Motonetin jousivalikoimassa sekoilua (OG900)
Kiitoksia tiedoista.
No mikähän KYBin malli sopii ko. jousiyhdistelmän kanssa?
Ja paljonko suurinpiirtein maksavat?
PCS tarjosi Bilsteinin vaimentimia n. 500e kierros... menee kyllä mun autossa aika lailla yli budjetin.
Tuo eteen Super Touring/taakse Advantage-yhdistelmä tulis kustantamaan n. 230e ja veikkaan että jo sillä paranee kulku ihan kohtalaisesti verrattuna nyt alla oleviin (mitkälie) nesteiskareihin.
No mikähän KYBin malli sopii ko. jousiyhdistelmän kanssa?
Ja paljonko suurinpiirtein maksavat?
PCS tarjosi Bilsteinin vaimentimia n. 500e kierros... menee kyllä mun autossa aika lailla yli budjetin.
Tuo eteen Super Touring/taakse Advantage-yhdistelmä tulis kustantamaan n. 230e ja veikkaan että jo sillä paranee kulku ihan kohtalaisesti verrattuna nyt alla oleviin (mitkälie) nesteiskareihin.
#2086
9-3 SC 2,0t BioPower Vector TX A -10
9-3 SC TiDS Vector A -08
900i -89
9-3 SC 2,0t BioPower Vector TX A -10
9-3 SC TiDS Vector A -08
900i -89
Sarja Gas-A-Just
Eteen: KG4532
Taakse: KG5558
Mulle oli asevelihinta noin 260€ / kierros, joka on halpa.
Hiukan kalliimpia varmaan normisti...mutta kuitenkin selkeästi hinta/laatusuhteeltaan huippu.
Nämä siis ne kysytyt KYBin iskareiden tuotekoodit.
Eteen: KG4532
Taakse: KG5558
Mulle oli asevelihinta noin 260€ / kierros, joka on halpa.
Hiukan kalliimpia varmaan normisti...mutta kuitenkin selkeästi hinta/laatusuhteeltaan huippu.
Nämä siis ne kysytyt KYBin iskareiden tuotekoodit.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Mitkäs olisi sitten semmoset sporttiset jouset/iskarit kohtuu hintaan satkuun?f-19 kirjoitti:Henk.koht. en kyllä suosittele noita lesjöjä. Ovat epämukavan jäykät, muttei kuitenkaan kovat. Mutta tosipaikan tullen auto kyllä vaappuu kuin hullu. Okei, Sachsin iskareita ei myöskään voi suositella!
Em. palikat siis huono yhdistelmä, ensi kerralla jotain muuta alle.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Spaxit tai Bilstein Racingit iskareiksi ja kunnon jouset (?). Ja on kohtuu hinta, selvinnee alle 4000 euron.Saabinsti kirjoitti:Mitkäs olisi sitten semmoset sporttiset jouset/iskarit kohtuu hintaan satkuun?f-19 kirjoitti:Henk.koht. en kyllä suosittele noita lesjöjä. Ovat epämukavan jäykät, muttei kuitenkaan kovat. Mutta tosipaikan tullen auto kyllä vaappuu kuin hullu. Okei, Sachsin iskareita ei myöskään voi suositella!
Em. palikat siis huono yhdistelmä, ensi kerralla jotain muuta alle.
KYB:in gas adjust on oikea valinta satkuun, itse erehdyin laittamaan 8-tappi karvalakkiturboon missä ei ollut vakaajia, Monroen Sensatracit eteen noitten tilalle. Niissä Monroeissahan on se "mukavuusalue" eli ohivirtauskanava vaimennuksen keskivaiheilla, ja meno olikin todella "mukavaa" ilman kallistuksenvakaimia...
Alkaa 5-ovisesta Ässästä perä painua... 230 tkm ajettu eikä mitään tietoa, onko jouset alkuperäiset ja onko ne vakiomallia vai jotain muuta.
Pitäisköhän koittaa vaihtaa taakse nuo Motonetin kuormajouset? Onko mahdollisuuksia hyvään ja tasapainoiseen lopputulokseen, vaikka jättäisi etujouset silleen?
Pitäisköhän koittaa vaihtaa taakse nuo Motonetin kuormajouset? Onko mahdollisuuksia hyvään ja tasapainoiseen lopputulokseen, vaikka jättäisi etujouset silleen?
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Miulla on 99cc:ssä edessä motonetin sporttijouset ja takana jotkin combin kuormajouset. On muutes napakka paketti, eikä ole läheskään niin kovat, kuin esim. nuo lesjöt. Etupää on kuitenkin hieman matalammalla, kuin vakio etujousilla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vaaka on nyt kallistumassa noihin KYBin Gas A Justeihin, kun niitä niin moni tuntuu suosittelevan.
260e jos sais niin olisipa loistava homma. Ei kuitenkaan valitettavasti ole aseveljiä noita hommaamaan... Ajattelinkin tehdä tarjouskyselyn kahdesta kierroksesta ko. iskareita, velipojalle kans. Eli hänen autoa ajatellen...
Onko kokemusta miten pelaavat madallusjousien kanssa![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Mitä jousia suosittelette madallusjousiksi
Mistä kannattaisi kysellä:?:
Hinta n.![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
260e jos sais niin olisipa loistava homma. Ei kuitenkaan valitettavasti ole aseveljiä noita hommaamaan... Ajattelinkin tehdä tarjouskyselyn kahdesta kierroksesta ko. iskareita, velipojalle kans. Eli hänen autoa ajatellen...
Onko kokemusta miten pelaavat madallusjousien kanssa
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Tarkoitatko Lesjön -35 sarjaaf-19 kirjoitti:Henk.koht. en kyllä suosittele noita lesjöjä. Ovat epämukavan jäykät, muttei kuitenkaan kovat. Mutta tosipaikan tullen auto kyllä vaappuu kuin hullu.
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Mitä jousia suosittelette madallusjousiksi
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Mistä kannattaisi kysellä:?:
Hinta n.
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
#2086
9-3 SC 2,0t BioPower Vector TX A -10
9-3 SC TiDS Vector A -08
900i -89
9-3 SC 2,0t BioPower Vector TX A -10
9-3 SC TiDS Vector A -08
900i -89
Ylempänä ei suositeltu lesjöja. En tiedä, että tarkoitettiinko tuossa nyt madallusjousia? Mulla on Lesjön Turbon vakioetujouset ja takana lesjön vahvistetut kombin jouset. Ei siis madallus-sarja vaan vakiojouset. Motonetissa noita listan jousia löytää erimerkkisinä ja itse valitsin noi Lesjöt. Alusta on hieno ja jämäkkä ajaa enkä löydä moitteita. Pari vuotta sitten fiksasin autosta kaikki kojelaudan ja muiden paikkojen särinät+natinat pois, niin on aika upean oloinen ja vakaa ajella, kuten edustusauton pitääkin.
Mulle aina ainut oikea iskari OG:hen on ollut sachs. Noita vaan ei pidä mennä laittamaan madallusjousten kaveriksi. Nykyiset sachsit vaihdetaan uusiin sacheihin taas reilun 60000km:n jälkeen. Nyt niillä on ajeltu 30000km
Sachs itse suosittaa T16:sta vakioalustalle muuten super touringeja. Taakse super touring tai advantage:
Shock Absorber
Advantage Fitting Position : Front Axle
Suspension : For vehicles without stabilizer, for vehicles with standard chassis
Shock Absorber Mounting Type: Top pin, Bottom eye
Shock Absorber Type: Gas Pressure
Shock Absorber System: Monotube
10 SACHS 112 102
No longer available Shock Absorber
Super Touring Fitting Position : Front Axle
Suspension : for vehicles with stabilizer, for vehicles with standard chassis
Shock Absorber Mounting Type: Top pin, Bottom eye
Shock Absorber Type: Gas Pressure
Shock Absorber System: Monotube
11 SACHS 112 103
Shock Absorber
Super Touring Fitting Position : Front Axle
Suspension : for vehicles with stabilizer, for vehicles with sports suspension
Shock Absorber Mounting Type: Top pin, Bottom eye
Shock Absorber Type: Gas Pressure
Shock Absorber System: Monotube
12 SACHS 106 003
Shock Absorber
Advantage Fitting Position : Rear Axle
Suspension : for vehicles with standard chassis
Shock Absorber Mounting Type: Top pin, Bottom eye
Shock Absorber Type: Gas Pressure
Shock Absorber System: Monotube
13 SACHS 112 104
Shock Absorber
Super Touring Fitting Position : Rear Axle
Suspension : for vehicles with stabilizer, for vehicles with sports suspension
Shock Absorber Mounting Type: Top pin, Bottom eye
Shock Absorber Type: Gas Pressure
Shock Absorber System: Monotube
Tosin tuolla sivulla on sitten 160hp:n versio, johon suositellaan Advantagea. Tässä tapauksessa autossa on samat jouset kuin ässässä alkuperäisenä eli normi ruiskun etujouset:
http://webcat.sachs.de/index.asp?SPR=4
Madallusjousista taas en tiedä, mutta jos haluaa hyvän alustan, niin iskari täytyy valita jouselle sopivaksi. Ranettaminen ja summamutikassa ostaminen voi tuoda huonon alustan, mutta komponentit ei välttämättä tässä tapauksessa ole syypäänä.
Kuormajousista:
Ne ei kuulu kombin takajousiksi. Jousi on erilainen ja kuormattuna jäykistyvä. Tarkoitettu sedaniin kuormajousiksi ja perävaunujen vetoon. Perä jää kuormaamattomana sentin alemmaksi kuin vahvistetuilla kombin takajousilla (on kokeiltu ja samantien käyty vaihtamassa jouset vahvistettuihin kombin jousiin).
Mulle aina ainut oikea iskari OG:hen on ollut sachs. Noita vaan ei pidä mennä laittamaan madallusjousten kaveriksi. Nykyiset sachsit vaihdetaan uusiin sacheihin taas reilun 60000km:n jälkeen. Nyt niillä on ajeltu 30000km
Sachs itse suosittaa T16:sta vakioalustalle muuten super touringeja. Taakse super touring tai advantage:
Shock Absorber
Advantage Fitting Position : Front Axle
Suspension : For vehicles without stabilizer, for vehicles with standard chassis
Shock Absorber Mounting Type: Top pin, Bottom eye
Shock Absorber Type: Gas Pressure
Shock Absorber System: Monotube
10 SACHS 112 102
No longer available Shock Absorber
Super Touring Fitting Position : Front Axle
Suspension : for vehicles with stabilizer, for vehicles with standard chassis
Shock Absorber Mounting Type: Top pin, Bottom eye
Shock Absorber Type: Gas Pressure
Shock Absorber System: Monotube
11 SACHS 112 103
Shock Absorber
Super Touring Fitting Position : Front Axle
Suspension : for vehicles with stabilizer, for vehicles with sports suspension
Shock Absorber Mounting Type: Top pin, Bottom eye
Shock Absorber Type: Gas Pressure
Shock Absorber System: Monotube
12 SACHS 106 003
Shock Absorber
Advantage Fitting Position : Rear Axle
Suspension : for vehicles with standard chassis
Shock Absorber Mounting Type: Top pin, Bottom eye
Shock Absorber Type: Gas Pressure
Shock Absorber System: Monotube
13 SACHS 112 104
Shock Absorber
Super Touring Fitting Position : Rear Axle
Suspension : for vehicles with stabilizer, for vehicles with sports suspension
Shock Absorber Mounting Type: Top pin, Bottom eye
Shock Absorber Type: Gas Pressure
Shock Absorber System: Monotube
Tosin tuolla sivulla on sitten 160hp:n versio, johon suositellaan Advantagea. Tässä tapauksessa autossa on samat jouset kuin ässässä alkuperäisenä eli normi ruiskun etujouset:
http://webcat.sachs.de/index.asp?SPR=4
Madallusjousista taas en tiedä, mutta jos haluaa hyvän alustan, niin iskari täytyy valita jouselle sopivaksi. Ranettaminen ja summamutikassa ostaminen voi tuoda huonon alustan, mutta komponentit ei välttämättä tässä tapauksessa ole syypäänä.
Kuormajousista:
Ne ei kuulu kombin takajousiksi. Jousi on erilainen ja kuormattuna jäykistyvä. Tarkoitettu sedaniin kuormajousiksi ja perävaunujen vetoon. Perä jää kuormaamattomana sentin alemmaksi kuin vahvistetuilla kombin takajousilla (on kokeiltu ja samantien käyty vaihtamassa jouset vahvistettuihin kombin jousiin).
Citroen C5, OG900t16
Re: Motonetin jousivalikoimassa sekoilua (OG900)
Vanha topicci, mutta en löytäny tähän väliin mitään omaa aihetta lähempänä olevaa. Viikonloppuna pitäis lähteä projektivenettä siirtämään. Tuolla oli aikasemmin jotain keskustelua madalluksesta ja kärrystä, mutta ei mitään mainintaa, että paljonko siellä kärryssä on ollu tavaraa. Vaihtoehtoveturina oma og900, jossa tietenki madallus Lesjöillä ja Bilsteinit eli ei vissiin kauheen hyvä kun aattelee, että vene painaa n. 200kg ja moottori varmaan samanverran + traileri vielä päälle. Unohdanko koko ajatuksen samantien, jätän oman auton pihaan ja pyydän vaikka isäpappan C-Mursua lainaan? Ei kiinnostais pestä kalsaripyykkiä lauantai-iltana 120km luikertelun jälkeen..
KTM SD
Re: Motonetin jousivalikoimassa sekoilua (OG900)
Kommentoidaan nyt vaikka venettä en olekkaan vetäny.Saapas kirjoitti:Vanha topicci, mutta en löytäny tähän väliin mitään omaa aihetta lähempänä olevaa. Viikonloppuna pitäis lähteä projektivenettä siirtämään. Tuolla oli aikasemmin jotain keskustelua madalluksesta ja kärrystä, mutta ei mitään mainintaa, että paljonko siellä kärryssä on ollu tavaraa. Vaihtoehtoveturina oma og900, jossa tietenki madallus Lesjöillä ja Bilsteinit eli ei vissiin kauheen hyvä kun aattelee, että vene painaa n. 200kg ja moottori varmaan samanverran + traileri vielä päälle. Unohdanko koko ajatuksen samantien, jätän oman auton pihaan ja pyydän vaikka isäpappan C-Mursua lainaan? Ei kiinnostais pestä kalsaripyykkiä lauantai-iltana 120km luikertelun jälkeen..
Mielestäni ei pitäis olla mitään onkelmia kuhan aisapaino on järkevä ja takapään puslat ees kohtuu kunnossa.
Itse on satkulla tullu trailerin kanssa vedettyä toista satkua ja hyvin se tulee perässä kuhan kuorma(vene) on järkevästi trailerilla.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Motonetin jousivalikoimassa sekoilua (OG900)
Jos nyt en ihan väärässä ole, niin madallusjousilla ei pitäisi juurikaan tulla eroa siihen, miten alhaalla auton perä käy joustoissa esim. kuoppaan ajettaessa. Satkuissa tosin tuo vetokoukku on ainakin oman kokemukseni mukaan ehkä hiukan liian alhaalla trailerien vetoon etenkin, jos traileri on varustettu tukipyörällä, joka ei nouse tarpeeksi ylös. Eräästäkin venetrailerista piti ottaa se tukipyörän rengas pois, jotta se ei olisi piirrellyt mustia viivoja tienpintaan heitoissa.
Eräät toverit ovat sanoneet, että madallusjousien kera auto kestäisi jopa enemmän kuormaa, kuin vakiojousilla. Ainakin muutos auton korkeudessa on selkeä vakiojousilla ja ajettavuus huononee paljon enemmän täydellä kuormalla ajettaessa vakio jousilla, kuin madalletuilla. Sen nyt sanoo maalaisjärkikin.
Eräät toverit ovat sanoneet, että madallusjousien kera auto kestäisi jopa enemmän kuormaa, kuin vakiojousilla. Ainakin muutos auton korkeudessa on selkeä vakiojousilla ja ajettavuus huononee paljon enemmän täydellä kuormalla ajettaessa vakio jousilla, kuin madalletuilla. Sen nyt sanoo maalaisjärkikin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Motonetin jousivalikoimassa sekoilua (OG900)
Jeps, enpä lähtenyt urheilemaan vaan tein vaihtokaupat Saabista mursuun ihan suosiolla. Syynä on lähinnä se, että takapään puslat on surkeassa kunnossa ja toisekseen trailerin aisapaino voi olla lähes mitä vain. Lähinnä epäilen, että kuorma on takapainoinen, koska vene jäi aika taakse ja moottori on melko painava. Hyvä pointti muuten tuo tukipyörä, tässä tapauksessa siitä ei kuitenkaan tarvitse murehtia, koska traileri on mallia Rane. Uskon että se vene olis 900:sellakin siirtynyt, mutta ei jaksa vanhaa kiusata..
OT. toi mursun penkki, mitäköhän ne saksalaiset insinöörit on miettiny ku sitä on suunniteltu...
OT. toi mursun penkki, mitäköhän ne saksalaiset insinöörit on miettiny ku sitä on suunniteltu...
KTM SD
Re: Motonetin jousivalikoimassa sekoilua (OG900)
Aikaisempaan kommenttiini viitaten, tarkoitin lesjöillä Motonetista saatavia "-35m", madaltavia punaisia madallusjousia, sellaisinä kuin aina ennenkin tähän saakka nuo lesjöt on tunnettu. Myydään myös Elit-nimellä, samaa paskaa samassa paketissa.
Ylempää haukuin myös Sachsin iskarit, tarkalleen ottaen Sachs Advataget. Sachs Super Touringit ovat ilmeisesti ainakin vakioalustan kanssa ihan hyvät... Ainakin huomattavasti paksummat kuin Adantaget.
Ylempää haukuin myös Sachsin iskarit, tarkalleen ottaen Sachs Advataget. Sachs Super Touringit ovat ilmeisesti ainakin vakioalustan kanssa ihan hyvät... Ainakin huomattavasti paksummat kuin Adantaget.