Ex poliisi SAAB
Ex poliisi SAAB
Oiskohan kellään tietoa missä tämä kyseinen lainvartijoiden kuljin on palvellut virkauransa? Pistäkäähän kommenttia asiasta tai asian vierestä. Itse ostin ko. auton Porista...
Jos kilpi on alkuperäinen niin uskaltaisin sanoa lähes 100%, että tsadi eli hesa eli Helsinki. Kai noissa kilvissä ja käytännöissä on eroa sillä isukilla oli -89 bemari, jossa oli z-alku(zek) ja oli vantaalainen niin kuin kilpikin sen kertoi. Oma muistikuva/veikkaus on, että kilpipakkaa alettiin sekoittamaan mahdollisesti loppuvuodesta 89 ja täysin 1990.
#2884
Saabiton
Saabiton
"Vuonna 1971 kilpien vaihtopakosta lääniä vaihtaessa luovuttiin turhana byrokratiana. Seuraavana vuonna otettiin käyttöön nykyisen malliset kolmekirjaimiset valkoiset kilvet mustalla tekstillä, jossa rekisteritunnukset ovat muotoa "XXX-NNN". Läänikohtaisesta kilpien jaosta luovuttiin kuitenkin täysin vasta vuonna 1989."
Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Rekisterikilpi
Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Rekisterikilpi
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
En pitäis tota B-kilpeä varmana takeena siitä, että auto olisi palvellut poliisina pk-seudulla. Jotkut isot firmat ensirekisteröivät kaikki yrityksen autot siellä, missä pääkonttori oli, jolloin Utsjoenkin toimipisteen autossa saattoi olla A-, B-, U- tai Z-kilpi.
Muistan, kuinka pikkupoikana 80-luvun jälkipuoliskolla mulle oli mysteeri, kun koulukaverin perheeseen ilmestyi aivan uuden näköinen 4-D kaasutinsatku, jossa B-kilvet. Oli pakko ottaa selvää, oliko auto haettu vähänkäytettynä / esittelyautona pk-seudulta vai miksi tuo kilpi. Paljastui, että kyseessä oli työsuhdeauto ja ko. yrityksen pääkonttori oli tehnyt autohankinnat keskitetysti Konalasta.
Kuka muistaa, miten poliisilla oli? Tuliko autoihin pääsääntöisesti sen läänin kilvet, joissa autoa käytettiin?
Autohankintoja ei ainakaan piiriedustajilta tehty, vaan Scan-Autolla oli Helsingissä joku 'erityismyyntiosasto', jonka kautta myytiin mm. poliisin, puolustusvoimien, valtioneuvoston ja muiden vastaavien autot. Ja myöskin poliisi ostajana on tottakai toiminut keskitetysti, ei autonosto hintaneuvotteluineen yms. ole tietenkään ollut paikallisten nimismiesten hommaa.
Muistan, kuinka pikkupoikana 80-luvun jälkipuoliskolla mulle oli mysteeri, kun koulukaverin perheeseen ilmestyi aivan uuden näköinen 4-D kaasutinsatku, jossa B-kilvet. Oli pakko ottaa selvää, oliko auto haettu vähänkäytettynä / esittelyautona pk-seudulta vai miksi tuo kilpi. Paljastui, että kyseessä oli työsuhdeauto ja ko. yrityksen pääkonttori oli tehnyt autohankinnat keskitetysti Konalasta.
Kuka muistaa, miten poliisilla oli? Tuliko autoihin pääsääntöisesti sen läänin kilvet, joissa autoa käytettiin?
Autohankintoja ei ainakaan piiriedustajilta tehty, vaan Scan-Autolla oli Helsingissä joku 'erityismyyntiosasto', jonka kautta myytiin mm. poliisin, puolustusvoimien, valtioneuvoston ja muiden vastaavien autot. Ja myöskin poliisi ostajana on tottakai toiminut keskitetysti, ei autonosto hintaneuvotteluineen yms. ole tietenkään ollut paikallisten nimismiesten hommaa.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Okra! No sitten ne on tosiaan rekisteröity paikallisesti.Aaviita kirjoitti:Mun mielestä Tampereen poliiseilla oli autojen rekkarit tuohon aikaan kaikki H-alkuisia.
Poliisisaabien kauppa ei ollut ihan nappikauppaa, esim. vuonna 1989 satkuja meni poliisille 120 kpl ja 1990 70 kpl (ja silti nuo kaupat olivat vain pienenpieni osa Saabin silloisesta vuosimyynnistä). Olisi luullut, että kun niitä meni noinkin isot rivistöt kerrallaan kuin tuossa kuvassa, että olisi ollut kätevää hakea kerralla Konalan Scan-Autosta katsoen lähimmältä konttorilta 120 tai 70 kappaleen nippu kilpiä ja laittaa kesäharjoittelija ruuvaamaan niitä paikoilleen.
Mutta: kuvan autoissa ei ole kilpiä, mikä kyllä puhuu sen puolesta, että autot kilvitettiin vasta käyttöönotettaessa. Ehkä siksi, että kaikki eivät aivan samantien päätyneet palvelukseen.
(tämä kuvahan on vuodelta 1990 eli valtakunnallisten kilpien aikakaudelta... läänikohtaisten kilpien aikaan rivit olivat vieläkin pidempiä)
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Eläkkeellä olevan Tanperelaispolliisin mukaan autot rekisteröitiin täällä ja tulivat ilman kilpiä autohalliin uusina. Siellä ruuvattiin tarvittavat lisävermeet autoihin poliisiasentajien toimesta ja sitten leimattiin.
Eiköhän näin joka paikassa...ainakin isommissa kaupungeissa.
Eiköhän näin joka paikassa...ainakin isommissa kaupungeissa.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992