Eli Suomeksi sanottuna, siitä se virittäminen sitten alkaa
Onnea.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
fforslund kirjoitti:
Pari kysymystä, ässään liittyen:
Mikä on se pieni jäähdytin edessä vasemman ajovalon ja puskurin alla? Välijäähdytintähän tässä ei taida olla?
Jos konetta haluais piristää, pienellä budjetilla, mitä kannattais tehdä?
Öljynjäähdytin. Ei ole välijäähyä. Kannattaa hommaa bensalastu ja asentaa bleedillä ahtopaineet "kohdilleen" IC on sitten aikalailla melko tasan tarkkan must, jos ässässä ruvetaan ahtoja nostelemaan.
Tosin melkeen tolla bleed-venttiilin hinnalla saa jo APC:n osat, jolloin ässästä tulee täyspaineturrrpo (160hv).
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Ei toki, ihan hyvin se liikkuu eteenpäin.
Enköhän pidä sitä orkkiksena toistaseksi.
Mielenkiinnosta vaan kyselen, miten se tehtäis:
Onko lastu välttämätön? Onko paineenrajoituskytkintä?
Mihin ahtopainemittari kannattaa asentaa/kytkeä jos nyt tarkastais että perus 0,45 löytyis?
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face?
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
fforslund kirjoitti:Ei toki, ihan hyvin se liikkuu eteenpäin.
Enköhän pidä sitä orkkiksena toistaseksi.
Mielenkiinnosta vaan kyselen, miten se tehtäis:
Onko lastu välttämätön? Onko paineenrajoituskytkintä?
Mihin ahtopainemittari kannattaa asentaa/kytkeä jos nyt tarkastais että perus 0,45 löytyis?
Bensalastu on välttämätön ellet halua paikkoja rikkoa
Ratin takaata löytyy ylipainekytkin joka katkaisee bensapaineen jos ahtopaine ylittää sallitun arvon.
Bensalastua ei tarvitse 91 ja eteenpäin ässissä koska softa on sama kuin täysipaineisessa. vm. 90 alkupuolen ässissä on polttoaineen syötön katkaisu 0.6 barin kohdalla. Tältä foorumilta löytyy erittain vanha ketju jossa mainitaan vm. 90:n boksin sarjanumero josta lähtien boksi sisältää täysipaineisen lastun.
Sami kirjoitti:Bensalastua ei tarvitse 91 ja eteenpäin ässissä koska softa on sama kuin täysipaineisessa. vm. 90 alkupuolen ässissä on polttoaineen syötön katkaisu 0.6 barin kohdalla. Tältä foorumilta löytyy erittain vanha ketju jossa mainitaan vm. 90:n boksin sarjanumero josta lähtien boksi sisältää täysipaineisen lastun.
Katsos vain auto oli -92... Mutta eikös tuo koske vain pelkästää CU14 bokseja siis tuo lastu?
Itselläni oli kans täysin vakio -92:en ÄSSÄ ja mietin et mitä tekis. Laitoin Pro-turbolta keulan kokosen coolerin , jäykemmän painekellon ja vapaavirtaus suotimen. Sitten lisäsin säädettävän APC boxin ja Speedpartsin polttoainelastun..... paineet tällähetkellä 1,2 bar. Noilla laitoilla käytin autoni AMW-dynossa, korjaus lastu ei ollut paikoillaan mittaushetkellä ja putkisto oli orkkis ilman kattia mut omasta mielestä ihan hyvät lukemat: 242,1 hv/4890r/min ja 415,3 nm/3253r/min
Seokset oli kyl aika laihalla...lastu ja jossain vaiheessa säädettävä polttoainekello niin sais seokset kohalleen.
Auto on muuten orkkis ulkoa päin eli on aika moni yllättynyt kun saabi painelee menojaan.
CU14:sta on tietty boksin numero jonka jälkeen 0.6 barin katkaisu poistui ja softa on sama kuin T16. CU14.1 on kaikki samoja kuin T16:sta.
Se boksin numero on mainittuna tällä foorumilla (en muista että kenen toimesta). Voi olla joku vanha 2004,2005 keskusteluketju.. Muutaman kerran olen sen ketjun jälkikäteen löytänyt, mutta nyt en jaksa sitä penkoa. Haun kanssa menee muutama tunti lukiessa ketjuja läpi kun sekin oli sopivasti jonkun useampisivuisen ketjun puolivälissä:)
Edit: löytyihän tämä tuosta saabracingin viimeisesta hausta:
T16lucas kirjoitti:jepjep... selasin korjaamokäsikirjaa, jossainvaiheessa vuonna -90 boksin numero vaihtuu 80105 -> 84905 ja tämä ei ole enää rajoitettu...
-91 ruisku päivittyy CU 14.1 ja boksin no: 80147
omassa saappaasa on tuo 80105...
niin ja tuo 84905 on sama matolaatikko kuin täyspaineisessa!!
Jossain muussakin ketjussa samalla vuodella on noita numeroita mainittu. Olikin näköjään 2003 toi keskustelu. Mulla on bokseja molempia versioita CU14:sta ja pitää täysin paikkansa toi T16lucasin tieto.
tietysti jos meinaa enemmän ottaa tehoa kuin vakio T16 niin sitten tietysti täytyy lastu hommata, eli kannattaa heti hommata melkein jos ahtoja nostelee...
eikä mitään bleedejä mielestäni kannata ostella, niillä ei saa muuta kuin paineet piikkaamaan korkealla ja kierroksilla laskevat rajusti (ainakin sillä jota kokeilin ja se riitti minulle bleedeistä)
lisä jousi on kaikkein helpoin ja halvin ratkaisu.
jonkin jerran kalliimpi on paine kytkin, saa nopeasti nousevat ja tasaiset ahdot joita helppo säätää..
Valistakaas tyhmempää, käykö apc heittämällä mallimerkistä riippumatta?
Olis tarjolla -83 turbosatkusta oleva apc. Sen aattelin iskee tohon ässään jos menee.
Niin. Ei tommonen vakio ässä tunnu miltään, ku vertaa tohon meikäläisen 99:n T8 pataan. Sitä tosin en tiedä, minkäverran tossa miun 99:ssä on koneja, kun turbokaan ei ole vakio. Mukavasti nuo ässät kuitenkin lähtee kiihtymään sen alkupätkän siitä 2000rpm:stä 4000:een asti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01