99 ei startta...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Jos ei ruuvia, pumppu on uudempaa mallia, ei-avattava. Tässä tapauksessa jossain kohtaa bensalinjaa pitäisi olla erillinen suodatin, normaalisti se on näkyvissä moottoritilassa.

Tietysti voi olla, että jos pumppu on jälkikäteen vaihdettu suodattimettomaan, vaihtaja ei ole hoksannut lisätä erillistä suodatinta järjestelmään.

Joka tapauksessa, kun kyse on kolme vuotta seisseestä ja sen jälkeen pari viikkoa käytössä olleesta autosta, roskat kaasarissa tai muualla polttoaineputkistossa ovat erittäin todennäköinen syy ongelmiin.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Wankel
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Su Elo 12, 2007 20:21
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja Wankel »

Heh, pensasuodatinta ei näköjään oo ollu vähään aikaan. Mitäs kun purkaan ja putsaan kaasarin (tod näk paineilmal), niin onkos siinä jotain erityistä mistä pitäis tietää/varoa.(Zenith 175 CD SEVX) .Ja, olen todennut että auto hörähtää lämpimänä käyntiin silloin, kun lopettaa startin sahaamisen mutta jäättää virran päälle ja antaa kaasuu...???
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Ei kai tuossaputsaamisessa mitään erikoisia ole muutakujn shi shi.. Niin tuo avain virta asento voi auttaa sillä tavalla että akkuun jaa "päälle" jännite joka auttaa käyntiin lähdössä. (Spekulointia)
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

oletkos mitannut tuleeko startatessa puolalle kunnon jännite ainakin se 11v.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
petromies
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

Virtalukon pohja on rikki
Wankel
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Su Elo 12, 2007 20:21
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja Wankel »

...kylmänä käynnistyy aina...noh förgaasaren edelleen putsaamatta (pittää työmaallaki käyä),mut loistavia pointteja...oppinu vajaassa viikossa enemmän ku ikinä...Täänks.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

juu tuo viittaa virtalukon pohjaan että käynnistyy silloin vasta kun starttauksen lopettaa, eli ei saa kipinää kun starttaa, kaasarissa kun ei oikein muita sähkö juttuja ole...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

mikkoimp kirjoitti:juu tuo viittaa virtalukon pohjaan että käynnistyy silloin vasta kun starttauksen lopettaa, eli ei saa kipinää kun starttaa, kaasarissa kun ei oikein muita sähkö juttuja ole...
Tuo on muuten melko helppo todeta. Laittaa vaikkapa koittokynän tai volttimittarin puolan plussan ja auton korin välille. Jos jännitettä ei ole puolan plussalla startattaessa, niin virtalukonpohjahan siellä kummittelee.
Viimeksi muokannut Mertmi, Pe Elo 17, 2007 08:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mikkoimp kirjoitti:juu tuo viittaa virtalukon pohjaan että käynnistyy silloin vasta kun starttauksen lopettaa, eli ei saa kipinää kun starttaa, kaasarissa kun ei oikein muita sähkö juttuja ole...
hmm...tuo muuten pätee tähän minunkin ongelmaan:
lucaf kirjoitti:sanokaas viisaat tähän väliin vinkkejä seuraavaan käynnistysoneglmaan:

-lämpimänä lähtee laakista
-päivän seisonnan jälkeen lähtee laakista
-viikon seisonnan jälkeen saa sahata todella pitkään ja ryyppy pitää olla tosi pienellä että lähtee. saattaa välillä luvata, ja sen jälkeen jotuu kuitenkin sahaamaan vielä pitkään.

eli käsittelen vain tätä kun auto on seisonut useita päiviä:
sahauksen jälkeen käynnistyttyään käy ehkä puoli sekuntia röpöttäen ja sen jälkeen ihan nätisti. jos auto sammutetaan esim. minuutin sisälllä, sitä joutuu uudelleen sahaamaan käyntiin. viiden minuutin jälkeen auto käynnistyy taas laakista. auto on vm 77 kahdella kaasuttimella.

bensapumppu laiska? toisaalta se, että käynnistyksen ja sammutuksen jälkeen joutuu taas sahaamaan, ei viittaisi mielestäni bensapumppuun.

myönnän että tähän autoon ei ole vaihdettu tulppia herran aikoihin, mutta eipä sillä ole juuri ajettukaan. virranjakajan kansi ja pyörijä on ainoat sytkäpuolen uusitut osat, ja katkojan kärkien väliä on hieman kasvatettu.
eli lämpimänä starttaa heti, mutta kylmänä pitkän sahauksen jälkeen käynnistyessään se tapahtuu aina silloin kun avaimen kääntää pois starttausasennosta :!:
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

lucaf kirjoitti: eli lämpimänä starttaa heti, mutta kylmänä pitkän sahauksen jälkeen käynnistyessään se tapahtuu aina silloin kun avaimen kääntää pois starttausasennosta :!:
Virtalukonpohja kummailee. Serkun autossa oli samaa oiretta ja siinä auttoi toisinaan sellainen temppu, että käytti ajovirrat päällä, sammutti ja sitten vasta starttasi. Olisiko jotakin kontaktihäiriötä siellä pohjassa tai jotain. Tuohon autoon oli joku tehnyt sen saman parannuksen kytkentöihin, minkä minä tein omaan 99:iin, elikkä startinherätepiiriin on lisätty rele. Virtalukonpohja ohjaa pelkkää relettä, joka kytkee herätevirran startille.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Wankel
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Su Elo 12, 2007 20:21
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja Wankel »

Suuri mysteeri selvis. Niinkin suuri vika kuin HUONO AKKU :oops:
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

hyvä että selvisi, sehän se tärkeintä on. tämä on ensimmäinen kerta kun kuulen että huono akku vaikeuttaa lämpimänä käyntiinlähtemistä mutta ei kylmänä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Wankel
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Su Elo 12, 2007 20:21
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja Wankel »

..aika erikoista, myönnetään, mut entäs jos akku vaati aikaa "palautuaakseen" tai, sähkö "liikkuu" paremmin kylmässä kuin kuumassa; huonot tulpat,kö..? (enemmän virtaa, parempi kipinä) dount nou, mutta iloinen on hän.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Onhan tuo sellainenkin juttu nähty, että kaverilla oli Datsunissa starttailuongelmaa. Kun auto oli laitettu käyntiin työntämällä ja ajettu esim. 5km. Sammutettiin auto ja se lähti startilla käyntiin tosi hikisesti. Startti pyöräytti moottoria juuri ja juuri. Akkua latailtiin, tutkittiin, että lataako laturi. Tehtiin parempi johto laturista akkuun jne. Auto saatiin lähtemään tosi hikisesti käyntiin vain ajon jälkeen. Tutkittiin ja hutkittiin. Mistään ei tuntunut löytyvän vikaa. Lopulta huomattiin, että mitenkäs tuo akun napajännite on noin matala, kun auto jää parkkiin pidemmäksi aikaa? Akku oli lähes uusi. Eihän siinä voi olla vikaa, oli ajateltu pidemmän aikaa. Vietiin akku takaisin myyjälle (akkualan erikoisliike). Ne tutki akun ja sanoi, että tässähän on yksi kenno oikosulussa! Aika pirulainen oli se Datsuni käynnistymään, kun aattelee, että akusta irtosi jotakin 10volttia ja se vielä hikisesti pyörähti käyntiin. :wink:

Sanomatta lieneekin selvää, että ehjällä akulla auto pelasi kuin enkeli. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin