Tuplat Saab 90:iin vm.86

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Tuplat Saab 90:iin vm.86

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Olisiko kellään kokemusta tuplien asennuksesta yksikaasariseen H-koneeseen?
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Edellisessä autossani (siis 90 vm. 86) vaihdoin alkuperäisen solexin strömbergin tupliin. Asennus meni "heittämällä". Pikkusen tais olla ahdasta siinä ilmansuodattimen kohdalla.

Tosin ekalla yrittämällä ei ilmeisesti menny imusarjan pultit tasaisesti kiinni, koska jäähdytysneste pääsi palotilaan (kauhea savu putkesta) No uusi tiiviste ja homma korjaantui.

Kaasarien säätö olikin jo astetta vaikeampi homma. Niiden pitäis olla synkronissa. Käytännössä pitänee mennä jonnekkin ne säädättämään.

Mutta kyllä meno mielestäni parantui sen verrran että kannatti. Sylintereidenhän täyttöaste paranee kun seos jakautuu tasaisemmin kahdesta kaasarista tjsp :roll:
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Vaikuttaako tuplien asentaminen kulutukseen?
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Jos tuplakaasarit ovat kunnossa niin kulutuksen pitäisi tippua hieman. Jos ne eivät ole kunnossa/säädöissä niin kulutus käy varmasti lompakon päälle melko raskaasti.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Jos tuplakaasarit ovat kunnossa niin kulutuksen pitäisi tippua hieman
Samanlaisia tuloksia sain itsekkin. Ei tarvii kierrättää konetta niin paljon. :D
Kulutus tippuu _mikäli_ ovat säädöissä (varsinkin synkronissa).
p33l0x
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2004 19:09
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja p33l0x »

mites missä kaikissa saabeissa on ollut noita tuplakaasareita, onko 99 ainoa? On käynyt itelläkii mielessä tommonen pikku piristys omaan 90 seen, löytyyköhän noita yleisesti romiksilta?
saab 90 -85
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Näin on mulla oli 900 GLS vm 84 tupla kaasarit ja kyllä oli vaikeuksia niiden kans kerran vaihdoinkin toisesta autosta kaasarit että sai nuo päästöarvot katsastukseen kohdalle ja paikallinen huoltokorjaamo näki punaista aina ku kurvasin pihaan.
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

tuplat

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Tuplia löytyy 99/900 malleista. Saab 90:iin käy "vain" 900GLS mallin kaasarit vuodesta 81-> eteenpäin. Tarkemmin sanoen imusarjat ovat erilaiset B ja H-koneessa. Yleensä ottaen jos suunnittelee tuplien laittoa 90:iin niin kannattaa koko paketti eli kaasari, imusarja, ynnä muut oheistavara ottaa suoraan jostain H-koneella varustetusta 900:sta. Hintaa moiselle projektille tulee oman tuurin ja neuvottelu taitojen mukaan :).
#1890
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

neulat ja suutinputket

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Nyt kun aihe tuli taas puheeksi niin tietäisikö kukaan mistä saisi halvalla uudet neulat ja suutinputket noihin H-koneen tupliin? Tahtovat kysymissäni liikkeissä suuren suuria summia noinkin pienistä osista.

Jani
pyjaan00@students.oamk.fi
#1890
p33l0x
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2004 19:09
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja p33l0x »

:? viimeisissä 99:ssähän oli h-moottori, miksei näiden tuplat kävisi? vai oliko niin että 99 ei varustettu ikinä tuplakaasari h-moottorilla?
saab 90 -85
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: neulat ja suutinputket

Viesti Kirjoittaja dimebak »

J-ani kirjoitti:Nyt kun aihe tuli taas puheeksi niin tietäisikö kukaan mistä saisi halvalla uudet neulat ja suutinputket noihin H-koneen tupliin? Tahtovat kysymissäni liikkeissä suuren suuria summia noinkin pienistä osista.

Jani
pyjaan00@students.oamk.fi
Motonetista saa neuloja jne. jopa tiivistesarjaa, ainakin pari vuotta sitten. Hyvä liike tiedustella Saabin kaasarien osista/tiivisteistä/räjäytyskuvista on Kaasutinexpertti, nro on 09-2710229.

Itselle tein kaasuttimeen remontin pari vuotta sitten. Tilasin Kaasutinexpertiltä kaasuläpän akselin stefat (ei saa Motonetista) ja räjäytyskuvan, ja lisäksi Motonetista tiivistesarjan ja neulan. Remontti on helppo tehdä ja sen Alfamerin "korjausoppaan" avulla sai kaasuttimen perussäätöihin --> lähtee käyntiin, niin pääsee säädättään ne liikkeeseen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Tuurilla netissä selailemalla löysin tällaisen sivun.
Tossa on näköjään halvalla myynnissä tuplat 8)

http://www.sunpoint.net/~pepep/myynti/

(Huom. minulla ei ole mitään tekemistä tuon ilmoituksen kanssa)
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

99:n tuplat

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Viimeiset 99:t varustettiin toki uudella H-koneella mutta samalla 99:stä tehtiin saab sarjan aloitusmalli ja siitä karsittiin pois kaikki ylimääräinen. Näin ollen tarjolle jäi konevaihtoehdoista vain yksikaasarinen 100hv versio. Mikäli markkinoilla on h-koneella oleva aito 99 GLs niin kyseessä taitaa olla melkoinen harvinaisuus.

(Tämän kaiken olen oppinut muutaman vuoden aikana netistä joten voimpa olla väärässäkin.)
#1890
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

käytän tätä vanhaa ketjua: irtotuplakaasareissa on imusarja kiinni. en tiedä luovuttaja-autoa. mistä erotan onko H-koneen imusarja vai B-koneen imusarja? onko tämä edelleen varmaa tietoa, että imusarjat eivät käy ristiin?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Käyttäisin ilman parempaa tietoa H-koneessa h-koneen ja B-koneessa b-koneen imusarjaa. Minulle jäi aikoinaan kovin vahva käsitys siitä etteivät ne ristiin käy.

ot. hetken katselin tuota topicin nimeä ja mietin että ompahan vähän tutun oloinen ennenkuin sattui ketjun aloittajan nimi silmään.
#1890
Vastaa Viestiin