Kuskin oven sisällä kolisee helisee

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Kuskin oven sisällä kolisee helisee

Viesti Kirjoittaja Passi »

Moro.

Joku tanko tuolla kuskin ovessa kalkattelee ku sopivista kuopista ajaa / hiekkatiellä.

Mikäs tanko se oli? Poikittainen siitä sisäpuolen avauskahvalta?

Auto on 2D.



Ja osaako joku sanoa mistä johtuu että kuskinoven keskuslukon avausmoottori kolahtaa aika kovaa? Tehnyt näin aina. Kokeilin toista moottoriakin. Eli se lyö ns. päihin aika kovaa.

Kuskin oveenhan ei saabilta ole tainut tätä settaria saada, muttakun minulla on Defan hälytin niin kakella sitten aukeaa kaikki ovet. Mietin että jos ottaisi koko lukkosylinterin irti.. josko loppuisi kolahdukset? Ei taida vaikuttaa?

T. Pasi
99T-museopeli
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Mitenkäs:ootkos kokeillu avaimella käyttää lukkoa?Kuulostaisi vähän siltä että lukkopesän rauta joka kiilaa lukon ovipeltiä vasten olis lipsahtanu pois?Sehän siellä sitten voisi kilistääkin?Onko oven lukitussalvan puolella kaikki ruuvit kunnolla kiinne?

Todennäkisimmin siellä kuitenkin helistää juuri se rauta jonka itsekin mainitsit.On varmaankin ne muovipidikkeet kuluneet ja rauta pääsee nyt enemmän heilumaan.Ja nehän kun pääsee heilumaan saattaa jopa päästä ottamaan kiinni ikkunahissiin.Kerrankun ottaa niin solmuun menee..
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Eikös siilhen lukkomoottorin kolahduksiin auta laittaa kumilevystä stopparit sopiviin väleihin niin ettei kolahda niin kovaa. Moottorissahan ei ole mitenkään merkattuna sitä iskunpituutta, se vaan vetää/työntää täydellä nopeudella koko jännitepulssin ajan.

Saattaisi auttaa myös lukon rasvaaminen jollain vähän kankeammalla, mutta lienee vaikeaa saada sopivasti :-) Vaihtoehtoisesti asennat rajoitusvastuksen moottorin johtoon.

Oletko varma että kyse on nimenomaan lukkomekanismin paukkuminen päätyasennoissa, vai olisiko lukkomoottorin kiinnitys oven runkoon jotenkin väljä ja paukkuisi sieltä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ciswami
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 19:01
Paikkakunta: Villähde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ciswami »

Tarkista aluksi tosiaan se moottorin kiinnitys ovipeltiin. Keskuslukon moottorista tulevassa tangossa on kyllä kierteillä toimiva etäisyyssäätö, mikä ei muuta liikkeen kokonaismatkaa vaan etäisyyttä. Myös tuo "avaustanko" voi olla irti/väljä muoviohjuristaan. Entä ovipahvin kiinnitys? Ainakin 4/5d malleissa irtoaa sisäkahvan etummainen ruuvi ja sikahva rupeaa pitämään ärsyttävää resonoivaa ääntä...
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meikun viisovisessa kolisi kuskin ovi kuopissa ja kyynäspäällä sitä kuritin. Välillä hiljeni, mut sitten tuli takaisin. Lopulta tajusinkin kokeilla ikkunamekanismia, vähän alas ja siitä ylös. Pahkeinen herkesikin metelöimästä. Jälkeenpäin ihan punastutti, kun mietin, että veiviä kääntämällä hiljeni se ikkuna ja meikä vaan pieksää ovea. :oops:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Epäilen vahvasti tohon kolinaan tota tankoa joka on niissä muovikiinnikkeissä. Pitää purkaa koko paska irti ja pistää parempaa tilalle keväämmällä.


Toi keskuslukko siis tekee niin että jos sitä käyttää kerran, niin paukahtaa, toisella kerralla se toimii iha jees. Pitää tsekata jos sinne sais rasvaa laitettua johonkin. Eli välillä kuulee ihan selvästi että moottori VÄÄÄÄNTÄÄ ja sitte PAUK aukeaa. Viimetalvena välillä ei edes auennut ja kun avaimella avas niin tuntui vastusta.


T. Pasi
99T-museopeli
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

carimat kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Meikun viisovisessa kolisi kuskin ovi kuopissa ja kyynäspäällä sitä kuritin. Välillä hiljeni, mut sitten tuli takaisin. Lopulta tajusinkin kokeilla ikkunamekanismia, vähän alas ja siitä ylös. Pahkeinen herkesikin metelöimästä. Jälkeenpäin ihan punastutti, kun mietin, että veiviä kääntämällä hiljeni se ikkuna ja meikä vaan pieksää ovea. :oops:
Katoppa verhoilun taakse että on kahvan tangossa se isohko jousi laitettu paikalleen. Usein verhoilua avatessa se jää pois ja kyseinen helinä alkaa kun ikkuna veivi tärinästä inan päästää ruutua auki. Hiljenee toviksi veiviä kiinni vääntämällä kunnes taas...
Sähkölasit.

t. Pasi
99T-museopeli
SAABMikko
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2004 12:43
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SAABMikko »

Vänkärin ovesta alkoi kuulua todella ärsyttävää räminää. Syylliseksi paikansin yhden ikkunannostomekanismin ristikon tangoista. Ilmeisesti kiskossa kulkeva pyörä on kulunut. Onko tuohon nyt muuta konstia kuin vaihtaa koko mekanismi?

Jos ei ole, niin taidan vaihtaa samalla kertaa sinne sähköisen koneiston. Minkähänlainen homma se olisi? En löytänyt haulla kunnollisia ohjeita. Vuosimallieroja ilmeisesti ainakin on...
#2086
9-3 SC 2,0t BioPower Vector TX A -10
9-3 SC TiDS Vector A -08
900i -89
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Sähkölasien metallinen fikstuura, jossa moottori ja välitys kolisee kuoppiin ajaessa, ovea kiinnilaittaessa ja sopivassa ajossa lähes vitutukseen asti.

Fikstuuran alimmaisten ovessa kiinnipitävien pulttien kohdalta on yleensä pelti ruostunut pois ja näin koko installaatio rämisee. Se muovinen suoja ovipahvin alla on alhaalta liimattu tukevasti ovipeltiin ja jättää mukavan astian vedelle juuri siihen sähköikkunan alakiinnityksen kohdalle.
Citroen C5, OG900t16
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Mikä jousi ? Laittakaa epätietoiselle kuva ? Itellä on kovapaneelinen versio vm-87 ja muistaakseni siel ei oo jousta, ainaakaan irtaallaan....
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Vastaa Viestiin