-89 satku probleemo [pelittää vaihteeksi...]

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

-89 satku probleemo [pelittää vaihteeksi...]

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Isäukon satku ajettu normaalisti talliin, seuraava kaunis aamu ei lähde käyntiin, ei edes hörähtele.

-----------------
Viimeisin syyllinen: murtunut puolan johto aiheutti liian heikon kipinän
Viimeksi muokannut TuuSaR, Ke Elo 15, 2007 20:24. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Tässä nyt jotain. Jos käy vaan ryypyllä, niin on liian rikkaalla mahdollisesti. (Vaikka ei kuulostakaan loogiselta) Eli ruuvia kaasarin pohjasta reilusti tiukemmalle/syvemmälle. (itse mokasin joskus ja luulin vielä että on laihalla, kun käy vaan ryypyllä)

Toimiiko paremmin ilman ilmansuodatinta? (=rikkaalla) Jospa vaikka se muuttuva kurkku on jotenkin jumissa.

Jos jotain järkevää pitäisi sanoa, niin sanoisin, että jokin alipaineletku on irti tai hapertunut niin, että näyttää olevan kiinni, mutta oikeasti ilma karkaa letkun pään ja vastakappaleen välistä.

Lähinnä mieleen tulee seossuhde, kipinä, bensapumpun tuotto, alipaineletkut.

Jotain vast. surkeaa tapahtui minulle myös, kun bensapumpun käyttötangon muoviholkki halkesi. Eli välillä kone kävi, välillä ei. Ennen kuin lopulta lakkasi käymästä.
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Jos se nyt ihan yön yli nukuttuaan alkoi temppuilemaan, niin en alkaisi kaasaria availemaan sentään ekana (hyvä se on tässä jälkiviisaana neuvoa... :? ) Kun tuossa *burgerissa on niitä letkuhässäköitä ja muuta sen verran, että potentiaalinen vika saattais löytyä sieltäkin. Kunnon "insinööri" tietenkin avaa ensin kaiken (teen sitä itsekin :D)

Se uimurin/kohon levyn asentohan vaikuttaa vain bensanpintaan kohokammiossa. Siihen ei liene muuta asetusta kuin se oikea, ei siis mitään syytä muutella sitä, ellei sitten koho ole imenyt itseensä bensaa, tai muuten vain hajalla. Kun se kerran tuli avattua jo, kattoisin, että koho ja sen akselia kammiossa paikallaan pitävä muoviklipsihässäkkä on ehjä (mulla ei ollut), ja koho pääsee normaalisti liikkumaan.

Yhtyisin kanssa tuohon, että saa liikaa bensaa. Ne alipaineletkut kannattaa tosiaan ekaksi tarkistaa, ovatko edes kiinni kaikki. Jumittaako esim. ryypyn vipu ettei se mene kokonaan pois päältä kunnolla, tai jumiiko jompikumpi niistä pikku venttiileistä, toinen alipaineella toimiva kaasarin etupuolella, ja toinen kaasarin alla solenoidilla.
Viesko
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Loka 19, 2006 11:41

Viesti Kirjoittaja Viesko »

samaa vikaa omassa og -89 kaasarissa. Yön yli kun seisoo ppaikalla ei käyntiin kuin pytty kerrallaan. virtapuoli uuusittu ,(tulpat, pyörijä,vjkansi,tulpanjohot). Jos pitää roikassa ei ongelmia. Mutta että saabbia roikassa juhannuksena :?

Jos jollakin on lisää vinkkejä , niin kiitollisena vastaan otan ne.
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Viesko kirjoitti:samaa vikaa omassa og -89 kaasarissa. Yön yli kun seisoo ppaikalla ei käyntiin kuin pytty kerrallaan. virtapuoli uuusittu ,(tulpat, pyörijä,vjkansi,tulpanjohot). Jos pitää roikassa ei ongelmia. Mutta että saabbia roikassa juhannuksena :?

Jos jollakin on lisää vinkkejä , niin kiitollisena vastaan otan ne.
Omassani huonoa käynnistyvyyttä ja käynnissäpysymistä kylmänä aiheutti ainakin kondensoitunut vesi tankissa & kaasarissa, ja pyttyyn vuotanut kannentiivisti. Ekasta selvisi jäänestokuurilla, ja toisesta tiivisteen vaihdolla. Molemmat viat aiheutti sen, että huonon käynnistyvyyden vuoksi tuli ensin tarjottua turhaan lisää ryyppyä, mistä johtuen kone kävi pian liian rikkaalla vielä huonommin. Ja jos stumppasi kokonaan, niin lähti tietenkin vielä huonommin käyntiin. Pienen ihmettelyn jälkeen vasta tuli tajuttua, että jotain ylimääräistähän siellä täytyi olla bensan seassa.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Kaasarin kalvo?
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Jos se nyt ihan yön yli nukuttuaan alkoi temppuilemaan, niin en alkaisi kaasaria availemaan sentään ekana
Kun kipinä tuli ja tulpat oli rutikuivat ja bensapumppu toimi niin kaasari oli suht looginen seuraava kohde.
Siihen ei liene muuta asetusta kuin se oikea, ei siis mitään syytä muutella sitä
Jooh näytti vaan siltä, että uimuri ottaa seinämään kiinni ennenkuin se rupeaa aukaisemaan sitä venttiiliä, niin isäukko sitä vähän "paranteli" :p

Kokeilin tuota ilmantulon irroitusta ja kyllähän se tilanne nyt vaikuttaa siltä, että on menty ojasta allikkoon. Eli aluksi vika oli bensan totaalisessa puutteessa ja nyt totaalinen tulva.

Harmi vaan eräs hylsysarja on kadonnut/pöllitty, niin kaasaria ei pääse säätämään ennenkuin uusi on hankittu. Uskoisin että tuon saa ajokuntoon, toivottavasti vaan uimurikammiota ei tarvitse hirmu monta kertaa aukaista.

Joku voi tietysti ihmetellä miksi jollain joka ei tunne polttoainejärjestelmän toimintaa täydellisesti on vanha auto. Noh vanha omistaja, vanha auto, sehän on tuttu näky tienpäällä, kaikki elämässä ei ole järkiperäistä.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Juha96 kirjoitti:Kaasarin kalvo?
99% varmuudella.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

TuuSaR kirjoitti:
Siihen ei liene muuta asetusta kuin se oikea, ei siis mitään syytä muutella sitä
Jooh näytti vaan siltä, että uimuri ottaa seinämään kiinni ennenkuin se rupeaa aukaisemaan sitä venttiiliä, niin isäukko sitä vähän "paranteli" :p
Joo, siis meinasinkin, että jos tuo on persiilleen, niin säädetään tietenkin kuntoon. bOmassani se koho ei varmuudella liikkunut enää normaalisti, kun se kiinnitysklipsimuovijousipala ei pitänyt kohon akselia kunnolla paikallaan. Joten en ihmettelisi, jos noissa on jo vikoja tämän ikäisissä.
Kokeilin tuota ilmantulon irroitusta ja kyllähän se tilanne nyt vaikuttaa siltä, että on menty ojasta allikkoon. Eli aluksi vika oli bensan totaalisessa puutteessa ja nyt totaalinen tulva.

Joku voi tietysti ihmetellä miksi jollain joka ei tunne polttoainejärjestelmän toimintaa täydellisesti on vanha auto. Noh vanha omistaja, vanha auto, sehän on tuttu näky tienpäällä, kaikki elämässä ei ole järkiperäistä.
Mutta just tuo näissä onkin oivallisinta, että pienellä tietotaidolla voi korjata tuon itse, uusimmissa ei voi kuin levitellä käsiään ja tilata hinurin. Itselläkin olisi vielä kaasarisaabi alla, jolleivat olisi unohtaneet asentaa siihen takaovia tehtaalla. 8O
Aaviita
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 18:31
Paikkakunta: 33310

Viesti Kirjoittaja Aaviita »

Kun Pierburg on kyseessä, kannattaa katsoa sen höyrystysventtiilin kunto.
Kone nikottelee jos se ei ole kunnossa.
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

jep jep nyt pelittää kun säädettiin uimurikammion bensan sulkukohta puhalluskokeilemalla "sopivaan".

Nyt pitää vaan hienosäätää jollain pakokaasumittalaiteet omaavalla huoltsikalla arvoja kuntoon.

Alkuperäinen vika on ilmiselvästi ollut kaasarissa ja se on korjaantunut kun kaikkia paikkoja on umpimähkään kopeloitu ja painepuhallettu läpi. Itse veikkaan uimurikammioon johtavaa tuloventtiiliä.
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Noniin, elokuun puolella ollaan, varsinainen vika on edelleen hakusessa.

Auto nääs voi toimia vaikka viikon täysin normaalisti kunnes kieltäytyy käynnistymästä joku aamu.

-Auton saa käyntiin n. 45min:ssa, kun starttia kääntelee nopeasti pois, jolloin usein kone tärähtää.(muuten ei edes hörähtele). Tätä kun toistelee aikansa ja välillä hinkkaa tulppia kuiviksi koneen saa käynnistymään.

-ylläoleva keino teki kerran poikkeuksen jolloin autoa ei saanut mitenkään käyntiin, jolloin se hinattiin korjaamoon, jossa vaihdettiin uusi hall-anturi ja auto toimi taas pari päivää normaalisti. On toki mahdollista että kaksi vikaa iski yhtäaikaa.

-kipinä tulee, tulpat kastuu(tosin ei hirmuisesti)

-Mitä pidemmän aikaa auto seisoo, sitä epätodennäköisempää käynnistyvyys on. Esim. 2 tunnin päästä lähes varmasti käynnistyy kuin palmun alta, yön yli hiukan epävarmempaa, kaksi yötä ja tuskin käynnistyy.

-Koneen käynnissä ei ole minkäänlaista ongelmaa kunhan se vaan käynnistyy.

Jonkun(kosteus, sähkövaraukset jne..) täytyy siis muuttua auton seistessä , joka vaikuttaa johonkin. En myöskään ymmärrä miksi kone muuten ei hörähdäkkään mutta käynnistyksen lopettaminen aiheuttaa tärähdyksen.

Lähinnä epäilen ajoitusta, mutta voisiko joku löystynyt ketju aiheuttaa tämän kaltaiset ongelmat?
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Mulla oli satkussa talven käyttämättömyyden jälkeen sellainen juttu, että lähti ensin käyntiin, mutta eipä jäänytkään tyhjäkäynnille, kun ryypyn pisti pois. Ei sen jälkeen edes luvannut.

Otin kaasarin kannen auki, putsasin sen kalvon alla olevan luistin ja puhdistin myös sen kalvon läpi tulevan akselin, joka menee sinne jousen sisään kannen koloon. Pikkuisen öljyä ja sama piti tehdä kolme kertaa, ennen kuin tokeni. Onkohan tämä se ns juuttuvakurkkuinen piirpurki. :D
# 419 Vesa Pohjalainen
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Kokeile vaihtaa sytytyspuola. Minulla auto toimi satunnaisesti ja vika hävisi vasta kun vaihdon puolan. :idea:
Toi välillä toimii, välillä ei viittaa vahvasti sytytykseen!
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Seisonnan jälkeen noi vesan ohjeet on tosi kohdillaan.

Jos kipinää tulee ja bensapumppukin lykkää, niin vaihda samalla kaasarin kalvo ( ennenkuin vääntelet kaikki mutkille), varsinkin jos kalvo on jo ikääntynyt lerppu.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin