Saab 900 Turbo 16:sta nauruefekti!
Yhdyn haffuun!haffu kirjoitti:Saabilla tykkään myös enemmän noista ramppikiihdytyksistä ja ohituskiihdytyksistä.
Valoista lähtiessä on pikkukinnerit hauskempia. Mutta on sitä 11.5 tonnia painavalla autolla jätetty farmarilaguna ihmettelemään valoissa.
Työmatkaa kun tulee Carinalla harrastettua, vaikka siinä olekuin 80hp mutta kun paino on jotain 1050kg vaikka tuostakin on kevyempiä liikenteessä..
Noh, onneksi makuuhuoneessa odottaa tuohon moottorin osia vinopino
Saman verran pitäisi kiskaista ulos kuin saabista tällä hetkellä
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Niinkään rampilta kiihdytyksissä, mutta valoista lähdettäessä on hauska katsella "pikku-sporttien" kuskien ilmeitä kun valoissa rinnalla ollut iso jääkaappipakastin-yhdistelmä (M-B Sprinter) ei jääkään taakse vaan syöttää putken täydeltä ehtaa dieselnokea. Yleensä eivät heti usko vaan seuraavissa valoissa yrittävät samaa ja joutuvat toteamaan että toiseksi jäävät, automaateilla kun pesee huonon kytkimenkä(r)yttäjän mennen tullen.Turbo16 kirjoitti:haffu kirjoitti:Saabilla tykkään myös enemmän noista ramppikiihdytyksistä ja ohituskiihdytyksistä.
Valoista lähtiessä on pikkukinnerit hauskempia. Mutta on sitä 11.5 tonnia painavalla autolla jätetty farmarilaguna ihmettelemään valoissa.
Parhaimmat ohitukset saanut tehdyksi -86 T8 satkulla, 80kmh rekan rinnalle lähteissä, nupin kohdalla riittävästi vauhtia. Joku oli ilmeisesti käynyt peukaloimassa apc-boxia, nakutusta ei löytänyt, fuel cut alkuunsa rajoitti menoa, tulppaamisen jälkeen ei siitäkään ollut enää haittaa. Sen jälkeen alkoivat imusarjan alipaineletkut ampumaan ahdoilla irti, uudet kumiholkit ja niiden ja liittimien liimaus vasta antoivat ottaa kaiken ilon irti 400tkm ajetusta koneesta... Harmi vain ,että kori petti ennen kuin kone... Tekniikka vielä tallessa ja etsinnässä hyväkorinen 4-ovinen 99, sleeperin tekoa varten (saa laittaa yv:ta jos tiedossa jollakulla sellainen)
9-3 -08 sc 1,9tids at
9-3 -98 2,0 T
9-3 -98 2,0 T
Niinkään rampilta kiihdytyksissä, mutta valoista lähdettäessä on hauska katsella "pikku-sporttien" kuskien ilmeitä kun valoissa rinnalla ollut iso jääkaappipakastin-yhdistelmä (M-B Sprinter) ei jääkään taakse vaan syöttää putken täydeltä ehtaa dieselnokea. Yleensä eivät heti usko vaan seuraavissa valoissa yrittävät samaa ja joutuvat toteamaan että toiseksi jäävät, automaateilla kun pesee huonon kytkimenkä(r)yttäjän mennen tullen.Turbo16 kirjoitti:haffu kirjoitti:Saabilla tykkään myös enemmän noista ramppikiihdytyksistä ja ohituskiihdytyksistä.
Valoista lähtiessä on pikkukinnerit hauskempia. Mutta on sitä 11.5 tonnia painavalla autolla jätetty farmarilaguna ihmettelemään valoissa.
Parhaimmat ohitukset saanut tehdyksi -86 T8 satkulla, 80kmh rekan rinnalle lähteissä, nupin kohdalla riittävästi vauhtia. Joku oli ilmeisesti käynyt peukaloimassa apc-boxia, nakutusta ei löytänyt, fuel cut alkuunsa rajoitti menoa, tulppaamisen jälkeen ei siitäkään ollut enää haittaa. Sen jälkeen alkoivat imusarjan alipaineletkut ampumaan ahdoilla irti, uudet kumiholkit ja niiden ja liittimien liimaus vasta antoivat ottaa kaiken ilon irti 400tkm ajetusta koneesta... Harmi vain ,että kori petti ennen kuin kone... Tekniikka vielä tallessa ja etsinnässä hyväkorinen 4-ovinen 99, sleeperin tekoa varten (saa laittaa yv:ta jos tiedossa jollakulla sellainen)
9-3 -08 sc 1,9tids at
9-3 -98 2,0 T
9-3 -98 2,0 T
Kyllähän aluksi turbo tuntuu ärtsyltä ja lähtee ohituksiin mahtavasti. Mutta mutta, aikaa myöten kaikkeen tottuu ja kaipaa lisää tehoja... ja taas lisää... ja nälkä kasvaa syödessä.
Loppui into koko turboSAAB-hommaan, kun kokeilin kaverin uutta YZF R1:stä viime kesänä, kilo per hevosvoima, jotain 180 paikkeilla
Ei enää oma turboSAAB tuntunut kulkevan. Lisäksi kulutus alkoi ärsyttämään, kun vertasi tuon TiDin lukemiin. Myin neljännen OG-turbosatkuni pois, ajelin 3kk mp:llä ja vastikään ostin tuon 250 nokilekan
Vielä en ole mistään sillä myöhästynyt
Loppui into koko turboSAAB-hommaan, kun kokeilin kaverin uutta YZF R1:stä viime kesänä, kilo per hevosvoima, jotain 180 paikkeilla
Ei enää oma turboSAAB tuntunut kulkevan. Lisäksi kulutus alkoi ärsyttämään, kun vertasi tuon TiDin lukemiin. Myin neljännen OG-turbosatkuni pois, ajelin 3kk mp:llä ja vastikään ostin tuon 250 nokilekan
Vielä en ole mistään sillä myöhästynyt
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Ja voisi siis lisätä, että tuo 11.5 tonnia painava kevyt kulkine on noin kymmenen vuotta vanha kuorma-auto robottivaihteistolla. Vaikkakaan ei oikeasti mikään raketti tosiaan ole niin yllättävän hauska ajaa. Mutta on se kumma, jos ajaa isolla autolla kuinka kovaa tahansa niin on aina päästävä melkeinpä ohitse. Jos samaa nopeutta ajaa henkilöautolla niin jäädän kiltisti siihen taakse. Näin ainakin yhdellä katuosuudella Raumalla.
Koko maassa se on sama käytäntö. 22 metristä kun vielä ajoin työkseni, näki kyllä kamikaze-ohittajia joka päivähaffu kirjoitti:Mutta on se kumma, jos ajaa isolla autolla kuinka kovaa tahansa niin on aina päästävä melkeinpä ohitse. Jos samaa nopeutta ajaa henkilöautolla niin jäädän kiltisti siihen taakse. Näin ainakin yhdellä katuosuudella Raumalla.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Menee hiema offtopiciksi, mutta vielä tuon kuorma-auton kanssa on välillä hauska katsella kun tullaan aivan taakse lähes alleajosuojaan kiinni, eli hieman jopa lavan alle. Lavan perälaudassa on hieman väljää ja välillä saattaa ropsahdella muutama pieni kivi tai hieman multaa liikkeelle lähtiessä. Sitten onkin tämän jälkeen jätetty pieni turvaväli.
Mutta ettei mennä ihan hakoteille alkuperäisen aiheen kanssa niin on tuo og T16 vaan niin mukava ajaa. Jotenkin se turboviive vain kuuluu tuon auton henkeen ja jollakin tavalla turbomaisuuteen. Tuolla NG:llä kun ei juuri mitään huomattavaa viivettä ole niin on se ajo turhan yksitoikkoista. Toki saa olla og:n kanssa hieman varovaisempi sillä ahtimen tullessa mukaan se nopeuden nousu on aika ramua joillekin. Mutta kyllä og:lla ajaessa suu tahtoo mennä seuraaviin asentoihin:
Mutta ettei mennä ihan hakoteille alkuperäisen aiheen kanssa niin on tuo og T16 vaan niin mukava ajaa. Jotenkin se turboviive vain kuuluu tuon auton henkeen ja jollakin tavalla turbomaisuuteen. Tuolla NG:llä kun ei juuri mitään huomattavaa viivettä ole niin on se ajo turhan yksitoikkoista. Toki saa olla og:n kanssa hieman varovaisempi sillä ahtimen tullessa mukaan se nopeuden nousu on aika ramua joillekin. Mutta kyllä og:lla ajaessa suu tahtoo mennä seuraaviin asentoihin:
kyllä nyt ainaki naurattaa kun sai saabbiin kiina ic:n keulalle, muuttupa auton luonne kertaheitolla astetta parempaan oikeen yrittää keksiä tekosyitä lähteä ajeleen
#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 2.0d -19 käyttis
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 2.0d -19 käyttis
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1102
- Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
- Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki
Parhaan nauruefektin sain kun stage 4:n asennuksen jälkeen auto meni peruspaineille (se ei vielä naurattanut). Kiihdyttelin hiukan rajummin, jospa tuo heräisi. Kun saappi sitten heräsi, ahtopainemittari nousi 1,5:tuntumaan ja auto alkoi sutimaan kolmosella, se nauratti. Oikeastaan olo oli kuin vuoristoradassa eli hirvitti mutta oli hauskaa. Teho tuli niin yhtäkkiä, että meinasi auto lähteä väärään suuntaan.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Jos ei ole ajanut kuin perus 1.8i vectroja niin kieltämättä tuo artikkelin kirjoitus on sanalleen osuva. #1 ja #2 vaihteilla saattaa oikeasti tulla kiire jos ei halua jättää kierrosmittarin neulaa nojailemaan rajoittajalle, eli isompaa saa työntää pesään vauhdilla ja kyllähän siellä tehoa ja vääntöä on nykypäivän mittakaavassakin hyvin.
Groovy whistler
Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Nykyisin: BMW 540i E34 manual