Kiristin 19mm ulkona...ei hyvä (kuvia patenteista)
Kiristin 19mm ulkona...ei hyvä (kuvia patenteista)
Noniin...jouset ja iskarit vaihdettu ja seuraavan ongelman kimppuun.
Kävin ostamassa 24mm hylsyn, että pääsin katsomaan tuon ketjun venymisasteen.
Kiristimen tappi on täysin ulkona (=19mm). Tuntuu siltä, että se voisi tulla ulommaskin, mutta säätövara loppuu kesken.
Kiristimen tapin pää on myös epätasaisesti ja toispuoleisesti kulunut.
Pitänee vaihtaa tuo kiristinkin? Se on ihan kiiltävä toiselta puolelta (alapuolelta)
Tuolla haulla löytyikin muutama firma, josta sai sitä ketjua jne. mutta onko jollakin nyt ihan varmaa tietoa Tampereen seudulta mistä saisi avonaisen ketjun ja sellaisen liitoskappaleen, jonka tampio saa helposti kiinni?
Myös paikkoja, joissa koko työ tehtäisiin edullisesti saa vihjata. T.Salmi sanoi, ettei tee muuten kuin umpiketjulla koneen poistamalla. Silvonen etc sanoi työn hinnaksi noin 100€ ja osineen noin 250€ (venttilikopan tiiviste + ketju + työ)
Kävin ostamassa 24mm hylsyn, että pääsin katsomaan tuon ketjun venymisasteen.
Kiristimen tappi on täysin ulkona (=19mm). Tuntuu siltä, että se voisi tulla ulommaskin, mutta säätövara loppuu kesken.
Kiristimen tapin pää on myös epätasaisesti ja toispuoleisesti kulunut.
Pitänee vaihtaa tuo kiristinkin? Se on ihan kiiltävä toiselta puolelta (alapuolelta)
Tuolla haulla löytyikin muutama firma, josta sai sitä ketjua jne. mutta onko jollakin nyt ihan varmaa tietoa Tampereen seudulta mistä saisi avonaisen ketjun ja sellaisen liitoskappaleen, jonka tampio saa helposti kiinni?
Myös paikkoja, joissa koko työ tehtäisiin edullisesti saa vihjata. T.Salmi sanoi, ettei tee muuten kuin umpiketjulla koneen poistamalla. Silvonen etc sanoi työn hinnaksi noin 100€ ja osineen noin 250€ (venttilikopan tiiviste + ketju + työ)
Viimeksi muokannut Huikko, Pe Heinä 06, 2007 11:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
126- lenkkinen avonainen käyttämätön ketju löytyy ylimääräisenä, mutta ei liitoskappaletta, ts. ketjulukkoa.
Kiristimen pään talla on alunperinkin epäkeskeinen laahaimesta päin katsottuna, eli ei pyöreä, ja jos tosiaan tuolla ulkonemalla kiristin on toiminut niin tallan pää ei todellakaan ole koskenut ketjun laahaimeen koko pinta-alaltaan, eli toispuoleista kulumisjälkeä saattaa olla.
Lisäys: Älä suotta uusi alkuperäistä ketjunkiristintä, koska se ei normaalisti miksikään kulu. Itse uusin sen kansiremontin yhteydessä "varmuuden vuoksi" Motonetin tuotteella ja tuollainen oli tulos: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ht=kalinaa
Kiristimen pään talla on alunperinkin epäkeskeinen laahaimesta päin katsottuna, eli ei pyöreä, ja jos tosiaan tuolla ulkonemalla kiristin on toiminut niin tallan pää ei todellakaan ole koskenut ketjun laahaimeen koko pinta-alaltaan, eli toispuoleista kulumisjälkeä saattaa olla.
Lisäys: Älä suotta uusi alkuperäistä ketjunkiristintä, koska se ei normaalisti miksikään kulu. Itse uusin sen kansiremontin yhteydessä "varmuuden vuoksi" Motonetin tuotteella ja tuollainen oli tulos: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ht=kalinaa
Juu muistin toki. otin tuplamittauksen vielä varmistaakseni, että asiat ovat niin huonosti, kuin ovat.nalleolut kirjoitti:muistithan poistaa siitä keskeltä sen mutterin alta jousen'?
se kiristimen pää ei ole symmetrinen... koska ei paina tasasesti siellä.... muut selittäköön.
En ole vielä ottanut venttiilikoppaa auki, mutta mikä on todennäköisyys, että ketju voi venyä noin paljon? Onko todennäköistä että ketjupyörät ovat vaihtokunnossa (=hampaat kuluneet)?
Autolla ajettu 299 000km
Tuo käyttämätön ketju kiinnostaa kyllä, jos ja kun se sopii 2.1 litraiseen.
Mistähän siihen saisi sen lukko-osan?
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Anteeksi en tiennyt kyseessä olevan 2,1- Saabi..Huikko kirjoitti:
Tuo käyttämätön ketju kiinnostaa kyllä, jos ja kun se sopii 2.1 litraiseen.
Mistähän siihen saisi sen lukko-osan?
Ikävä kyllä ainakin Motonetin mukaan 2,1:seen menee 130- lenkkinen, ja Tampereen varastosaldo näyttää että yksi kappale löytyy hintaan 36,80€, mutta kiinteä malli.
Metro-Autosta löytyy kyllä jatkettava- eli lukollinen malli mutta hintaan saa lisätä sen sata euroa
On taas se aika vuodesta, kun en tajua mitään. En nyt kyllä mistään löytänyt tietoa, että 2.1 litraiseen menee 130-lenkkinen ketju.
EPC antaa saman osanumeron 2.0l ja 2.1l ketjulle 9321837
PS. Ja nyt kun tuijotin tuota räjäytyskuvaa, niin tajusin miksi se kiristimen pää on toispuoleisesti kulunut.
EPC antaa saman osanumeron 2.0l ja 2.1l ketjulle 9321837
PS. Ja nyt kun tuijotin tuota räjäytyskuvaa, niin tajusin miksi se kiristimen pää on toispuoleisesti kulunut.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Saabin ollessa kyseessä normaalisti ketju venyy mutta rattaiden hampaat eivät kulu juurikaan. Hampaat alkavat kulua nopeasti vasta sitten kun ketju on niin venynyt, että kiristimen kiristysvara loppuu.Turbo16 kirjoitti:Kyllä sieltä rattaat ja ohjurit enemmän kuluu kuin ketju venyy..
Suosittelen kyllä ottamaan koneen ylös ja vaihtamaan koko setin.. Muistaakseni Pro-Car Service ja hintaluokka taisi olla jotain 300€
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Parisen konetta avannut ja aina järjestäin alaratas on ollut kulunut, mutta en sitten tiedä kestääkö pohjoisessa paremminjcarlson kirjoitti:Saabin ollessa kyseessä normaalisti ketju venyy mutta rattaiden hampaat eivät kulu juurikaan. Hampaat alkavat kulua nopeasti vasta sitten kun ketju on niin venynyt, että kiristimen kiristysvara loppuu.Turbo16 kirjoitti:Kyllä sieltä rattaat ja ohjurit enemmän kuluu kuin ketju venyy..
Suosittelen kyllä ottamaan koneen ylös ja vaihtamaan koko setin.. Muistaakseni Pro-Car Service ja hintaluokka taisi olla jotain 300€
Ei vaan.. Mutta kiristin eipä taida kovin helposti kulua?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Taitaa olla kymmenen kieppeillä lukema montako eri jakopään rataspakettia on tullut nähtyä joten kaipa ne täällä pohjoisessa sitten paremmin kestävät.
Ketjut ovat kyllä olleet selvästi venyneitä. Ainoa kone jossa rattaat olivat piloille kuluneet oli sellainen jossa kiristimen säätövara oli jo aikoja sitten loppunut.
Eihän se kiristin mihinkään kulu, mutta silloin kun ketju on venynyt riittävästi niin ei se myöskään enää kiristä vaikka olisi tullut jo täysin ulos.
Ketjut ovat kyllä olleet selvästi venyneitä. Ainoa kone jossa rattaat olivat piloille kuluneet oli sellainen jossa kiristimen säätövara oli jo aikoja sitten loppunut.
Eihän se kiristin mihinkään kulu, mutta silloin kun ketju on venynyt riittävästi niin ei se myöskään enää kiristä vaikka olisi tullut jo täysin ulos.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Rattaisiin pakko sanoa, että olihan niistä vähän väriä lähtenyt, kun vaihdoin venakopan tiivisteen, kilsat likempänä 260tkm. Ketjukin näytti hyvältä.
Ketju säksättää? Kyllä siitä mun mielestä kuuluu laahava tai rallattava ääni. Jos kuuluu säksätystä niin uskoisin olevan laturi tai vesipumppu, suuremmalla tod. näk. ensin mainittu. Itsellä kuuluu samaa yleensä pakkasilla.
Ketju säksättää? Kyllä siitä mun mielestä kuuluu laahava tai rallattava ääni. Jos kuuluu säksätystä niin uskoisin olevan laturi tai vesipumppu, suuremmalla tod. näk. ensin mainittu. Itsellä kuuluu samaa yleensä pakkasilla.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Joo Salminen sanoi, että 200 eurolla laittaa uuden ketjun (jatketun) sisältäen työt ja osat. Ei tuo kamalan paha hinta ole, mutta saa tuon itsekin vaihdettua kun asiaan perehdyin.
Lähinnä tuo moottorin nosto on nyt ajankohtainen, mutten keksi miten kiinnitän sen pukkiin...laadin uuden topicin kiinnityksestä.
Lähinnä tuo moottorin nosto on nyt ajankohtainen, mutten keksi miten kiinnitän sen pukkiin...laadin uuden topicin kiinnityksestä.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Kiitoksia Turbo16:lle vinkistä.
Tuossa on vastaus sähköpostikyselyyn, joka auttaa varmaan muitakin:
"Moi
Eipä ole koskaan tullut niveliä laskettua. Mutta sama
ketju menee kuin 2,0 16v koneeseen.
Jakopään sarjaa saadaan tilaamalla ja rahteineen
tampereelle hinta on n.210,-.
T:Riku Seijari
PRO-Carservice Oy
Jyväskylä
p.014-282200"
Kysyin siis samalla sitä, että onko 126 vai 130-lenkkinen 1993 B212-koneessa. Myös Saabilla olivat sitä mieltä, että ketju on sama.
Tuo motonetin 130-lenkkinen tarkoittanee vain NG:n ketjua, kun niillä on siellä se vuosimallijako, eikä mallisarjajako?
Tuossa on vastaus sähköpostikyselyyn, joka auttaa varmaan muitakin:
"Moi
Eipä ole koskaan tullut niveliä laskettua. Mutta sama
ketju menee kuin 2,0 16v koneeseen.
Jakopään sarjaa saadaan tilaamalla ja rahteineen
tampereelle hinta on n.210,-.
T:Riku Seijari
PRO-Carservice Oy
Jyväskylä
p.014-282200"
Kysyin siis samalla sitä, että onko 126 vai 130-lenkkinen 1993 B212-koneessa. Myös Saabilla olivat sitä mieltä, että ketju on sama.
Tuo motonetin 130-lenkkinen tarkoittanee vain NG:n ketjua, kun niillä on siellä se vuosimallijako, eikä mallisarjajako?
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992