T16 tuplikseen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Jusau kirjoitti:Ja täyspaineiselle T16:selle, voi sanoa morjens ilman poikekuslupaa.
Sanoo että on itse rakentanut koneen ja leimaa dynolappujen kanssa. Ahtoja vaan sen verran alaspäin ettei tehoraja ylity.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

Jusau kirjoitti::? Jarruna vaan ovat nuo hyödynnettävät 900S:ät, tuntuvat olevan kultaakin kalliimpia.
No joo, ilmaiseksihan ei saa mitään, joten jos haluaa tehdä jotain, on pakko sijoittaa siihen hieman rahaa :wink:

Äkkiä kai ton ässän verran saa ravinteliinkin menemään :roll:

Ja kyllähän mä olen valmis uhraamaan "kohtuu"hintaisen ässän tohon projektiin 8O

Mut kunhan rojekti hyppää oikein kunnolla tulille, pidetään porukka ajantasalla. Alotellaan toi homma pohjalta. Eli ensin pellit ja alusta kuntoon ja sitten vasta tekniikan kimppuun 8)
Entinen jäsen#2331
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Juu, ei tietenkään ilmatteeks eikä lähellekään ole tarvis, mutta kun vaan vertaa noita kunnon T16:sia ja sitten S:iä, niin tuntuu S:ät olevan arvossaan, vaikka miten ruosteinen/kurjassa kunnossa olisikin. Toki onhan nuo ässät vuosimalliltaan suht uusia, täyspaineisia kuitenkin löytyy jo vuodesta -84.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: T16 tuplikseen

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

tuhojuho kirjoitti:Onhan näitä vissiin laiteltu, mutta mites se mahtanee istua paikoilleen?

Käykö satkun tehostettu hammastanko ja mahtuuko kone ilman suurempia tulipellin modifikaatioita paikoilleen? Lähinnä noi hihnapyörät askarruttaa tässävaiheessa.
Siis jos 99 on H-koneinen, ja kun laitat ton 16-tappisen koneen, niin 90:stä vaan hihnapyörät ja 99/90 laturi siihen. Lisäksi joutuu sen oikean moottorinkorvakon muuttamaan, koska 16-venaiselle kannelle ei ole 99:iin valmista korvakkoa. Jos taasen haluat sen ohjaustehostimen, niin onhan sekin mahdollista. Peltihommia tarvii toki tehdä jo siihen. Me tehtiin kilpa-autoon nopea ohjaus käyttämällä 900:n hammastankoa, tosin ilman tehostusta. Lisäksi tietysti tarviit tilaa lisää tulipeltiin H-moottorisessakin 99:ssä, jos haluat sen ohjaustehostimen vielä pelaamaankin. Yksi mysteeri tuossa on minullekin, sopiiko se 16-vesaisen tehostimenpumppu sinne paikalleen 99:ssä?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tehostimen pumpun saisi varmasti niin, että jos b-koneen kampiakselin siivapyörä käy 16-tappisen kampiakselin päähän niin laittaa sen. Siitä syystä, että se on kaksiurainen ja laturille käytetään ulompaa ja tehostimelle sisempää. 99:ssähän sitä sisempää ei käytetä jos ei ole tehostajaa jos nyt oikein muistan, kun siitä on hieman vierähtänyt aikaa viime remmin vaihdosta. Voin vielä varmistaa asian eli käyn kattoon miten se oikein oli.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

dimebak kirjoitti:Tehostimen pumpun saisi varmasti niin, että jos b-koneen kampiakselin siivapyörä käy 16-tappisen kampiakselin päähän niin laittaa sen. Siitä syystä, että se on kaksiurainen ja laturille käytetään ulompaa ja tehostimelle sisempää. 99:ssähän sitä sisempää ei käytetä jos ei ole tehostajaa jos nyt oikein muistan, kun siitä on hieman vierähtänyt aikaa viime remmin vaihdosta. Voin vielä varmistaa asian eli käyn kattoon miten se oikein oli.
H-koneisessa käytetään sitä sisempää uraa. Hihnan pitää mennä ihan siitä öljypumpun vierestä H-koneisessa. Yleisestiottaen tilaa on paljon vähemmän H-koneen kera, mitä B-koneen kera.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jahas, se siitä sitten. Onkos sitten olemassa sopivaa, kun eikös siellä ole vielä se asentoanturi joka ottaa tietonsa siivapyörästä? Vai ottaako kampiakselista?

nimim. haaveilee i16-konetta tuplikseen...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Riittääköhän tuolla esitelty tulipellin muutos myös ohjaustehostimen kanssa?

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ht=nokalle
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

dimebak kirjoitti:Jahas, se siitä sitten. Onkos sitten olemassa sopivaa, kun eikös siellä ole vielä se asentoanturi joka ottaa tietonsa siivapyörästä? Vai ottaako kampiakselista?

nimim. haaveilee i16-konetta tuplikseen...
Siis tarviit sen asentoanturin, jos laitat siihen EZK-sytytyksen. T16 kanssa sitä ei tarvii ajatella.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

saabastelija kirjoitti:Riittääköhän tuolla esitelty tulipellin muutos myös ohjaustehostimen kanssa?

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ht=nokalle
Ei.

Tässä vähän vihjeitä muutoksista. Kilpa-autoon laitettiin 900:n ohjausakselikin, joten, 99:n katuversioon ei olla mietitty ratkaisua. 900:n akseli ja 90/900 akseli pitäisi vaan ottaa pöydälle ja alkaa somittelemaan niitä yhteen. Tässä kuitenkin linkki siihen kilpuriin. linkki

Tuo meidän ite kehittelemä ratkaisu muuten näyttää miltei samanlaiselta, kuin tässä projektissa. rallye pojekti
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mertmi kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Jahas, se siitä sitten. Onkos sitten olemassa sopivaa, kun eikös siellä ole vielä se asentoanturi joka ottaa tietonsa siivapyörästä? Vai ottaako kampiakselista?

nimim. haaveilee i16-konetta tuplikseen...
Siis tarviit sen asentoanturin, jos laitat siihen EZK-sytytyksen. T16 kanssa sitä ei tarvii ajatella.
Jep. Ihan vakio i16 haaveissa 99:iin ja sen takia tulee tsiikailtua näitä i/t16 vaihtoja jahka löytyisi tietoa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
kallek
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Su Touko 18, 2003 10:33
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kallek »

Tästä mallia

http://www.saabismionsairaus.net/galler ... me=Silakka

Leiman saa turbollekin joten sitä kannattaa ehdottomasti tavoitella, paljon mukavampi ajellakin ;)
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Mertmi kirjoitti:
saabastelija kirjoitti:Riittääköhän tuolla esitelty tulipellin muutos myös ohjaustehostimen kanssa?

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ht=nokalle
Ei.

Tässä vähän vihjeitä muutoksista. Kilpa-autoon laitettiin 900:n ohjausakselikin, joten, 99:n katuversioon ei olla mietitty ratkaisua. 900:n akseli ja 90/900 akseli pitäisi vaan ottaa pöydälle ja alkaa somittelemaan niitä yhteen. Tässä kuitenkin linkki siihen kilpuriin. linkki

Tuo meidän ite kehittelemä ratkaisu muuten näyttää miltei samanlaiselta, kuin tässä projektissa. rallye pojekti
entäpä jos käyttää 99 hammastankoa?
minne pumppu ja millainen tulipelti?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

toms kirjoitti:Suomessa ei tartte nähä unta poikittaiskoneista 99 /900 saabista koska olen nähnyt sellaisen kilvissä olevana Oulussa vuosina 1 ja 2. Og 900;ssa uudempi kone. Joku Saab kokoontuminen / renkaan potkiaiset ne oli. Tais olla vielä Oululainen kaveri jos en väärin muista. Ei mahottomuus 99;nkään jos kerta 900;kin.
Mä oon kans todistamas sitä Oulus tehtyä neliovista pystynokka satkua Tontun koneella. Ihan tutulla se oli. Tai on, en oo varma kun en oo kuullu mitää koko äijästä vuoteen, mihinkä se olis sitä myyny... Hietaharjuhan sen rakenteli muinoin.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

dimebak kirjoitti:Jahas, se siitä sitten. Onkos sitten olemassa sopivaa, kun eikös siellä ole vielä se asentoanturi joka ottaa tietonsa siivapyörästä? Vai ottaako kampiakselista?

nimim. haaveilee i16-konetta tuplikseen...
Löytyy myös perinteista jakajaa i16:seen. Alkupään ruiskutonnareista.
Olis sellanen ja koko mottikin lisälaitteineen. Jottei mee ihan OT niin löytyisi T16-tekniikkaakin...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin