TapaniT kirjoitti:
Onkohan TopGearissa koskaan ollut T16:sta ajossa? Jos ei niin miksi ei, tämähän on hauskempi kuin GTI Golffi.
"Vanhassa" Top Gearissa oli joskus -90-luvulla koeajo 900 T16:sta. Silloin ohjelma oli vielä asiapainotteinen eikä nykyisen kaltainen viihdeohjelma, joten meno on nykytyyliin verrattuna aika kuivaa...
Tästä Quentin Wilsonin koeajosta onkin peräisin lainaus
"The Saab 900; built like a Merc, safe as a Volvo and so much cooler than a BMW."
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo. '84 900T8 Museoautoprojekti
Jokke A kirjoitti:
Tästä Quentin Wilsonin koeajosta onkin peräisin lainaus
"The Saab 900; built like a Merc, safe as a Volvo and so much cooler than a BMW."
Jotenkin tuo kuulostaa tutultu.. Sanookohan Jeremy tuon 9-5:n koeajon aikana?
Kyllä omalla og900 kasiventtiilillä kakkos- ja kolmosvaihteella ja sitten vitosella yli sadan nopeuksissa rupeaa naurattamaan! kaveritki on kehunu vetoa.jopa bemarikuskit ( ).Yksi kaveri luuli turbodieseliksi kun rattiin pääsi,väänsi kuulemma nin väkevästi sitä omaa turboa nyt odotellessa ...ja tuohon kanoottiperään tottuneena kun istuin ekan kerran tonnarin puikkoihin....myönnetään....olin hieman pettynyt.mutta kyllä sitäkin ne omat parhaat puolensa löytyi
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD(KA) 2005 9³CV Aero 2.0T (HA) 1990 9000CC 2.0T A (MR) 1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR) 1975 99L 2.0 A (HA)
timpetti kirjoitti:kun istuin ekan kerran tonnarin puikkoihin....myönnetään....olin hieman pettynyt.mutta kyllä sitäkin ne omat parhaat puolensa löytyi
Itse taas tykkään tuosta tonnarista enemmän kuin OG900:sta. Toisaalta satkuni oli 8v ruisku kolmiportaisella automaatilla, eli ei hymyilyttänyt kuin vähän, aluksi. Kyllä tuo tonnari on ehdoton peli pitkällä matkalla. Olisi ihan kiva joskus päästä turboakin ajamaan tosin, sellaista mahdollisuutta kun ei itselleni ole siunaantunut. Aina näitä vapareita...
Karjay kirjoitti:
No miten on 16-venttiilisiä OG 900 turboja kuskaavat, naurattaako? Voihan tietysti olla että ihmisten huumorintaju on muuttunut 20:n vuoden aikana... Ainakin uudemmissa malleissaan Saab on tuntunut panostavan niin turbopotkun kuin nauruefektinkin vähentämiseen. Ovat varmaan tehtaalla ajatelleet, että ratissa repeilevä kuski heikentää liikenneturvallisuutta!
Kyllä, tänään viimeksi.
Aurinko paistaa, rätti alhaalle ja menoksi.
Sitä en osaa sanoa, kumpi enemmän hymyillytti turbo 16 ilman kattia vai OG 900 cabbe -91 ilman kattoa
Täytyy kyllä myöntää, että enemmän hymyilytti oman tontun ratissa. Onneksi tuon tekniikan kilkkeet on nyt satkussa, niin luulen et tulee viela leveämpi hymy kun sillä polkaisee. Silti luulen että parahin hymy repää jahka saan 99:t t16 tekniikalla ajoon...kun tuntuu että 99:llä ajaessa on muutenkin hymy herkässä, ainakin noilla omilla on ollut kun on kotio ne ajanut...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Karjay kirjoitti:Löysin kätköistäni TM:n numeron 11/84. Siinä Jarmo Sukava koeajoi Saab 900 Turbo 16:ta ja kirjoitti muun muassa seuraavaa:
"...Ykkösvaihde tuntuu yllättävän lyhyeltä. Heti kakkoselle, eikä kulu pitkään, kun on jo haettava kolmosta. Kiihtyvyys on raju, mutta kellotettuihin aikoihin vaikuttaa ratkaisevasti vaihtojen onnistuminen. Vaihteensiirto toimii kuten muissakin Saabeissa: se on sutjakka normaaliajossa mutta sietää huonosti nopeita repäisyjä.
Normaalillakin ajotavalla, vain kaasua polkaisemalla, Saab antaa mukana oleville sellaisen kiihtyvyyden tunteen, että oikein alkaa naurattaa. Ja näin Saab sen on ilmeisesti tarkoittanutkin: tällaisessa suorituskyvyssä ei enää ole kyse järkiperusteista vaan viihteestä..."
No miten on 16-venttiilisiä OG 900 turboja kuskaavat, naurattaako? Voihan tietysti olla että ihmisten huumorintaju on muuttunut 20:n vuoden aikana... Ainakin uudemmissa malleissaan Saab on tuntunut panostavan niin turbopotkun kuin nauruefektinkin vähentämiseen. Ovat varmaan tehtaalla ajatelleet, että ratissa repeilevä kuski heikentää liikenneturvallisuutta!
Kyllä kaverit aina ihmettelevät mitenkä on niin leveä hymy kun,Ässällä vastaan päästelen, että kyllä vahvasti uskon siihen lauseeseen minkä aikoinaan keksin: "Jokainen Turbo-Saabin vihellys pidentää elinikääni tunnilla"
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
timpetti kirjoitti:Eilen kyllä hymyilytti tuon Frostwindin Valkohain kyytis,kun rampilta lähdettiin kolmosella kiihdyttämään
Pitää vissiin ruveta virittämään kun meinaa ittellä tuo nauruefekti laantua Tai sitten pitää nollata persdyno ja käydä ajamas äiteen 1.2:lla civicillä.
kaveri kerran sanoi mulle, "jos epäröit, nosta ahtoja"
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit