Vika ketjunkiristimessä, fiksattu patentilla, saba pelittäää

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Joni900
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: To Kesä 07, 2007 23:08
Paikkakunta: Oulu

Vika ketjunkiristimessä, fiksattu patentilla, saba pelittäää

Viesti Kirjoittaja Joni900 »

Moro saapistit, katsastus lähestyy...

Mulla on tuossa kansiremontti menossa ja laitan nyt uuden kannen paikoilleen. Elikääs kysymys on jaosta, jossakin vaihessa remonttia alakerta on pyörähtäny eli siitä moottorin etuosassa olevasta aukosta katsottuna 0-merkki on siirtynyt kehältä katsottuna noin 4cm. Eli viiva ei ole enään nollamerkin kohalla. Lisäksi kun laitan uuden kannen siinä ei tietenkään ole nokka akseli kohallaan. Elikkäs miten saan jaon kuntoon?

(Hieman sekavasti selitetty, otan kohta kuvia avuksi.)
Viimeksi muokannut Joni900, Ke Elo 08, 2007 14:31. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

vauhtipyörä o kohtaan, nokat pyöräytät suurinpiirtein kohdalleen ja ketjun asennuksen yhteydesssä sit lopullisesti kohdalleen.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Joni900
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: To Kesä 07, 2007 23:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Joni900 »

nalleolut kirjoitti:vauhtipyörä o kohtaan, nokat pyöräytät suurinpiirtein kohdalleen ja ketjun asennuksen yhteydesssä sit lopullisesti kohdalleen.
Vielä tyhmä kysymys :oops: Miten saan nokkaakselin kohalleen, katsonko sen vain mäntien perusteella?
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Nokka-akselissa on myös merkit. Eli rattaassa ja laakeripukissa olevat merkit kohdakkain. 1. sylinterissä pitää olla puristustahti menossa ja nelosessa vaihtokohta.
900C -86
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Kannattaa katsoa nimimerkki "jus":n joskus tälle foorumille postaama tarkistus ketjun lenkkejä ketjupyörien välistä laskemalla. Jossain oli ihan kuvia asiasta.
Citroen C5, OG900t16
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Sami kirjoitti:Kannattaa katsoa nimimerkki "jus":n joskus tälle foorumille postaama tarkistus ketjun lenkkejä ketjupyörien välistä laskemalla. Jossain oli ihan kuvia asiasta.
Siinä riittääkin laskemista 8 venttiilisessä :D
900C -86
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä nokka-akseli pitää olla kohdallaan jo kantta paikalleen laittaessa, tai muuten tulee ekat törmäykset. Jos en ihan väärin ole katsonut, niin tossa saabin h-koneessa kone ei sovi pyörähtämään ympäri, jos nokka-akseli pysyy paikallaan, eli mäntä osuu venttiiliin... Miten se sitten laitetaan oikein? No, ennen kannen laittoa koneeseen nokkapyörä siihen nokka-akselille, pyöritetään nokkapyörän nollamerkki siihen akselipukin merkkiin ja samoin tehdään moottorille, eli pyöritetään vauhtipyörän nollamerkki siihen muovikopassa olevan viivan kohdalle. Sit vaan nokkapyörä pois nokka-akselin päästä, kansi paikalleen ja jakopää kasaten. Kun rojut on paikallaan, niin kannattaa toki tarkastaa että nollamerkit on vielä kohdillaan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Ja 16-naulaisessahan siihen nokka-akselien ajoitusmerkkien väliin piti ketjuun jäädä 15 lenkkiä. Ei se ollut yhtään niin helppoa tuo ajoituksen kohdalleen saaminen kun alun perin arvelin. Aina joku paikka pyörähti hampaalla pieleen, kun toisen sai kohdalleen..
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

akyttala kirjoitti:Ja 16-naulaisessahan siihen nokka-akselien ajoitusmerkkien väliin piti ketjuun jäädä 15 lenkkiä. Ei se ollut yhtään niin helppoa tuo ajoituksen kohdalleen saaminen kun alun perin arvelin. Aina joku paikka pyörähti hampaalla pieleen, kun toisen sai kohdalleen..
Mie vetasin nippareilla tuon jakoketjun kiinni rattaisiin, kun laitoin porukoiden 900S -92:n kannen. Tuossa 16-tappisessa ehkä helpoin tapa pitää jako kohdillaan, kun otetaan kansi veke. Pikkusen ne toki karhaa vastaan siinä vaiheessa, kun kantta nostaa pois/paikalleen, mutta säästää vaivaa sitten jakoa asettaessa moninverroin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

ASTech kirjoitti:
Sami kirjoitti:Kannattaa katsoa nimimerkki "jus":n joskus tälle foorumille postaama tarkistus ketjun lenkkejä ketjupyörien välistä laskemalla. Jossain oli ihan kuvia asiasta.
Siinä riittääkin laskemista 8 venttiilisessä :D
No niinhän se on. Katoin nalleoluen viestistä että nokista puhutaan monikossa joten siitä mun turhaksi osoittautunut kommentti.
Citroen C5, OG900t16
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Mertmi kirjoitti: Mie vetasin nippareilla tuon jakoketjun kiinni rattaisiin, kun laitoin porukoiden 900S -92:n kannen. Tuossa 16-tappisessa ehkä helpoin tapa pitää jako kohdillaan, kun otetaan kansi veke. Pikkusen ne toki karhaa vastaan siinä vaiheessa, kun kantta nostaa pois/paikalleen, mutta säästää vaivaa sitten jakoa asettaessa moninverroin.
Juuri näin se toimii myös 8-venttiilisessäkin.
Joni900
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: To Kesä 07, 2007 23:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Joni900 »

Voi sjaatana! Nyt meni joku pahasti pieleen. Siinä kun tein kansiremonttia (eka kerta) tohkeisssani minulta jäi huomaamatta että nokkaakseli oli väärässä asennossa kun kiristin kannen. Pelkään pahinta eli että venttiili otti männältä nokkiinsa. Sitten kun huomasin virheen avasin äkkiä kannenpultit ja pyöräytin nokan kohalleen. Ja kannenpultit takasi kiinni. Sitten kun kaikki oli vihdoin kasassa startattiin autoa. Nii sehän hyrähti ilosesti käyntiin ja sitten alkoi KAUHEA NAKUTUS, kuullosti ihan joltaki 80-luvun diisseliltä. kun kone oli käynyt noin 10s alkoi kuulu kauhea kolina tai oikeastaan sellainen rahina. Elikkäs ennakko on ainakin väärä mutta mistä tuo kolina johtuu. Olisiko se venttiili siellä sylinterissä palasina :?: Vai voiko se kolina johtua väärästä ennakosta??

Ei huvittaisi aukaista kantta uudestaan ja katsoa mikä siellä mättää. Minulla on kyllä entinen kansi jossa olisi hyvät venttiilit, ja jos siitä vaihtaisi mahdollisesti hajonneen venttiilin tilalle ehjän. tarviiko tähän jotakin erikoistyökaluja?

Jos joku Saabisti asuu täällä Oulun suunnalla voisi tulla kuuntelemaan ääntä ja tekemään johtopäätöksiä olisin todella kiitollinen.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Joni900 kirjoitti: Ei huvittaisi aukaista kantta uudestaan ja katsoa mikä siellä mättää. Minulla on kyllä entinen kansi jossa olisi hyvät venttiilit, ja jos siitä vaihtaisi mahdollisesti hajonneen venttiilin tilalle ehjän. tarviiko tähän jotakin erikoistyökaluja?
Puristimen, jolla saat jousen puristettua kasaan ja otettua ne lukituspalat pois. Itse käytin semmoista motonetin halvinta puristinta joka hajosi just sopivasti kun sai viimeisen jousen ja lukituspalat paikalleen. Jos venttiilinvaihtoon ryhdyt on täytyy ne hioda uuteen kanteen sopivaksi. Siihen käytin sitä hiomistahnan mukana tulevaa imukuppia jonka kiinnitin akkuporaan ja pienillä kierroksilla pyörittelin venttiiliä istukassaan. Sen erikoisempaa ei tarvita.
Citroen C5, OG900t16
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

En halua jälkiviisastella, mutta tuli vain mieleeni, että eikö tuossa tilanteessa saisi nokkaa pyöräytettyä kohdalleen vain nokkapyörä irrottamalla? Ei siis tarvitsisi koko kantta ottaa pois uudestaan. Vai muistanko nyt ihan väärin?
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

99:iin kantta vaihtaessa tein juurikin noin miten okaalto yllä ehdotti. Nokkapukit auki ja jakoavaimella kantikkaasta kohdasta pyöritin (en tiedä onko muissa nokissa, ainakin b-koneen nokassa oli). Samalla sai öljyä tippakannusta nokan ja pukin väliin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin