APC-modin kokemuksia persdynolla ja mittarilla

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

APC-modin kokemuksia persdynolla ja mittarilla

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Kun auto on ehjä, pitää tehdä jotakin että se hajoaa :)
Aloitin kansipahvinrikkomistalkoot tuossa eilen APC-boksin osalta.

R42 = 490ohm
R132 = 30Kohm

P-pot = P03 / 24,5Kohm
F-pot = P02 / 310ohm

Ahdot nousee nopeasti, piikkaavat 0.95 ja laskevat siitä 0.85-0.90 ja pysyvät siinä. Alavääntöä selkeästi lisää. Paljon mukavampi ajettava. Pikaisella 100km lenkillä noin 0.5l vähemmän kulutusta, kuin aiemmin. Voi olla mutuakin.

Tuon säätelyn tarkoituksena oli hakea raja painerajoittimelle, siksi sinne jäi nuo arvot. 315ohmia oli liikaa ja painevahti katkaisi bensansyötön.
Jos meni yli 25Kohmin, niin ahdot alkoivat seilaamaan epätasaisesti, nousivat ilmeisesti liian nopeasti muihin säätöihin verrattuna.

Aika liki ollaan Red Boxin arvoja, eli hyvin vastaava piristys.
Ajattelin, että tuo kansipahvi ja muut 250 000km ajetut osat kestäisivät tuon. Riittää minulle, ohituskiihtyvyys on selkeästi parempi.

Saabin oma ahtopainemittari nousee ehkä kolme/neljä mittarinneulanleveyttä enemmän, kuin ennen ja kohta johon täyskaasukiihdytyksessä neula jää on noin neulanleveyden tai puolitoista yli punaisen rajan.

Toivotaan, että on hyödyksi jollekin. Huom. autossa on automaattiaski.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Hmm, itselläni on sellainen käsitys, että fuelcut tulee 0,9 bar ja keltaisen/punaisen rajalla olisi 0,75 bar ja mittarin pohjassa 1 tai 1,1 bar?

Mikä ahtopainemittari sinulla on käytössä? Tuli joskus kokeiltua triscon ahtomittaria ja se näytti ainakin 0,3 bar liikaa!

Mulla on käytössä 900aero.comin ohjeilla modattu APC joka on alunperin T16 tonnarista. Piikkaa normisti punaisen alueen puoleenväliin ja siitä sitten laskee 1/4 punaiselle ja n. 4000 kierroksen kohdilla laskee keltaisen ja punaisen rajalle. Peruspaine on säädetty keltaisen puoleenväliin.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Autogaugen mittari kaverilta lainassa.

Jotakin mätää tässä tosiaankin on nyt kun ajelin sillä päivän verran. pitää hakea toinen mittari ja kokeilla.

Tuo koko APC "katoaa" välillä mystisesti. Oma mittari nousee nyt enää vain siihen keltaisen ja punaisen rajalle täyskaasulla. Mitään toimenpiteitä en tehnyt. Otin myös APC:n johtoliittimen irti ja edelleen nousee keltaisen ja punaisen rajalle täyskaasulla...Eikös tuon pitäisi jäädä peruspaineille kun johto on kokonaan irti?

Nyt koko hieno "modaus" on kadonnut taivaan tuuliin. Mitään vaikutusta ei ole onko APC-käytössä vai ei. Sulake nro.10 on ehjä. Enempää en ehtinyt tutkia.

Onkohan joku säätänyt tuolta peruspaineet väärin? Mistäs jatketaan vianetsintää?
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Olettaen, että auton oma mittari näyttää oikein, on peruspaineet korkeahkot. Omassa on punaisen/keltaisen raja 0,7bar ja punaisen puoliväli 1bar, mittarin pohjassa punaisen lopussa omassa n. 1.4bar. Normaali peruspaineet hieman alle keltaisen puolivälin, eli n. 0.3bar. Olisikohan APC:n kanssa ollut aiemminkin murheita ja tämän takia peruspaineet ruuvattu ylös...

APC kytkettynä jarrupolkimen painaminen pitäisi saada magneettiventtiili napsahtamaan. Jos ei, niin testaisin 12V suoraan magneettiventtiilille, jos ei vieläkään napsahtele, niin jumittelee. Voi myös koittaa puhallella magneettiventtiilin letkuihin samalla kun antaa venttiilille sähköä. Nakutusledin voi myös kytkeä boksiin ja katsoa nakuttaako ajellessa. Viisaammat jatkakoon.

Mitä tulee kulutukseen, niin aika oudolta kuulostaa jos apc-boksia modaamalla saa kulutuksen putoamaan. Tietyissä tilanteissa voi olla eroa, mutta lähinnä sen takia, että ajotyyli muuttuu, eli ei esim. tule vedäteltyä niin korkeille kierroksille. Normaaliajossa ei pitäisi olla mitään eroa, koska maksimi ahtopaine on ainoa asia joka muuttuu, bensansyöttö ja kone mekaanisesti pysyy ihan samana.
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Peruspaineet oli joku sankari ruuvannut tosiaan liian ylös. Laitoin ne takaisin suurinpiirtein kohdalleen.

Pitää ostaa kunnon mittari omaksi ja alkaa tutkia tuota kunnolla.

Huomasin nyt kun ajelin, että kylmällä koneella nostaa ahdot punaiselle, mutta kun kone lämpenee se vain piipahtaa siellä.

Akun jännite oli myöskin aika alhaalla. ajoin pidemmän pätkän ja latasin akkua, jonka jälkeen mielestäni ahdot nousivat paremmin.

Pitää ottaa muutama päivä etäisyyttä tuohon ja miettiä asiaa miten tuon kanssa etenee. Sillävälin voikin tapella tuon classicin kanssa.

Kiitos neuvoista.

Mielestäni nuo mitatut arvot ovat kyllä sittenkin ihan linjassa sen mukaan mitä tuo saabin oma mittari näyttelee.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Teeppä kannen jälkikiristys(aina ennen paineiden nostamista), ei tartte sitten pelätä tuon pahvin hajoamista. Yhtä PALJON ainakaan.
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Puran koko myllyn talvella ja teen tuosta vehkeestä manuaalin.

Pitäisi löytää jostakin KUNNOLLINEN kannentiiviste. jenkkiruuviahtimissa tuli käytettyä kuparisia. Mistähän saabiin saa oikeita tiivisteitä.

Onko tiedossa pajaa, joka osaisi ottaa saabin männistä siivun pois tai vastaavasti mistä saisi kevyempiä ja pienemmillä puristuksilla olevia mäntiä B202-koneeseen?
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Tuleeko nyt mitään järkevää ideaa tuohon, ettei ahda yli 0.7bar kuin kylmällä koneella? APC-boksin maadoitus katoaa kun joku paikka lämpenee?
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Huikko kirjoitti:Puran koko myllyn talvella ja teen tuosta vehkeestä manuaalin.

Pitäisi löytää jostakin KUNNOLLINEN kannentiiviste. jenkkiruuviahtimissa tuli käytettyä kuparisia. Mistähän saabiin saa oikeita tiivisteitä.

Onko tiedossa pajaa, joka osaisi ottaa saabin männistä siivun pois tai vastaavasti mistä saisi kevyempiä ja pienemmillä puristuksilla olevia mäntiä B202-koneeseen?
Minkä takia vaihtaa joku kuparinen tiiviste moottoriin jonka elring vakiotiiviste ja männät kestävät 300+ hevosvoimaa? Jos tulee bensansyötössä häikkää niin toi vakiopahvi on hyvä "sulake", ettei tule mäntäpistiäinen kylään.. :wink:
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

No samalla laittaa kunnon tiivisteen. Ei voi oletuksena lähteä siitä että tulee bensaongelmia. Tarkoitus on rakentaa mylly tietenkin muutenkin kunnolla.

Kuparitiivisteistä ei ole vielä yhtään huonoja kokemuksia ja nää saabit tuntuvat syövän kansipahveja muutenkin koko ajan. Tai ainakin vuotavat öljyä sieltä.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

vjbremer kirjoitti:
Huikko kirjoitti:Puran koko myllyn talvella ja teen tuosta vehkeestä manuaalin.

Pitäisi löytää jostakin KUNNOLLINEN kannentiiviste. jenkkiruuviahtimissa tuli käytettyä kuparisia. Mistähän saabiin saa oikeita tiivisteitä.

Onko tiedossa pajaa, joka osaisi ottaa saabin männistä siivun pois tai vastaavasti mistä saisi kevyempiä ja pienemmillä puristuksilla olevia mäntiä B202-koneeseen?
Minkä takia vaihtaa joku kuparinen tiiviste moottoriin jonka elring vakiotiiviste ja männät kestävät 300+ hevosvoimaa? Jos tulee bensansyötössä häikkää niin toi vakiopahvi on hyvä "sulake", ettei tule mäntäpistiäinen kylään.. :wink:
B202 männät kestävät kyllä 400-500 hevosvoimaa ainakin. Kevyemmistä männistä ei liene hyötyä, kun kierrättää ei useastakaan syystä kannata yli 7000:n, käytännössä ei yli 6000. Puristuksiahan saa laskettua vaihtamalla paremman kannen jossa on myös isommat palotilat. Esim. B212/B234 pitkä, T5 tai T7.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Tuota kantta mietin myös. Varmaan joku paja osaa täyttöhitsata T5 kannen kun vie sinne B202 kansipahvin malliksi mihin pitää päästä.

Kuinkas pakosarjan kanssa käy?
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Täyttöhitsaus on yksi tapa, toinen tapa (jolla itse asensin T7 kannen) on koneistaa kannesta jakopään kopan kohdalta hiukan materiaalia pois ja liimata T-mallinen alumiinilevy koneen ja kannen väliin. Toimii myös hienosti tiivistykseen.

Pakosarjan laippa on sama joten sopii suoraan, mutta T5/7 kansilla pakosarjan asento on hiukan eri kuin vakio joten ainakin ahtimen öljynpaluuta joutuu muokkaamaan. Lisäksi imuaukot ovat tietenkin isommat joten imusarjaakin olisi hyvä hiukan portata sopimaan siihen. 2.1 imusarja on kyllä paras lähtökohta alkaa siihen koska siinä on jo valmiiksi hiukan suuremmat kanavat, joten pienellä pirrailulla pitäisi tulla hyvä. Onnistuu kyllä 2.0 imusarjallakin, mutta ainakin T7 tapauksessa kanavat ovat sen verran korkeammat ja pulttijako eri että imusarjaan pitää täytehitsata vähän lisää materiaalia ja porata uudet kiinnitysreiät. T5 ja vielä parempana T7-kansissa virtaus on aivan eri luokkaa kuin vanhemmissa, joten virityskeinona melko halpa ja hyvin tehokas jos vain jaksaa nähdä vaivaa modauksessa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

jcarlson kirjoitti:
B202 männät kestävät kyllä 400-500 hevosvoimaa ainakin. Kevyemmistä männistä ei liene hyötyä, kun kierrättää ei useastakaan syystä kannata yli 7000:n, käytännössä ei yli 6000. Puristuksiahan saa laskettua vaihtamalla paremman kannen jossa on myös isommat palotilat. Esim. B212/B234 pitkä, T5 tai T7.
Jep, siitä toi plus merkki, en vaan jaksanut alkaa tavan mukaan kinata. Kun aina näköjään löytyy niitä jotka ovat kuulleet veljen kaverin koirankusettajalta etteivät saabin koneet kestä viritystä. :wink:
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Oliko kenelläkään ideaa tuohon APC:n katoamiseen lämpimällä koneella. Maadoitus? Kylmäjuotos APC-boksissa? Muuta?
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Vastaa Viestiin