Saab 900i, NOLO bensa loppu.....
Jos se huohotinletkun irroittaminen auttoi siihen moottorin käyntiin, niin kuulostaisi jopa loogiselta, että se käy liian rikkaalla. Suosittelisin perusasioiden hoitamista heti alkuun niiden sytkäosien lisäksi. Elikkäs:
-onko jakajan kello ehjä? (puhallustesti)
-sytysennakkon mittaus/säätö
-puristusmittaus ja jos tämä on ok, niin sitten
-seosten säätö
-jos vieläkin käy huohosti, niin venttiilivälysten mittaus ja mahdollisesti säätö
Jos tuolla paisarissa kuplii, vettä häviää siten, että vesipinta menee kylmälläkin koneella jatkuvasti alle minimin ja pakokaasua tulee tuutin täydeltä (koko seutukunta valkoisena savusta) niin kansivika tai kannentiivistevika siinä voi olla kaiken kukkuraksi.
Paisarin vedentasosta täytyy sanoa omakohtaista kokemusta, että satkussa tuppaa liika vesi tulemaan ihan korkin kautta pihalle, jos yrität täyttää säiliön yli puolivälin...
-onko jakajan kello ehjä? (puhallustesti)
-sytysennakkon mittaus/säätö
-puristusmittaus ja jos tämä on ok, niin sitten
-seosten säätö
-jos vieläkin käy huohosti, niin venttiilivälysten mittaus ja mahdollisesti säätö
Jos tuolla paisarissa kuplii, vettä häviää siten, että vesipinta menee kylmälläkin koneella jatkuvasti alle minimin ja pakokaasua tulee tuutin täydeltä (koko seutukunta valkoisena savusta) niin kansivika tai kannentiivistevika siinä voi olla kaiken kukkuraksi.
Paisarin vedentasosta täytyy sanoa omakohtaista kokemusta, että satkussa tuppaa liika vesi tulemaan ihan korkin kautta pihalle, jos yrität täyttää säiliön yli puolivälin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tuon jakajan kellon testin tein ja se oli ehjä eli ilmaa ei tullut läpi.
Sytytysennakon säätöä en osaa tehdä, voisin tietenkin kysyä joltaki nyrkkipajalta että paljonko se kustantaisi.Ja sen puristuksien mittauksen voisi tehdä samalla. Ja seostensäädönkin.
En huomannut että paisarista olisi hävinnyt paljoa nestettä.
Kävin äsken lähi mettäteillä polkemassa autoa. Sen jälkeen kun tulin kotia kohti nykiminen oli vähentynyt huomattavasti. Myös valkoinen pakokaasu kirkastui hieman. Eli tästä päätellen Saabbi korjautuu ajamalla
No ei nyt sentään
Korkeilla kierroksilla saba pelaa hyvi eikä nyi kovin paljon. Reissulla huomasin myös että perä lähtee yllättävän helposti alta
. Tehojakin tuntuu löytyvän yli sata hevosta, kokeilin tehdä vauhtiviivoja tiehen ja hyvinhän se onnistui
Tyhjäkäynti on heti käynnistysen alussa suht hyvää mutta hetikun kone läpeää vähän rupeaa se tavallaan aaltoilemaan. RRRRRRRRrrrrrrrrrrRRRRRRRRRRRRrrrrrrrrRRRRRRRRRRRRrrrrrrrrrRRRRRRRRR. Ja tuo aaltoilu on sellaista että kone melkein sammuu ku se käy matalemmilla kierroksilla.
Sytytysennakon säätöä en osaa tehdä, voisin tietenkin kysyä joltaki nyrkkipajalta että paljonko se kustantaisi.Ja sen puristuksien mittauksen voisi tehdä samalla. Ja seostensäädönkin.
En huomannut että paisarista olisi hävinnyt paljoa nestettä.
Kävin äsken lähi mettäteillä polkemassa autoa. Sen jälkeen kun tulin kotia kohti nykiminen oli vähentynyt huomattavasti. Myös valkoinen pakokaasu kirkastui hieman. Eli tästä päätellen Saabbi korjautuu ajamalla




Tyhjäkäynti on heti käynnistysen alussa suht hyvää mutta hetikun kone läpeää vähän rupeaa se tavallaan aaltoilemaan. RRRRRRRRrrrrrrrrrrRRRRRRRRRRRRrrrrrrrrRRRRRRRRRRRRrrrrrrrrrRRRRRRRRR. Ja tuo aaltoilu on sellaista että kone melkein sammuu ku se käy matalemmilla kierroksilla.
Jossaki on ilmavuoto. Tuo tyhjäkäynnin aaltoilu kielii semmoisesta.Joni900 kirjoitti:
Tyhjäkäynti on heti käynnistysen alussa suht hyvää mutta hetikun kone läpeää vähän rupeaa se tavallaan aaltoilemaan. RRRRRRRRrrrrrrrrrrRRRRRRRRRRRRrrrrrrrrRRRRRRRRRRRRrrrrrrrrrRRRRRRRRR. Ja tuo aaltoilu on sellaista että kone melkein sammuu ku se käy matalemmilla kierroksilla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Onko ne kumiset kiinnikeet vaikea vaihtaa, esimerkiksi siitä venttiilikopan päältä mihin menee ne kaksi huhotusletkua. Ja saako niitä normi varaosa liikkeistä?Mertmi kirjoitti:Jossaki on ilmavuoto. Tuo tyhjäkäynnin aaltoilu kielii semmoisesta.Joni900 kirjoitti:
Tyhjäkäynti on heti käynnistysen alussa suht hyvää mutta hetikun kone läpeää vähän rupeaa se tavallaan aaltoilemaan. RRRRRRRRrrrrrrrrrrRRRRRRRRRRRRrrrrrrrrRRRRRRRRRRRRrrrrrrrrrRRRRRRRRR. Ja tuo aaltoilu on sellaista että kone melkein sammuu ku se käy matalemmilla kierroksilla.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Ei ole vaikea vaihtaa ja saa varaosaliikkeistä (ainakin Motonet). Ei vaan kannata ostaa Motonetin kumia, se menee löysäksi lakumassaksi n. puolessa vuodessa. Hae orkkiskumi Saabilta (muistaakseni hintaluokka jotain 5€...), on jämäkkä ja kestää seuraavat 15-20 vuotta.Joni900 kirjoitti: Onko ne kumiset kiinnikeet vaikea vaihtaa, esimerkiksi siitä venttiilikopan päältä mihin menee ne kaksi huhotusletkua. Ja saako niitä normi varaosa liikkeistä?
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Mulla aikoinaan samalla motilla ollut satku teki tuota, kun jokin koneen päältä kulkevista polttoaineputkista vuosi. Oli muuten pirullista löytää korvaavat romikselta ja uudet alkuperäiset olivat kalliita.Joni900 kirjoitti:Tyhjäkäynti on heti käynnistysen alussa suht hyvää mutta hetikun kone läpeää vähän rupeaa se tavallaan aaltoilemaan. RRRRRRRRrrrrrrrrrrRRRRRRRRRRRRrrrrrrrrRRRRRRRRRRRRrrrrrrrrrRRRRRRRRR. Ja tuo aaltoilu on sellaista että kone melkein sammuu ku se käy matalemmilla kierroksilla.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Tilanne pahenee..... Mennee hermot.......
Nyt auto lähtee käynttiin joksikin 10s ja sitten sammuu kuin seinään. Jos painaa kaasua heti käynnistyksen jälkeen ottaa kierroksia hyvin mutta sammuu yhtänopeaa kuin ilman kaasua.
Vaihoin pääteasteen ja bensansuodattimen varalta, ei auttanut.
Bensabumppu ääntää takana käynnistyksen yhteydessä. Ja rele napsahtaa sulakeboksissa.
Voisikohan tämä kaikki johtua siitä että öljy ja vedet on sekaisin? Eli kannentiivisteen vaiholla voisi auto ruveta toimimaan. Ja voiko tämä johtua vanhoista tulpan johdoista? Uudet oottaa postissa.
Voisin myydä auton jos jollakin kiinnostaa. Tai vaihtaa johonki tomivaan autoon.
Saab 900 Glsi -84, johon vaihdettu 900i -90 moottori. Auto katsastettu viimeksi tammikuussa 2006 ja se on rekisterissä.
Plussat
-Turbon kytkin ja vaihelaatikko, toimii hyvin.
-Kesärenkaat vanteilla ja melkeinpä käyttämttömät talvirenkaat joissa kaikki nastat tallella.
-Auto on melkeinpä ruosteeton. Ovien alaosat esim. ruosteettomat.
-Sisustukset kunnossa lukuunottamatta takapilareiden verhoilua.
-Ohjaustehostin.
Miinukset
-Koneessa jotakin vialla, siinä on uudet sytysosat ja bensansuodatin.
-Osa vilkkujen lampuista on halkeillut ilmeisesti pakkasen takia. Mutta kakki valot toimivat.

Nyt auto lähtee käynttiin joksikin 10s ja sitten sammuu kuin seinään. Jos painaa kaasua heti käynnistyksen jälkeen ottaa kierroksia hyvin mutta sammuu yhtänopeaa kuin ilman kaasua.
Vaihoin pääteasteen ja bensansuodattimen varalta, ei auttanut.
Bensabumppu ääntää takana käynnistyksen yhteydessä. Ja rele napsahtaa sulakeboksissa.
Voisikohan tämä kaikki johtua siitä että öljy ja vedet on sekaisin? Eli kannentiivisteen vaiholla voisi auto ruveta toimimaan. Ja voiko tämä johtua vanhoista tulpan johdoista? Uudet oottaa postissa.
Voisin myydä auton jos jollakin kiinnostaa. Tai vaihtaa johonki tomivaan autoon.
Saab 900 Glsi -84, johon vaihdettu 900i -90 moottori. Auto katsastettu viimeksi tammikuussa 2006 ja se on rekisterissä.
Plussat
-Turbon kytkin ja vaihelaatikko, toimii hyvin.
-Kesärenkaat vanteilla ja melkeinpä käyttämttömät talvirenkaat joissa kaikki nastat tallella.
-Auto on melkeinpä ruosteeton. Ovien alaosat esim. ruosteettomat.
-Sisustukset kunnossa lukuunottamatta takapilareiden verhoilua.
-Ohjaustehostin.
Miinukset
-Koneessa jotakin vialla, siinä on uudet sytysosat ja bensansuodatin.
-Osa vilkkujen lampuista on halkeillut ilmeisesti pakkasen takia. Mutta kakki valot toimivat.
Tai sitten bensapumpun releen ohjaussignaali pätkii? Meillä on 8t turbossa tuollainen ongelma, jossa maadotusvika aiheutti ohjaussignaalin pätkimistä aina välillä.Mertmi kirjoitti:Ihan kuin ei saisi bensaa. Onkohan bensapumpun rele ehjä?
Muistaakseni ohjaussignaali tuli 8t turbossa virranjakajan anturilta että kone pyörii. Starttauksessa signaali tuli muuta tietä ja bensapumppu toimi ok.
-Tommi
#906
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
Terveppä taas. Voiko tuota relettä tarkistaa millään mittarilla? Bensapumpullehan ainaki on joku tarkistus menetelmä. Pitää huomenna tarkistella.
Äsken starttasin todella vajaalla akulla, juuri ja juuri jaksoi pyörittää starttia. Ja auto käynnistyi ja kävin todella hyvin vähän aikaa ja sammui sitten
Äsken starttasin todella vajaalla akulla, juuri ja juuri jaksoi pyörittää starttia. Ja auto käynnistyi ja kävin todella hyvin vähän aikaa ja sammui sitten

Elikkäs se polttoainepumppuhan siellä oli rikki. Yhistin ne releen navat ja polttoainepumppu pyöri vaivoin ja sitten se lopetti pyörimisen kokonaan, kun löin siihen meisselin hamaralla se lähti pyörimään. Mutta sammui taas hetken kuluttua.
Kiitos kaikille avusta tosi paljo. Vielä pitäisi saaha kiekkamittari toimimaan.
Ostetaan toimiva polttoainepumppu
Tarjotkaa vaikka YV:nä..
Kiitos kaikille avusta tosi paljo. Vielä pitäisi saaha kiekkamittari toimimaan.
Ostetaan toimiva polttoainepumppu

Huomasin tuossa äsken että pääteasteelle menevästä johosta puuttuu 7 "naaraspuolinen" liitin, eli se mihin tullee nasta numero 7. Onko tämä normaalia?
Eihä se bensapumppu ollukkaa rikki vaan auto oli vinossa ja pumppu ei yksinkertasesti saanu bensaa. Siirsin auton tasaselle niin bensvarotusvalo syttyy plamaan
Mutta jäähytysnesteen seassa on öljyä, mutta öljyn seassa ei ole mitään, se on ihan normaalin väristä
Eli johtuuko tämä siitä kansipahvista?
Eihä se bensapumppu ollukkaa rikki vaan auto oli vinossa ja pumppu ei yksinkertasesti saanu bensaa. Siirsin auton tasaselle niin bensvarotusvalo syttyy plamaan

Mutta jäähytysnesteen seassa on öljyä, mutta öljyn seassa ei ole mitään, se on ihan normaalin väristä
