Vaihteisto öljy

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
pasola2769
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 18:08

Viesti Kirjoittaja pasola2769 »

Eli Saabin laatikko ei ole kaputt, jos vaihtaa öljyt, vaikka olisi ns. ikiöljyt lootassa? Kaverin BMW:n laatikko oli lauennut sen jälkeen, kun oli vaihtanut öljyt askiin. Se oli kanssa ns. ikiöljyloota. Hemmo oli käyttänyt suositeltuja öljyjä, eli ei johtunut siitä, että olisi vääriä öljyjä käyttänyt.
BMW:n ohjekirjassa ei oltu määritelty öljynvaihtoa mitenkään. Ainoastaan se, että öljyä pitää olla tarpeeksi lootassa. Mietin itsekin laatikon öljynvaihtoa, mutta pisti epäilyttämään, kun kuulin asiasta. Vanhemmissa volkkareissa suositeltu vaihtoväli on 50000 km.
Miten on Saabin laita? Pelinä on 1993 2.0i 16v OG ja luonnollisesti 5-lovinen aski. Autolla on menty abt 238500 km.
pasola2769
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 18:08

Viesti Kirjoittaja pasola2769 »

kuopio kirjoitti:Vaihteet ei tosiaan tahdo kytkeytyä. Onkohan iso juttu se kumien vaihto. Itsellä ei paljon ole kokemusta. Voiko ajaa korjaamolle 20 km päähän.

Se kytkimen pääsylinterien kumien vaihto ei ole iso homma, mutta kytkimen ilmaaminen saattaa aiheuttaa hieman päänvaivaa. Osa ilmaa kytkimen vastakarvaan tippakannulla ja osa paineistaa järjestelmän varovaisesti ja ilmaa säiliöltä ilmausruuville päin. Jarrunestesäiliö kun ei paljoa painetta kestä, niin siinä saa olla varovainen, jos kompuraa käyttää. Itse paineistin fillarin sisäkumipatentilla ja ilmasin kytkimen. Eli ilmaaminenkaan ei ole hankala homma, jos on vehkeet, millä sen tekee.
kuopio
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:31

Viesti Kirjoittaja kuopio »

Ei oo valitettavasti vehkeitä millä sen tekisin. Täytyy viedä korjaamolle, jos vaan jotenkin saa vaihdettua, ettei ihan jää jollekin vaihteelle kiinni.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

pasola2769 kirjoitti:Eli Saabin laatikko ei ole kaputt, jos vaihtaa öljyt, vaikka olisi ns. ikiöljyt lootassa? Kaverin BMW:n laatikko oli lauennut sen jälkeen, kun oli vaihtanut öljyt askiin. Se oli kanssa ns. ikiöljyloota. Hemmo oli käyttänyt suositeltuja öljyjä, eli ei johtunut siitä, että olisi vääriä öljyjä käyttänyt.
BMW:n ohjekirjassa ei oltu määritelty öljynvaihtoa mitenkään. Ainoastaan se, että öljyä pitää olla tarpeeksi lootassa. Mietin itsekin laatikon öljynvaihtoa, mutta pisti epäilyttämään, kun kuulin asiasta. Vanhemmissa volkkareissa suositeltu vaihtoväli on 50000 km.
Miten on Saabin laita? Pelinä on 1993 2.0i 16v OG ja luonnollisesti 5-lovinen aski. Autolla on menty abt 238500 km.
Kyllä Saabin lootaan voi ja kannattaa vaihtaa öljyt, ei mitkään vaihteistoöljyt oikeasti ikiöljyjä ole ellei auton käyttöikänä pidetä n. 150tkm tai 10 vuotta kuten valmistajat (ja muut länsimaat) tuntuvat yleensä ajattelevan. OG900:n lootassa öljyt ovat vielä normaalia kovemmilla suuremman lämpökuorman takia.

Bemarin lootiin en ota sen enempää kantaa, mutta yhteen sellaiseenkin olen öljyt vaihtanut ja eipä se lauennut. Toiminta kyllä parani.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Eikös tuohon laatikkoon voine laittaa nykyään ihan hyvin SHC:tä?


Eikös ohjekirja suosittele jotain mineraaliöljyä?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Voi kai sinne laittaa jos sisällä pysyy ja synkrot suostuvat liukkaammallakin toimimaan. Tärkeintä lähinnä että kuumanpään viskositeetti on riittävä (ei mikään yksiaste 75W).

Itse laittaisin sitä suositeltua mineraalimoottoriöljyä (10w30 tai 10w40), ja vaihtaisin vuoden-parin välein.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

jcarlson kirjoitti:Voi kai sinne laittaa jos sisällä pysyy ja synkrot suostuvat liukkaammallakin toimimaan. Tärkeintä lähinnä että kuumanpään viskositeetti on riittävä (ei mikään yksiaste 75W).

Itse laittaisin sitä suositeltua mineraalimoottoriöljyä (10w30 tai 10w40), ja vaihtaisin vuoden-parin välein.

Vaihdoin tuossa jokuaika sitten Nesteen Special 10W-30 mineraalit laatikkoon, ja ihan ilman mitään molekyyliketjulasejakin tarkasteltuna laatikon toiminta parani tuntuvasti. Laatikossa kakkonen oli todella tiukka(hehe), ja alaspäin ei tahtonut saada vaihdettua oikeastaan ollenkaan ilman kyyneleitä. Nyt liukkaammilla moottoriöljyillä nou broblemo. Laatikko on tehty uudelleen pari-kolmetuhatta kilsaa sitten ja mm. kakkosen synkka uusittiin ja pyysin vielä tekijää kiinnittämään huomiota siihen. Kyseinen herran varmaankin ajatteli että ajat ilman muuta moottoriöljyillä ja kiristeli paikat sen mukaan. Sen verran monta laatikkoa kyseinen ukkeli on laittanut että ei se vika siellä päässä ollut. Turha hifistely on yleensä aina turhaa..... :lol:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Ostin tuossa paljon kehuttua RedLinen MTL:ää kolme litraa ja vaihdoin laatikkoon öljyt taannoin.

Otin ja vaihdoin ne kuitenkin Shellin 10W-40 mineraaliöljyyn ja kyllä tuo mun käteen ja persdynoon paremmin toimii tuo laatikko mineraaliöljyillä.

Menipähän 60 euroa hukkaan kalliiseen öljyyn.
Uudessa tai vähemmän ajetussa laatikossa MTL varmasti olisi toiminut paremmin, mutta ei tuossa 300 000 ajetussa ainakaan.
Täyskaasukiihdytyksessä MTL:n kanssa jäi joskus kakkonen silmään...eikä laskenut vaihtamaan kun vasta hetken kierrosten laskettua.

Pari kertaa rekan rinnalla kakkonen jumissa riitti minulle.

Mineraaliöljyn takaisinvaihdon jälkeen tuota ilmiötä ei ole esiintynyt kertaakaan.

Että minä ainakin laitan tästä eteenpäin mineraaliöljyä ja vaihdan talveksi 10W-30:set ja kesäksi 10W-40:set.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Yksiaste 75W laatikossa ja 500 000 km mittarissa... Luulisi pelaavan.....
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
kuopio
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:31

Viesti Kirjoittaja kuopio »

Vein sitten lopulta auton korjaamolle ja vika löytyi sylinterin kumeista. Nyt taas vaihteet menee hyvin päälle.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

toms kirjoitti:Yksiaste 75W laatikossa ja 500 000 km mittarissa... Luulisi pelaavan.....
99:n laatikossa toimii kuin unelma mutta satkun laatikossa ei. Tämä siis omakohtainen kokemus.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Kimski
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Heinä 24, 2007 09:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kimski »

Tuossa -89 aerossa meinaa paikallaan vaihteita hakiessa ruskata välillä enempikin ja ajattelin uudet öljyt sitten vaihtaa laatikkoon. Vauhdissa laatikko toimii täysin moitteetta. Mitä öljyä suosittelette näin lämpimään aikaan, vai meneekö samoilla ihan ympäri vuoden?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

söhit mehiläispesää....

mie päädyin radikaaliin ratkaisuun ... vaihdoin kytkimen nyt vaihteet menee paremmin pykälään ....


mielipiteitä on yhtä monta ku täällä foorumilla kirjoittajaa. laita vaihdelaatikkoon sitä mitä kirja tai naapuri käskee....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Kimski kirjoitti:Tuossa -89 aerossa meinaa paikallaan vaihteita hakiessa ruskata välillä enempikin ja ajattelin uudet öljyt sitten vaihtaa laatikkoon. Vauhdissa laatikko toimii täysin moitteetta. Mitä öljyä suosittelette näin lämpimään aikaan, vai meneekö samoilla ihan ympäri vuoden?
Aina kakkosen kautta pakkiin, jos et jo tiennyt. :wink:
Kimski
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Heinä 24, 2007 09:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kimski »

Juu kakkosen tai kolmosen kautta vie niin menee pakille helpommin, mutta aina sekään ei auta. Pitää kuitenkin ne laatikon öljyt täs vaihtaa josko olis apua.
Vastaa Viestiin