Termostaatin vaihto auttoi kuumeiluun (900i / -85)
Termostaatin vaihto auttoi kuumeiluun (900i / -85)
-------------------------
Viimeksi muokannut MarkoL, To Huhti 21, 2005 15:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minun kokemukseni mukaan paras termostaatti satkuun on Saabin alkuperäinen 89-asteinen termari. Lämpömittari ei seilaa ja termarilla pärjää kesät talvet. Orkkistermari on kaiken lisäksi kohtuuhintainen - maksoi paikallisella Saab-varaosatiskillä pari viikkoa sitten 12 e.
#1825
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
Olen aika paljon kuullut tuosta alkuperäistermostaatin erosta tarviketermariin. Jotain varaosaliikkeessä jupistiin, että siinä paljon eroa ole että samoista paikoista nämä tulevat tms.
No, pääasia että lämpöily rauhoittui. Mikäli tuo seilaaminen jatkuu, voinee varmaan harkita tuota alkup. termostaattia ainakin jos se on noin edullinen. Nyt kun pultit on kerran avattu ja olen itsekin nähnyt kuinka homma sujuu, ei kestäne varttia kauempaa tuo operaatio.
Seuraillaan tilannetta.
t. -ML-
No, pääasia että lämpöily rauhoittui. Mikäli tuo seilaaminen jatkuu, voinee varmaan harkita tuota alkup. termostaattia ainakin jos se on noin edullinen. Nyt kun pultit on kerran avattu ja olen itsekin nähnyt kuinka homma sujuu, ei kestäne varttia kauempaa tuo operaatio.
Seuraillaan tilannetta.
t. -ML-
En tiedä onko orggis sama, kuin tarvike, mutta kolme vuotta on nyt 89asteisella orggis termarilla menty ja 70tkm. Viisari nousee 900i:n asteikolla vaaka-asentoon ja pysyy siinä, olipahan pakkasta -40 tai hellettä +35. Muuta en tiedä.
Viisari ei huoju ajon aikana, vaan pysyy vaaka-asennossa. Kolmevuotta sitten orggis maksoi 141mk, eli on näköjään hinta pudonnut kivasti.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Termarista
Townsendin sivuilla on (jälleen kerran) hyvä kuvaus alkuperäistermostaatin toiminnasta. Saab-alkuperäisosa on kolmitoiminen, eli toimii kolmessa vaiheessa (jotenkin jäähdytin, lämmityslaite, moottori tms). Tarvikeosissa tämä ei ilmeisesti aina ole näin. Lisäksi hän suositteli 82-asteista ja Mersun jäähdytinnestettä - se on lisäaineistettu laadukkaasti.
Itse ajattelin myöskin vaihtaa joutessani 89-asteiseen alkuperäisosaan, ei tarvitse sitten palella talvella. Tärkeintähän lienee, että jäähdytysjärjestelmä ei vuoda ja itse jäähdytinkenno on asianmukaisessa kunnossa.
Itse ajattelin myöskin vaihtaa joutessani 89-asteiseen alkuperäisosaan, ei tarvitse sitten palella talvella. Tärkeintähän lienee, että jäähdytysjärjestelmä ei vuoda ja itse jäähdytinkenno on asianmukaisessa kunnossa.
Onko muuten automaattivaihteisissa tapana käyttää matalammän lämpötilan termaria? Aattelin vaan kun tuo GLE nostaa lämmöt matka-ajon jälkeen aika korkealle, ja muutenkin ne on yleensä vaakatason yläpuolella. En tiedä mikä termari siinä nyt on, olettaisin että originaali. Toisaalta epäilen vähän tuota mittariakin ja sen toimivuutta, kun kytken katkaisijasta flektin päälle, mittari napsahtaa välittömästi pykälän ylemmäksi, ihan kun se jännitehäviö jotenkin näkyisi siinä mittarissa. Taidanpa käydä varaosaliikkeestä kysymässä saako tuohon b-koneeseen kylmempää kuin 89.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Voi siinä Luca olla joku kuumempikin termari (nk talvi malli jossa voisi olla lukema 92astetta), tai sitten sun gle:n syyläri vetelee viimeisiä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kumpikin mahdollista. Syyläri ei näytä kovin pahalta. Myös itse mittaristoa ja mittaria epäilen osasyylliseksi. Mut toi termarin vaihto b-koneeseen on niin kiusallisen helppo suorittaa että sen taidan jossain välissä vaihtaa.Mertmi kirjoitti:Voi siinä Luca olla joku kuumempikin termari (nk talvi malli jossa voisi olla lukema 92astetta), tai sitten sun gle:n syyläri vetelee viimeisiä...
Orkkistermari on harmaa ja yleisimmät tarviketermarit (Calorstat, Wahler jne.) messingin värisiä, joten orkkistermari on peräisin eri pajalta.
Viimeisiään vetelevä syyläri on usein syynä normaalia korkeampiin lämpöihin maantieajossa. Kun kennot ovat hapantuneet tarpeeksi tai ovat tukkeutuneet, lämmöt pysyvät maantieajossakin korkealla. Aikoinaan vm. -85 iivarissa lämmöt nousivat keväisessä maantieajossa reilusti yli puolenvalin termarin vaihdosta huolimatta ja flekti heräsi heti rampin liikennevaloissa. Uusi syyläri kehiin ja lämmöt kuriin
Toki mittareissakin on toisinaan häikkää.
Viimeisiään vetelevä syyläri on usein syynä normaalia korkeampiin lämpöihin maantieajossa. Kun kennot ovat hapantuneet tarpeeksi tai ovat tukkeutuneet, lämmöt pysyvät maantieajossakin korkealla. Aikoinaan vm. -85 iivarissa lämmöt nousivat keväisessä maantieajossa reilusti yli puolenvalin termarin vaihdosta huolimatta ja flekti heräsi heti rampin liikennevaloissa. Uusi syyläri kehiin ja lämmöt kuriin
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
#1825
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)