Halvatun vaihteistot!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
olli9000CDturbo
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
Paikkakunta: Vaasa

Halvatun vaihteistot!

Viesti Kirjoittaja olli9000CDturbo »

Laukes 900 automaattiloota. ajelin Kalajoelta Vaasaan päin, niin hieman ennen Kokkolaa auto nytkähti pari kertaa ja sit rupes kuulumaan perkeleelinen ulina laatikosta. Mulla on viidestä Saabista jollain tapaa hajonnu laatikko! :evil: :evil: Rupee usko saabeihin huojumaan!! V*ttu ehtihän toi auto olla mulla kaikki 1,5 kuukautta.
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
andrelinoge
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Su Huhti 24, 2005 00:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja andrelinoge »

Osta Mazda automaatilla. Kaverin auto kesti yli 600 tkm ilman mitään ongelmia vaihteiston kanssa. Yritä laittaa sellainen saabiin :)
#2792
Skoda Favorit 1.3 GLXi -95 (KA)
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

andrelinoge kirjoitti:Osta Mazda automaatilla. Kaverin auto kesti yli 600 tkm ilman mitään ongelmia vaihteiston kanssa. Yritä laittaa sellainen saabiin :)
Kaverin isukin Mazda 6:sen automaattilaatikko kesti kaks vuotta/50 000 km ja hajosi totaalisesti korjauskelvottomaksi....lomareissulla Italiassa :(
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
andrelinoge
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Su Huhti 24, 2005 00:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja andrelinoge »

Mutta tässä olikin kyse vanhasta 626 vuodelta -89. Ehkä tämä oli vain poikkeustapaus. Yleensähän ne automaattilootat kestää kauan tai ainakin olen kuullut näin sanottavan.
#2792
Skoda Favorit 1.3 GLXi -95 (KA)
Aeronomi
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Tammi 31, 2004 19:53
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Halvatun vaihteistot!

Viesti Kirjoittaja Aeronomi »

olli9000CDturbo kirjoitti:Laukes 900 automaattiloota. ajelin Kalajoelta Vaasaan päin, niin hieman ennen Kokkolaa auto nytkähti pari kertaa ja sit rupes kuulumaan perkeleelinen ulina laatikosta. Mulla on viidestä Saabista jollain tapaa hajonnu laatikko! :evil: :evil: Rupee usko saabeihin huojumaan!! V*ttu ehtihän toi auto olla mulla kaikki 1,5 kuukautta.
BW37 on siitä erikoislaatuinen automaattivaihteisto, että sillä ajetaan jopa 300000 ilman minkäänlaista huoltoa. Tai eihän se mikään automaattivaihteisto ole, vaan elämäntapa.

Haynesistakin löytyy vissiin ohjeet, kuinka päästetään öljyä ulos se muutama litra, mitä sieltä kerralla tulee, ja kuinka pohjakansi avataan ja siivilä puhallellaan puhtaaksi paineilmalla. Sitten laitetaan kansi kiinni ja täytetään uutta öljyä pois lasketun tilalle. Pitempi oppimäärä löytyy alan kirjallisuudesta, siinä kerrotaan pantojen kiristämisestä ym. vaativammista huoltotöistä.

Huolto-ohjelmassa väitetään, että öljyjen tuoreutus ja säädöt pitäisi tehdä määrävälein. En ole tosin tavannut ketään, joka oma-aloitteisesti kajoaisi BW:hen ennen ongelmien ilmaantumista... Kaipa se on niin, että kun automaatin saa käytettynä manuaalia halvemmalla, se myös vaatii vähemmän huoltoa.

Pena, yli 300000 BW35/37-kilometriä takana, nykyisessä automaattisatkussa 305000 taulussa
olli9000CDturbo
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja olli9000CDturbo »

Onko teillä tietoa mikä siinä ois menny? Kaikki vaihteet toimii, mut kuuluu helvetillinen ulina vaihteesta riippumatta. ulina lisääntyy nopeudesta ei moottorin kierroksista. Laatikko kusee öljyä lähes vanana.
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Perä paskana? ATF-öljyä kusee siis, ei peräöljyä?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
olli9000CDturbo
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja olli9000CDturbo »

ATF:ää kusee.
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Nää on taas näitä juttuja :wink: , mutta tuttavalla on parisataa ajettu diesel 626 ja tomaattiongelmia piisaa.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
wiiwi
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ma Heinä 11, 2005 09:41
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja wiiwi »

Itselläni 900, vm84..
Autolla ajettu 337000km ja a-laatikko toimii jotenkuten..(saas nähdä, koska jättää tielle) pakki ei vaan oikein tykkää toimia, jos pitäis mäkeen peruuttaa..

Että sellasta :wink:
Baas900
"Viggen"
Viestit: 585
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

tema kirjoitti:Nää on taas näitä juttuja :wink: , mutta tuttavalla on parisataa ajettu diesel 626 ja tomaattiongelmia piisaa.
Itse vaihdoin kaverin kanssa aikoinaan erääseen -91 2.2i 626 Mazdaan hajonneen automaattilaatikon tilalle manuaalin. Automaattilaatikon korjaus olisi tullut maksamaan 900€. Ajettu oli 234tkm.
saab87
"Hölösuu"
Viestit: 3273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:26
Paikkakunta: Rautjärvi

Viesti Kirjoittaja saab87 »

hei, saako täällä kysellä tyhmiä? :oops: mikä ero tuolla BW35 ja BW37, mistä sen tietää kumpi omassa autossa on? ja toisekseen tuossa saabin korjausoppaassa puhutaan tomaatin kohdalla vetopyörästön öljynvaihdosta, mistähä mahtaa konehuoneesta löytyä reikä moiselle tökötille? Pohjapuolelta on kyllä selvää että mistä se tulee ulos... Hieman hämmentävää. Taidan tarvita autonkorjausoppaan idiooteille :oops: :oops:
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
Jaape
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: La Marras 29, 2003 20:59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jaape »

Vetopyörästön öljyntäyttöreikä löytyy suunnilleen oikean vetarinmaljan yläpuolelta laatikon kyljestä. Täytetään siis siihen asti, että valuu pihalle reiästä, kun auto on tasaisella.
900 GLsA -79, 9000 T16 -85, CSE 2.3T -94, OG9-3 -99
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

saab87 kirjoitti:hei, saako täällä kysellä tyhmiä? :oops: mikä ero tuolla BW35 ja BW37, mistä sen tietää kumpi omassa autossa on?
Olenko oikeassa, jos väitän, että 99:issä oli käytössä BW35 ja satkuissa BW37, joka on vahvistettu versio 35:stä?

BW= Borg-Warner. Nykyään monessa autossa on käytössä eri versioina AWxx eli Aisin-Warner, jonka esi-isä on juuri tuo BW35

EDIT: Löytyi BW37:lle sellainenkin nimitys, kuin SS37=SaabSulake37.
:lol:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Svc kirjoitti:
saab87 kirjoitti:hei, saako täällä kysellä tyhmiä? :oops: mikä ero tuolla BW35 ja BW37, mistä sen tietää kumpi omassa autossa on?
Olenko oikeassa, jos väitän, että 99:issä oli käytössä BW35 ja satkuissa BW37, joka on vahvistettu versio 35:stä?


Saab käytti yleensä samanvuotisissa 99:ssä ja 900:ssa keskenään hyvin samanlaista tekniikkaa. Enemmän kuin mallisarjasta, kyse on siis ollut vuodesta ja moottorista - tosin käytännössä kaikki tai lähes kaikki automaatti-99:t ovat 35- ja useimmat automaatti-900:t 37- laatikolla. Tämä kuitenkin johtuu siitä, että 37 tuli tuossa 1980 - 81 kieppeillä tarjolle ja 80-luvun puolella 99 oli Saabin edullisin mallisarja, johon ei automaattia enää kaupattu samalla intensiteetillä kuin 70-luvulla.

Suurin yksittäinen syy 37:n kehittämiselle lienee ollut turbomoottori. BW35:ttä ei liene ollut koskaan tarjolla turbokoneiseen, eli ennen 37:n tuloa Turbot olivat manuaalilaatikolla.

En tiedä jäiko 35 ihan samantien pois 37:n tultua, mutta ei se ainakaan vuosia rinnalla roikkunut. Niin Saab87:lla kuin minullakin on siis viistokeulasatkussa Borg-Warner 37 automaatti.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Vastaa Viestiin