Ässän päivitystä Kuvia lisätty!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
toma
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 10:15
Paikkakunta: Seinäjoki

Ässän päivitystä Kuvia lisätty!

Viesti Kirjoittaja toma »

Tarttu sitte saabismi meikäänki. Eli tuli hankittua kesäksi tuommonen 900S -91 ml. 280tkm Auto on siis täysin orkkis ja pientä piristystä pitäs kesän mittaan laitella ja vinkkejä kaipaillaan. Ei ole kokemusta saabeista eikä hirveesti turboistakaan. Just vaihdoin autoon öljyt ja suodattimen ja uusin useamman haurastuneen letkun.

Onkohan sellanen voinu vaurioittaa jotain ku oli mm. se by pass-venttiilin alipaineletku lahonnu poikki ja näytti kyllä siltä että ollu jo pitkään irti..CE-valoa vilkutellu satunnaisesti, saa nähä loppuko nyt.

Pitääkö ahtopaine mitata ennen kaasuläppää vai sen jälkeen? onko väliä?

Autoon ois tarkotus laittaa ne perinteiset.. eli välijäähyä, nostaa ahtoja yms. Välijäähyksi miettiny sitä alkuperäistä "pikkukuuleria" ku ois aika työläs värkätä isompi sinne syylärin etupuolelle. vai ?

Sen boschin muovisen by passin vois kans vaihtaa parempaan ja tekis mieli muuttaa se dumppaavaksi jos joku osais kertoa miten se tehdään että toimii oiken.. ku ei vissiin riitä jos vaan tukkii sen reiän siitä imuputkelta ja laittaa sen puhaltaan paineet pihalle..

Ja jonkulainen bleedi/rajapaine venttiili vois olla kans ihan hyvä. ja pystyykö nuo ahtopaineet nostaan ihan heittämällä vaikka jonneki 0.6-0.7bar vai tuleeko heti onkelmaa seoksen kanssa?

Sitte vähä madallusta ja aluvanteet nii siinä oiski jo puuhastelua toviksi.
Eli vinkkejä ja viisaampien neuvoja kaipaillaan.
Viimeksi muokannut toma, Pe Touko 25, 2007 22:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
´Saabisti vailla saabia´
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kaikkiin löytyy vastaus ku kokeilee tuota mainiota haku nappulaa tuol ylhäällä!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
toma
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 10:15
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja toma »

jep pitää etsiskellä..
´Saabisti vailla saabia´
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä sinne keulille kohtuuvaivalla saa isommankin kuulerin kuin sen alkuperäisen, ja se vaiva kannattaa nähdä. Haulla löytyy kyllä aika paljon keskustelua aiheesta. Alkuperäinen on nimittäin todella surkea kokonsa ja huonon sijoituksensa vuoksi.

Paineita voi varmaan kuulerilla ja orkkislastulla nostaa sinne 0.6-0.7 tienoilla. 1 bar tai yli mentäessä kannattaa kyllä jo lastuttaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jakke_
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: La Huhti 02, 2005 00:34
Paikkakunta: Mustasaari, Petsmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jakke_ »

Tässä juttua kun asentelin ässään coolerin. Akku tosiaan pitää ja kannattaa laittaa takaluukkuun. :)
Ei setä vittuile, setä neuvoo!
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Onnea hyvästä valinnasta :)

Pisteppä kuvia:)
Täs nyt vois nuo parit tärkeimmät kertoa tosta Ässän virityksestä. Eli melkein ensimmäisenä poistaa se ylipainekytkin, joka sijaitsee sielä kuskin puolen jalkotilassa sen kojelaudan alaosan puolella. Se meinaa katkaisee bensansyötön kun ahdot menöö yli ->0,6@bar.

Ja sitten tietty ahtopainemittaria kehiin.

Bleediksi suosittelisin tuolta http://www.futurez.fi tuota perus Turbosmartin bleedvalvea. Helppo käyttää ja toimii varmasti.

IC:ksi hyvä vaihtoehto on tuo ainakin 9000 Saabin se uudempi versio, Saa kohtuu hintaan ja keulasta joutuu rälläköimään hinauslenkit irti.

Täs nyt jtn. mitä tuli äkkiä mieleen :D
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
toma
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 10:15
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja toma »

Oli hyvät kuvat jakkella :) Pitää kyllä ihan tosissaa harkita että laittaski tonne keulalle ton kuulerin. Iteki mietin tota futurezin tarjoamaa bleederiä.. eli semmonen tilaukseen :) Keräillä nyt osia vähä ja heti ku kesäloma alkaa nii saapi työn alle :P

Kuviaki löytys koneelta mutta ku ei oo nyt netissä oikeen paikkaa mihin ne laittas.. ja muutenkaa mun alaa nää tietsikkajutut.. :roll:
´Saabisti vailla saabia´
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Fiksuinta tietty laittaa Saabin oma APC-järjestelmä eikä mitään bleediä/rajapaineventtiiliä. Varsinkin jos turbomoottorin sielunelämä ei ihan täysin ole vielä hallussa, APC:n kanssa kone ei pääse turhia nakuttelemaan.

Keulacooleria suosittelen ehdottomasti itsekin.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Itsellä ihan hyviä kokemuksia kiina coolerista, ei maksa paljoa enempää kuin käytetty tonnarin coolerikaan ja kestää ahtoja täysalumiinisena enempi. Ilmeisesti myös jäähdytystehokin on parempi. Omassa linkissa kans kuva sellasesta coolerista. Omassa polttoainelastu ja modattu APC ja sisältä säädettävissä olevat ahtopaineet. Noilla pääsee jo kivasti alkuun :wink: . Mutta nälkä tahtoo kasvaa syödessä :oops: .
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
toma
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 10:15
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja toma »

joo no pitää nyt vielä miettiä et laittasko ton bleederin vai jaksaisko metsästellä ton APCn. :roll: Ainaki ihan heti ko kerkiää nii se ahtopainemittari ja lisäjousi hukkaportille jos tarvii sit ku näkee miten paineet käyttäytyy..isommat hommat tuolla kesäkuun puolella.
Mistä voin tarkistaa vuosimallin helpoiten ku käyttöönotto -90 mutta myyjä sano et vm on 91. Onko suuria eroja? Sori tää kysely, yritin haulla mut ei vielä tää foorumin käyttö nii lapasessa..
´Saabisti vailla saabia´
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Omassa -91:ssä T16:ssa on ainakin vasemman etulokasuojan päällä tarra missä lukee vuosimalli. Ja sitten noi ässät erottaa ainakin siitä, että -90 ässän suuttimissa on vihreät värirenkaat ja 91-93 vuotisissa oranssit.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
toma
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 10:15
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja toma »

no voehan.. kyllä tuo sitte on se vm.90.. ainaki suuttimissa on vihreet renkaat.. jos joku tietäs on ratkaisevia eroja noissa. :roll:
´Saabisti vailla saabia´
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

toma kirjoitti:no voehan.. kyllä tuo sitte on se vm.90.. ainaki suuttimissa on vihreet renkaat.. jos joku tietäs on ratkaisevia eroja noissa. :roll:
Suuttimet on hiukan tuota 91-> eteenpäin mallia pienemmät ja eriversio myös ruiskuboksista. Tuossa sun mallissa ei pysty ahtoja nostamaan, ennen kuin hommaa lastun. Ahtojen rajoitin on tuossa lastussa. Uudemmassa ei orggislastu rajoita paineiden nostoa.
Eli jos jos nostat paineita ja et vaihda lastua, alkaa nykiä ahtojen yrittäessä kivuta rajoittajan yli.
Muuta eroa ei taida olla :roll: .
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
toma
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 10:15
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja toma »

joo eli hankintalistalle myös lastu heti kättelyssä.. ja ne suuttimethan vois vaihtaa..? meneekö ihan heittamällä ne uudemman mallin isommat suuttimet?
´Saabisti vailla saabia´
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

toma kirjoitti:joo eli hankintalistalle myös lastu heti kättelyssä.. ja ne suuttimethan vois vaihtaa..? meneekö ihan heittamällä ne uudemman mallin isommat suuttimet?
kyllä niitten pitäs mennä
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Vastaa Viestiin