mistä todistuksia katsastusmiehelle??

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
S1mppa_
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 18:37
Paikkakunta: susiraja

mistä todistuksia katsastusmiehelle??

Viesti Kirjoittaja S1mppa_ »

eli tarviis saada todistusta katsastusmiehelle, että 900 turbon vm-84 pakokaasupäästöt täyttävät vuoden -87 laaditut normit.. sekä jarruille, että 900i vm.-88 jäähdytetyt levyt ovat tehoiltaan saman tehoiset tai tehokkaammat mitä vm.-84 pizzaleikkuri kiekot. saabin hartikainen ei tunnu kirjoittavan mitään..:s
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: mistä todistuksia katsastusmiehelle??

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

S1mppa_ kirjoitti:eli tarviis saada todistusta katsastusmiehelle, että 900 turbon vm-84 pakokaasupäästöt täyttävät vuoden -87 laaditut normit.. sekä jarruille, että 900i vm.-88 jäähdytetyt levyt ovat tehoiltaan saman tehoiset tai tehokkaammat mitä vm.-84 pizzaleikkuri kiekot. saabin hartikainen ei tunnu kirjoittavan mitään..:s
Mihinkä tarviit pakokaasupäästöistä lapun?

Tuossa on yleistodistus muutoksesta.

http://www.saabismionsairaus.net/tietop ... distus.gif
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
S1mppa_
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 18:37
Paikkakunta: susiraja

Viesti Kirjoittaja S1mppa_ »

jos ei oo todistusta, niin joutuu laittamaan katalysaattorin pakoputkeen.. :cry:
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

Mulle sanottiin GM:llä ettei vm84 8-venttiilinen turbokone täytä vuoden 89 päästönormeja. Katilla siitä selvittiin.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

t8 kirjoitti:Mulle sanottiin GM:llä ettei vm84 8-venttiilinen turbokone täytä vuoden 89 päästönormeja. Katilla siitä selvittiin.
Tjaahas.. Mun -88 i8 täytti päästönormit eli minun ei tarvinnut laittaa kattia autooni.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Eikös mennyt niin nuo normit, että
1986-1993 CO < 3,5
1979-1986 CO < 4,6
Mikä tekee ruiskukoneisesta autosta enemmän saastuttavan, kun esim. tuo 1989 kaasutinmalli?
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Mitenkäs nuo muutosasiat noin yleensä ovat? Saako esim. -88 mallin satkun muuttaa t16 turboksi. Todistuksen mukaan se vaatisi vain iskarien muutoksen. Miten se on katsastuksen kannalta?

Toisaalta matalapaine voisi olla hyvä kone?
# 419 Vesa Pohjalainen
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Mitenkäs nuo muutosasiat noin yleensä ovat? Saako esim. -88 mallin satkun muuttaa t16 turboksi. Todistuksen mukaan se vaatisi vain iskarien muutoksen. Miten se on katsastuksen kannalta?

Toisaalta matalapaine voisi olla hyvä kone?
Eli soitat GM:lle Huuskosen Hannulle 09-615881 ja otat -88 lohkonumeron sitten hän selvittää millä päästötasolla auto on ruotsissa, koska sama päästötaso on suomessa.

Jos haluat katalysaattorin pois..

Niin en tiedä vaatiiko loppujen lopuksi iskarin muutosta. Koska onko niissä oikeasti mitään eroa nykyään?

Samaa iskaria myydään turboon ja vapariin.

Matalapainekone olisi ehkä vähemmän kengitty tai ainakin niin uskoisin.

- Matti
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: mistä todistuksia katsastusmiehelle??

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

S1mppa_ kirjoitti:eli tarviis saada todistusta katsastusmiehelle, että 900 turbon vm-84 pakokaasupäästöt täyttävät vuoden -87 laaditut normit.. sekä jarruille, että 900i vm.-88 jäähdytetyt levyt ovat tehoiltaan saman tehoiset tai tehokkaammat mitä vm.-84 pizzaleikkuri kiekot. saabin hartikainen ei tunnu kirjoittavan mitään..:s
Yks mahdollisuus on turbottaa se vakio kone, mikä siinä on. Silloin ei pitäisi tulla tommosta päästöongelmaa. Muutenkin olisi fiksumpi se uudempi lohko, kun startti on imusarjan alla, eikä tuolla pakosarjan alla (-84).

Tuo jarruhomma pitäis kyllä mennä ihan korjaamokirjan teknisellä erittelyllä ja jarrukirjalla. Mie katsastutin koneen vaihdon 99:iin ja serkkupoika kanssa tuossa Tulliportinkadun K1:llä Joensuussa. Niillä ainaskin tuo jarruhomma oli ihan selvää, kun kurkkasivat jonkun maahantuojan jarruosalistausta... Jarruissa pitäisi riittää todisteeksi, että nuo samat jäähdytetyt jarrut löytyy uudemmista turbomalleista.

Joo, tosi nihkeesti ainaskin Joensuussa Hartikaisella suhtauduttiin, kun kävin kyselemässä tekniikkajuttuja. Onneksi katsastusasemalla suhtauduttiin hommaan asiallisesti, ja selvitettiin hommat hankkimillani tietolähteillä. Mukana tosiaan oli tuo 900:n korjaamokirjan tekninen erittely ja lisäksi 99:n vastaava tekninen erittely. Näillä homma selvisi hienosti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2010
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

tuo todistus mikä tuossa ylempänä on, kelpaa jarruille. Sieltähän nuo ilmenee että turboissa ja vapareissa ollut samat jarrut. ja se on ihan saabin virallisen paperin kopio.

Koneeseen tosiaan tarvii se lohko tai auton runkonumero ja sen perusteella saa saabilta todistuksen päästötasoista. Mulla oli 85T16 kone 88 vuotisessa korissa ilman kattia semmoisen paperin ansiosta. Jarrut menivät sitten tuon yleistodistuksen avulla. Muutos % oli muistaakseni 12.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2010
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: mistä todistuksia katsastusmiehelle??

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Mertmi kirjoitti:
Yks mahdollisuus on turbottaa se vakio kone, mikä siinä on. Silloin ei pitäisi tulla tommosta päästöongelmaa. Muutenkin olisi fiksumpi se uudempi lohko, kun startti on imusarjan alla, eikä tuolla pakosarjan alla (-84).
Saa sen startin siirrettyä imusarjan alle myös, kun vaihtaa koneen päätylaipan uudemman malliseen.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: mistä todistuksia katsastusmiehelle??

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jamppa kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:
Yks mahdollisuus on turbottaa se vakio kone, mikä siinä on. Silloin ei pitäisi tulla tommosta päästöongelmaa. Muutenkin olisi fiksumpi se uudempi lohko, kun startti on imusarjan alla, eikä tuolla pakosarjan alla (-84).
Saa sen startin siirrettyä imusarjan alle myös, kun vaihtaa koneen päätylaipan uudemman malliseen.
Höpö höpö.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

sivuten aihetta asiasta viidenteen: mun tupliksessa on b moottori punaisella lohkolla? Pitääkö lohko maalata mustaksi vai onko tämmösiä ollut?
Citroen C5, OG900t16
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sami kirjoitti:sivuten aihetta asiasta viidenteen: mun tupliksessa on b moottori punaisella lohkolla? Pitääkö lohko maalata mustaksi vai onko tämmösiä ollut?
Kyllä tossa minunkin 99:n orggis B-koneessa oli punainen maali pinnassa ja tuskin sitä kukaan oli ite maalannut.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2010
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: mistä todistuksia katsastusmiehelle??

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Mertmi kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:
Yks mahdollisuus on turbottaa se vakio kone, mikä siinä on. Silloin ei pitäisi tulla tommosta päästöongelmaa. Muutenkin olisi fiksumpi se uudempi lohko, kun startti on imusarjan alla, eikä tuolla pakosarjan alla (-84).
Saa sen startin siirrettyä imusarjan alle myös, kun vaihtaa koneen päätylaipan uudemman malliseen.
Höpö höpö.
mitäs eroa lohkoilla sitten on? siinä käsityksessä olen että päädyt käy ristiin.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Vastaa Viestiin