Tuplis-threadin aika

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Nyyh, tahtoo myös, ja combicoupen, ja turbon, ja vaikka mitä :) ..Nettiautossahan on just sininen pikkuvilkkucombi myytävänä. Onneksi ei ole myrkynvihreä :wink: .
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
Peter A
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: To Loka 14, 2004 12:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Peter A »

Pöh, en mä jaksanut odottaa kotiin asti, vaan kävin näpsimässä pari kuvaa ja siirsin ne GRPS:llä webiin (täällä maalla kun ei ole EDGEstäkään kuultu, saatika sitten 3G/HSDPA-nopeuksista) :)

Seuraavaksi ohjelmassa on sisustan purkaminen kattoverhoilua myöten ja ruiskulaitteiston irrottaminen...

Mutta sitä ennen täytyy purkaa vieressä seisova kuuppa loppuun, eikä siihenkään tunnu aikaa löytyvän vielä tällä reissulla :oops: Onneksi saa tupliksen talliin, jos kesä tuntuu loppuvan kesken!

Kuva
Kuva
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200

Saab 99 LEA 2.0 2d -74
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

edit: 99 special menossa romuttamolle, uhataan (kouvola)

http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1356958
Viimeksi muokannut lucaf, Su Kesä 24, 2007 18:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

lucaf kirjoitti: mistähän muuten johtuu että jarrut toimii ihan hyvin mutta jarrupoljin ei palauta kunnolla, jousiko sieltä puuttuu?
dimebak kirjoitti:Itse purin 99:stä jarrujen työsylinterin ja vaihdoin tiivisteet. Jousissa en usko olevan vikaa, kun ovat niin vankkaa tekoa mutta tiivisteet voi olla kohta puoliin tiensä päässä.

Mulla ku alko päästämään paineita pois toisesta jarrupiiristä ja parhaimmillaan oli "Pumppaa, pumppaa, kolmannella toppaa!!!"-jarrut. Loppujen lopuksi hirtti kiinni joten ei auttanut ku vaihtaa tiivisteet ja nesteet.
otin etupyörät pois ja poistin jarrupalat saadakseni tuntumaa jarrusatuloiden tilasta. satulat näytti erittäin hyviltä, sen näköisiltä että on uusittu viimeisen 10tkm sisällä. oikein puhtaat satulat, asennussarjatkin vain vähän pölyssä, ensiömäntien päät kiiltävät, jarrulevytkin erittäin siistit. toisiomännän kaulus liikkui herkästi. miten tuollaiset satulat voisi olla temppuilun syynä?

huomio: jarrut jäävät laahaamaan vain silloin jos en jalalla kampea jarrupoljinta takaisin yläasentoon! jarrupolkimessa näytti olevan ehjä palautusjousi. säiliössä nestettä riittävästi. satulan mäntien ympärillä ei näkynyt mitään märkää.

huomio #2: ensiömäntä painui erikoisen helposti sisään. ehdin kiertää mäntää aivan vähän niin se niin painui samantien ihan sisään. molemmissa satuloissa sama juttu. olisiko ne jotenkin väärin koottu ja samasta syystä jarrut/poljin ei palauta?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Edelleen olisin pääsylinterin aukaisun kannalla, kun tiivisteet turpoaa tarpeeksi niin jarrut jäävät laahaamaan. Mulla jäi tosiaan kokonaan pohjaan, jo kotipihassa ja matkaa töihin 5 kilsaa.

EDIT: Lisätäänpä se miten pääsylinteri korjaantuu. Eli, hommahan lähtee sillä liikkeelle, että otat pääsylinteristä mutterit auki ja kampeat sitä hieman eteenpäin. Muuta kiinnitystä ei ole. Sen jälkeen otat jarruputkien mutterit auki ja laita ennen sitä hieman rättiä sylinterin alle ettei jarrunestettä valu pelleille. Jos sulla joku imusysteemi niin ime jarrunesteet pois tai irroituksen jälkeen kaada jäteastiaan (joka jampallahan löytyy väh. 20 litran jäteastia joka käydään tyhjentämässä kierrätypisteeseen). Irroita myös jarrunestesäiliön kansi tai kannen liittimet.

Sitten ku sulla on sylinteri pöydällä niin ota säiliön sokka irti. Sen jälkeen nosta säiliö irti ja poista säiliön tiivisteet. Paina sylinteriä hieman sisään esim. lyhyellä ruuvimeisselillä ja nosta sopivilla pihdeille toisessa säiliön rei'ässä näkyvä tappi pois. Tämän jälkeen koputtele sylinteriä esim. massavasaralla niin kauan, että männät tippuvat pois. Poista männistä tiivisteet. Toisessa männässä joudut hieman puristamaan jousta läjään saadaksesi tiivisteen ehjänä irti.

Tässä vaiheessa kannattaa osat pestä esim. puhtaalla/uudella jarrunesteellä joten sen laadulla ei ole väliä, puhdistussprayllä, Bräckleeni käy jne. Itse pesin aineella joka on melkein kokonaan asetonia. Jarrunestesäiliökin kannattaa puhdistaa.

Asenna uudet tiivisteet. Tämä vaihe on melko tuhertamista ja aikaa vievintä, kun uudet tiivisteet pitää yrittää saada paikoilleen ilman suurempia venyttelyjä ja niin ettei ne repeä mistään. Itse käytin "liukasteena" jarrunestettä. Kun tiivisteet on paikoillaan voitele sylinteri sisältä ja männät jarrunesteellä. Laita männät sisään varovasti ettet ruttaa tiivisteitä ja pudota se tappi paikoilleen.

Tässä vaiheessa katso ettei päällä ole jarrunestettä ja asenna säiliön tiivisteet. Asenna säiliö eli paina se paikoilleen ja asenna sen sokka. Kiikuta pääsylinteri autolle ja asenna se paikoilleen. Kytke jarruputket ja kaada säiliöön nestettä. Suosittelen, että sen jälkeen lasket satuloiden kautta nestettä ulos niin kauan, että alkaa tulemaan ilmaa. Aluksi voi tulla paskaista nestettä joten laske se eri astiaan kuin jossain vaiheessa tuleva kirkas uusi neste. Näin voit laskea per rengas paljon nestettä läpi ja kaataa sen takaisin jarrunestesäiliöön. Mutta katso ettet kaada sitä likaista vanhaa nestettä säiliöön.

Päivän parin jälkeen ilmaa jarrut uudestaan. Sinne kuitenkin menee hieman ilmaa satuloille.
Viimeksi muokannut dimebak, Su Kesä 24, 2007 20:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11506
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

dimebak kirjoitti:Itse purin 99:stä jarrujen työsylinterin ja vaihdoin tiivisteet. Jousissa en usko olevan vikaa, kun ovat niin vankkaa tekoa mutta tiivisteet voi olla kohta puoliin tiensä päässä.
dimebak kirjoitti:Edelleen olisin pääsylinterin aukaisun kannalla, kun tiivisteet turpoaa tarpeeksi niin jarrut jäävät laahaamaan. Mulla jäi tosiaan kokonaan pohjaan, jo kotipihassa ja matkaa töihin 5 kilsaa.
Dimebakin jutut taisivat harhauttaa Lucan penkomaan jarrusatuloita. Jos poljin ei palaudu, vika tuskin on satuloissa. Tutki mieluummin jarrutehostimen yhteydessä säiliön alla olevaa pääsylinteriä, sen tiivisteitä ja jousia. Polkimen "palautusjousi" lähinnä pitää polkimen välyksettömästi ylhäällä niin ettei poljin heilu töyssystä ajettaessa tms.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/album/jarrut/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Pahoittelen tapahtunutta. Itsellä, kun menee toisinaan nuo pääsylinteri/työsylinteri sekaisin :oops:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1230
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Oletteko käyttäneet asennusvaiheessa vain jarrunestettä, vai onko tarkoitukseen jokin oma aineensa? Uudet tiivisteet saattavat vaurioitua ulkoreunoistaan melko helpostikin, ja työn tulisi onnistua kerralla. Minulla meni uusiksi 99 pääsylinterin korjaus - ja syykin vuotoon löytyi, uloin tiiviste oli asennuksessa hieman vaurioitunut.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7370
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

KN/Lieto kirjoitti:Oletteko käyttäneet asennusvaiheessa vain jarrunestettä, vai onko tarkoitukseen jokin oma aineensa? Uudet tiivisteet saattavat vaurioitua ulkoreunoistaan melko helpostikin, ja työn tulisi onnistua kerralla. Minulla meni uusiksi 99 pääsylinterin korjaus - ja syykin vuotoon löytyi, uloin tiiviste oli asennuksessa hieman vaurioitunut.
Jarrukumirasvaa olen itse ainakin käyttäny ja helpottaa kyllä.
Motonetissa taitaa löytyy samalta hyllyltä missä nesteet ja muut jarruhilppeet.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mie käytin ihan jarrunestettä. Rasvalla menee varmasti helpommin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jus kirjoitti: Dimebakin jutut taisivat harhauttaa Lucan penkomaan jarrusatuloita. Jos poljin ei palaudu, vika tuskin on satuloissa. Tutki mieluummin jarrutehostimen yhteydessä säiliön alla olevaa pääsylinteriä, sen tiivisteitä ja jousia.
hih arvasit juuri oikein :). lefa toveri lupasi lähettää samanlaisen pääsyltyn johon vaihdan motonetin tuoreet laatutiivisteet (toivottavasti ei virheliike) ja sitten vaihdatan sylinterin jossain, en ala itse läträämään kenttäoloissa tuon jarrunesteen kanssa :x :D

mutta tulipahan syynättyä jarrusatulat ja ovat niin tuoretta tavaraa että vaan ihmettelen miten hyvin noi jarrut tulee pitämään toimivalla pääsylinterillä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Eiköhän ne moponetinkin osat ole ihan toimivia. Mie ostin PCS:ltä Scan-techin setin ja sillä jarrut parani siinä määrin, että kuivalla asfaltilla sai 120km/h vauhdista kaikki kumet suttiin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kuinka olette mitoittaneet taka-akselin rektiotangon paikan korjattaessa lahovikaa Motonjetin myymillä (kait Klokkerholm) korjauspaloilla?

Tuossa omassa rauskussani oli mätää sen verta että piti leikata peltiä veke ihan reilusti eikä tietenkään tullut suoritettua mitään mittauksia koska uskoin korjauspalan sopivan paikoilleen yhtä hienosti kuin esim iskarin yläpäiden palojenkin, mutta tuo reaktiotangon korjauspala on tehty DIY-tyyliin eli siitä ei saa mitään mitoitusapua :(
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

vastatkaa joku muu yo. reaktiotankokysymykseen, ja vielä joku muu tähän seuraavaan :)

eli ketä moottorigurua kiinnostaisi osallistua sellaiseen pähkinään kuin b-moottorin ketjun laahaimen siirtäminen venttiilikopan aukon kautta. voisinhan sitä itse kokeilla, pojat vaan kertovat ja pelottelevat että tarvitaan melkoisen notkeita jatkovarsia että sinne yltää käsiksi. joten pientä motivaatiokynnystä pukkaa, ja kimpassa on aina kivempi ruuvailla. minulta kuitenkin tipahtaisi se hylsy sinne jakopään tuuttiin :D. oirehan on siis ketjun rahina, ja suositeltu lääkehän olisi koko ketjun vaihto. sellaiselle sopivampi ajankohta olisi tuleva talvi.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Itse itselleni vastaten: reaktiotangon kiinnitykseen sai osviitta toiselta puolelta mitaten. Varmaankaan ei mennyt ihan prikulleen oikeaan paikkaan mutta (ja laillisuuskysymyksiä ei käsitellä) tuota reaktiotankoa on helppo jatkaa tai lyhentää jos tarve vaatii.

Ei kenelläkään tietenkään satu olemaan 99:iä (voisi käydä jopa 90:n/900:n kaari) purussa josta saisi leikattua ruosteettoman oikean takakaaren irti? Tarve olisi siis koko kaarelle 5cm:n syvyydeltä, sisältäen siis sisä- ja ulkoloksun tuon kaaren osalta (kömpelöä kieltä, väsy vaivaa)??

Jos joku viitsisi rälläköidä moisen korjauspalan irti niin maksaisin siitä ihan rahaakin vaivanpalkaksi, esim 30-40e tms.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin