Ex poliisi SAAB

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
oce942
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Su Loka 15, 2006 11:43
Paikkakunta: KONTIOMÄKI

Ex poliisi SAAB

Viesti Kirjoittaja oce942 »

Oiskohan kellään tietoa missä tämä kyseinen lainvartijoiden kuljin on palvellut virkauransa? Pistäkäähän kommenttia asiasta tai asian vierestä. Itse ostin ko. auton Porista...

Kuva
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

Ja jos on joku paikka mistä selvititte nii laittakaa linkki, nimittäin itselläkin sattuu olemaan ex-pollari -87
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Su Helmi 27, 2011 23:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Risto kirjoitti:Jos rekisterinumero on alkuperäinen niin Helsingissä.
Vähän OT, mutta koska tuo kilpisysteemi muuttuikaan? Vuonna -89 sai jo Helsingissäkin auton kuopionkilvillä, jos tuuri kävi. ;) Oma Saabi oli vuodelta 88, Z-alkuiset kilvet, ja alunperin Mikkelistä kotoisin.
K900C
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 07:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja K900C »

Jos kilpi on alkuperäinen niin uskaltaisin sanoa lähes 100%, että tsadi eli hesa eli Helsinki. Kai noissa kilvissä ja käytännöissä on eroa sillä isukilla oli -89 bemari, jossa oli z-alku(zek) ja oli vantaalainen niin kuin kilpikin sen kertoi. Oma muistikuva/veikkaus on, että kilpipakkaa alettiin sekoittamaan mahdollisesti loppuvuodesta 89 ja täysin 1990.
#2884
Saabiton
Peter A
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: To Loka 14, 2004 12:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Peter A »

"Vuonna 1971 kilpien vaihtopakosta lääniä vaihtaessa luovuttiin turhana byrokratiana. Seuraavana vuonna otettiin käyttöön nykyisen malliset kolmekirjaimiset valkoiset kilvet mustalla tekstillä, jossa rekisteritunnukset ovat muotoa "XXX-NNN". Läänikohtaisesta kilpien jaosta luovuttiin kuitenkin täysin vasta vuonna 1989."

Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Rekisterikilpi
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200

Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

En pitäis tota B-kilpeä varmana takeena siitä, että auto olisi palvellut poliisina pk-seudulla. Jotkut isot firmat ensirekisteröivät kaikki yrityksen autot siellä, missä pääkonttori oli, jolloin Utsjoenkin toimipisteen autossa saattoi olla A-, B-, U- tai Z-kilpi.

Muistan, kuinka pikkupoikana 80-luvun jälkipuoliskolla mulle oli mysteeri, kun koulukaverin perheeseen ilmestyi aivan uuden näköinen 4-D kaasutinsatku, jossa B-kilvet. Oli pakko ottaa selvää, oliko auto haettu vähänkäytettynä / esittelyautona pk-seudulta vai miksi tuo kilpi. Paljastui, että kyseessä oli työsuhdeauto ja ko. yrityksen pääkonttori oli tehnyt autohankinnat keskitetysti Konalasta.

Kuka muistaa, miten poliisilla oli? Tuliko autoihin pääsääntöisesti sen läänin kilvet, joissa autoa käytettiin?

Autohankintoja ei ainakaan piiriedustajilta tehty, vaan Scan-Autolla oli Helsingissä joku 'erityismyyntiosasto', jonka kautta myytiin mm. poliisin, puolustusvoimien, valtioneuvoston ja muiden vastaavien autot. Ja myöskin poliisi ostajana on tottakai toiminut keskitetysti, ei autonosto hintaneuvotteluineen yms. ole tietenkään ollut paikallisten nimismiesten hommaa.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Aaviita
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 18:31
Paikkakunta: 33310

Viesti Kirjoittaja Aaviita »

Mun mielestä Tampereen poliiseilla oli autojen rekkarit tuohon aikaan kaikki H-alkuisia.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Aaviita kirjoitti:Mun mielestä Tampereen poliiseilla oli autojen rekkarit tuohon aikaan kaikki H-alkuisia.
Okra! No sitten ne on tosiaan rekisteröity paikallisesti.

Poliisisaabien kauppa ei ollut ihan nappikauppaa, esim. vuonna 1989 satkuja meni poliisille 120 kpl ja 1990 70 kpl (ja silti nuo kaupat olivat vain pienenpieni osa Saabin silloisesta vuosimyynnistä). Olisi luullut, että kun niitä meni noinkin isot rivistöt kerrallaan kuin tuossa kuvassa, että olisi ollut kätevää hakea kerralla Konalan Scan-Autosta katsoen lähimmältä konttorilta 120 tai 70 kappaleen nippu kilpiä ja laittaa kesäharjoittelija ruuvaamaan niitä paikoilleen.

Kuva

Mutta: kuvan autoissa ei ole kilpiä, mikä kyllä puhuu sen puolesta, että autot kilvitettiin vasta käyttöönotettaessa. Ehkä siksi, että kaikki eivät aivan samantien päätyneet palvelukseen.

(tämä kuvahan on vuodelta 1990 eli valtakunnallisten kilpien aikakaudelta... läänikohtaisten kilpien aikaan rivit olivat vieläkin pidempiä)
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Eläkkeellä olevan Tanperelaispolliisin mukaan autot rekisteröitiin täällä ja tulivat ilman kilpiä autohalliin uusina. Siellä ruuvattiin tarvittavat lisävermeet autoihin poliisiasentajien toimesta ja sitten leimattiin.

Eiköhän näin joka paikassa...ainakin isommissa kaupungeissa.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Vastaa Viestiin