Sivuperuutusvalo.....

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

AVO96_V6 kirjoitti:Lisäksi olen johdottanut sivuvalot/keltaiset 5w äärivalot viistokeulan etuvilkkuihin. Siis siihen vilkun jatkeeseen.
Tällaisiako tarkoitat ?
Kuva

Kuvalla on ikää jo vuosi. Valon lähteenä 3W lasikanta. Oli helppo tehdä, mutta vedin tuon piuhan sitten sille parkin jatkeelle kun kytkin sivarit. Olihan tuossa tavallaan näyttävyyttä, mutta aina oli vähän epävarmuutta jos joku erehtyy vilkuksi luulemaan äkkipikaisesti katsoessaan lumisateessa puiden välistä. Tuo tyhjä tilahan on kaiketi vain siksi että etuvilkku näkyy paremmin myös takaviistoon (ja ilmeisesti jenkkivehkeissä se kokoajan eteen palava valo hohtaa tuolloin sivulle pienestä raosta)
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
avo96_V6
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 21:43
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja avo96_V6 »

Juuri tuollaiset tein ja on edelleen käytössä.

En enää muista tiivistinkö vilkun ja tuon sivuvalon välistä seinää jotenkin, ettei valo paistaisi eteenpäin? Siellä taisi olla joku kolo jonka tukin.

Taakse tein joskus pienet keltaiset sivuvalot vm -84:n puskurin jatkeisiin: otin koristelistasta pätkän pois ja upotin siihen palan vilkunlasia, taakse pitkulainen polttimo. Ihan siisti oli sekin ja sain virityksen poistettua asentamalla uuden listan.

99:n takavalomodifioinneista muistui mieleen että tuplasin myös jarruvalot kahteen "valolohkoon" ja nekin hyväksyttiin vielä silloin kahdeksankytluvun alussa. Autoa myydessä poistin kyllä kaikki viritykset.
96-76 avo 2,0V6, ajossa kesät
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

AVO96_V6 kirjoitti:
Taakse tein joskus pienet keltaiset sivuvalot vm -84:n puskurin jatkeisiin: otin koristelistasta pätkän pois ja upotin siihen palan vilkunlasia, taakse pitkulainen polttimo. Ihan siisti oli sekin ja sain virityksen poistettua asentamalla uuden listan.
Itse haaveilin myös tuollaisista puskuriin upotettavista sivuvaloista. Helppohan ne olisi ollut tehdä joistain romikselta kaivetuista sivuvilkuista, mutten raaskinut ruveta tekemään satkun puskureihin reikiä, joten tyydyin näihin huomaamattomiin, vielä kun porasin sieltä takavalosta auki sen sivulle paistavan punaisen paikan.
Sekin on muuten jännä juttu, kun jenkit on jo aikaa keksineet, että sivuvalo on edessä keltainen ja takana punainen...tällöin tiedetään mihin suuntaan auto menee jne. nerokasta. Mutta suomessahan tämä ei käy ja tuo punaisen takasivuvalon salliminen takavalaisimen yhteydessä taitaa vaan johtua siitä, että monissa autoissa takavalot näkyvät luonnostaan punaisena sivulle.
Näkee usein, kun monien 80-90 lukujen taitteen jenkkivehkeiden takapuskurissa on vaan umpinainen sidemarkerin paikka.
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Päätösteksti tuli:
Liikenneministeriö on päättänyt..<snip>moottoriajoneuvoasetuksen 12§:n 7 mom. nojalla</snip> ...että hakijan valmistamat SAAB-merkkiset vuoden 1977 mallisarjoihin 96 ja 99 kuuluvat henkilöautot saadaan tyyppikatsastuksessa hyväksyä... (tässä kohtaa kuvaus ajovalojen jännitteen alentamisesta päiväkäyttöön) .

Samalla ministeriö on päättänyt, että nämä autot saadaan varustaa edessäolevien suuntavalojen yhteyteen kummallekin sivulle sijoitetuin taaksepäin alaviistoon suunnatuin, tavanomaisten peruutusvalojen kanssa samanaikaisesti toimivin ylimääräisin peruutusvaloin.

<snip>Päätös esitettävä tyyppikatsastuksessa ym. ohjeita</snip>

Helsingissä 10.8.1976
Tieliikennelaitoksen teknillisen toimiston päällikkö.
Yli-insinööri U.U.J. Koponen
Ylitarkastaja Reino Lampinen
Eli tämän päätöksen mukaan sivuperuutusvalot on sallittu 1977 mallisarjojen 99:ssä ja 96:ssa :!:
(Onko kukaan nähnyt kajakissa ao. valoja?)

Voin jossain välissä skannata faksin jollekulle nettiin laitettavaksi.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Aavas
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: To Tammi 08, 2004 00:50
Paikkakunta: Turku

En edes tiennyt

Viesti Kirjoittaja Aavas »

Että ne olisivat olleet laittomat, oli vanhassa og900:ssa peruutusvalot. Mietin usein, että ompa helppo peruutella kunnes vasta välähti, että mitäs nämä ovat. Koskaan ei katsastus sanonut mitään, lieko edes huomannut, kun ei välttämättä näy katsastuksen peileissä.
En tiedä mistä valot oli autoon eksyneet, mutta jos niiden "rakentaminen" on edellä mainitun helppoa, niin johan alkaa taas kiinnostamaan nykyiseenkin. Että kiitos hyvästä keskustelun aiheesta.
PappaSedan
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2006 14:37

Viesti Kirjoittaja PappaSedan »

Ehdin ajella omalla og satkullani usean vuoden tuon valon kanssa ennenkuin katsastusmies puuttui siihen. En tosin edes tiennyt sitä laittomaksi. Inssi kirjoitti rekisteriotteeseen huomautuksen valosta joten pois vaan poltin. Bongasin muuten myöhemmin tuon saman valon toiminnassa myös muutamassa poliisi-satkussa.
900i combi -86 (MY87), Amazon combi -67, Octavia combi -17, Zündapp combinette -69
SKi
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: To Helmi 02, 2006 22:59
Paikkakunta: Kokkola

Sivuperuutusvalot

Viesti Kirjoittaja SKi »

V.85 mallin saabissa on etuvalojen yhteydessä kaikki paikoillaan, mutta virta kisko on katkastu suomessa poikki. katkasu kohtaan pieni tinaus, Pelaa. Kasastus mies ei ole kertaakaan moittinut, kehunut vaan että näkeepä hyvin sivuille. Laitoin sivuvilkutkin lisäksi eikä niitäkään ole moitittu. Nämä lisäykset tein v.1986 kun ostin saabin 56t km ajetun kaupparatsun menopelin. Nyt on mittarissa 340t km.
leiseri
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: La Joulu 02, 2006 18:27

9tonnari

Viesti Kirjoittaja leiseri »

toin tossa viimekuussa maihin eläkeläisen.. eivät sanoneet tulokatsastuksessa mitään sivuvaloista! :oops:
no eiväthän katsastajat ole übereitä eihän
***saabin kanssa ajaminen on tuskaa mutta ilmankaan ei voi olla! :)***
swolking
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Marras 18, 2005 13:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja swolking »

Onkos kukaan väsännyt sivuperuutusvaloa pystykeula-satkuun? Mulla tulee johto liittimeen (siihen ainoaan isoon), ja kun vilkun lasin poistaa on paikkakin valmiina, mutta ongelmaksi tuli se, että kantaan ei tule niitä "metalli-lirputtimia". Onko siis hajua pystyykö asetelman purkamaan sitä tyystin hajottamatta? Yritin kammeta varovasti, mutta tuntui aika tiukalta :? Jos asetelman saisi ehjänä auki, niin virran kulku polttimoille olisi helppoa. Onkos kellään kokemusta?
Saabismi on sairautta...
... ja olen kuolemansairas!

Jäsen # 2684
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Pystykeula satkuun asensin poraamalla reijän sinne pohjaan , jonka jälkeen pujotin johdon siitä läpi , kynästä jousi jota hiukan lyhensin , johto siitä läpi ja tinasin johdon päähän plöntin, joka vastaa lampun keski kantaan.
Jousen avulla tuo plöntti saa kosketusta varmemmin.
Tämän jälkeen pakkivaloilta virta tähän johtoon ja homma toimi , sillä maata se runko saakin jo.
swolking
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Marras 18, 2005 13:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja swolking »

Mimmi kirjoitti:Ota lirputtimet toisesta samanlaisesta pohjasta.

Näin olin ajatellutkin, mutta haluisin purkaa vanhan valoasetelman, jotta saan ne lirputtimet asennettua. Mutta onkohan kasattu tehtaalla jotain mega-liimaa käyttäen, että ei saa auki ehjänä. Silloin riittäisi, että lirputtimien asennuksen jälkeen tökkäsee vain liittimen kiinni, kun johto tulee siihen näköjään valmiiksi kiinni.
Saabismi on sairautta...
... ja olen kuolemansairas!

Jäsen # 2684
smuurine
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2004 16:49
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja smuurine »

swolking kirjoitti:Onko siis hajua pystyykö asetelman purkamaan sitä tyystin hajottamatta? Yritin kammeta varovasti, mutta tuntui aika tiukalta :? Jos asetelman saisi ehjänä auki, niin virran kulku polttimoille olisi helppoa. Onkos kellään kokemusta?
Sama projekti tiedossa talvella omaan pystäriin. Ostin uudet vilkut motonetista ja ne ovat tasan kuvauksesi mukaiset. Oletan että heijastinosa ja musta pohja ovat liimattu toisiinsa. Ajattelin Dremelillä sahata osat irti toisistaan, tehdä johdotukset ja lärpäkkeet vilkun sisälle, ja liimata sikafelxillä takasin kiinni. Pitäisi tietty uhrata hommaan yks vanha vilkku, joten kiinnostaisi tietää, jos jollain on kokemusta vastaavanlaisesta operaatiosta. Vilkuille tulevissa liittimissä on 6 johtoa. Oletan että nämä ovat sivupakki- seisonta- ja vilkkuvalot, ja että ne ovatkin kummatkin kytketty, sillä kuskin puolella sivuperuutusvalo toimii vanhassa vilkussa.
900 T16 Aero -84
#2673
SAABMikko
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2004 12:43
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SAABMikko »

Nyt alkavat illat pimenemään ja pitäisi saada sivuperuutusvalot toimimaan!

Tähän mennessä olen hakenut romikselta kannat polttimoineen ja asentanut ne paikoilleen. Oulun Aineelta tilasin mainitun narttuliittimen, mutta niitä ei enää saa :evil: Kuulemma maahantuojan 900:n ja 90:n varaosavarastoja on tyhjennetty. Ei hyvä...

Miten nyt kannattaisi edetä? Oma tuntemus autosähköistä on vielä melko olematonta... Saako ko. liitintä ostettua jostain muualta? Vai sattuisiko jollain olemaan ylimääräinen?
#2086
9-3 SC 2,0t BioPower Vector TX A -10
9-3 SC TiDS Vector A -08
900i -89
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

SAABMikko kirjoitti: Miten nyt kannattaisi edetä? Oma tuntemus autosähköistä on vielä melko olematonta... Saako ko. liitintä ostettua jostain muualta? Vai sattuisiko jollain olemaan ylimääräinen?
Luulisi että lähimmällä romuttamolla noita olisi.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Onkos kukaan koittanu samaa hommaa ledeillä?
Mietin vaan miten hyvä valoteho olis tollasessa valkosessa jolle luvattiin kiljoonia kandeloita, hintaa oli jotain euron kappale. Olis ikuinen jos valoteho riittää, helppo porata 5mm reikä ja vaikka silikonilla tms tiivistää kiinni? Ja piuhat tinaamalla + eristys jalkoihin/piuhoihin kutisteella.
Vastaa Viestiin