Sivuperuutusvalo.....

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
SAABMikko
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2004 12:43
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SAABMikko »

Jokke A kirjoitti:Luulisi että lähimmällä romuttamolla noita olisi.
Minkähän näköistä liitintä lähden sieltä metsästämään? Kun ei taida varaosanumerolla löytyä... Eli onko esim. "jokaisessa" purku 900:ssa joku paikka, josta ko. liitin helposti löytyisi?
#2086
9-3 SC 2,0t BioPower Vector TX A -10
9-3 SC TiDS Vector A -08
900i -89
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja muppelo »

SAABMikko kirjoitti:
Jokke A kirjoitti:Luulisi että lähimmällä romuttamolla noita olisi.
Minkähän näköistä liitintä lähden sieltä metsästämään? Kun ei taida varaosanumerolla löytyä... Eli onko esim. "jokaisessa" purku 900:ssa joku paikka, josta ko. liitin helposti löytyisi?
ainakin omassa -86 900i:ssä on suoraan auton johdotuksissa noi sivuperuutusvalojen johdot kiinni ja valoissa normi 2x3 apikon rivit joten ei taida suoraan näkyä missä noi valot olis tai ei ole. Tarkistelin tuon nyt tuosta irrallaan roikkuvasta vilkusta.

Nythän noi pystyn vilkut on irrallaan ja ylimääräsetkin (kuten koko keula) jos jotakuta joensuun seudulla kiinnostaa.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tuollaisia irtoliittimiä löytyy kun purkaa johtosarjan. eli sieltä koelaudan alla mis johdot kulkee. omaani otin purku 9satkusta johtosarjasta tuon liittimen pitkä ohut . johon tinasin johdon kiinni. se tökättiin keulan puolelta túonne liitinrasiaan ja haaroitin plus virran toisellepuolelle. liittimet otin appiukon nissan sunnusta siis polttimot+kannat. dremel+viila tein aukot ja asensin paikoilleen sen verta tiukka sovitus et vilkkuhässäkkä pitää ottaa pois jos meinaa polttimon vaihtaa. mut hyvä tuli ja kaveripiirissäkin kehuja saaneet ku ovat ihmetelleet pimellä peruutellessä et miten näin hyvin näkee!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

SAABMikko kirjoitti:Oulun Aineelta tilasin mainitun narttuliittimen, mutta niitä ei enää saa :evil: Kuulemma maahantuojan 900:n ja 90:n varaosavarastoja on tyhjennetty. Ei hyvä...
Pyh, tuo liitin on standardiabiko BOSCHIN tuoteluettelosta.
Epäilen että Bosch olisi lopettanut sen valmistuksen.

Mulla oli jossain tuo luettelokin, mutta en nyt löytänyt :?
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mimmi kirjoitti:
liteFun kirjoitti:Onkos kukaan koittanu samaa hommaa ledeillä?
Mietin vaan miten hyvä valoteho olis tollasessa valkosessa jolle luvattiin kiljoonia kandeloita, hintaa oli jotain euron kappale. Olis ikuinen jos valoteho riittää, helppo porata 5mm reikä ja vaikka silikonilla tms tiivistää kiinni? Ja piuhat tinaamalla + eristys jalkoihin/piuhoihin kutisteella.
Ledit eivät valaise tarpeeksi. Ne "kiljoonat kandelat" ovat todellisuudessa MILLIkandeloita (kandelan miljoonasosia).
H1:n valaisuvoimakkuus on muuten noin 150 00 kandelaa.
Näinhän se ledien osalta on, kun ei niihin voi hirveästi pukata voltteja niin eipä niissä sitten ole mitä ottaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Toisaalta erääälle valkoiselle teholedille tarjotaan 7000 mcd, eli 7 cd.
Vastaavasti 5 W parkkipolttimon tyypilliseksi valovoimaksi mainitaan 5 cd.
21 wattisen pitäisi antaa jotain 32 cd.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Mimmi kirjoitti:Ja valaisukulma on???
Touché.
~15 astetta, eli aika kapea kiila. Toisaalta nipullinen ledejä toimisi varmasti sopivasti suunnattuna siellä sivuperuutusvalossa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

pitääkö repiä irtojohtosarjasta kaikki nuo vastakappaleet ja ruveta myymään täällä euron kappale... liitin+10cm johtoa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Mimmi kirjoitti:Eikös se ole helpompaa laittaa sinne vaikka 10W halogeeni.
Tai Biltemasta 35W polttimo.

Onko jollain tietoa siitä, kuinka suuren kuorman tuo systeemi kestää? Mikä paukahtaa rikki jos kuormittaa liikaa? Katkaisija?
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Mimmi kirjoitti: Ledit eivät valaise tarpeeksi. Ne "kiljoonat kandelat" ovat todellisuudessa MILLIkandeloita (kandelan miljoonasosia).
H1:n valaisuvoimakkuus on muuten noin 150 00 kandelaa.
Tuo kandela (cd) on valovoiman yksikkö, jostain syystä sitä käytetään ledien kirkkautta ilmoitettaessa. Kohde on kyllä kirkas tietystä suunnasta katsottaessa (sopii hyvin esim. merkkivaloksi) mutta valokappaleen pinta-ala on niin pieni että valovirta on onneton. Yleensä lampuista ilmoitetaankin valovirta, jonka yksikkö on lumen (lm). Sitten kun lampulla valaistaan jotain kohdetta, saadaan mitattua kyseisen kohteen valaistusvoimakkuus, jonka yksikkö on luksi (lx). Luksien määrästä riippuu, miten hyvin jokin lamppu valaisee eli miten hyvin se hoitaa tehtävänsä. Tietysti jos tarkoituksena että itse valaisin näyttää coolilta mutta sen valossa ei tarvitse nähdä mitään (sivuvilkut, jarruvalot ym.), niin ledi on OK :)
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Mimmi kirjoitti:Kytkinhän se sulaa liiasta kuormasta.
Onko tietoa mitä se sitten kestää? Onko iso työ vaihtaa jos tulee "työtapaturma"?
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Noinhan se on suunniteltu toimimaan? Siis sivuperuutusvalo aina toiminnassa pakilla. Kyllä saabin johdotukset ja kytkimet vaikuttavat minusta ainakin siltä että niissä on tuollainen toleranssi otettu huomioon. Se umpiokin saattaa lämmetä liikaa 35W lampulla. Voipi alkaa muovi sulamaan...toisaalta se on niin vähän aikaa päällä, että ei se ehdi kärsiä.

Jos on epävarma, niin releohjaus ja oma suora plussa joltakin sulakkeelta joka on "varalla" sulakeboksissa.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Huikko kirjoitti:Noinhan se on suunniteltu toimimaan? Siis sivuperuutusvalo aina toiminnassa pakilla. Kyllä saabin johdotukset ja kytkimet vaikuttavat minusta ainakin siltä että niissä on tuollainen toleranssi otettu huomioon. Se umpiokin saattaa lämmetä liikaa 35W lampulla. Voipi alkaa muovi sulamaan...toisaalta se on niin vähän aikaa päällä, että ei se ehdi kärsiä.

Jos on epävarma, niin releohjaus ja oma suora plussa joltakin sulakkeelta joka on "varalla" sulakeboksissa.
No joo, siis mulla on ollut nyt 5 vuotta joka kulmassa 35W polttimot, eli yhteensä se tekee 140W. Toistaiseksi ei ole ollut ongelmia, umpiot on ihan hyvin kestänyt sulamatta jne. Mutta entä jos... No, näillä mennään.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Ite toteutin releellä ettei itse kytkin pala. 20W halogeenit joka kulmassa.
Motonetistä saa halogeeni polttimoita jotka on normi peltikannalla. Ei oo vielä ainakaan lämmennyt liikaa koska ei tuu ajettua pakki päällä tuntitolkulla :wink:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Svc kirjoitti:Toisaalta erääälle valkoiselle teholedille tarjotaan 7000 mcd, eli 7 cd.
Vastaavasti 5 W parkkipolttimon tyypilliseksi valovoimaksi mainitaan 5 cd.
21 wattisen pitäisi antaa jotain 32 cd.
Tässä just viime syksynä tuli joku nettipulju vastaan missä oli myynnissä uusia 15000mcd ledejä ja koko ajan kehittävät niitä eteenpäin.
Eihän sen sivuperuutusvalon tarvi kilometrien päähän näyttää, riittää kun vähän auton sivulle valoa tulis maahan.
Jos ledinipun tekis, muutamista kannattais hioa päitä tasaseks niin sais laajempaa valaisukulmaa. Alkaa muuten olla kyllä aika hyvin valikoimia led-polttimoillekki, eikä nekään millään 80-luvun ledeillä toimi ;)
Vastaa Viestiin