautakuormalla ajaa kusi sukassa.
Lautakuorma on yksi vaarallisimpia, sillä se kuormataan hyvin helposti väärin, eli niin, että aisa keventää auton taka-akselia. Tälläinen viritys on hengenvaarallinen. Lähtee nimittäin käsistä todella helposti jopa alle 60 km/h vauhdissa. Lisäksi tälläinen kuorma voi jopa irrottaa vanhemman kuluneen vetopään kuulasta ihan itsestään.
Kuorman painopisteen pitää AINA olla kärryn akselin etupuolella.

Tien päällä on varma sakon paikka ja kuorman purkaminen, jos aisa hyppää ylös irrotettaessa. Asteikko taisi olla 12-15 päiväsakkoa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2932
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Bensankulutuksesta sellainen opettavainen tarina, että kerran nuorena miehenä lähdin Subaru Leonen (1,8 4WD) ja ison trailerin kanssa hakemaan vanhaa Mersua Pohjanmaalta. En heti tajunnut, miten pieniä vaihteita pitää käyttää, joten menomatkalla (4 henkeä + tyhjä traileri) käytin nelosta ja viitosta, vaikka meno oli takkuista. Kulutus oli aivan hirveä.

Sitten paluumatkalla (4 henkeä + traileri + 1400kg Mersu päällä) oli pakko nöyrtyä kierrosten ja vaihteiden käyttöön ja ajaa suurin osa matkasta kolmosella. Viitosvaihteella ei metriäkään. Tulos: Hieman pienempi kulutus kuin tyhjän trailerin kanssa menomatkalla! :o
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Anu Saukko

Viesti Kirjoittaja Anu Saukko »

Itte oon vetäny kolmella eri 900;lla 1080kg vaunua.Aina ongelmana lämmöt.Vallankin kun tulee maantieajosta taajamaan,vauhti tipuu niin lämmöt nousee.Ratkaisin ongelman laittamalla keulaan turbon tuplapuhaltimet ja laitoin lämpöanturin rinnalle kytkimen jolla sain puhaltimet toimimaan "pakolla".Toimii.
Nykyisin käytän vaunun vetoon Pajeroa! Muut ajot normaalisti SAABilla.
junnu
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 08:34
Paikkakunta: pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja junnu »

Turbo satkulla oon vedelly joitain vuosia 1100kg vaunua ja viitosta en ole säästelly,Ei ainakaan vielä propleemia.kulutushan riippuu ajo tyylistä/maastosta.Täällä pohjanmaan tasaisilla vauhtina 80-100 kulutus noin 12.,Keskisuomen mäkisillä osuuksilla hörppii 15l.Yli 110 vauhdissa vaunu vie autoa??Kaasari satkun kyvyistä ei tietoa,mutta monella tutulla vaunukäytössä i malli ja ovat tyytyväisiä.Olis kiva tietää onko joku saanut viitosvaihteen vioitettua vaunukäytössä?
Nii ja taka jousitusta kannattaa jäykistää.
puh.050-3748237
#3078
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

Re: Vaunun vetäminen

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

Svc kirjoitti: Lautakuorma on yksi vaarallisimpia, sillä se kuormataan hyvin helposti väärin, eli niin, että aisa keventää auton taka-akselia. Tälläinen viritys on hengenvaarallinen. Lähtee nimittäin käsistä todella helposti jopa alle 60 km/h vauhdissa. Lisäksi tälläinen kuorma voi jopa irrottaa vanhemman kuluneen vetopään kuulasta ihan itsestään.
Kuorman painopisteen pitää AINA olla kärryn akselin etupuolella.

Tien päällä on varma sakon paikka ja kuorman purkaminen, jos aisa hyppää ylös irrotettaessa. Asteikko taisi olla 12-15 päiväsakkoa.
Noin tuossa on voinut käydä. Kärry on 250cm pitkä, siihen mahtuu nipin napin 4-6 metrisiä neloslautoja & kakkosnelosia. Pitääpä varmistaa jatkossa tuo painopiste nokkapyörän kans!
Multakuormaa ajettaessa moista heiluntaa ei muistaakseni tapahtunu..
OG900i -88
VW 1300 -70
Vastaa Viestiin