OG 900 Cabriolet Turbo ja 225/45R17 (mitattua faktaa)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

OG 900 Cabriolet Turbo ja 225/45R17 (mitattua faktaa)

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Moi,

Tuli tehtyä rengasostoksia, kun halvalla sai :)

Eli 225/45R17 renkaat on nyt ja keskiviikkoaamuna mennään katsomaan mitä seuraa sovittelusta.

Vaihtoehtona on 17x7 vanne joko 38 tai 42 ET:llä. Voihan olla ettei mahdu kummallakaan pyörimään.

Olisiko jollakin kokemusta valmiiksi jommasta kummasta ET:stä ja sopivuudesta. Alusta on turbocabrion vakio - ei madallettu, mutta ajattelin kyllä laittaa nuo madallusjousetkin jossakin vaiheessa kiinni.

Kommentteja? Vakioalustalla ja madalluksella? Jos 215/45R17 mahtuu pyörimään, niin voiko olla noin pienestä kiinni ettei mahdu?
Viimeksi muokannut Huikko, Ke Touko 23, 2007 14:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Näistä asioista on keskusteltu ennenkin, haulla pitäisi löytyä jonkin verran juttua.

ET 38 on oikeampi vaihtoehto, ET42 on vähän liian sisällä, vanne ottaa edessä kiinni jousilautaseen. 225 / 45 / 17 mahtunee pyörimään normaalitilanteissa, mutta kuormattuna saattaa tulla ongelmia. Veikkaan että ainakin takana ottaa kiinni kun kuormaa on tarpeeksi. Omassa autossa alla siis 17x7 ET37 vanteet, rengaskoko 215/45 ja jouset lesjöfors. Tällä yhdistelmällä ei ota kiinni mistään mikäli pohjaanlyöntikumit takana ovat kunnossa.

offtopiccina voisi mainita, että Saabi muuttui lähes mukavaksi kun vaihdoin eteen uudet renkaat, vanhat kulahtaneet Bridgestonet olivat kovat, meluisat ja uraherkät. Uusilla Toyon renkailla taas tuntuu kulkevan nätimmin kuin talvipyörillä.
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Juu haulla löytyy ja mitään ei saa kysyä ettei joku vastaa noin. Mutta haulla löytyy liikaa mutua. Jonkun mielestä sopii ja jonkun toisen mielestä taas ei sovi. Siksi halusin tiedon joltakin joka olisi ihan kokeillut, eikä perusta tietoaan esim. hakuun täältä.

Kiitos.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Dodii...

Testattua:

17x7 pelkkä vanne, ET 42 EI MAHDU, ottaa kiinni jousilautaseen edessä
ET 38 Mahtuu, mutta on alle millin päässä, ET 37 lähes sama juttu

17x7 ET 37 Rengas 215/45R17 tai 225/45R17 EI MAHDU, kun rengas ottaa kiinni jousilautaseen edessä.

17x7 ET 25 Rengas 205/50R17 mahtuu ja pyörii hyvin. Kovaa kantatessa ottaa edestä kiinni kaareen. Normiajossa ei ota

17x7 ET37 rengas 205/50R17 ottaa kiinni jousilautaseen edessä. Ihan sama mitä haulla löytyy. Teki mieli ottaa kuvia, että uskotaan :)

Mutta tässä on nyt tänään rengasliikkeessä testattua dataa. Renkaina kokeiltiin Michelin Pilot Primacya, jossa on aika leveä vannesuoja.

Jos haluaa olla varma asiasta, niin aeron 16" vanne ja siihen 205/50R16 päälle. Näin munkin olisi pitänyt tehdä, mutta ajellaan nyt näillä.

:)
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

17" 7" et 35 vanne ja siihen joko 205/40(45)/17 tai 215/40(45)/17 rengas.

mahtuu.

17" vanteelle tuo 50 sarjalainen on liian korkea rengas.

hyvä että on nyt faktaa 8)
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Nyt on otteeessakin merkinnät rengaskoon muutoksesta.

205/45R17 88W on alla 17x7 ET 25 vanteilla.

Konttorilla pompittiin kahteen pekkaan alustan päällä, eikä ota missään tilanteessa mistään kiinni.

Tämä voi olla helpottavaa tietoa kanssasaabistelijoille, koska ET25 vanteissa on valikoima huomattavasti laajempi ja osaa löytyy suoraan 65mm keskireiälläkin.

Mainittakoon vielä että rengasmerkkinä on BF Goodrichin uusi g-Force Profiler.

Alusta on autossa siis turbon vakio.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Hieno homma saadaan lisää tietoa! ET25 on joissakin katalogeissa suositeltu Saabiin kun vanteita katselin. Itsellä ei ole kyllä ollut mitään ongelmia ET 37, 17x7 ja renkaina 215/45/17. En ole mitannut kuinka paljon jää väliä jousilautaseen, pitäisiköhän yrittää... Taitaa olla Saabeissa yksilö eroja, omassa on ollut edessä vielä parit eri renkaatkin :) Voisikohan madallusjouset vaikuttaa tuohon etäisyyteen jousilautasesta? ET35 on pidetty täälä foorumilla melko ideaalisena 17x7 vanteelle, kuten saabracing kertoi.

Kuinkas tämä yhdistelmä käyttäytyy takana: 205/45R17 17x7 ET 25? Eikö ota kiinni takakaareen kuormattuna, pystyittekö testaamaan konttorilla tätä? Omassa jää tilaa hyvin vähän kun ottaa auton täyteen ja jos rengas olisi 1cm ulompana niin aivan varmasti ottaisi kiinni ja kunnolla. Toisaalta 215/45 kumi on hieman korkeampi eikä alustakaan ole sama.

edit: Miltä nuo matalammat kumit tuntuu ajella? Tuliko paljon epämukavampi tai hakeeko uriin herkemmin?
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

et25 on toisessa og900 205/55/16 nokian kumit, niin takaa ottaa kiinni kun kuormaa kyydissä, etenkin töyssyissä.

vakioalusta.

se kiinni ottaminenhan johtuu siitä, että takarengas ei ole keskellä pyöränaukkoa.

suunnitteluvirhe jo tehtaalla, sen voi korjata siirtämällä taka-akselia eteen päin tarvittava määrä...

sillon ei ole ongelmaa et25:kaan... jos 205 kumi ja pyöreäreunainen profiili.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

saabracing kirjoitti: se kiinni ottaminenhan johtuu siitä, että takarengas ei ole keskellä pyöränaukkoa.

suunnitteluvirhe jo tehtaalla, sen voi korjata siirtämällä taka-akselia eteen päin tarvittava määrä...

sillon ei ole ongelmaa et25:kaan... jos 205 kumi ja pyöreäreunainen profiili.
Olikos jollain linkki sellaseen punaseen melko laiteltuun satkuun jossa toi asia oli hoidettu kuntoon. Kaiketi englannin kielisillä sivustolla.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Karspa kirjoitti:Kuinkas tämä yhdistelmä käyttäytyy takana: 205/45R17 17x7 ET 25? Eikö ota kiinni takakaareen kuormattuna, pystyittekö testaamaan konttorilla tätä?
Ei ota kiinni ollenkaan. Edellinen rengastus 195/65R15 otti kiinni, jos oikein pomppi takalokasuojan päällä. Tuo 205/45R17 testattiin konttorilla niin että kaksi miestä keikutti alustaa täysin voimin ja yksi tiiraili taskulampun kanssa. Ei ota kiinni ainakaan tässä autossa.
Miltä nuo matalammat kumit tuntuu ajella? Tuliko paljon epämukavampi tai hakeeko uriin herkemmin?
Ei ollenkaan pahalta. Uraherkkyttä ihan hiukan olen huomaavinani, mutta uudella tasaisella asfaltilla menee tosi mukavasti. Ihan tyytyväinen olen auton käytökseen noinkin, mutta ensi viikolla vien vielä kaikkien kulmien suuntaukseen, koska Raideleveys muuttui sen lain salliman 30mm.

Sellainen tuli mieleen, että miksi jollakin ei ota kiinni ET37 17x7 ja esim. minulla ottaa, niin camberissa todella pienikin ero voi tehdä tuollaisen ilmiön.

Ja se ottaa kiinni jousilautaseen, kun rengas on irti. Kuormalla saattaa olla ettei otakaan, mutten ainakaan halunnut sellaista rengastusta autoon, että vanne lepää jousilautasen päällä, kun pyörää irroittaa. On se sen verran usein irti aina jostakin syystä :)
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
eke
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ti Helmi 28, 2006 04:57
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja eke »

mulla on 7x17 vanne et 20, 215/40/17 kumit, lösjeförssit -35mm on kombissa, raapi kiinni takana ulkokaariin. nyt korotuspalat takana = ei raavi
Saab 900T16 classic käyttöauto
Saab 900s -90 varaosa-auto
Saab 900c -86 mökkiauto
#3014
Vastaa Viestiin