Ilmanohjaussäätimen sielunelämä
Ilmanohjaussäätimen sielunelämä
EDIT: Otsikko muokattu paremmin soveliaaksi.
Moro!
Ei liene normaalia, että kojelaudan keskisuuttimien ilmaläppä pysyy kunnolla auki vain moottorijarrutuksen jälkeen jokusen sekunnin ajan. Matka-ajossa vallitseva imusarjan alipaine ei riitä pitämään röörejä auki ja ilmavirta on olematonta luokkaa. Kojelauta on ollut auki, enkä silloin havainnut alipainevuotoja eikä siihen viittaavaa suhinaa myöskään kuulu mistään. Voisiko läppien aukipysymistä jotenkin helpottaa vai pitääkö rakentaa systeemiin alipainepumppu
Moro!
Ei liene normaalia, että kojelaudan keskisuuttimien ilmaläppä pysyy kunnolla auki vain moottorijarrutuksen jälkeen jokusen sekunnin ajan. Matka-ajossa vallitseva imusarjan alipaine ei riitä pitämään röörejä auki ja ilmavirta on olematonta luokkaa. Kojelauta on ollut auki, enkä silloin havainnut alipainevuotoja eikä siihen viittaavaa suhinaa myöskään kuulu mistään. Voisiko läppien aukipysymistä jotenkin helpottaa vai pitääkö rakentaa systeemiin alipainepumppu
Viimeksi muokannut Hessu, Su Elo 12, 2007 16:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vaikuttaisi, että siellä on tosiaan vuoto jossakin. Pitääkös järjestelmä paineet auton sammuttamisen jälkeen? Se läppien säätö suhahtelee ja läpät kääntyvät vielä seuraavanakin päivänä, jos on ollut parkissa ajamattomana yön yli.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
jossain on kyllä vuoto.
pysyykö alipaine järjestelmässä kun sammutat auton.
alipaine akku varasroi alipainetta niinj että moottorin sammuttamiszen jälkeen läppien säätöm toimii edelleen.
tarkasta se paine akku lokasuojasta että siinä ei ole vuotoja.
käykön auto muuten ihan normaalisti.
pysyykö alipaine järjestelmässä kun sammutat auton.
alipaine akku varasroi alipainetta niinj että moottorin sammuttamiszen jälkeen läppien säätöm toimii edelleen.
tarkasta se paine akku lokasuojasta että siinä ei ole vuotoja.
käykön auto muuten ihan normaalisti.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Löytyihän sieltä alipainevaraajan letkutuksista vuoto... Nyt kun asia on kunnossa niin havaitsin että ilmanohjauskytkin tai se kuminen liitin johon kaikki letkut tulevat, vuotaa. Sihinä on melkoinen mutta vikakohtaa ei meinaa löytää niin millään. Täytyy vissiin kokeilla alipaineistaa/paineistaa letku kerrallaan että mitä kuuluu. Voihan se itse kytkinkin kai vuotaa? Tosin kokeilin kahdellakin eri kytkimellä ja sama juttu.
Mulla on kanssa jotain häikkää tsydeemissä mutta vain silloin jos on pitkästi ylämäkeä tai muuten vaan pidemmin menee ahdoilla. Mutta, taas korkeilla ahtopaineilla ei ole mitään häikkää.
Joten, lisäkyssäri ketjuun, onko tuossa systeemissä jotain paineventtiiliä ku kyseessä on turbolla varustettu auto?
Joten, lisäkyssäri ketjuun, onko tuossa systeemissä jotain paineventtiiliä ku kyseessä on turbolla varustettu auto?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Nyt menee kyllä niin hatusta mutta koneesta riippumatta tuossa säiliössä pitäis olla takaiskuventtiili joka pitää alipainetta säiliössä.dimebak kirjoitti:Mulla on kanssa jotain häikkää tsydeemissä mutta vain silloin jos on pitkästi ylämäkeä tai muuten vaan pidemmin menee ahdoilla. Mutta, taas korkeilla ahtopaineilla ei ole mitään häikkää.
Joten, lisäkyssäri ketjuun, onko tuossa systeemissä jotain paineventtiiliä ku kyseessä on turbolla varustettu auto?
Sulla ei varmaan läpät myöskään kääntyile seuraavana aamuna ennen starttii? Jolloin jostain vuotaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Eipä siihen pitkää aikaa tarvi ettei toimi, kun suhisee heti auton sammutuksen jälkeen melko kovaa. Pitänee käydä tsydeemi läpi ennen lumia.tetammi kirjoitti:Nyt menee kyllä niin hatusta mutta koneesta riippumatta tuossa säiliössä pitäis olla takaiskuventtiili joka pitää alipainetta säiliössä.dimebak kirjoitti:Mulla on kanssa jotain häikkää tsydeemissä mutta vain silloin jos on pitkästi ylämäkeä tai muuten vaan pidemmin menee ahdoilla. Mutta, taas korkeilla ahtopaineilla ei ole mitään häikkää.
Joten, lisäkyssäri ketjuun, onko tuossa systeemissä jotain paineventtiiliä ku kyseessä on turbolla varustettu auto?
Sulla ei varmaan läpät myöskään kääntyile seuraavana aamuna ennen starttii? Jolloin jostain vuotaa.
Missä kohtaa pönttöä se takaisku on?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tutkin tänään paremmin sitä ilmanohjaussäädintä. Laitteessa on pyörivä kuminen levy jossa on uria. Urat yhdistävät eri alipainelähtöjä jotka sijaitsevat kukin eri säteen päässä pyörivän levyn keskustasta. Levyssä on myös kohtia jotka ovat auki ulkoilmaan, kaiketi siten että alipaine pääsee pois kun ilmaläpät halutaan päästää lepoasentoon.
Nyt näyttäisi, että portti 1 eli alipainevaraajalta tuleva imu onkin auki ulkoilmaan tämän säätölevyn takia. Pakettia on aika vaikea kasata väärin eikä se myöskään itsekseen hajoa, joten ihmettelen suuresti. Alipainevuoto ei siis tule letkuista tai siitä silikonikumisesta valkoisesta liitinkappaleesta vaan itse säätimen pyörivän ja kiinteän osan välistä.
Nyt näyttäisi, että portti 1 eli alipainevaraajalta tuleva imu onkin auki ulkoilmaan tämän säätölevyn takia. Pakettia on aika vaikea kasata väärin eikä se myöskään itsekseen hajoa, joten ihmettelen suuresti. Alipainevuoto ei siis tule letkuista tai siitä silikonikumisesta valkoisesta liitinkappaleesta vaan itse säätimen pyörivän ja kiinteän osan välistä.
Kyllä se vaan itsekseen hajoaa. Juuri tappelen saman asian kanssa.
Yhtäkkiä koko systeemi päätti, että ainoa toimiva asento on se "yläasento", jolla saa tuulilasilta huurun pois.
Tämä tapahtui kesken ajon moottoritiellä. Mistään ei löydy vuotoa, seuraavana päivänäkin suhahtelee ihan normaalisti, mutta asennosta riippumatta ilmaa tulee aina vaan lasille.
Joskus kun ajaa pitkää, niin saattaa alkaa puhaltamaan katkaisijan näyttämästä paikasta, eli toimia oikein. Yksi käännös suuntaan tai toiseen, niin taas puhaltaa pelkästään lasille.
Tuo valintakytkin on todella löysä ja pyörii helposti. Paljon helpommin, kuin toisessa saabissa. Kai se voi kulua niin, että alkaa tekemään omiaan???
Yhtäkkiä koko systeemi päätti, että ainoa toimiva asento on se "yläasento", jolla saa tuulilasilta huurun pois.
Tämä tapahtui kesken ajon moottoritiellä. Mistään ei löydy vuotoa, seuraavana päivänäkin suhahtelee ihan normaalisti, mutta asennosta riippumatta ilmaa tulee aina vaan lasille.
Joskus kun ajaa pitkää, niin saattaa alkaa puhaltamaan katkaisijan näyttämästä paikasta, eli toimia oikein. Yksi käännös suuntaan tai toiseen, niin taas puhaltaa pelkästään lasille.
Tuo valintakytkin on todella löysä ja pyörii helposti. Paljon helpommin, kuin toisessa saabissa. Kai se voi kulua niin, että alkaa tekemään omiaan???
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Mulla kans kojetaulussa suhisee yhdessä sun toisessa kohtaa. Onko ainut pätevä tapa korjata tuo vaihtamalla koko säädin? Vai onko yleensä vika vuotavassa letkussa tms. Olisi kyllä parikin noita satkuja, mistä säätimiä vois ottaa. Mulla kans hieman löysä se säädin verrattuna toiseen autoon.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
900 Finlandia -82
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
kannattaa ihmeessä tarkastaa ne letkut että ovat kinni kunnolla.
kaikki letkut pystyy seuraamaan kaijutin ritilöiden ja jalkatilan eriste pahvin takaa että ei tarvitse juuri mitään purkaa niitä varten.
vaikuttavat meinaan nuo vuodot seokseen laihentavasti.
kaikki letkut pystyy seuraamaan kaijutin ritilöiden ja jalkatilan eriste pahvin takaa että ei tarvitse juuri mitään purkaa niitä varten.
vaikuttavat meinaan nuo vuodot seokseen laihentavasti.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918