Edistystä auton kulutuksessa ?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja muppelo »

taaskohan mun autossa on jotain rikki kun sillä pääsee helpolla sekakulutuksessa 8,4-8,5 ja toi on laskettu tripiltä tankatessa 8)
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Ei oo rikki. Kaikki on kunnossa autossa ja ajotyyli oikea... :wink:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Oma lastutettu T16 meni 8,3l/100km. Matka-ajoa oli ehkä 60-70% ja sekaan mahtuu hieman revittelyäkin.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Eipä tuo niin kummaa ole, että Saabi kulkee pienellä aineella. Omalla Ceellä ennätys on jotakuinkin 6l/100km matka-ajossa. Nopeus saa olla reipas sata.

Vaikea kyllä käsittää, miksi Saabeja haukutaan bensarosvoiksi. Erityisesti tuo kaasarikoneen maine ihmetyttää. Jos Saabi kuluttaa liikaa bensaa, on vika siinä penkin ja kaasupolkimen välissä..
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Joka autossa se on siinä se suurin syy. Minulla ei mikään auto vie kuin sen maksimimäärän mitä se osaa viedä.

Mutta ajotyylinsä kullakin...mutta en usko, että tuota classicia saa menemään alle 8l/100km, jos se ei 80km/h matkanopeudessakaan mene.

Kai tuolta voisi sytkän ja muut tarkastaa varmuuden vuoksi. ajoituksen lähinnä. Mitä kattivehkeelle tapahtuu, jos sytytysennakkoa lisää vaan?
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tuskin tapahtuu katille mitään jos nostat sytytysennakon samaksi kuin katittomassa. Päästöjähän tuolla on varmaan laskettu, mutta Suomessa ei mitata typen oksideja.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

8.2l/100km oli edellisellä Roin-reissulla; 470km maantietä ja yli 200km seka-ajoa. Turbolla siis.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

itse päästelen usein tuolla -89 900i 16v:lä 700km. tripillä mittaamani paras kulutus matka-ajossa on 7,4l/100km. normi sekalaisessa ajossa tuo menee 8-8,5l/100km

olen huomannut ainakin että vastaava katillinen vei minulla melkein puolilitraa enemmän seka ajossa, kuin tämä katiton kulkurini.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
taassaapi
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 11:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja taassaapi »

lomailreissun ajoin tuiolla 900i:llä 1400km. Keskikulutukseksi tuli 6,4l sadalla 8O . Nopeudet normaaleja 80-100km/h. Aluksi luulin mittavirheeksi, mutta tarkistuslaskelmat pitävät kutinsa. Saas näkee mitä pääasiallinen maalaiskaupunkiajo tarjoilee.
# 3109
9-5 2.3t wagon, 1999 (KA)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Huikko kirjoitti: Kai tuolta voisi sytkän ja muut tarkastaa varmuuden vuoksi. ajoituksen lähinnä. Mitä kattivehkeelle tapahtuu, jos sytytysennakkoa lisää vaan?
eipä niitä paljon rukkailla kun on ezk...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
kallek
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Su Touko 18, 2003 10:33
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kallek »

Finkulla olen ajanut Tku-Oulu välin muistaakseni 6.8l kulutuksella, pidettiin nopeus cruisella max 90km/h, kyseessä siis viritetty T16 -84 jossa nelipykäläinen loota seiskan enskalla. Luulen että tuosta nopeutta nostamalla kulutuskin olis noussut reippaasti.
Saabin kulutus on varmaan sen takia pidetty aina suurena koska siinä ei matkamittari/nopeusmittari valehtele käytännössä yhtään. Nimittäin jos vertaa vaikka 80-90 luvun japsiin niin nissä yleensä nopeusmittari voi heittää jopa 10% (näyttää liikaa eli matkaakin tulee liikaa), siitä ku laskee kulutuksen niin näyttäähän se aika paljon vähemmän :)
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

mikkoimp kirjoitti:
Huikko kirjoitti: Kai tuolta voisi sytkän ja muut tarkastaa varmuuden vuoksi. ajoituksen lähinnä. Mitä kattivehkeelle tapahtuu, jos sytytysennakkoa lisää vaan?
eipä niitä paljon rukkailla kun on ezk...
Turbossa on perinteinen jakaja josta voi säätää sytytystä. Tosin turbo kat-malleissa muistaakseni on samanlainen ennakkokäyrä kuin katittomissakin, mutta en nyt muista 100% varmaksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

mikkoimp kirjoitti:
Huikko kirjoitti: Kai tuolta voisi sytkän ja muut tarkastaa varmuuden vuoksi. ajoituksen lähinnä. Mitä kattivehkeelle tapahtuu, jos sytytysennakkoa lisää vaan?
eipä niitä paljon rukkailla kun on ezk...
Turbossa on perinteinen jakaja josta voi säätää sytytystä. Tosin turbo kat-malleissa (900) muistaakseni on samanlainen ennakkokäyrä kuin katittomissakin, mutta en nyt muista 100% varmaksi. 9000 ja DI on eri asia, mutta esim. DI+APC versioissa voi eprommin vaihtaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Vapari 2.1litraisen sytkäennakkoa siis ei voi säätää?
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

Voi, mutta se pitää tehdä ezk:ta sorkkimalla..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Vastaa Viestiin