900c nostaa lämpöjä matka-ajossa
900c nostaa lämpöjä matka-ajossa
Kävipä tuossa maanantaina Turku-Rauma -välillä niin, että Saappi alkoi nostamaan lämpöjä. Ihan reippaasti nelosella ohittaessa nousi lämmöt pari milliä vajaa punaisesta, tasaisessa satasessa vitosella laskivat siitä sitten muutaman millin alaspäin. Reilusti yli puolenvälin kuitenkin kokoajan. Tätä sitten jatkui koko matkan lähelle Raumaa, mutta mökkitiellä tuommosta neljää kymppiä ajaessa lämmöt laskivat sitten ihan normaaliin eli sinne puolen välin tienoille. Ilmanlämpö oli jotakuinkin 25 kai maanantaina.
Perillä tarkastin vedet ja sitä riitti.
Takaisintullessa eilen illalla lämmöt pysyttelivät koko matkan neulan leveydellä yli puolivälin. Lämpöä ei iltayhdeksältä enää tainnut olla edes 20 astetta ulkoilmassa.
Vaan mistä moinen sitten johtuu? Jumiiko termostaatti? Kyseinen termari on ollut paikoillaan jostakin marraskuusta karkeasti arvioiden, eikä lämmöt sen kanssa talvella ole ihan puolessa välissä roikkunut, ehkäpä neulan leveydellä alapuolella.
Sisällä autossa piisasi lämpöä koko ajan, vaikka kone noin kuumenikin, kun kokeilin. Todella kuumaa ilmaa puhalsi kun lämmöt käänsi täysille.
Syyläriäkin tarkastelin, puolesta välistä ylöspäin siinä ei hirvittävästi näytä enää olevan tavaraa jäljellä, mutta alapää näyttää ihan terveeltä kun eilen vielä illalla tarkemmin katselin. Tuommonen tuo syyläri on kumminkin ollut varmasti jo pitkään eikä tuossa koskaan ennen ole lämmöt tuolla tavalla noussut.
Perillä tarkastin vedet ja sitä riitti.
Takaisintullessa eilen illalla lämmöt pysyttelivät koko matkan neulan leveydellä yli puolivälin. Lämpöä ei iltayhdeksältä enää tainnut olla edes 20 astetta ulkoilmassa.
Vaan mistä moinen sitten johtuu? Jumiiko termostaatti? Kyseinen termari on ollut paikoillaan jostakin marraskuusta karkeasti arvioiden, eikä lämmöt sen kanssa talvella ole ihan puolessa välissä roikkunut, ehkäpä neulan leveydellä alapuolella.
Sisällä autossa piisasi lämpöä koko ajan, vaikka kone noin kuumenikin, kun kokeilin. Todella kuumaa ilmaa puhalsi kun lämmöt käänsi täysille.
Syyläriäkin tarkastelin, puolesta välistä ylöspäin siinä ei hirvittävästi näytä enää olevan tavaraa jäljellä, mutta alapää näyttää ihan terveeltä kun eilen vielä illalla tarkemmin katselin. Tuommonen tuo syyläri on kumminkin ollut varmasti jo pitkään eikä tuossa koskaan ennen ole lämmöt tuolla tavalla noussut.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Saab 900C -90
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Samat elkeet, auto -85 900 (yksi kaasari). Syylärissä vesi kiertää ja vettä piisaa karvan yli puolivälin paisarin MIN/MAX asteikolla. Tässä keväällä aloittanut tuon lämpövammailun, vkonlopun Karkkilan reissulla piti motarilla himmailla vauhti sataseen, kun alkoi mittari lähentelemään punasta.
Flekti pyörii ja syylärissä vesi kiertää "kämmentuntumalla" hyvin joka nurkassa. Syyläri on vanhahko yksi-rivinen (josta löytyi tarra Salon jäähdytinkeskus, eli joskus on vaihdettu), otin sen tuosta T8A:sta, kun vaihdoin siihen uudenkarheen kaksirivisen syylärin. Veikkaisin, että ei vaan syylärin teho enään riitä. Voishan tuosta koittaa huvikseen ottaa vielä termarin kokonaan pois ja katsoa, että vieläkö kuumenee reippaassa ajossa.
En haluais tuohon ostaa Motonetistä uuttakaan, niiden myymät kun on vain noita yksirivisiä. Ton turbotomaatin kaksirivinen syyläri on kyllä loistava, ei mitään elkeitä liiallisesta lämpiämisestä näilläkään keleillä, eikä flektikään huuda viittä minuuttia putkeen motin sammutuksen jälkeen, kuten tuon lämpövammapotilaan tapauksessa...
Flekti pyörii ja syylärissä vesi kiertää "kämmentuntumalla" hyvin joka nurkassa. Syyläri on vanhahko yksi-rivinen (josta löytyi tarra Salon jäähdytinkeskus, eli joskus on vaihdettu), otin sen tuosta T8A:sta, kun vaihdoin siihen uudenkarheen kaksirivisen syylärin. Veikkaisin, että ei vaan syylärin teho enään riitä. Voishan tuosta koittaa huvikseen ottaa vielä termarin kokonaan pois ja katsoa, että vieläkö kuumenee reippaassa ajossa.
En haluais tuohon ostaa Motonetistä uuttakaan, niiden myymät kun on vain noita yksirivisiä. Ton turbotomaatin kaksirivinen syyläri on kyllä loistava, ei mitään elkeitä liiallisesta lämpiämisestä näilläkään keleillä, eikä flektikään huuda viittä minuuttia putkeen motin sammutuksen jälkeen, kuten tuon lämpövammapotilaan tapauksessa...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Sattuipa aikoinaan Porvoon moottoritiellä, kesä keli vauhtia about 120 - 130km/h.
Alla 900i 5d combi, ja hupsista hyvä ettei keittänyt...
laskin nopeuden n.100km/h ja tällöin lämmöt pysyi siedettävällä tasolla.
Ja syy miksi näin kävi...syylärin kenno ulkopuolelta totaalisen tukossa.
Korjaus: painepesurilla ei kannata yrittää ( nimim kokemusta omaava )
Ja näin ollen ostin uuden syylärin, ja tämän jälkeen ei ollut lämpöjen
kanssa mitään ongelmaa.
Alla 900i 5d combi, ja hupsista hyvä ettei keittänyt...
laskin nopeuden n.100km/h ja tällöin lämmöt pysyi siedettävällä tasolla.
Ja syy miksi näin kävi...syylärin kenno ulkopuolelta totaalisen tukossa.
Korjaus: painepesurilla ei kannata yrittää ( nimim kokemusta omaava )
Ja näin ollen ostin uuden syylärin, ja tämän jälkeen ei ollut lämpöjen
kanssa mitään ongelmaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: 900c nostaa lämpöjä matka-ajossa
Koskitkos myös niitä jäljellä olevia lamelleja?akyttala kirjoitti:Syyläriäkin tarkastelin, puolesta välistä ylöspäin siinä ei hirvittävästi näytä enää olevan tavaraa jäljellä, mutta alapää näyttää ihan terveeltä kun eilen vielä illalla tarkemmin katselin. Tuommonen tuo syyläri on kumminkin ollut varmasti jo pitkään eikä tuossa koskaan ennen ole lämmöt tuolla tavalla noussut.
Saattavat olla melko hepposesti kiinni. Kyllä tuollanen syyläri mistä on vähänkään ruvennu lamelleja irtoileen niin kannattaa pistää vaihtoon.
Jos lämmöt on jatkuvasti vähän korkeammalla tuon takia niin käyhän se kansipahvin päälle.
Tuossa on kumminkin talvi välissä mikä on saattanu melkoisesti hapettaa tuota syyläriä.
Käytettynäkin noita välillä on yllättävän hyviä kun on vielä viime tipassa vaihdettu uus syyläri mutta liian myöhään jolloin kansipahvi on jo antautunu.
jk. pitäneekin tarkistaa varastot kun markkinat tuntuvat olevan otolliset.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Hmm, pitäsköhän ruikkia jotain liuotinta tuonne ja lorottaa ihan vaan vesiletkulla perään...tartteepa kokeilla, jos olisi ensiapua moisesta.9000CD23T kirjoitti: Ja syy miksi näin kävi...syylärin kenno ulkopuolelta totaalisen tukossa.
Korjaus: painepesurilla ei kannata yrittää ( nimim kokemusta omaava )
Ja näin ollen ostin uuden syylärin, ja tämän jälkeen ei ollut lämpöjen
kanssa mitään ongelmaa.
Tuon kaasarisatkun vanhan syylärin lamellirimoitus mureni kosketuksesta pölyksi, oli enään lyhyen ajan kysymys, koska olisi alkanut vuotamaan kunnolla. Tuo nykyinen syyläri tuntuu kyllä olevan vielä suht. kovaa kamaa, joten voi hyvinkin olla, että on vaan kennon pinta keulalta tukkeessa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Irrotinpa sitten maskin ja pyykkäsin syylärin liuotinpesuaineella. Lähti siitä alkuun vähän "kuravettä", mutta eipä ollut tuosta harrasteesta mitään iloa, yhä nostaa lämpöjä. Syyläri on kyllä ulospäin (lamellit myös) kova ja suht. hyväkuntoisen näköinen, joten hiukan ihmetyttää jos se nyt on ns. "valmis". Huuhtelinkin sen sisäpuolelta ennen paikoilleen laittoa vajaa vuosi sitten. Kaippa se pitää testaa vielä toisella termarilla, ja jos ei auta, niin syyläri sitten vaihtoon.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Ihan oikea diagnoosi lämmön nostoon, mutta se syylari on loppu sieltä sisäpuoleltakin. Omaan satkuun vaihdettiin nissenin syylari vuonna 1ja2, ja siihen loppui lämpömittarin seikkailut.
Tuossa tietoa ko. syyalrista:
Product Radiator
Nissens 64055
Date 08/86 > 09/93
Dimensions 590 x 322 x 33
Material Brass/Copper
Korvaa neljä alkuperäisosanumeroa:
7541063
7549280
8817488
8838642
Tuossa tietoa ko. syyalrista:
Product Radiator
Nissens 64055
Date 08/86 > 09/93
Dimensions 590 x 322 x 33
Material Brass/Copper
Korvaa neljä alkuperäisosanumeroa:
7541063
7549280
8817488
8838642
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Re: 900c nostaa lämpöjä matka-ajossa
eli sama kun ajaisit puolta pienemmällä jäähdyttimellä. mielestäni syyllisestä ei ole mitään epäselvää! kyllä minunkin autoissa alkaa lämmöt kummasti nousemaan jos laitan puolet syyläristä peittävän pahvin siihen eteen. talvella nimittäin kokeilin, kun en jaksanut talveksi vaihtaa kesätermaria pois. jouduin motarilla sitten pysähtymään kun meinasi alkaa keittämään. pahvista reilu siivu pois ja johan lämmöt laskiakyttala kirjoitti: Syyläriäkin tarkastelin, puolesta välistä ylöspäin siinä ei hirvittävästi näytä enää olevan tavaraa jäljellä, mutta alapää näyttää ihan terveeltä kun eilen vielä illalla tarkemmin katselin. Tuommonen tuo syyläri on kumminkin ollut varmasti jo pitkään eikä tuossa koskaan ennen ole lämmöt tuolla tavalla noussut.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Mystisintä lienee se, että eilen ajettiin lähemmäs 300km ihan melkein yhtämatkaa ihan samanlaisessa helteessä, kuin alkuviikosta Raumalle, ja nyt lämmöt eivät nousseet kuin neulan leveyden verran yli puolivälistä.
Ei varmaan siis johdu syyläristä, sillä silloinhan se tekisi tuota varmaan aina? Tarttee varmaan tarkastella tuota termaria, jos se vaikka kuseekin..:/
Edit: Aijuu jos Saabista ottaa kokonaan termarin pois, niin mitenkäs tuo kotelo sitten tiivistetään, kun se tiiviste on normaalisti siinä termostaatissa?
Vai tehdäänkö omapatentti ja raksitaan rikkinäisestä termarista se lautanen irti, jolloin termari ikäänkuin olisi reilusti auki kokoajan?
Ei varmaan siis johdu syyläristä, sillä silloinhan se tekisi tuota varmaan aina? Tarttee varmaan tarkastella tuota termaria, jos se vaikka kuseekin..:/
Edit: Aijuu jos Saabista ottaa kokonaan termarin pois, niin mitenkäs tuo kotelo sitten tiivistetään, kun se tiiviste on normaalisti siinä termostaatissa?
Vai tehdäänkö omapatentti ja raksitaan rikkinäisestä termarista se lautanen irti, jolloin termari ikäänkuin olisi reilusti auki kokoajan?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Saab 900C -90
Mulla oli vanhalla syylärillä ja termarilla lämmöt ihan ok. Alkoi vaan jauhoontumaan se syyläri ja mätänemään irti tukiraudoista. Kun vaihdoin uuden syylärin, kävi kone kylmänä 130km ajon jälkeenkin. Oli pakko vaihtaa termarikin.
Saatte korjata jos olen väärässä, mutta eikös lämpöihin vaikuta:
-Jäähdytysnesteen ikä ja sekoitussuhde, paisuntasäiliön korkki, termari, syyläri, vesipumpun tuotto, moottoriöljyjen ikä ja laatu (ja kaasutinpeleissä seossuhde).
Saatte korjata jos olen väärässä, mutta eikös lämpöihin vaikuta:
-Jäähdytysnesteen ikä ja sekoitussuhde, paisuntasäiliön korkki, termari, syyläri, vesipumpun tuotto, moottoriöljyjen ikä ja laatu (ja kaasutinpeleissä seossuhde).
Hyvä lista! Lisäisin tuohon vielä sytytyksen ajoituksen.saab900c kirjoitti:Saatte korjata jos olen väärässä, mutta eikös lämpöihin vaikuta:
-Jäähdytysnesteen ikä ja sekoitussuhde, paisuntasäiliön korkki, termari, syyläri, vesipumpun tuotto, moottoriöljyjen ikä ja laatu (ja kaasutinpeleissä seossuhde).
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Noniin, lämpöongelmat korjattu suht. hyväkuntoisella turbon syylärillä. Fiddumaisinta oli flektin irrottaminen vanhasta syyläristä. Näyttäs täälläkin olevan n. vuoden ikäinen orkkis-Saab termari olevan vaihdon tarpeessa, kun jää lämmöt hieman alakanttiin näin kesähelteilläkin, saatan kuvitella kuinka kylmänä tuo käy sitten syssymmällä/talvemmalla. Sais vaan ton Pajeron jo pikkuhiljaa läjään, niin pääsis k-jettiä asentelemaan...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jos on ihan välttämätön pakko saada sitä termaria virtaavammaksi, niin poraa siihen ylimääräisen 3mm reiän. Rupeaa lämmöt pysymään alempana. Isomman reiän poraamisesta voi tulla jo liiankin "kylmä" termari. Tämä vihje kuuluu sitten nimenomaan kesäauto-osastolle, jotka menee syksyllä paaliin.
Meikäläisen 99cc oireili tolleen lämpöjä nostellen jne viime kesänä. Ilmeisin syy on ilma/kaasukuplien tuleminen järjestelmään kannen vuodon takia. Tuohon oireeseen kun auttoi ihan raakasti järjestelmän ilmaus. Homma pelasi aikansa, kunnes vika tuli takaisin ja ilmasin järjestelmän. Talvikaudeksi korjaukseksi tulikin pussillinen kanelia, joka tukki vuodon siinämäärin hyvin, että kolmella starttailukin jäi pois useaksi kuukaudeksi.
Suosittelen järjestelmän ilmausta näin ensihätään ja tilanteen seurailua. Jos se syyläri tosiaan on sökö, eli hapettunut ja lamellit irtoilee, on parasta lääkettä uuden alumiinisen syylärin hommaaminen. Ne kun on tehokkaampiakin, mitä nämä kupariset...
Meikäläisen 99cc oireili tolleen lämpöjä nostellen jne viime kesänä. Ilmeisin syy on ilma/kaasukuplien tuleminen järjestelmään kannen vuodon takia. Tuohon oireeseen kun auttoi ihan raakasti järjestelmän ilmaus. Homma pelasi aikansa, kunnes vika tuli takaisin ja ilmasin järjestelmän. Talvikaudeksi korjaukseksi tulikin pussillinen kanelia, joka tukki vuodon siinämäärin hyvin, että kolmella starttailukin jäi pois useaksi kuukaudeksi.
Suosittelen järjestelmän ilmausta näin ensihätään ja tilanteen seurailua. Jos se syyläri tosiaan on sökö, eli hapettunut ja lamellit irtoilee, on parasta lääkettä uuden alumiinisen syylärin hommaaminen. Ne kun on tehokkaampiakin, mitä nämä kupariset...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01