Vaihteisto öljy
-
- "Kaasari"
- Viestit: 21
- Liittynyt: To Tammi 25, 2007 18:08
Eli Saabin laatikko ei ole kaputt, jos vaihtaa öljyt, vaikka olisi ns. ikiöljyt lootassa? Kaverin BMW:n laatikko oli lauennut sen jälkeen, kun oli vaihtanut öljyt askiin. Se oli kanssa ns. ikiöljyloota. Hemmo oli käyttänyt suositeltuja öljyjä, eli ei johtunut siitä, että olisi vääriä öljyjä käyttänyt.
BMW:n ohjekirjassa ei oltu määritelty öljynvaihtoa mitenkään. Ainoastaan se, että öljyä pitää olla tarpeeksi lootassa. Mietin itsekin laatikon öljynvaihtoa, mutta pisti epäilyttämään, kun kuulin asiasta. Vanhemmissa volkkareissa suositeltu vaihtoväli on 50000 km.
Miten on Saabin laita? Pelinä on 1993 2.0i 16v OG ja luonnollisesti 5-lovinen aski. Autolla on menty abt 238500 km.
BMW:n ohjekirjassa ei oltu määritelty öljynvaihtoa mitenkään. Ainoastaan se, että öljyä pitää olla tarpeeksi lootassa. Mietin itsekin laatikon öljynvaihtoa, mutta pisti epäilyttämään, kun kuulin asiasta. Vanhemmissa volkkareissa suositeltu vaihtoväli on 50000 km.
Miten on Saabin laita? Pelinä on 1993 2.0i 16v OG ja luonnollisesti 5-lovinen aski. Autolla on menty abt 238500 km.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 21
- Liittynyt: To Tammi 25, 2007 18:08
kuopio kirjoitti:Vaihteet ei tosiaan tahdo kytkeytyä. Onkohan iso juttu se kumien vaihto. Itsellä ei paljon ole kokemusta. Voiko ajaa korjaamolle 20 km päähän.
Se kytkimen pääsylinterien kumien vaihto ei ole iso homma, mutta kytkimen ilmaaminen saattaa aiheuttaa hieman päänvaivaa. Osa ilmaa kytkimen vastakarvaan tippakannulla ja osa paineistaa järjestelmän varovaisesti ja ilmaa säiliöltä ilmausruuville päin. Jarrunestesäiliö kun ei paljoa painetta kestä, niin siinä saa olla varovainen, jos kompuraa käyttää. Itse paineistin fillarin sisäkumipatentilla ja ilmasin kytkimen. Eli ilmaaminenkaan ei ole hankala homma, jos on vehkeet, millä sen tekee.
Kyllä Saabin lootaan voi ja kannattaa vaihtaa öljyt, ei mitkään vaihteistoöljyt oikeasti ikiöljyjä ole ellei auton käyttöikänä pidetä n. 150tkm tai 10 vuotta kuten valmistajat (ja muut länsimaat) tuntuvat yleensä ajattelevan. OG900:n lootassa öljyt ovat vielä normaalia kovemmilla suuremman lämpökuorman takia.pasola2769 kirjoitti:Eli Saabin laatikko ei ole kaputt, jos vaihtaa öljyt, vaikka olisi ns. ikiöljyt lootassa? Kaverin BMW:n laatikko oli lauennut sen jälkeen, kun oli vaihtanut öljyt askiin. Se oli kanssa ns. ikiöljyloota. Hemmo oli käyttänyt suositeltuja öljyjä, eli ei johtunut siitä, että olisi vääriä öljyjä käyttänyt.
BMW:n ohjekirjassa ei oltu määritelty öljynvaihtoa mitenkään. Ainoastaan se, että öljyä pitää olla tarpeeksi lootassa. Mietin itsekin laatikon öljynvaihtoa, mutta pisti epäilyttämään, kun kuulin asiasta. Vanhemmissa volkkareissa suositeltu vaihtoväli on 50000 km.
Miten on Saabin laita? Pelinä on 1993 2.0i 16v OG ja luonnollisesti 5-lovinen aski. Autolla on menty abt 238500 km.
Bemarin lootiin en ota sen enempää kantaa, mutta yhteen sellaiseenkin olen öljyt vaihtanut ja eipä se lauennut. Toiminta kyllä parani.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Voi kai sinne laittaa jos sisällä pysyy ja synkrot suostuvat liukkaammallakin toimimaan. Tärkeintä lähinnä että kuumanpään viskositeetti on riittävä (ei mikään yksiaste 75W).
Itse laittaisin sitä suositeltua mineraalimoottoriöljyä (10w30 tai 10w40), ja vaihtaisin vuoden-parin välein.
Itse laittaisin sitä suositeltua mineraalimoottoriöljyä (10w30 tai 10w40), ja vaihtaisin vuoden-parin välein.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson kirjoitti:Voi kai sinne laittaa jos sisällä pysyy ja synkrot suostuvat liukkaammallakin toimimaan. Tärkeintä lähinnä että kuumanpään viskositeetti on riittävä (ei mikään yksiaste 75W).
Itse laittaisin sitä suositeltua mineraalimoottoriöljyä (10w30 tai 10w40), ja vaihtaisin vuoden-parin välein.
Vaihdoin tuossa jokuaika sitten Nesteen Special 10W-30 mineraalit laatikkoon, ja ihan ilman mitään molekyyliketjulasejakin tarkasteltuna laatikon toiminta parani tuntuvasti. Laatikossa kakkonen oli todella tiukka(hehe), ja alaspäin ei tahtonut saada vaihdettua oikeastaan ollenkaan ilman kyyneleitä. Nyt liukkaammilla moottoriöljyillä nou broblemo. Laatikko on tehty uudelleen pari-kolmetuhatta kilsaa sitten ja mm. kakkosen synkka uusittiin ja pyysin vielä tekijää kiinnittämään huomiota siihen. Kyseinen herran varmaankin ajatteli että ajat ilman muuta moottoriöljyillä ja kiristeli paikat sen mukaan. Sen verran monta laatikkoa kyseinen ukkeli on laittanut että ei se vika siellä päässä ollut. Turha hifistely on yleensä aina turhaa.....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Ostin tuossa paljon kehuttua RedLinen MTL:ää kolme litraa ja vaihdoin laatikkoon öljyt taannoin.
Otin ja vaihdoin ne kuitenkin Shellin 10W-40 mineraaliöljyyn ja kyllä tuo mun käteen ja persdynoon paremmin toimii tuo laatikko mineraaliöljyillä.
Menipähän 60 euroa hukkaan kalliiseen öljyyn.
Uudessa tai vähemmän ajetussa laatikossa MTL varmasti olisi toiminut paremmin, mutta ei tuossa 300 000 ajetussa ainakaan.
Täyskaasukiihdytyksessä MTL:n kanssa jäi joskus kakkonen silmään...eikä laskenut vaihtamaan kun vasta hetken kierrosten laskettua.
Pari kertaa rekan rinnalla kakkonen jumissa riitti minulle.
Mineraaliöljyn takaisinvaihdon jälkeen tuota ilmiötä ei ole esiintynyt kertaakaan.
Että minä ainakin laitan tästä eteenpäin mineraaliöljyä ja vaihdan talveksi 10W-30:set ja kesäksi 10W-40:set.
Otin ja vaihdoin ne kuitenkin Shellin 10W-40 mineraaliöljyyn ja kyllä tuo mun käteen ja persdynoon paremmin toimii tuo laatikko mineraaliöljyillä.
Menipähän 60 euroa hukkaan kalliiseen öljyyn.
Uudessa tai vähemmän ajetussa laatikossa MTL varmasti olisi toiminut paremmin, mutta ei tuossa 300 000 ajetussa ainakaan.
Täyskaasukiihdytyksessä MTL:n kanssa jäi joskus kakkonen silmään...eikä laskenut vaihtamaan kun vasta hetken kierrosten laskettua.
Pari kertaa rekan rinnalla kakkonen jumissa riitti minulle.
Mineraaliöljyn takaisinvaihdon jälkeen tuota ilmiötä ei ole esiintynyt kertaakaan.
Että minä ainakin laitan tästä eteenpäin mineraaliöljyä ja vaihdan talveksi 10W-30:set ja kesäksi 10W-40:set.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
99:n laatikossa toimii kuin unelma mutta satkun laatikossa ei. Tämä siis omakohtainen kokemus.toms kirjoitti:Yksiaste 75W laatikossa ja 500 000 km mittarissa... Luulisi pelaavan.....
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
söhit mehiläispesää....
mie päädyin radikaaliin ratkaisuun ... vaihdoin kytkimen nyt vaihteet menee paremmin pykälään ....
mielipiteitä on yhtä monta ku täällä foorumilla kirjoittajaa. laita vaihdelaatikkoon sitä mitä kirja tai naapuri käskee....
mie päädyin radikaaliin ratkaisuun ... vaihdoin kytkimen nyt vaihteet menee paremmin pykälään ....
mielipiteitä on yhtä monta ku täällä foorumilla kirjoittajaa. laita vaihdelaatikkoon sitä mitä kirja tai naapuri käskee....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Aina kakkosen kautta pakkiin, jos et jo tiennyt.Kimski kirjoitti:Tuossa -89 aerossa meinaa paikallaan vaihteita hakiessa ruskata välillä enempikin ja ajattelin uudet öljyt sitten vaihtaa laatikkoon. Vauhdissa laatikko toimii täysin moitteetta. Mitä öljyä suosittelette näin lämpimään aikaan, vai meneekö samoilla ihan ympäri vuoden?