Tässä line pressure regulatorissako piilee vika kun lähtee huonosti käyntiin lämpimänä ?
linkki : http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... r.jpg.html
Vaikuttaa siltä että bensat valuu takaisin tankkiin heti kun pumpun sammuttaa. Bensapumpun takaiskuventtiili on vaihdettu (varmuuden vuoksi vaikka vanhakin oli ehjä). Vuotoja ei linjastosta ole löytynyt.
Pystyykö tuota venttiiliä mitenkään korjaamaan, auttaisiko esim. o-renkaan vaihto ? Minkähän kokoinen o-rengas tuossa venttiilissä on ?
Järjestelmäpaineensäätimessä vikaa ?
Oletan että sulla on siis mekaaninen K-jetronic. Sen jälkeen voisin olettaa vielä, että paineakku/varaaja tankin tienoilla ja suuttimet ovat paljon mahdollisempia vikakohteita. Omaani vaihdoin huonon kuumakäynnistyvyyden vuoksi uudet suuttimet motonetistä ja ei ole esiintynyt sen koommin. Suuttimien vuotaminen kuumana helppo todeta vaikka siten, että ajat kuumaksi ja ruuvaat suuttimen irti imusarjasta, mutta et suutinputkesta. Jos tippaa tulee suuttimen päähän niin on vaihdon aika. Paineakun toimivuuden testaamiseen pitää löytää sopiva mittari jostain...
Paine akkua ja tiiviitä suuttimia tarvitaan pitämään painetta polttoaineputkissa ja järjestelmässä kun kone on kuuma ettei löpö höyrysti putkeen ja aiheuta lukkoja. Huono käynnistyvyys ja /tai kolmella käyminen johtuu monesti tuosta höyrylukosta, joka poistuu hitaasti järjestelmästä.
Kannen halkeamisellakin mua säikyteltiin, mutta jos kylmäkäynnistykset sujuu ok, niin kannessa ei vikaa liene.
Paine akkua ja tiiviitä suuttimia tarvitaan pitämään painetta polttoaineputkissa ja järjestelmässä kun kone on kuuma ettei löpö höyrysti putkeen ja aiheuta lukkoja. Huono käynnistyvyys ja /tai kolmella käyminen johtuu monesti tuosta höyrylukosta, joka poistuu hitaasti järjestelmästä.
Kannen halkeamisellakin mua säikyteltiin, mutta jos kylmäkäynnistykset sujuu ok, niin kannessa ei vikaa liene.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
K-jetronic on kyseessä. Kylmänä lähtee käyntiin, joskus röpöttäen, mistä päättelinkin että bensaa tulee ainakin ryypynsuuttimelle. Kuumanakin lähtee, mutta hiemankin kun seisoo kauemmin, joutuu sahaamaan kauan ja sitten lähtee röpöttäen käyntiin.
Suuttimet tuosta viime kesänä katsottiin ja näytti siltä ettei vuoda. Voisinhan nuo vielä kertaalleen tarkistaa kuitenkin.
diagnoosi:
Kun virta-avainta kääntää ja bensapumppu surahtaa, kuuluu paineenvaraajasta kurahduksia. Muutaman kerran kun kääntää, kurahtelu loppuu. Välittömästi kuitenkin alkaa kuulua paineenvaraajan jousen ääni kun pumppua ei käytä ja bensa ilmeisestikin valuu takaisin tankkiin paluuputkea pitkin. Pumpun takaiskuventtiili on vaihdettu joten siitä sen ei pitäisi päästä. Auton alla ei myöskään haise bensa, joten paineenvaraaja tuskin vuotaa. Tästä siis päättelin että bensa pääsee paluulinjaan järjestelmäpaineensäätimestä..
Suuttimet tuosta viime kesänä katsottiin ja näytti siltä ettei vuoda. Voisinhan nuo vielä kertaalleen tarkistaa kuitenkin.
diagnoosi:
Kun virta-avainta kääntää ja bensapumppu surahtaa, kuuluu paineenvaraajasta kurahduksia. Muutaman kerran kun kääntää, kurahtelu loppuu. Välittömästi kuitenkin alkaa kuulua paineenvaraajan jousen ääni kun pumppua ei käytä ja bensa ilmeisestikin valuu takaisin tankkiin paluuputkea pitkin. Pumpun takaiskuventtiili on vaihdettu joten siitä sen ei pitäisi päästä. Auton alla ei myöskään haise bensa, joten paineenvaraaja tuskin vuotaa. Tästä siis päättelin että bensa pääsee paluulinjaan järjestelmäpaineensäätimestä..
Taitaa olla k-jetronicille tyypillisiä nuo kuumakäynnistysongelmat, mm. Porsche 924:ssa on vastaavia ongelmia. http://www.924.org/techsection/3fuel.ht ... %20problem
Täytynee tarkistaa vielä nuo suuttimet vuotaako ne, ja avata tuo järjestelmäpaineensäätöventtiili jos vika sieltä löytyisi. O-renkaan varmaan joutuu vaihtamaan kun venttiilin aukoo, jos tietäisi minkä kokoinen se on niin voisi ostaa sen varalle..
Täytynee tarkistaa vielä nuo suuttimet vuotaako ne, ja avata tuo järjestelmäpaineensäätöventtiili jos vika sieltä löytyisi. O-renkaan varmaan joutuu vaihtamaan kun venttiilin aukoo, jos tietäisi minkä kokoinen se on niin voisi ostaa sen varalle..
Vaihda /Lainaa/ kokeile käytetyyn vastaavaan se säädin niin tiedät että onko vika siinä. Itellä oli ja ainoo oire oli se että ei aina jäänyt ekalla käyntiin vaan röpelsi. 40€ hajottamolla ko. osa ite irroitettuna.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: Järjestelmäpaineensäätimessä vikaa ? (vika korjattu)
Tuoltahan se vika löytyi. Tuossa kuvassa olevan osan nro. 1 o-renkaasta oli pieni palanen irronnut ja se riitti aiheuttamaan tuon bensanpaineiden häviämisen. Nyt lähtee käyntiin ongelmitta.Kalle900 kirjoitti:Tässä line pressure regulatorissako piilee vika kun lähtee huonosti käyntiin lämpimänä ?
linkki : http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... r.jpg.html
Vaikuttaa siltä että bensat valuu takaisin tankkiin heti kun pumpun sammuttaa. Bensapumpun takaiskuventtiili on vaihdettu (varmuuden vuoksi vaikka vanhakin oli ehjä). Vuotoja ei linjastosta ole löytynyt.
Pystyykö tuota venttiiliä mitenkään korjaamaan, auttaisiko esim. o-renkaan vaihto ? Minkähän kokoinen o-rengas tuossa venttiilissä on ?