Mistä sähkökaavio 900 2,1 -92?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Mistä sähkökaavio 900 2,1 -92?

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Hälyttimen asennus olisi nyt kohdalla ja vähän jo hommaa aloittelin, mutta sehän stoppasi siihen, ettei Alfamerin oppaassa ole sähkökaavioita kuin -90 vuoteen asti. Ainakaan sulakelaatikon läpivientiliittimien kohdalla ei johdotukset vastaa toisiaan, joten mistäs tuon uudemman auton kattavat sähkökaaviot sitten saisi kaiveltua esiin?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Sulakelaatikon kyljessä liittimien värit on eri. Liittimien järjestys on sama ja johtimien värit on samat ainakin startin herätevirta johtimella ja sytytysvirtajohtimella.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Sami kirjoitti:Sulakelaatikon kyljessä liittimien värit on eri. Liittimien järjestys on sama ja johtimien värit on samat ainakin startin herätevirta johtimella ja sytytysvirtajohtimella.
Kiitos. Tarviipa laittaa siis samaan järjestykseen väriä miettimättä. Ainakin ovikytkimen johtimen paikalla oli erivärinen johto siinä kohdassa, jossa kyseinen piuha oli -90 mallissa..
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Ovikytkimen piuhaa ei kannata liittimistä etsiä eikä siihen puuttua. Siinä on läpivientikumi josta hälyn piuha kannattaa kytkeä suoraan kytkimeen. Kun irroitat ovikytkimen sen kumin alla on apiko liitin johon voit juottaa hälyn piuhan. Sit kumi takas paikoilleen ja kytkin takas kiinni. Takakontin kohdalla juotat siihen takakontin valon mustan piuhan kanssa yhteen.

Kuva

Ainoa minkä tarvitset sulakeboksiin menevistä liittimestä on startin herätevirta. Kaiken muun saat helpommalla ja paremmin muualta. Tulee muutenkin siistimmin ja hankalammin selvitettäväksi kun kytkennät on vähän hajautettu ja häläriltä lähtevän kaapelinipun ympärillä on kutistesukkaa riittävän pitkällä matkalla.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Ei tuosta vm. -92 enää löydy sitä läpivientikumia, mikä mullakin vm. -90 satkussa vielä on. Johdot eivät myöskään mahdu kulkemaan läpi sulakelaatikon liittimien tyhjistä rei'istä.

Sähkökaavio olisi siis edelleen hyvä homma, jos joku tietää mistä sen saisi. Muutoin tarvinnee käydä yleismittarin kanssa läpi ensin johdot siinä numerojärjestyksessä kuin ne vuoden -90 kaaviossa on ja jos eivät natsaa, niin sitten käydään mittarin kanssa jokainen johto läpi, kunnes löytyy.

Ja vähän OT, kun kyseiseen 2.1 satkuun kytketään Cruise, niin kytketäänkö nopeusanturiin muuta kuin sininen johdin juottamalla vihreä/valkoiseen? Tuo ruisku ilmeisesti jotain lukee siitä nopeusanturista, sillä liittimeen tulee jo johto valmiiksi, joten pelkkä PnP kytkentä ei tässä tapauksessa onnistu, niinkuin ceessä onnistui. Cruisen johtosarjaa ei autossa taida kuitenkaan olla valmiina muilta osin kuin kokeintaan se alipainepumpulle menevä 3-napainen, ceessä tosin ei ollut sitäkään..
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Merkillistä. Kun purin vm. 92 T16:sta ruiskuboksit yms. pois siinä oli joka johtimen väri tismalleen sama kuin vm. 90 ja 91:ssä. Läpiviennnit oli molemmilla puolilla. Alfamerin kytkentäkaaviossa esim: startin herätevirtajohto siinä kojelaudan alla on keltainen/punainen.

Ovikytkimille menee sisävalokytkimeltä 0.75mm^2 johto väriltään ruskea/musta. Toisenpuolen ovissa (kytkimissä) on läpiviennin jälkeen sitten mustaa (kuskin puoli) ja toisella puolilla ruskea/musta (apukuskin puoli).

Virtalukko kaikissa näkemissäni satkuissa samoin kuin tuossa alfamerin kytkiksessä ja samoin tuossa meikäläisen 92:ssa oli samat värit myös sulakeboksiin menevissä johtimissa:

- Harmaa +30 eli akku
- harmaa/valk +54 ajoasento
- vihreä/valk +15 käynnistys ja ajoasento
- keltainen/punainen = +50 startin herätevirta (muuttuu pelkäksi keltaiseksi moottoritilan puolella)
- punainen +X eli parkkiasento

Onko sulla samoin nämä alfamerin kytkiksessä ja autossa? Minä kaivoin värit muistiinpanoistani kun en käytä mitään kytkentäkaavioita auton kanssa. On niin nopea tarvittaessa mitata koko auton sähköt kun satkussa on sen verta vähän johdinta. Nopeampi mitata kuin kaivella papereita.

Numerojärjestys? Miten noita käydään läpi numerojärjestyksessä kytkiksen kanssa? Meinasin vain että luetaanko me samalla tavalla noita kytkentäkaavioita?
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

akyttala kirjoitti: Ja vähän OT, kun kyseiseen 2.1 satkuun kytketään Cruise, niin kytketäänkö nopeusanturiin muuta kuin sininen johdin juottamalla vihreä/valkoiseen? Tuo ruisku ilmeisesti jotain lukee siitä nopeusanturista, sillä liittimeen tulee jo johto valmiiksi, joten pelkkä PnP kytkentä ei tässä tapauksessa onnistu, niinkuin ceessä onnistui. Cruisen johtosarjaa ei autossa taida kuitenkaan olla valmiina muilta osin kuin kokeintaan se alipainepumpulle menevä 3-napainen, ceessä tosin ei ollut sitäkään..
Sisävalon johto löytyy hanttarin puolelta paljon helpommin ja siellä on kunnon läpivientikin mistä mahtuu tai sitten keskikonsolin kytkimeltä.

Onko siellä mittarin takana myös sininen johto, muistaakseni olisin kytkeny nopeustiedon tähän omassani ja kaverin autossa. Molemmat tosin turboja.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Sami kirjoitti:Merkillistä. Kun purin vm. 92 T16:sta ruiskuboksit yms. pois siinä oli joka johtimen väri tismalleen sama kuin vm. 90 ja 91:ssä. Läpiviennnit oli molemmilla puolilla. Alfamerin kytkentäkaaviossa esim: startin herätevirtajohto siinä kojelaudan alla on keltainen/punainen.

Ovikytkimille menee sisävalokytkimeltä 0.75mm^2 johto väriltään ruskea/musta. Toisenpuolen ovissa (kytkimissä) on läpiviennin jälkeen sitten mustaa (kuskin puoli) ja toisella puolilla ruskea/musta (apukuskin puoli).

Virtalukko kaikissa näkemissäni satkuissa samoin kuin tuossa alfamerin kytkiksessä ja samoin tuossa meikäläisen 92:ssa oli samat värit myös sulakeboksiin menevissä johtimissa:

- Harmaa +30 eli akku
- harmaa/valk +54 ajoasento
- vihreä/valk +15 käynnistys ja ajoasento
- keltainen/punainen = +50 startin herätevirta (muuttuu pelkäksi keltaiseksi moottoritilan puolella)
- punainen +X eli parkkiasento

Onko sulla samoin nämä alfamerin kytkiksessä ja autossa? Minä kaivoin värit muistiinpanoistani kun en käytä mitään kytkentäkaavioita auton kanssa. On niin nopea tarvittaessa mitata koko auton sähköt kun satkussa on sen verta vähän johdinta. Nopeampi mitata kuin kaivella papereita.

Numerojärjestys? Miten noita käydään läpi numerojärjestyksessä kytkiksen kanssa? Meinasin vain että luetaanko me samalla tavalla noita kytkentäkaavioita?

Taitaapi tuohon 2.1:een olla tuhlattu kaikki ylimääräinen sekavärinen johto, mitä on tehtaalta löytynyt.. :lol: Ja läpivienninkin ovat jättäneet pois, ettei kukaan vaan laita autoon lisälaitteita. 2.1 on tainnut korvata karvalakki-Ceen Saabin mallistossa.

Värit siis ainakin sulaketaulun läpivientiliittimessä ovat erilaiset kuin vastaavasti numeroituihin pinneihin tulevat johdot -90 vuotisessa autossa ja Alfamerin vm. -90 kytkiksessä.

Virtalukolle tulevia/lähteviä johtojen väritystä en ole tarkastellut, mutta pitääpä vielä avata keskikonsolia sen verran, että saa ne näkyviin.

Numeroinnilla tarkoitin tässä yhteydessä vain juurikin noita sulakelaatikon pinnien numerointia. Saabissa ei kai varsinaisesti itse johtimia ole numeroitu, niin kätevää kuin se olisikin. Ovat sentäään raskaan kaluston puolella osanneet laittaa kirjain- ja numeropalleroita johtimiin..



tetammi kirjoitti: Sisävalon johto löytyy hanttarin puolelta paljon helpommin ja siellä on kunnon läpivientikin mistä mahtuu tai sitten keskikonsolin kytkimeltä.

Onko siellä mittarin takana myös sininen johto, muistaakseni olisin kytkeny nopeustiedon tähän omassani ja kaverin autossa. Molemmat tosin turboja.
Jeps, tarvinnee venyttää johtoa sinne hanttarin puolelle asti. Siellä tosiaankin on kelvollinen läpivienti.

Mittariston taakse ei tule sinistä johtoa, vaan ulkomuistista ruskea, musta, vihreä ja vihreä/valkoinen. Ceen kanssa kun ähelsin, niin nopeustieto tosiaankin luettiin sinisellä johdolla, mutta sellaista ei 2,1:een ole valmiiksi laitettu. Kolvi siis kauniiseen käteen ja cruiseboksin sininen johto kiinni nopeusanturilta lähtevään vihreään johtoon.


Kuinka moni muuten on vetänyt hälylle oman virtajohdon suoraan akulta? Autosta sisältähän ei taida juurikaan löytyä virtajohtoa, joka ei olisi sulakkeen takana. Varmaan hirvittävän fiksua keskustella tällaisesta, jotta kaikki tietää miten olen sitten hälyni johdottanut. xD
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

akyttala kirjoitti: Taitaapi tuohon 2.1:een olla tuhlattu kaikki ylimääräinen sekavärinen johto, mitä on tehtaalta löytynyt.. :lol: Ja läpivienninkin ovat jättäneet pois, ettei kukaan vaan laita autoon lisälaitteita. 2.1 on tainnut korvata karvalakki-Ceen Saabin mallistossa.

Värit siis ainakin sulaketaulun läpivientiliittimessä ovat erilaiset kuin vastaavasti numeroituihin pinneihin tulevat johdot -90 vuotisessa autossa ja Alfamerin vm. -90 kytkiksessä.

Virtalukolle tulevia/lähteviä johtojen väritystä en ole tarkastellut, mutta pitääpä vielä avata keskikonsolia sen verran, että saa ne näkyviin.
Värien mukaan noi saabin johdot on katsottava. Johtimien värit on samat alfamerin kytkiksessä kuin 92 saabissa. Niiden sulakeboksin liittimien pinnien numerointeja en koskaan ole katsonut koska mun pää ei mahdu kummallekaan puolelle lukemaan numerointeja ja en sen vuoksi ole vaivautunut katsomaan että kummasta päästä liitintä pinnit lasketaan.

Komponentti nro 75 alfamerin kytkiksessä on apukuskin puolen lokasuojassa oleva jakorasia. Siitä tulee virtalukolle harmaa piuha eikä siinä ole sulaketta välissä. En tiedä mitä kautta se kulkee mutta löytyy virtalukosta.

Kaipa tää keskustelu kannattaa poistaa kunhan olet saanut homman toimimaan. Meinaan on niin yksinkertainen sähköiltään satku että jokaisella on mahis katsoa noi asiat alfamerin oppaasta tai korjaamokäsikirjasta. Eipä kai sillä silti mitään väliä ole, mutta eipähän indeksoida googleen ja se alfamerin kytkis on ihan hyvä olla olemassa jokaisella satkuharrastajalla. Autosähköjen kanssa työskentelevä taas selvittää tuon virtalukon alle minuutissa ilman mitään kytkiksiä.
Vastaa Viestiin