Termostaatin vaihto auttoi kuumeiluun (900i / -85)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
MarkoL

Termostaatin vaihto auttoi kuumeiluun (900i / -85)

Viesti Kirjoittaja MarkoL »

-------------------------
Viimeksi muokannut MarkoL, To Huhti 21, 2005 15:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Business
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 10:47
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Business »

Minun kokemukseni mukaan paras termostaatti satkuun on Saabin alkuperäinen 89-asteinen termari. Lämpömittari ei seilaa ja termarilla pärjää kesät talvet. Orkkistermari on kaiken lisäksi kohtuuhintainen - maksoi paikallisella Saab-varaosatiskillä pari viikkoa sitten 12 e.
#1825
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
MarkoL

Viesti Kirjoittaja MarkoL »

Olen aika paljon kuullut tuosta alkuperäistermostaatin erosta tarviketermariin. Jotain varaosaliikkeessä jupistiin, että siinä paljon eroa ole että samoista paikoista nämä tulevat tms.

No, pääasia että lämpöily rauhoittui. Mikäli tuo seilaaminen jatkuu, voinee varmaan harkita tuota alkup. termostaattia ainakin jos se on noin edullinen. Nyt kun pultit on kerran avattu ja olen itsekin nähnyt kuinka homma sujuu, ei kestäne varttia kauempaa tuo operaatio.

Seuraillaan tilannetta.

t. -ML-
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

En tiedä onko orggis sama, kuin tarvike, mutta kolme vuotta on nyt 89asteisella orggis termarilla menty ja 70tkm. Viisari nousee 900i:n asteikolla vaaka-asentoon ja pysyy siinä, olipahan pakkasta -40 tai hellettä +35. Muuta en tiedä. :) Viisari ei huoju ajon aikana, vaan pysyy vaaka-asennossa. Kolmevuotta sitten orggis maksoi 141mk, eli on näköjään hinta pudonnut kivasti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Termarista

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Townsendin sivuilla on (jälleen kerran) hyvä kuvaus alkuperäistermostaatin toiminnasta. Saab-alkuperäisosa on kolmitoiminen, eli toimii kolmessa vaiheessa (jotenkin jäähdytin, lämmityslaite, moottori tms). Tarvikeosissa tämä ei ilmeisesti aina ole näin. Lisäksi hän suositteli 82-asteista ja Mersun jäähdytinnestettä - se on lisäaineistettu laadukkaasti.

Itse ajattelin myöskin vaihtaa joutessani 89-asteiseen alkuperäisosaan, ei tarvitse sitten palella talvella. Tärkeintähän lienee, että jäähdytysjärjestelmä ei vuoda ja itse jäähdytinkenno on asianmukaisessa kunnossa.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Onko muuten automaattivaihteisissa tapana käyttää matalammän lämpötilan termaria? Aattelin vaan kun tuo GLE nostaa lämmöt matka-ajon jälkeen aika korkealle, ja muutenkin ne on yleensä vaakatason yläpuolella. En tiedä mikä termari siinä nyt on, olettaisin että originaali. Toisaalta epäilen vähän tuota mittariakin ja sen toimivuutta, kun kytken katkaisijasta flektin päälle, mittari napsahtaa välittömästi pykälän ylemmäksi, ihan kun se jännitehäviö jotenkin näkyisi siinä mittarissa. Taidanpa käydä varaosaliikkeestä kysymässä saako tuohon b-koneeseen kylmempää kuin 89.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Voi siinä Luca olla joku kuumempikin termari (nk talvi malli jossa voisi olla lukema 92astetta), tai sitten sun gle:n syyläri vetelee viimeisiä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Mertmi kirjoitti:Voi siinä Luca olla joku kuumempikin termari (nk talvi malli jossa voisi olla lukema 92astetta), tai sitten sun gle:n syyläri vetelee viimeisiä...
Kumpikin mahdollista. Syyläri ei näytä kovin pahalta. Myös itse mittaristoa ja mittaria epäilen osasyylliseksi. Mut toi termarin vaihto b-koneeseen on niin kiusallisen helppo suorittaa että sen taidan jossain välissä vaihtaa.
Business
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 10:47
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Business »

Orkkistermari on harmaa ja yleisimmät tarviketermarit (Calorstat, Wahler jne.) messingin värisiä, joten orkkistermari on peräisin eri pajalta.

Viimeisiään vetelevä syyläri on usein syynä normaalia korkeampiin lämpöihin maantieajossa. Kun kennot ovat hapantuneet tarpeeksi tai ovat tukkeutuneet, lämmöt pysyvät maantieajossakin korkealla. Aikoinaan vm. -85 iivarissa lämmöt nousivat keväisessä maantieajossa reilusti yli puolenvalin termarin vaihdosta huolimatta ja flekti heräsi heti rampin liikennevaloissa. Uusi syyläri kehiin ja lämmöt kuriin :D Toki mittareissakin on toisinaan häikkää.
#1825
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Aiheesta innostuneena sain päähäni vaihtaa itsekkin termarin. Joskus ruuhka-ajossa lämmöt nousee "kello kahteen".

Orkkistermari maksoi 14e tiivisteineen Laakkosella. Eli ei paha. Tuollahan on oikeen 2v takuukin.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vastaa Viestiin