Moro,
Eli tämmönen skenaario: ajelin tossa tommosen pienemmän matkan niin että ilmastoinnit hurras ja uus radio/cd-soitin pauhas. Kaverin pihassa testasin ennen ajoa valokytkintä ja silloin radio sammui joka kerta kun vaihtoi kytkimessä "kohtaa." Ajon aikana ei mitään ongelmia ilmennyt, mutta seuraavana päivänä bensamittari vaimeesti nousi, öljy/kässärivalot palo vaimeesti ja parin käynnistysyrityksen jälkeen ei enää ollenkaan, autoa ei siis saatu käyntiin. Siitä se sitten lähti heti räväkästi kun otettiin poweria toisesta autosta siihen ja kävin ajelemassa n. 40min ilman mitään radioita tai muita ja sen jälkeen pihassa starttasin kolme kertaa ja joka kerta lähti ykkösellä samantien käyntiin. Voisikohan semmonen olla mahdollista että tuo vanha akku ei yksinkertaisesti enää jaksa uutta cd-soitinta ja ilmastointia sun muita härpäkkeitä samaan aikaan? Ilmeisesti se akku kuitenkin latautuu ajossa. Tarkistin eikä mitään valoja tai muita ollu jääny päälle yön yli.
Autohan oli -86 900, ja ei harmainta aavistusta koska siihen on akku vaihdettu vai onkohan edes
Akkuongelma(?)
Re: Akkuongelma(?)
Eihän ne akut ikuisuuksia kestä. Hetkellinen antovirta heikkenee, ampeeritunnit tippuu, talvella kylmänä toimii huonosti etc.
Latausjännite kannattaa varmistaa (sekä tyhjäkäynnillä että pienellä kaasulla), ettet osta turhaan uutta akkua. Pitäis olla lähempänä neljäätoista volttia.
Sekä maadoitukset & akkukaapelit.
Ja jos sulla on todella massiiviset poppisysteemit, niin ehkä huomaat ajovalojen himmenevän sopivasti bassojen tahdissa, eikä latausvirta välttämättä riitä ja akku purkautuu. Muistaakseni kaverin Fiestassa tuommosta ilmeni jotain 15v sitten
Latausjännite kannattaa varmistaa (sekä tyhjäkäynnillä että pienellä kaasulla), ettet osta turhaan uutta akkua. Pitäis olla lähempänä neljäätoista volttia.
Sekä maadoitukset & akkukaapelit.
Ja jos sulla on todella massiiviset poppisysteemit, niin ehkä huomaat ajovalojen himmenevän sopivasti bassojen tahdissa, eikä latausvirta välttämättä riitä ja akku purkautuu. Muistaakseni kaverin Fiestassa tuommosta ilmeni jotain 15v sitten
OG900i -88
VW 1300 -70
VW 1300 -70
Vastaavaa ongelmaa oli myös täällä satkussa. Vaihdettiin akku, ja auto toimi hyvin pari päivää ja reilun sadan km:n ajot, mutta sitten alkoi taas sama temppuilu. Loppujen lopuksi syyksi paljastuikin laturin maadoitusjohdon viallisuus. Kannattaa siis tsekata, ettei laturin ja moottorin rungon välillä ole jännitteitä, 10cm patkä johtoa tulee kuitenkin uutta akkua halvemmaksi.
Re: Akkuongelma(?)
Mankan virta väärästä piuhasta eli valovirrasta. Tällöin 12V mankalle katkeaa, kun valotkin sammuvat oikeasti siinä välillä kytkintä kääntäessä.ak kirjoitti:Kaverin pihassa testasin ennen ajoa valokytkintä ja silloin radio sammui joka kerta kun vaihtoi kytkimessä "kohtaa."
Jos mankan asennuksen jälkeen alkoi, niin siellä on susi jossakin johdoissa.
Teitkö adapterilla vai susimallilla katkomalla johtoja ja liittämällä niitä mutu-fiiliksellä toisiinsa?
Nyt sieltä mankan kautta pääsee vuotamaan virrat pihalle akusta.
Toki se, ettei radiolle riitä jännitettä tekee saman asian. Jos uusi akku auttaa, niin sitten mun teoria on väärä.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992