Ilmanohjaussäätimen sielunelämä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Ilmanohjaussäätimen sielunelämä

Viesti Kirjoittaja Hessu »

EDIT: Otsikko muokattu paremmin soveliaaksi.



Moro!

Ei liene normaalia, että kojelaudan keskisuuttimien ilmaläppä pysyy kunnolla auki vain moottorijarrutuksen jälkeen jokusen sekunnin ajan. Matka-ajossa vallitseva imusarjan alipaine ei riitä pitämään röörejä auki ja ilmavirta on olematonta luokkaa. Kojelauta on ollut auki, enkä silloin havainnut alipainevuotoja eikä siihen viittaavaa suhinaa myöskään kuulu mistään. Voisiko läppien aukipysymistä jotenkin helpottaa vai pitääkö rakentaa systeemiin alipainepumppu :roll:
Viimeksi muokannut Hessu, Su Elo 12, 2007 16:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vaikuttaisi, että siellä on tosiaan vuoto jossakin. Pitääkös järjestelmä paineet auton sammuttamisen jälkeen? Se läppien säätö suhahtelee ja läpät kääntyvät vielä seuraavanakin päivänä, jos on ollut parkissa ajamattomana yön yli.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

jossain on kyllä vuoto.

pysyykö alipaine järjestelmässä kun sammutat auton.

alipaine akku varasroi alipainetta niinj että moottorin sammuttamiszen jälkeen läppien säätöm toimii edelleen.

tarkasta se paine akku lokasuojasta että siinä ei ole vuotoja.

käykön auto muuten ihan normaalisti.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Löytyihän sieltä alipainevaraajan letkutuksista vuoto... Nyt kun asia on kunnossa niin havaitsin että ilmanohjauskytkin tai se kuminen liitin johon kaikki letkut tulevat, vuotaa. Sihinä on melkoinen mutta vikakohtaa ei meinaa löytää niin millään. Täytyy vissiin kokeilla alipaineistaa/paineistaa letku kerrallaan että mitä kuuluu. Voihan se itse kytkinkin kai vuotaa? Tosin kokeilin kahdellakin eri kytkimellä ja sama juttu.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mulla on kanssa jotain häikkää tsydeemissä mutta vain silloin jos on pitkästi ylämäkeä tai muuten vaan pidemmin menee ahdoilla. Mutta, taas korkeilla ahtopaineilla ei ole mitään häikkää.

Joten, lisäkyssäri ketjuun, onko tuossa systeemissä jotain paineventtiiliä ku kyseessä on turbolla varustettu auto?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

dimebak kirjoitti:Mulla on kanssa jotain häikkää tsydeemissä mutta vain silloin jos on pitkästi ylämäkeä tai muuten vaan pidemmin menee ahdoilla. Mutta, taas korkeilla ahtopaineilla ei ole mitään häikkää.

Joten, lisäkyssäri ketjuun, onko tuossa systeemissä jotain paineventtiiliä ku kyseessä on turbolla varustettu auto?
Nyt menee kyllä niin hatusta mutta koneesta riippumatta tuossa säiliössä pitäis olla takaiskuventtiili joka pitää alipainetta säiliössä.
Sulla ei varmaan läpät myöskään kääntyile seuraavana aamuna ennen starttii? Jolloin jostain vuotaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Hantte
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 21:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Hantte »

Itsellä ainakin jäi tuo alipaineletkuliitin kojetaulussa vuotamaan kun etupaneeli käytettiin irti. Saa puristaa melko tiukkaan ja varmistella että on varmasti lukittunut oikein kiinni, siinähän ei ole kuin pari hammasta joilla sen pitäisi pysyä kiinni.
#3226
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

tetammi kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Mulla on kanssa jotain häikkää tsydeemissä mutta vain silloin jos on pitkästi ylämäkeä tai muuten vaan pidemmin menee ahdoilla. Mutta, taas korkeilla ahtopaineilla ei ole mitään häikkää.

Joten, lisäkyssäri ketjuun, onko tuossa systeemissä jotain paineventtiiliä ku kyseessä on turbolla varustettu auto?
Nyt menee kyllä niin hatusta mutta koneesta riippumatta tuossa säiliössä pitäis olla takaiskuventtiili joka pitää alipainetta säiliössä.
Sulla ei varmaan läpät myöskään kääntyile seuraavana aamuna ennen starttii? Jolloin jostain vuotaa.
Eipä siihen pitkää aikaa tarvi ettei toimi, kun suhisee heti auton sammutuksen jälkeen melko kovaa. Pitänee käydä tsydeemi läpi ennen lumia.

Missä kohtaa pönttöä se takaisku on?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Tutkin tänään paremmin sitä ilmanohjaussäädintä. Laitteessa on pyörivä kuminen levy jossa on uria. Urat yhdistävät eri alipainelähtöjä jotka sijaitsevat kukin eri säteen päässä pyörivän levyn keskustasta. Levyssä on myös kohtia jotka ovat auki ulkoilmaan, kaiketi siten että alipaine pääsee pois kun ilmaläpät halutaan päästää lepoasentoon.
Nyt näyttäisi, että portti 1 eli alipainevaraajalta tuleva imu onkin auki ulkoilmaan tämän säätölevyn takia. Pakettia on aika vaikea kasata väärin eikä se myöskään itsekseen hajoa, joten ihmettelen suuresti. Alipainevuoto ei siis tule letkuista tai siitä silikonikumisesta valkoisesta liitinkappaleesta vaan itse säätimen pyörivän ja kiinteän osan välistä.
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Kyllä se vaan itsekseen hajoaa. Juuri tappelen saman asian kanssa.

Yhtäkkiä koko systeemi päätti, että ainoa toimiva asento on se "yläasento", jolla saa tuulilasilta huurun pois.
Tämä tapahtui kesken ajon moottoritiellä. Mistään ei löydy vuotoa, seuraavana päivänäkin suhahtelee ihan normaalisti, mutta asennosta riippumatta ilmaa tulee aina vaan lasille.

Joskus kun ajaa pitkää, niin saattaa alkaa puhaltamaan katkaisijan näyttämästä paikasta, eli toimia oikein. Yksi käännös suuntaan tai toiseen, niin taas puhaltaa pelkästään lasille.

Tuo valintakytkin on todella löysä ja pyörii helposti. Paljon helpommin, kuin toisessa saabissa. Kai se voi kulua niin, että alkaa tekemään omiaan???
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Mulla kans kojetaulussa suhisee yhdessä sun toisessa kohtaa. Onko ainut pätevä tapa korjata tuo vaihtamalla koko säädin? Vai onko yleensä vika vuotavassa letkussa tms. Olisi kyllä parikin noita satkuja, mistä säätimiä vois ottaa. Mulla kans hieman löysä se säädin verrattuna toiseen autoon.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kannattaa ihmeessä tarkastaa ne letkut että ovat kinni kunnolla.

kaikki letkut pystyy seuraamaan kaijutin ritilöiden ja jalkatilan eriste pahvin takaa että ei tarvitse juuri mitään purkaa niitä varten.

vaikuttavat meinaan nuo vuodot seokseen laihentavasti.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Tämä on totta. bensaa kuluu nyt vähemmän kuin ennen ja kone käy lämpimämpänä, myös tyhjäkäynti seilailee oudohkosti.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Vastaa Viestiin