raidetanko

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

raidetanko

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Onko kokemusta muilla raidetankojen korjaussarjan kumien vaihdosta?
Ohjaustehostimella oleva malli -90.

Tilasin motonetistä tehostetun ohjausvaihteen tiivistesarjan mutta alapään tiiviste on alkuperäisessä suurempi kuin korjaussarjassa. 2 samannäköistä tevaa tuli mutta kumpikin on ulko halkaisijaltaan 1mm pieniä ja sisähalkaisijalta 2mm pieniä. Kaikki muut kumit näyttäisi olevan oikeanlaisia. Ruotsalainen sarja. Onko mumit väärät vai ohjausvaihteissa eroja mitoituksissa.

Saabilla nuo pelkät 2 tiivistettä tilaamalla n.130€.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: raidetanko

Viesti Kirjoittaja lucaf »

seuraava kysymys: 87 satkuun ollaan vaihtamassa raidetankoa (tehostettu), varaosa on ihme ja kumma myöskin kuulemma 87 vuosimallista. Kuitenkin: alkuperäisosassa raidetangosta lähtevät 4 putkea on kaikki repsikan puolella ohjausakselista. Varaosassa taas kaksi putkea lähtee toiselta puolelta ja kaksi toiselta.

Kysymys kuuluu, onko nämä kaksi osaa keskenään yhteensopivia? Vai vaatiiko esim tietynlainen ohjausvaihde tietynlaisen pumpun tms?? Asennusta tuo erilaisuus ei estä, mutta kysymykseni koskee lähinnä toiminnallisuutta.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10286
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: raidetanko

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

lucaf kirjoitti:seuraava kysymys: 87 satkuun ollaan vaihtamassa raidetankoa (tehostettu), varaosa on ihme ja kumma myöskin kuulemma 87 vuosimallista. Kuitenkin: alkuperäisosassa raidetangosta lähtevät 4 putkea on kaikki repsikan puolella ohjausakselista. Varaosassa taas kaksi putkea lähtee toiselta puolelta ja kaksi toiselta.

Kysymys kuuluu, onko nämä kaksi osaa keskenään yhteensopivia? Vai vaatiiko esim tietynlainen ohjausvaihde tietynlaisen pumpun tms?? Asennusta tuo erilaisuus ei estä, mutta kysymykseni koskee lähinnä toiminnallisuutta.
Ainakin omasta mielestäni ongelmia ei pitäisi tulla, kunhan vaa olet saanut sen korvaavan ohjaustehostimen letkuineen. Itse en menisi irroittelemaan niitä putkia/letkuja siitä itse hammastangosta, vaan irroittaisin letkun nimenomaan sieltä pumpun päästä ja tangon toisen letkun (paluun) säiliöstä. Tämä jälkimmäinen on klemmariliitoksella. Näin tehtynä 8- ja 16-naulaisten hammastangot on omien tietojeni mukaan myöskin keskenään vaihtokelpoisia.

ps. tuli muuten mieleen, että sellaistakin juttua on kulkenut näiden jostakin parannetusta uudemmasta mallista. Olisiko tuo Lucan kuvailema ero tuntomerkki mallimuutokselle?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: raidetanko

Viesti Kirjoittaja orava »

Mertmi kirjoitti:
lucaf kirjoitti:seuraava kysymys: 87 satkuun ollaan vaihtamassa raidetankoa (tehostettu), varaosa on ihme ja kumma myöskin kuulemma 87 vuosimallista. Kuitenkin: alkuperäisosassa raidetangosta lähtevät 4 putkea on kaikki repsikan puolella ohjausakselista. Varaosassa taas kaksi putkea lähtee toiselta puolelta ja kaksi toiselta.


ps. tuli muuten mieleen, että sellaistakin juttua on kulkenut näiden jostakin parannetusta uudemmasta mallista. Olisiko tuo Lucan kuvailema ero tuntomerkki mallimuutokselle?
Juuri nuo erilaiset putket on tuntomerkki tehostetun ohjausvaihteen muutokselle jossain kesken 87 mallivuoden kaiketi. Itse vaihdoin juuri M84:een CD:seen M87 tangon, jossa oli jo nuo uudemmat putket. Suurin ja merkittävin muutos ohjausvaihteissa on alumiinisen ohjausakselin pesän muuttuminen valurautaiseksi. Valurautainen on huomattavasti kestävämpi, koska siihen teflontiivisteet eivät kuluta uria siinä määrin kuin vanhempaan alupesään.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: raidetanko

Viesti Kirjoittaja lucaf »

orava kirjoitti: Juuri nuo erilaiset putket on tuntomerkki tehostetun ohjausvaihteen muutokselle
erilaiset = erisuuntaan lähtevät putket? vai kaikki samaan suuntaan lähtevät?, eli kumpi on uudempi malli?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin