kesän ajoihin talven jälkeen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

kesän ajoihin talven jälkeen

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Heipä taas kaikille! Tänään otin oman OG satkuni talviunien jälkeen taas tulille. Olihan sitä jokunen kerta tuossa runsaassa puolessa vuodessa käynnistelty ja ajettu pois tallista ja taas takaisin etc., mutta tänään kävin ihan paanalla asti. Ennestään oli jo tiedossa, että jarrut jypyttivät melkoisesti, kun viime sateisen syksyn jälkeen taivasalla pari kuukautta seisottuaan rykäisin liikkeelle ja levyihin oli tullut ns. seisontapinta. Sylinterit liikkuivat kepeästi; olihan noita jarrunesteitä vaihdeltu. Tänään ennen ajoa sitten jarrut auki, ja paljastuikin, että palat olivat ruostuneet levyyn kiinni. Tummanpuhuvaa syöpymää oli ilmestynyt levyihin. Viilasin sisä-ja ulkoreunojen ruostereunukset pois (satula irti ja vaihde kakkosella; köyhän miehen sorvi) ja hioin smirgelikankaalla ruostumat levystä mahdoolisimman tarkoin. Palat olivat aivan ehyeyt, kevyt tasohionta kelpasi. Ajossa alkuun vähän jurisi jarrutuksissa, mutta tärrääminen jäi pois. Puoltoa ei ollut yhtään, ja muutaman palojen ja levyn tehosopeutuksen myötä alkoivat toimia jarrut kaikkiaan varsin pehmeästi. Käsijarru (kuten kaikki jarrut) ottivat soratie-dynossa aivan tasaisesti!

Autossa oli sisällä vähän kosteaa (suurimman osan ajasta se seisoi kylmässä, tuuletetussa tallissa). Vuorokausi ikkunat raollaan, ja tilanne koheni. Olipas nostalgista istahtaa vanhan kunnon OG:n puikkoihin ryhdikkääseen istuma-asentoon! Koneessa vähän painimet nakutti alkuun, mutta tuokin häipyi kymmenessä minuutissa. Kaikki vipstaakkelit toimivat, jopa pisurista tulee vettä lasille kun vähän hipaisee viikseä eli ei minkäänlaisia viiveitä. Vaihdoin kesärenkaat ja menomatkalla huoltsikalle oli auto melko vaappuvan puoleinen; eipäs ihmekään kun oikeassa eturenkaassa oli sellainen baarin paine. Paineet kohdilleen, ja irtiottoja tekemään. (Tosin varoen, kone on huoltamatta, öljyt vaihtamatta jne.), mutta jesus kun oli pirteä tämä minun 2,1:nen (ja nyt varmaan puhallinkuskit nauraa). Kiersi melkein kuin nuoruutensa voimilla, vaikka jakoketju onkin varmaan pahemman kerran venähtänyt. (Korjauslistalla; ohjaimineen...)

Takasin tullessa totean yhä, että kone käy kuin kello. Jarrut ovat tunnokkaat ja herkät. Vaihteisto toimii juuri niin hyvin kuin muistin sen Nesteen SAE 75W:llä toimivankin. Kytkin ei takkuile; vähän raskas se on polkea, mutta niin oli jo uutenakin. Ratio ja CD pelaavat (mallia Bil-helvetti). Eipä pahemmin nitise mikään sisustusosakaan; mitä nyt tuuli suhisee kuskin ovennurkassa kuten aina ennenkin.

Pari viikkoa sitten oli akku taistellut tiensä loppuun. Lataamalla tuli kuin uusi. Kertaalleen ei tämän päivän aikana ottanut startti kehille (ei ole koskaan aikaisemmin ilmennyt). Ja siihen kertaan se jäikin; katsotaan, tuleeko myöhemmin uusia kertoja.

Mutta semmoinen letkeä vain oli ajella tämä meikäläisen 2,1-16 valve, ja toden totta olen Saabistani ylpeä! Vauhtia se keräsi kuin huomaamatta. Kone kiersi iloisesti ja käyttäytyi kaikin puolin hyvin miellyttävästi. Eikä ilman ilmastointia nyt ihan hikikään tullut kabiinissa, kun väänsi tuuletusta. (Mitä nyt jännityshikeä, vaikka turhaa sekin taisi olla.) Ulkona oli tosikosteaa ja +25 astetta!

Olisikos näin, että Saab on laatuauto?? Minä ainakin olen tätä mieltä! 8) 15 vuotta, 320 tuhatta km, tyylillä "aja, unohda". Olen kuitenkin muistanut vanhaa peliä huollella säännöllisesti (melkeinpä äidillisesti). Ja kaikki viat olen korjannut heti. On mahdollista, että olen jopa jollakin tavoin "rakastanut" Saabiani, mikä on heijastunut hyvin intensiivisenä suhtautumisena ajokkiini. Eli ehkei tuo aja ja unohda ole loppupeleissä hirmu totta sittenkään. Todisteena tästä kaikesta on esittää useampia särkyneitä parisuhteita, "hullun leimaa" naamaan jne. Ehkä nuorison edustajat joskus naureskelevat, kun eivät ole kovin tiedostavaa sorttia. Onneksi on fiksujakin, jotka ymmärtävät muunkin kuin kivikkien ja thyyning-Bemareiden päälle. Mutta mitäs pienistä: Saabi on paitsi aikuinen valinta, myös yhtälailla fiksun nuoren valinta! Kyllähän noita viimemainittuja maamme kaipaakin, mutta pukee fiksuus tietty varttuneempaakin. :!:

(No; ei nyt herneitä ylähengitysteihin itse kellekään edellisestä. Minä olen tällainen 42-vee setä. Nuorison puuhat tuntuu joskus vierailta. Vaikka pitänee muistaa, että olen itsekin ollut nuori joskus ja silloin oli Välikoppa-Escort SE AINOA AUTO... kun iskän tuplaysi oli jotekin niin pappamainen... 8O 8O )

OK, vähän tiputtelee tuo autoni öljyä öljypumpun o-renkaan ohi. Ja ylätukivarret edessä on pahoin ruosteessa. Mutta ei se ole mitään uutta, niin on ollut vaikka miten kauan. Mistään muualta ei sitten vuotelekaan, ei syylaristakaan, kun sen kolmisen vuotta sitten vaihdoin. Voipa tulla Saabilleni uusi tuleminen noiden öljypumpuntiiviste- ja tukivarsijuttujenkinsuhteen, ken tietää. Ai niin ja vahaa vähän pintaan, vaikka pelkällä pesullakin jo tulisi varsin kopsakka vehje. :D :D :D
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
Simo_V
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Su Kesä 25, 2006 14:14

Re: kesän ajoihin talven jälkeen

Viesti Kirjoittaja Simo_V »

PelleP kirjoitti:Kaikki vipstaakkelit toimivat, jopa pisurista tulee vettä lasille kun vähän hipaisee viikseä eli ei minkäänlaisia viiveitä.
Tämä jäi vaivaamaan. Kokeilin tänään ja havaitsin oman autoni pisurissa noin sekunnin mittaisen viiveen. Onko tuo ihan asiallinen vai pitäisikö sen tosiaan toimia ilman minkäänlaista viivettä? Olenkohan turhan tarkka, todennäköisesti.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

vaihda konepellistä takaiskut auttaa ehkä tai sitten ei...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Totta on, että kun takaiskut on kunnossa, niin vettä tulee viiveettä. Satkussa on muistaakseni kolmet takaiskut, eli kummallekin tuulilasisuuttimelle omansa ja lampunpyyhkijöille oma. Kaikki vain uusiksi, jos viivyttelee tai on tukkoista vedentuloa. Mulla on vielä satkussa itsetehty nesteenlämmitin, joka toimii samalla periaatteella kuin muinoinen orgis -lisävarustekin. Syylarin ylävesiletkun ympärille olen kietonut pissapojanletkua kymmenkunta kieppiä ja lämpöeristänyt päältäpäin hökötyksen. Talvella nousee höyry, kun vettä suihkuttaa. Niin kuumaa tuo ei kuitenkaan ole, että lasiin olisi tullut mitään vaurioita. :D
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

miul on kans lämmitin. ylävesiletkussa sellainen laatta jossa kiertää putkea,on nippusiteillä letkussa kii ... oiva lisävaruste.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Mulla alkoi toimia hyvin, kun heitin kaikki "ylimääräiset" osat (myös takaiskut) pois ja ohjasin kaiken vedentulon suoraan tuulilasille.
Vastaa Viestiin