Vikaa 900sen virranjakajassa?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Mitäs kaikkea olit jo vaihtanut? Ainakin sytytysjohdot, jakajan kansi & pyörijä ja tulpat kannattaa tsekata. Myös kaasarin kalvon kunto olisi hyödyllistä tarkistaa. Nämä ovat halpoja osia vaihtaa ja saattaa auttaa jo kummasti.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
elk
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2004 15:49

Viesti Kirjoittaja elk »

V.J.S kirjoitti:Mitäs kaikkea olit jo vaihtanut? Ainakin sytytysjohdot, jakajan kansi & pyörijä ja tulpat kannattaa tsekata. Myös kaasarin kalvon kunto olisi hyödyllistä tarkistaa. Nämä ovat halpoja osia vaihtaa ja saattaa auttaa jo kummasti.
Johdot, kannen ja pyörijän olen tarkastanut, nämä olivat kunnossa, mutta kannen voisi uusia siitä huolimatta (se ei ilmeisesti ole alkuperäisen kaltainen vaan tarvikeosa). Pitää tutustua tuohon kalvoon jos siihen pääsee jotenkin helposti käsiksi. En tiedä miten tulppien kunnon voi tarkistaa. Kiitos neuvoista.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

elk kirjoitti:Pitää tutustua tuohon kalvoon jos siihen pääsee jotenkin helposti käsiksi. En tiedä miten tulppien kunnon voi tarkistaa. Kiitos neuvoista.
Kalvo on ainakin Strömberg/Solex kaasareissa helposti käsillä, ilmeisesti -89 mallissa on jo Pierburg (?), mutta ei pitäisi olla kovin paljoa erilainen... Kaasarin kansi vain irti (neljällä ruuvilla), niin alkaa löytymään. Tarkasta kalvo halkeamien yms. varalta.

Tulpista sen verran, että jos et tiedä/muista milloin ne on viimeksi vaihdettu, niin ei kun varaosaliikkeeseen hommaamaan NGK:n BCP6ES (olisko á 1,70€) tulpat, tarkista oikea kärkiväli jota en tässä nyt ulkoa varmaksi muista, olisko ollu 0.6-0.7mm, ja eikun tulpat vaihtoon.

Vanhojen tulppien ulkonäöstä voi jotain päätellä koneen kunnosta. Terveen koneen tulppien kärjet ovat hieman rusehtavia, suurempia öljymöhniä ei saisi löytyä (öljyvuoto koneessa->männänrenkaat kulunut tms)... Jos ovat kovasti valkoisena ja halkeilleet (laiha seos) tai runsaan kuonan peitossa (rikas seos), niin kannattaa säätää seokset kohdalleen.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
IlkkaO
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 23:11
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja IlkkaO »

Siihen virranjakajaan saa tosiaankin niitä korjaussarjoja Saabilta (n150€), motonetistä (n.40€) ja Boschilta (alppilan autohuolto myy) joko sarjana (n.250€) tai pelkkänä hall-anturina (n.100€), eli huomatkaa, kyseessä on siis Hall-anturin korjaus-sarjat. En tiedä mitä nuo kokonaisuudessaan sisältävät, kun en ole ostanut kuin motonet tuotteen mikä sisälsi hall-anturin pohjalevyineen ja ruuveineen. Ei siis mitään muuta tiivistettä, kuin sen ison o-renkaan. Kyseessä on siis 8v moottori. Saabilta saa purkuohjeet räjäytyskuvineen, ongelma on vain yleensä siinä, ettei myyntitykki tiskin takana tiedä sitä, vaan toteaa ettei sille voi tehdä mitään. Älkee uskoko vaan vaatikaa saabin kirjat näytille. Virallisessa osiossa lukee ettei voi korjata, mutta jälkeenpäin Saabilta lähetetyissä lisälehtisissä (on tod.näk. keltaisia A4 lappusia) on räjäytyskuvat ja tekstiä mm. "jos virranjakaja rikkoutuu, älkää vaihtako koko virranjakajaa takuuna, vaan vaihtakaa sisuskalut (suom.huom.).

Täältä löytyy ameriikan malliinhttp://68.18.137.87/engine_folder/ignrebuildpg1.htm
900 i 2,1 -91
9-3 ss 2,0t -03
Turbiini
"Saabisti"
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Syys 03, 2003 08:48
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Mulla oli joskus samanlainen "mystinen" sammuiluvika ja se korjaantui vaihtamalla hall -anturi jakajaan. Todennäköinen syy anturivikaan oli löystynyt sakarapyörä, joka otti kiinni anturiin. Korjaussarjan ostin tarvikeliikkeestä ja hyvin on pelannut.
Need more speed
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 17:26
Paikkakunta: Riihimäki

Hall vika

Viesti Kirjoittaja Need more speed »

Jep Hall anturi pitää vaihtaa se tekee juuri tuonlaiset oireet eli sammuu kun lämpenee tarpeeksi ja lähtee taas hetkeksi käymään kun on jäähtynyt.
Jos katsot ennakoita silloin kun se alkaa paukkumaan niin sytkä on pahasti myöhäisellä.
Tarvitset sen korjaus sarjan joko motonetistä tai Alppilan auto huollosta helsingistä.
Ei mikään ylivoimainen vaihtaa riittää normaali maalaisjärki ja normaalit
käsityökalut.
Jakajan joudut yläpäästä purkamaan.
Älä ota akselia pois ET SAA suosiolla takaisin

Terv Jari
Kaikki alle 2 bar ahtavat ovat vapareita!
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
elk
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2004 15:49

Viesti Kirjoittaja elk »

Sainpa sitten viimein vaihdettua sytytyspuolan, mutta apua tästä ei ollut. Seuraava vaihdettava (ja viimeinen sytytysjärjestelmän mahdollinen viallinen osa, muut on vaihdettu) olisi sitten hall-anturin vaihtaminen, mutta netistä löytämieni ohjeiden mukaan virranjakajassa sijaitsevan roottorin (slotted rotor) irroittamiseen tarvitaan jokin erityinen ulosvedintyökalu.

http://www.thesaabsite.com/images/ignrebuildpg2.gif

Virranjakajan olen autosta jo irroittanut. Mistä saan haltuuni tällaisen ulosvetimen vai onko nyt syytä viedä virranjakaja huollettavaksi boschille?
elk
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2004 15:49

Viesti Kirjoittaja elk »

Lisäksi huomasin vielä, että alipainesäätimen letku on halki jonkin verran kaasuttimen päästä. Voisiko tämä aiheuttaa sammumista ja nykimistä?
IlkkaO
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 23:11
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja IlkkaO »

elk kirjoitti:Sainpa sitten viimein vaihdettua sytytyspuolan, mutta apua tästä ei ollut. Seuraava vaihdettava (ja viimeinen sytytysjärjestelmän mahdollinen viallinen osa, muut on vaihdettu) olisi sitten hall-anturin vaihtaminen, mutta netistä löytämieni ohjeiden mukaan virranjakajassa sijaitsevan roottorin (slotted rotor) irroittamiseen tarvitaan jokin erityinen ulosvedintyökalu.

http://www.thesaabsite.com/images/ignrebuildpg2.gif

Virranjakajan olen autosta jo irroittanut. Mistä saan haltuuni tällaisen ulosvetimen vai onko nyt syytä viedä virranjakaja huollettavaksi boschille?
Ei tuossa ulosvetäjässä ole mitään erikoista, leuat on vain sen kokoiset, että sopii "kruunun" taakse. Itse tein ulosvetäjään sopivat leuat lattaraudasta smirelin ja laikkakoneen avulla.
900 i 2,1 -91
9-3 ss 2,0t -03
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Tuliko tähän ongelmaan mitään ratkaisua? Ylipäätään koko nykimishommaan?

Allekirjoittanutta vaivaa ehkä hitusen samantyyppinen nykimisongelma 900C:n kanssa. Auto ei kuitenkaan tiellä jätä.

Eli ongelma ilmenee niin että kun ajan vaikkapa parisenkymmentä kilometriä, jätän parkkiin ja tulen noin 10min päästä takaisin, lähden liikkeelle ja noin 3-5km jälkeen auto tasakaasulla ajaessa nykäisee muutamaan kertaan tiheään. Eli heittää sellaisen suh tiheän nyknyknyk.

Tuon yksittäisen nykimisen jälkeen ei sitten muuta ilmenekkään. Jos auto seisoo pidempään parkissa, eli ikäänkuin "jäähtyy" kunnolla, niin tuota ongelmaa ei ole taas liikkeelle lähtiessä. Kaupungissa tuo on kiusallisempaa koska pysähdyksiä on tiheämpään ja silloin mennään kengurun lailla mm. valoista lähtiessä. Auto melkein sammuu.

Kun tulen ajosta parkkiin ei esim. virranjakaja tai mekaaninen bensapumppu ole kuumia, mutta auton seisoessa kansi lämmittää nekin. Tuostakin epäilin että lämmöllä voisi olla jotain tekemistä. Autoon vaihdettiin jo bensapumppu koska epäiltiin ettei se jaksa enää syöttää kunnolla, mutta tänään taas reissussa teki tuon pikaisen nykimisen ajossa.

Jakari muutoin tuntuisi olevan kunnossa, ei öljyä yms. aiemmin mainittua ja täytyy vielä sanoa että 900C ei tuota säännöllisesti tee juuri tuon kuvaleman mukaisesti parkkeerauksen jälkeen tiellä, mutta yleisin yllätys on se että tasakaasulla kesken ajon nykittää sekunnin. Tekee nykimistä tosiaan sen sekunnin ja ongelma katoaa samantien.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Niin edelleen kyselisin mikä tämä EPC on ja mistä voin päästä käsiksi sen tietoihin?
EPC on "Electronic parts catalogue" Eli tietokoneelle asennettava varaosaluettelo. Sisältää tonnarin ja ysisatasen varaosat numeroineen ja joitakin räjäytyskuvia.

Virranjakajan voi purkaa toisiaan kokonaankin. On tästä kokemusta. Kerran olen vaihtanut epäkeskopainojen jouset (oli poikki).
On kyllä hankala kasata ja saada ne jouset takaisin kiinni, mutta onnistuu kyllä alakautta niistä "tarkastusreijistä". Ensin jouset kiinni akseliin (sen ollessa irti jakajan rungosta. Ja emännältä lainaksi ompelulankaa. Langan päät jousien uloimpiin lenkkeihin ja sitten niistä vetämällä saa jousen takaisin kiinni. Toivottavasti tuosta saa mitään selvää, kuva olis hyvä :?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Nykimen hävisi

Viesti Kirjoittaja HM »

HM kirjoitti:Tuliko tähän ongelmaan mitään ratkaisua? Ylipäätään koko nykimishommaan?

Allekirjoittanutta vaivaa ehkä hitusen samantyyppinen nykimisongelma 900C:n kanssa. Auto ei kuitenkaan tiellä jätä.
Pistän tähän ongelmaani päivityksen, eli ongelma on kadonnut ainakin toistaiseksi. Tarina kulkee niin että viimeksi tuossa viikko sitten reissussa autosta katosi kipinä kesken menon, mutta moottori kampesi itsensä kuitenkin muutaman sekunnin päästä käyntiin ja siitä seurauksena hetken raskas savutus ja pamaus. Tämän jälkeen noin ehkä 20km maantieajoa ja auto vielä kerran nykäisi kuten oli usein satunnaisesti tähänkin asti tehnyt. Eli tuo satunnainen nykiminen oli aikaisemmin se oire, koskaan ei kokonaan sammunut.

Seuraavat 480km menikin sitten moitteetta 8O

Tuota reissua ennen vaihdoin sytytysvahvistimen, joten vika ei ainakaan siinä ollut. Tuota ennen tulpat meni vaihtoon. Tarkistin myös nokan asentoanturin liittimen kunnon jakajassa.

Kotiin päästyäni vaihdoin varastosta löytyneen Boschin pyörijän uudemman tarvikepalan tilalle ja kiillotin sen hiilikontaktin jakajan kanteen, tämän lisäksi vaihdoin uudempien bougicordien tilalle varastosta vanhemmat joiden vastukset tuntuivat muutenkin olevan noin 0.5Kohm pienemmät pidempien syttäpiuhojen osalta ja tasaisempaa laatua myös mitattaessa (uudet olivat Class C, vanhemmat nyt autossa olevat Class D).

Sytytyspiuhojen ja pyörijän vaihtamisen seuraus oli vedon selkeä paraneminen, josta sivuoireena nyt ilmenevä kytkimen lievä luistaminen kiihdyttäessä :D

Eli omalla kohdallani todennäköisesti vika oli joko uudemmassa muovisessa pyörijässä (päälle päin ei mitään normaalista poikkeavaa kulumista) tai sitten sytytyspiuhoissa, puolan johtoa en vaihtanut.

Satunnainen nykiminen on nyt kuitenkin poissa, kone hyrrää kuin kello ja takana jo 1000km ongelmatonta matkaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joo, mulla vähän samaa tarinaa tuolla toisen keskustelun alla, nimittäin nyt viikonloppuna ajettiin sellaiset 500km ilman nykimisiä. Selkeimmät muutokset oli, pienentää sytytystulpan kärkiväli 0,5 millimetriin ja vaihtaa puolanjohto saabin orggikseen samaisesta Bougicordin Class C johtosatsista (on puolet lyhempi, joten puolet pienempi resistanssi). Vastusarvot nuissa bougin johdoissa on kuitenkin niin pienet, että tuskin ne nyt syylliset voi olla. Mulla oli nimittäin pitkään Lucas-johtosarja, jossa oli tasan kaksinkertaiset resistanssit Bougicordin johtosarjaan, ja auto pelasi ihan ok pari vuotta! Mun epäilykset kohdistuu puolaan edelleenkin. Aion vaihtaa puolan ja laittaa laittaa sytytystulpan kärkivälin vakioksi. Samaan syssyyn voisi kokeilla sitä Bougicordin class C puolanjohtoakin...

Tässä vielä viittaus mun omaan keskusteluun:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=7853
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
elk
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2004 15:49

Viesti Kirjoittaja elk »

Olen edelleen jumissa sakarapyörän irrotuksen kanssa, mutta säästääpähän rahaa kun joutuu fillaroimaan kaikki matkat :/

Avattuani virranjakajan, huomasin että sakarapyörä hankaa hieman johonkin mustaan osaan virranjakajassa, oletettavasti se on hall-anturi. Hangatessa osa lähtee hetkeksi mukaan sakarapyörän liikkeeseen kunnes taas palautuu pyörän kolon tullessa kohdalle. Tämä osa näyttää myös siltä kuin siinä olisi pieni särö.

Motonetissäkään ei ollut ulosvetäjää joka olisi näyttänyt sopivan tähän tehtävään. Pitääpä vielä metsästää tosin näyttää siltä ettei tarvitse tänä kesänä vaihtaa renkaita ollenkaan.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

elk kirjoitti:Olen edelleen jumissa sakarapyörän irrotuksen kanssa, mutta säästääpähän rahaa kun joutuu fillaroimaan kaikki matkat :/

Avattuani virranjakajan, huomasin että sakarapyörä hankaa hieman johonkin mustaan osaan virranjakajassa, oletettavasti se on hall-anturi. Hangatessa osa lähtee hetkeksi mukaan sakarapyörän liikkeeseen kunnes taas palautuu pyörän kolon tullessa kohdalle. Tämä osa näyttää myös siltä kuin siinä olisi pieni särö.

Motonetissäkään ei ollut ulosvetäjää joka olisi näyttänyt sopivan tähän tehtävään. Pitääpä vielä metsästää tosin näyttää siltä ettei tarvitse tänä kesänä vaihtaa renkaita ollenkaan.
Jollet saa irti sitä itse, niin kannattanee vaikka postittaa se jollekkin sellaiselle joka niitä on aiemminkin purkanut(itse en ole). Säästynee näinkin rahaa korjaamohintoihin nähden.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Vastaa Viestiin