satkun mykkä startti

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

satkun mykkä startti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Tuo harrastepelini 2,1 satku ehti seisoksia parisen viikkoa tallissa, kun olin viimeksi tehnyt huoltoja ja vaihtanut nesteitä ja öljyjä. Koeajolla kaikki oli toiminut - latausta myöten ja käynnistyminen normaalia. Eilen harjailin messinkiharjalla konetilasta korroosio"vaurioita" pois, elikkäs ulkoseisonnassa edellisenä syksynä syntynyttä massiivista hapettumisalaa. Melkein jokainen alumiiniosa, mutta myös osa passivoiduista teräsosista oli saanut osansa. No, jälki tuli aika siistiä ja Finikor kakkonen (suojalakka) siitä vain pinnoille.

Tyytyväisenä kävin tänään ihailemassa työn jälkiä, ja aattelin jotta pannaanpa tulille. Ei tapahtunut inaustakaan! 8O Sisävalot palaa kirkkaasti, parkkivalot palaa ja lämmityslaitteen puhallin pyörii täysillä syttyvirta-asennossa. Keskuslukko toimii terhakkaasti. Ei vaan startti pyöri, eikä bensapumppukaan näin ollen. Oliko "ruostesuojaukseni" tähän jotenkin syypää? Yhtäkään sähköpiuhaa en irrottanut enkä liittimiin suihkinut mitään.

Tutkintaa: kansipahvi ei ilmeisesti ole vuotanut (jäähdytysnesteen vaihdon jälkeen). Kone pyörii vaihteella liikutellessa. Akkulaturilla latauksessa akku ottaa virtaa 3-4 ampeerin edestä, mutta puhtia startille ei vain löydy. Kävin läpi akunnavat, puhdistin. Samoin startin navat, ei vikaa. Laturin liitännät OK. Tärkeimmät maatot OK (etupalkki, kannen etupää).

Pitkään (45 min) kun pidin laturissa, kuulostaisi, että startti pyörisi hitaasti (konetta pyörittämättä), mutta solenoidi ei kytke ratasta kehälle. Onko tämä yleensä mahdollista? Mistä hurina vois lähteä? Virtalukon releen pohja ei ollut hapettunut.

Missä siis vika? Kuoliko akku aivan totaalisesti? :?: Ikää sillä on viisi vuotta, kerran männä talvena se purkautui lähes loppuun seisonnassa, mutta silloinkin startti vielä pyöri ja keskuslukko oli todella hitaan oloinen. Kerran keväällä osoitti startin solenoidi jumittamisen merkkejä käynnistyksessä, löi kipunaa kehältä (mutta siis pyöri täyttähäkää). Solenoidiko paskana?

Koetan lähipäivinä apukaapeleita, kun nyt en yksinäni pystynyt työntämään autoa tallista ulos niin, ettei se olisi (ehkä) jäänyt koko pihan tukkeeksi. Muuten ei saa apuautosta kaapeleita vedettyä.

Onkin muuten riemukasta, kun työnnät yksiksesi kuolleen (Saabin painoisen, ja vähempikin riittää, varsinkin pakkasella) auton tallista pihalle ja auto jää niille sijoilleen etkä saa enää tallin ovia mahtumaan kiinni. Lopulta huomaat, että käyttöautokin on siellä koko höskän takana, eikä muuta ulospääsyväylää ole. No hinaamallahan aina selviää - jos ei ole vaan liian liukasta, kuten esim. talvella. Nimim. koettu on (myös se ylenmääräinen miestä syövä vitutus). :evil: :evil:
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

No eipä tuo lähde apuakullakaan toimimaan, eli startti on ihan mykkänä. Ei edes solenoidi kilahda. Mittasin solenoidin navalta 50 (pikkupiuha) virta-avain start-asennossa 12 V; samoin akulta tulee navalle 30 solenoidiin täysi akkujännite. Akun napajännite startin ketkutusyritysten jälkeen 12 V tasan, joten eiköhän tuossa nyt varausta olisi.

Solenoidiko siis jumissa, vai muuten viallinen? Pystyykö solenoidin purkamaan? Miten vaihdetaan startin laakerihelat: niin kauan kuin tuo auto on mulla ollut, niin startti (pinionipyörän laakerointi??) rääkäisee aina virta-avain päästettäessä koneen käynnistyttyä.

En nyt malta olla kysymättä foorumilaisilta, että osaisiko näihin kysymyksiin nyt kukaan vastata ja liikenisikö aikaa tuning -ja koneenvaihto- ongelmien parista edes hetken. Tämmöiset startin mykkyydetkin kun ovat ihan todellisia ongelmia.

Terveisin neuvoja & foorumin mittamatonta tietoutta odotteleva Pelle.
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

PelleP kirjoitti:En nyt malta olla kysymättä foorumilaisilta, että osaisiko näihin kysymyksiin nyt kukaan vastata ja liikenisikö aikaa tuning -ja koneenvaihto- ongelmien parista edes hetken.
xxxxx
Viimeksi muokannut tUrpoEinari, La Kesä 30, 2007 22:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Tuningit jääny iän myötä vähemmälle...joten solenoidia ei sen kummemmin saa purettua. Siitä jää käteen "mäntä" siis se osa joka liikkuu, jousi ja ulkuori, joka pitää sisällään kelan. Solenoidin irrotus vaatii aina koko startin irrotuksen ja jotta sen solenoidin sitten saa irti startista tarvitaan tod.näk lyöntimeisseliä. Ovat usein ne solenoidin ruuvit pureutuneet kovasti kiinni.
Takavuosina ainakin sai Motosta laakerisarjaa starttiin, jonka vaihto ei nyt kovin kummoinenkaan ole. Eli jos saa sen startin käteen sieltä autosta saa varmasti myös ne laakerit vaihdettua. Mutta helpoin tapa taitaa olla hankkia vaihtostartti jostain. Vaikka sitten Motosta. (Siis Motonetistä)

Edittiä: Katos, katos olikin jo ukko näköjään vastannu... Nopia on :lol:
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Morphing
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 04:31

Viesti Kirjoittaja Morphing »

Yleisin vika startissa on kyllä että hiilet on loppu ja siksi solenoidikaan ei vedä.Eli vasaraa kylkeen ja suoralla piuhalla akun plussalta solenoidin napaan (ei tarvitse ihmetellä mitään virtalukosta vai muista piuhavioista mahdollisesti tulevia vikoja)
900i -90
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8099
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

jätäppä

Viesti Kirjoittaja mestari »

se vanha akku sieltä välistä pois ja pane varmasti toimiva akku paikoilleen ja kaapelit kiinni, siis ei apukaapeleita ollenkaan, tarkista akkukaapelien navat ja kiinnitä ne ja startaa auto käyntiin.
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Morphing kirjoitti:Yleisin vika startissa on kyllä että hiilet on loppu ja siksi solenoidikaan ei vedä.Eli vasaraa kylkeen ja suoralla piuhalla akun plussalta solenoidin napaan (ei tarvitse ihmetellä mitään virtalukosta vai muista piuhavioista mahdollisesti tulevia vikoja)

Totta on, että hiilet kuluu mutta samaa tahtia kuluu myös kollektori, johon hiilet ovat koko ajan kosketuksessa. Tarkoittaa, että jos kollektori kuluu kovin urille ei hiilillä ole enää edelletyksiä toimia. Sanoisin, että startin huono toiminta on huonojen hiilien ja kollektorin yhteisvaikutus mieluummin, kuin että vika on ehdottomasti vain toisessa.
Viimeksi muokannut JugiBoy, Ke Heinä 04, 2007 11:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

tUrpoEinarin scania -kikkailua en käsitä tässä yhteydessä.

Jos mä oon joskus täällä forkalla sanonu jollekulle, että tutkii ensin vähän itse ennekuin turvautuu internetin saloihin, ei se tarkoita sitä, että kun auto ei starttaa mun pitäisi oitis repiä startti irti ja purkaa se. Mun mittaukset oli ihan oleellisia jännitteen tulon kannalta ja akun varauksen sekä startin ottaman virran toteamiseksi. Aattelin nyt siis ensin vähän kysäistä. Vai olisiko parempi, jos esim. koneesta alkaa kuulua jotain poikkevaa ääntä se revitään heti paikalla maisemiin ja hajotetaan kappaleiksi? Voihan syy olla vaikka löysä sytytystulppa, siitä kun voi lähteä sellaista pihinää.

No, näyttää siltä, että startti on tiensä päässä. Käynnistinratas on jumissa, mutta CRC -voitelulla alkaa liikkua jotenkuten. Ankkuri pyörii rattaasta kampeamalla, joten planeettavaihteisto on kai ehyt. Vapaakytkin tuntuu toimivan. Solenoidia en saa irti, ruuvit niin juuttuneet. Akkulaturin läpi kun tarjoan 12 V sähköä solenoidin navat 30 ja 16 (?, startille menevä kumminkin)yhdistämällä, pyörii ankkuri n. nopeudella 1 kierros/vrk. Vaikuttaakin, että hiilet ovat lopussa eivätkä enää tapaa kommutaattoriin. Tätä tukee myös käynnistysjännitteen mittaus: lukema ei juuri laskenut 12 V:sta eli oikosulkua ei liene eikä ankkurikaan jumissa.

Uusiksi menee. Se kai järkevintä. Myös ankkurin rattanpuoleinen laakerihela on melko väljä.

Voisihan hiilet tietenkin vaihtaakin, samoin kuin helat ja solenoidikin tarvittaessa, mutta nuo p*****een sidepultit! (Miksiköhän laturit ja startit pitää aina kasata sellaisilla; vielä niin, että on teräs alumiinivalua vasten kierteissä.) Toisaalta, jos kommutaattori on jo kulunut, ei uusilla hiilillä varmaan pitkäikäistä iloa synny.

Kiitokset silti vastanneille.
Viimeksi muokannut PelleP, Su Heinä 01, 2007 18:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

PelleP kirjoitti: Jos mä oon joskus täällä forkalla sanonu jollekulle, että tutkii ensin vähän itse ennekuin turvautuu internetin saloihin, ei se tarkoita sitä, että kun auto ei starttaa mun pitäisi oitis repiä startti irti ja purkaa se. Mun mittaukset oli ihan oleellisia jännitteen tulon kannalta ja akun varauksen sekä startin ottaman virran toteamiseksi. Aattelin nyt siis ensin vähän kysäistä. Vai olisiko parempi, jos esim. koneesta alkaa kuulua jotain poikkevaa ääntä se revitään heti paikalla maisemiin ja hajotetaan kappaleiksi? Voihan syy olla vaikka löysä sytytystulppa, siitä kun voi lähteä sellaista pihinää.
Jos startti ei pyöri ja virta tulee on vaihtoehtoina purkaa ja korjata se tai vaihtaa.
Viimeksi muokannut JugiBoy, Ke Heinä 04, 2007 11:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Ai mitä tarkoittaa? Luepa threadi uudelleen. Ei mua erityisemmin huvita täällä vittuilla kellekään, mutta jos tuntuu että joku siihen suuntaan toimisi, sopii etsiä aloittajaa muualta. Ainakaan Sinulle Jugi Boy en mitään vittuillut; päin vastoin vahvistin olettamuksiasi. Mutta en minä Sinun vastauksiesi varassa onneksi yksinomaan ole, joten voit hyvin olla vastailemattakin.

Ja jos jäii huomaamatta, niin kiitin kyllä vastanneille.
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä miun mielestä solenoidin toimintaan vaikuttaa hiilien kunto. Kattokaapa joskus mihin se solenoidin toinen napa menee? Sehän menee siihen startin hiilille menevään johtoon (plussa). Solenoidi siis saa maita hiilien ja moottorin käämien läpi, kun vedetään solenoidia startatessa.

edittiä: oli kirjoitusvirhe.
Viimeksi muokannut Mertmi, Su Heinä 01, 2007 20:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Morphing
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 04:31

Viesti Kirjoittaja Morphing »

JugiBoy kirjoitti:
Morphing kirjoitti:Yleisin vika startissa on kyllä että hiilet on loppu ja siksi solenoidikaan ei vedä.Eli vasaraa kylkeen ja suoralla piuhalla akun plussalta solenoidin napaan (ei tarvitse ihmetellä mitään virtalukosta vai muista piuhavioista mahdollisesti tulevia vikoja)
Miinä tiedän tämän kyllä. Olin näet nuorempana....:roll:

Ei startin hiilillä ole mitään tekoa solenoidin toimimisen kanssa. Solenoidille tuleva herätinvirta magnetoi kelan ja saa männän vetämään bendixin ulos ja samalla kytkee akulta tulevan virran menemään eteenpäin itse moottorille Eli noille em. hiilille. Totta on, että hiilet kuluu mutta samaa tahtia kuluu myös kollektori, johon hiilet ovat koko ajan kosketuksessa. Aika vaikea totena väittää, että startin toimimattomuuden syy on aina hiilissä tai edes yleensä.
En väittänytkään että aina mutta olen vaan niin monta kertaa törmännyt siihen että kundit on vaihtaneet toimivan solenoidin toiseen toimivaan ja startti ei siltikään toimi 8O
Tota en nyt ymmärtänyt alkuunkaan mitä tekemistä hiilien ja kollektorin yhtäaikasella kulumisella on minkään kanssa. Vai tuliko sulle vaan yhtäkkiä sellanenkin asia mieleen?

Tossa linkki mistä voi katsella lisää ja jos Lontoo ei taivu niin pyydä mummoas Suomentamaan.

http://autorepair.about.com/cs/troubles ... 80203c.htm
900i -90
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Noniin. Tossa enkkulaisessa tekstissä voi ymmärtää, että solenoidin vetokäämi saa maat hiilien ja siis starttimoottorin läpi. Sitten, kun solenoidi on vetänyt, tuon vetokäämin molemmille puolille tulee plussa, ja samalla moottori saa virtansa lähtien pyörimään. Solenoidin toinen käämi, pitokäämi jaksaa pitää solenoidin vedettynä, vaikki tuo vetokäämi ei ole enää mukana työssä.

Lyhyesti, jos hiilet on loppu, vetokäämi ei saa maita ja startti on totaalisen mykkä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Mertmi kirjoitti:Noniin. Tossa enkkulaisessa tekstissä voi ymmärtää, että solenoidin vetokäämi saa maat hiilien ja siis starttimoottorin läpi. Sitten, kun solenoidi on vetänyt, tuon vetokäämin molemmille puolille tulee plussa, ja samalla moottori saa virtansa lähtien pyörimään. Solenoidin toinen käämi, pitokäämi jaksaa pitää solenoidin vedettynä, vaikki tuo vetokäämi ei ole enää mukana työssä.

Lyhyesti, jos hiilet on loppu, vetokäämi ei saa maita ja startti on totaalisen mykkä.
Menes kokeilee pelkkää solenoidia. Miinus runkoon ja herätinpiikkiin virta ja kerro sitten mitä tapahtui. :roll:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Avatar
Hepis
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: To Helmi 10, 2005 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hepis »

En nyt justiin kännipäissäni muista tarkasti, mutta taisin tähän ketjuun jotain vastata. Tai sitten ehkä en. Tai saattaa olla myös mahdollisesti poistettu vittuiluna tjsp. Ihan yks hailee.

Jos koneen maadoitus on kunnossa, niin epäilisin startin hiiliä kuten muutamat muutkin täällä. Niiden takia on yksi aikaisempikin kulkine (ei Saab) tarvinnut hienosäätölekalla koputtelua ennen käynnistelyä. Jos on epävarmuutta niin lupaan lahjoittaa toimivan startin (H-koneeseen imusarjan alapuolelle sopiva malli) jos tulet sen eteläisestä Helsingistä hakemaan. Mikäli ei silläkään lähde, niin joudut etsimään vikaa muualta.
NG 900S 3d 2.3i -98
Vastaa Viestiin