Edistystä auton kulutuksessa ?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Ruuvari kylkeen ja toivotaan parasta? Miten tuo tehdään ja meneekö päästöistä läpi enää sen jälkeen.

Jos tuosta kulutuksesta saisi litran pois sadalla, niin voisi kiinnostaakin.
Pitäisi tulla pirteämpikin kun on enemmän ennakkoa.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Menisi päästöistä läpi mutta kukaan ei taida tehä tuolle EZK:n versiolle lastuja joten säätämisen voi unohtaa. Muistaakseni joillekkin Turbovolvojen EZK-purkeille saattaa lastuja olla, mutta eivät taida sopia ja vaikka sopisi niin ennakkokartat olisivat väärälle koneelle ja väärään käyttöön. En usko että mitään kovinkaan merkittävää kulutushyötyä edes saisit, koska seoksen on pakko kuitenkin olla lambda-ohjattu ja stoikiometrinen tai ei mene päästöistä läpi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Jep

Keventää autoa vaan heittämällä muijan ulos.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Huikko kirjoitti:Jep

Keventää autoa vaan heittämällä muijan ulos.
plussapuolina auto myös hiljenee kummasti 8)
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

Mulla menee matka-ajossa 2,1:llä melkein aina n 8,3l/100km ja siinä ei tartte miettiä missä asennossa kaasu on.. :? :lol: Pääsis varmasti alle kasin jos yrittäis.
Vastaava matka, eli Hki-Kuopio menee tolla 2,0 iivarilla ale kasin, jotai 7,8l/100

ja kaasarilla, jossa siis neljä vaihdetta, meni kans alle 8litraa/100km..

Ei todellakaan pahoja lukemia ton painoisille autoille. 8)
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Nää ovatkin uskottavia lukemia, mutta mikään kuusi litraa sadalla ei vain mene kuin kalajuttujen puolelle...
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Yksi mikä kannattaa tarkistaa on se, että ilmamassamittarin antama vastusarvo on se 380ohmia.

Velipoika vois heittää miten se sulla meni ku oli arvot viturallaan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Näissä kulutus jutuissa painottuu helposti todella pitkien matkojen kulutukset. Vaihtelevaan ajoon kuuluu myös ne lyhyet kauppamatkat yms. Itse olen huvikseni laskenut vuodesta 1990 joka kerta kulutuksen, ja Saabilla se on yhdeksän molemmin puolin. Pienin lukema tuli alkukesästä NG900 2.3 Automaatilla, 7.3 litraa sadalla. Yleensä kesäkulutus siinä 8.5 litraa. Siinäkin ajotietokone näyttää joka kerta väärin. Uudemmalla kaasutin mallilla ysikymppi lulutti eniten, helposti 9-10 litraa. 900i16 on ollut pieniruokaisin, vaikkei aina ajaisi säästöliekillä, siinä lukemat usein 8 litran päällä. Loppujen lopuksi jollain 10000km vuosiajolla pienet erot kulutuksessa ei tee mitään, yksikin isompi remontti maksaa jo paljon enemmän, kuten on tullut huomattua uudemman ysisatasen kanssa...
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Haa! Järjen ääni tähänkin keskusteluun. Pisteet Lietoon!
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja muppelo »

viimeisin tankkaus antoi kulutuksen 7,5l/100km kun tuli eteläsuomessa käytyä.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
ttpiri
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Pe Huhti 06, 2007 23:29

Viesti Kirjoittaja ttpiri »

Oma 90 on syönyt sekalaisessa ajossa viime tankkauksilla 7,8, 8,5 ja 7,9. Yleensä tankillisella tullut ajettua noin 200 km matka-ajoa ja loput 5-12 km matkoja ja turhaa ajelua. Eli vasta 700 km ajon jälkeen tarvii alkaa miettimään tankkausta. Kaasujalkakaan ei liian kevyt ole, mutta toisaalta vauhtia pidän tasaisena, enkä nykivänä.

Tuota autoa ei ole huollettu muuta kuin pakolliset asiat aina. Jokin huolto (tai kaikkien summa) kuitenkin vaikutti selvästi kulutukseen. Ennen sama auto söi 10-13 litraa kesät ja talvet.
Luotettava lähde ei erehdy
#3309
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Kasin pintaan menee katti 16 valve....matkaajossa....kumminkin aika reippaasti pudottelen meneen....
ernotam
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: To Kesä 16, 2005 21:06
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja ernotam »

Ensimäistä kertaa pääsin alle 8 L/100km kulutukseen ikinä. Tämä auto ollut n. 3 vuotta ajossa.. Ajoa n. 650 km maantiellä, 50+ km kaupungissa. Kulutus 7.65/100km. Kyydissä minä ja vaimo +pari kersaa, (kevyttä) romua niin paljon kuin takaluukkuun mahtui. Auto 900 2.1L vm-93, ajettu 320tkm...
Yleensä kulutus kesällä ollut n. 9l/100km seka-ajossa, seiskan lukemat on olleet utopiaa... ja ovat vieläkin. Noilla on turha pröystäillä, kun meikä kesässä pääsee ajamaan yhden tankillisen kokonaan maantiellä...
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Testasin tuossa vajaa 500km, josta noin 90% maantiellä 80-100km/h ja kulutukseksi sain 8.3l/100km...ja yritin ajaa niin nätisti kuin ikinä osaan.

Uudet tulpat, johdot, virranjakajan kansi, pyörijä, ilmansuodatin ja moottoriöljyt.

Sytkän ajoitus tarkistettu sytkälampulla ja on kirjojen antamissa arvoissa.

Auto on 1993 2.1l CC jossa kyydissä kaksi aikuista ja pari muovikassia.
Reitti Tampere-Lahti-Orimattila-Myrskylä ja takaisin Treelle samaa kaavaa.

Tuosta pitää kuitenkin puristaa YLI 2 litraa sadalla, että mennään siihen esson baarin kuuteen litraan sadalla! Ei ne saabillakaan niin ovelia ole, että kaasarisatku ennen kattiaikaa olisi vienyt pari litraa vähemmän sadalla.

Eikö voisi vaan myöntää, että tuli hiukan leuhotettua sen kulutuksen ja lukemien suhteen :) ?

Tervetuloa ajamaan tuossa classicilla sata kilometriä kuudella litralla bensaa. Bensapumppu ei sitten ryi tyhjää ajon lopuksi tai ostat uuden.

Ainiin, mutta kun ne oli "niiden" ja "sen kaverin" ja "mun vanha" saab, joilla pääsi kuuteen litraan sadalla :) Ei tällä mun omalla tietenkään voi päästä mitenkään koska ja koska ja siksi...

Hehee...
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Kulutusta

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Sä et vaan osaa.. :) No ei kai.

Eli tuo kulutus riippuu suuresti nopeudesta, tiputapa nopeutta hiukan niin puoltoista litraa tippuu vielä tuostakin, jos vaan pää kestää matelemista...

Yleensä omassa autossani 900c 5v on kulutus 8-10l/100km riippuen nopeuksista.
2.1 on lyhyempiensiövälitys mikä nostaa kierroksia ja siten kulutusta. Ruiskukone varmaan polttaa bensat nuukemmin ja tehokkaamin kuin kaasari, mutta valtava ero ei ole.

Jos vaan jaksaa ajaa taloudellisesti niin molemmilla pääsee ainakin alle 7litran.
Saab ilmoitti 900c kulutukseksi 6,9l/100km @90km/h enkä näe syytä epäillä sitä.
Ruiskumoottorin äly ohjaa seosta lamban ja ilmamäärän mukaan jonka lisäksi tukkeutunut katalysaattori saattaa nostaa kulutusta.
Pidä moottorinkierrokset matkaajossa alle 2000rpm niin varmana menee alle seiskan, edellyttäen että kaikki on kunnossa.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Vastaa Viestiin