PIKA-APUA, kiitos (tehostimen hihna)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

PIKA-APUA, kiitos (tehostimen hihna)

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Moi,

Matkalla hesaan tänään pamahti tehostimen hihna. Soitto varaosaliikkeeseen antoi ympäripyöreän vastauksen, että kahta pituutta on...

Mikä on oikea pituus?
Auto 1992, 2.0 16V Turbo Cabriolet ilmastoinnilla

Juu ja vanhaa hihnaa ei ole...tai on jossakin Nurmijärven kohdilla.
Jos saisi apua, niin voisin tilata hihnan valmiiksi ja vaihtaa viikonloppuna.

-T
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Toivottavasti on apua, omassa 2,1 litrasessani on tehostajan hihna 825mm. Kaikissa 16-tappisissa pitäisi olla sama.

8-naulaisessa hihna taas on 1175mm useimmissa tapauksissa.

16-tappisen menee nätisti paikalleen käsinkin, mutta tuo 8-tappisen hihna on niin kireä, että pitää nostaa huulille ja startilla pyöräyttää paikalleen. jos kokeilee pidempää hihnaa, niin kiristysvara loppuu ja hihna jää löysälle.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Se vanha hihna on jotenkin jumissa siellä jonkin hihnapyörän välissä. Alakauttako tuo vaihdetaan? Ei se nyt ihan käsin mene, kun ei ole työkaluja matkassa ja vaatteinakin on puku (hyi saatana) :)
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Huikko kirjoitti:Se vanha hihna on jotenkin jumissa siellä jonkin hihnapyörän välissä. Alakauttako tuo vaihdetaan? Ei se nyt ihan käsin mene, kun ei ole työkaluja matkassa ja vatteinakin on puku (hyi saatana) :)
Yläkautta olen itse vaihtanut, mutta ilmastoidussa autossa on varmaan kompura vähän tiellä..Mahtaakohan tuossa olla vielä ilmastoinnin hihnakin edessä?

Se tehostajan pumpun kiinnitysmutteri pitää löysätä, jolloin päästään kiertämään säätöruuvia. Säätöruuvi on siinä jotakuinkin kannen alareunan tasalla. Käden pitäisi sopia sinne tulipellin ja jakoketkukopan väliin ihan hienosti..

Vanhan hihnan saaminen pois jostain "rakosesta" onkin sitten temppu, jumittuvat välillä todella tiukkaan. Paras lienee katkaista hihna ja koittaa vetää päästä ihan voimalla pois ja jos ei lähde, niin koittaa sitten terävällä puukolla varovaisesti runnoa se hihna paloiksi jolloin varisee pois, tai sitten jää sinne.. :lol:


No ei se "käsin" tarkoittutkaan muuta kuin hihnan nostamistä vapautetulle hihnapyörälle, tuohon löysäämiseen toki pitää olla ainakin 13mm, mahdollisesti myös 16 tai 17mm lenkki myös..
Musta puku on hyvä, rasvatahrat ei näy. Tai ota takki ja paita pois, housut ei hommassa varmaan likaannu, vaan ainoastaan oikea käsi.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Joo ei tässä muuta kuin se, että ne hihnan rippeet hankaa siellä muihin hihnoihin ja jos yritän nilkuttaa tästä tampereelle 180km, niin sitten jossakin vaiheessa ei ole enää laturia eikä vesipumppua kehissä ollenkaan.

Periaatteessa riittää kun saan vanhan rippeet pois tuolta eikös??
Sitten ei vaan ole tehostettua ohjausta? Muuta vahinkoa ei silloin tule?

-T
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Jaahas...merkkivakuutuksestakaan ei ole näemmä mitään iloa, kun ei vakuutuyhtiö auta oikeasti. Tiepalvelu ei auta.

Maksetaan 50€ kenelle tahansa, joka saapuu tänään kallioon vaihtamaan hihnan, tai ainakin auttamaan. Hihnakin pitäisi olla mukana auttajalla. Viiden maissa lähden ajamaan kohti Tamperetta ja ostan työkalut, haalarit ja muut tarpeet ekasta paikasta joka tulee vastaan...

Tero Huikko
044-7905408

Saa olla käytettykin hihna. Vaihdan kotona tallissa kuitenkin heti kaikki hihnat kun vain pääsisin sinne saakka ensin :P
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

akyttala kirjoitti: 8-naulaisessa hihna taas on 1175mm useimmissa tapauksissa.

16-tappisen menee nätisti paikalleen käsinkin, mutta tuo 8-tappisen hihna on niin kireä, että pitää nostaa huulille ja startilla pyöräyttää paikalleen. jos kokeilee pidempää hihnaa, niin kiristysvara loppuu ja hihna jää löysälle.
Kettuunnuin tuon 8V tehostimen hihnan kanssa temuamiseen, laitoin 1184 pitkän hihnan, menee suht helposti paikoilleen (säiliön korkki irti, niin kääntyy vielä helpottavat lisämillit) eikä lopu kirrausvarakaan kesken.

Valitettavasti en topikin aloittajaa kerkiä jeesaamaan, just lähössä Inkooseen...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

V.J.S kirjoitti:
akyttala kirjoitti: 8-naulaisessa hihna taas on 1175mm useimmissa tapauksissa.

16-tappisen menee nätisti paikalleen käsinkin, mutta tuo 8-tappisen hihna on niin kireä, että pitää nostaa huulille ja startilla pyöräyttää paikalleen. jos kokeilee pidempää hihnaa, niin kiristysvara loppuu ja hihna jää löysälle.
Kettuunnuin tuon 8V tehostimen hihnan kanssa temuamiseen, laitoin 1184 pitkän hihnan, menee suht helposti paikoilleen (säiliön korkki irti, niin kääntyy vielä helpottavat lisämillit) eikä lopu kirrausvarakaan kesken.

Valitettavasti en topikin aloittajaa kerkiä jeesaamaan, just lähössä Inkooseen...
Mulla taas oli jostain kumman syystä laitettu "merkkihuollossa" (pulju mainosti itseään merkkikorjaamona, mutta Saabilta sanottiin, että ei sitä enää ole) 1195mm pitkä hihna ja se oli sitten kiristetty ihan tappiinsa ja silti vinkui pirusti. Helppo se oli kyllä pois saada paikaltaan, eipä tarvinnut tosiaankaan sitä korkkiakaan irrottaa, ja silti nousi hihnapyörältä ihan kauniisti.. :lol:


Jokos topicin aloittaja sai autonsa kuntoon?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Ei saanut, mutta sai sen tampereelle talliin.
Tehostimen pumppu on irti !
Ne kolme ruuvia joilla tuo on kiinni siinä raudassa ovat kaikki poikki...hmm.

Laitoin jäähtymään sen eilen ja aloittelen tässä illalla miettimisen mitä sen kanssa tehdään.

Kiitos kaikille avun tarjoajille. Muutamat puhelinsoiton sain, mutta selvisin omin eväin tampereelle.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Ei s-tana! Millä ilveellä tuon pumpun saa takaisin rautaan kiinni. Tuonne mahdu mistään välistä tekemään mitään. Ei ala- eikä yläkautta!

Kierteetkin on mysteeri. M8:lta nuo vaikuttavat mutten saa yhtään pulttia kierrettyä edes huulille.

Siellä on siis ne kaikki kolme pulttia, joilla pumpun runko on raudassa kiinni niin kateissa. Ilmeisesti se on ollut oikein yhdellä kiinni loppuvaiheessa ja sekin on nyt sitten kadonnut kesken ajon.

Auttakaa! :)
Voiko tuon laittaa M6:n pulteilla, prikoilla ja muttereilla kiinni?

Entä kuinka se pumppu lähtee sieltä pois?
Rauta irti ja toinen moottorinkiinnike?
Saisi pöydällä sen sitten kiinni siihen rautaan paremmin...

Entäs kuinka tehdään nesteiden täyttö sen jälkeen?
Voiko vaan kaataa säiliöön vai pitääkö se ilmata jotenkin?
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Noniin...auto nipussa ja kädet verillä. Tulipahan vaihdettua kaikki hihnat samalla.

Pumppu oli edellisen omistajan jäljiltä tosiaan vain yhdellä pultilla kiinni ja sekin oli se keskimmäisin, jolloin hihna pääsi taittamaan pulttia.

No nyt se on kunnolla kiinni. :)
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
mart96
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Viesti Kirjoittaja mart96 »

ei mikään yllätys muuten-mun Shveitsistä tuodussa Aerossa olu samallalailla vaan yksi pultti tallella
Vastaa Viestiin