SAAB 900 8V -> 16V

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
V.I.P
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 19:07
Paikkakunta: Tampere

SAAB 900 8V -> 16V

Viesti Kirjoittaja V.I.P »

Nyt ajattelin laittaa baasforumin tietäjät koetokselle! :wink:

Olen siis tunkemassa 16V moottoria 8V moottorilla alunperin tehdyn OG:n konehuoneeseen. 16V moottori on tonnarista ja niin myös sähköt. Tonnarissa oli Direct Ignition jotan en ole satkuuni laittamassa.

Eli kysymys kuuluu:

-Mitä DI:n johtoja kulkee samassa johtosarjassa polttoaineensyötön yms. kanssa (puhe siis moottorin johtosarjasta) Vai kulkeeko mitään. Onko DI:lle oma BOXI?

-Mitä on ne kaksi tai kolmekappaletta harmaita liittimiä ysitonnisen moottorinohjausboxin liittimen vieressä? Mihin vievät/mistä tuovat virtaa?

-Koska autossa on ollut tuo edellämainittu DI (Siis tonnarissa). Onko sen moottorinohajusyksikkö jotenkin erilainen kuin sellainen missä EI ole DI:ä

Kaikessa yksinkertaisuudessaan kysymys kuuluu että mitä mun tarvii yhdistää/muuntaa/vääntää tai kääntää että noi saa pelaan yhteen?

By the way... Eikös moottorin ohjaus ota tiedon kampiakselin asennosta siitä anturilta hihnapyörän takaa? Mitenkäs sitten jos samalta anturilta tarvis vielä ottaa tieto sytkällekkin? Rosvoliittimillä vai?! :lol:
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

sytkä käyttää samaa anturia alun perin. et johto sytkälle pitäis löytyä jostain tai paremminkin.

ruisku ottaa tiedon alun perin kylläkin sytkän poksista.

näin ainakin ezk-vehkeissä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Miksei DI-syttyä?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
V.I.P
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 19:07
Paikkakunta: Tampere

DI

Viesti Kirjoittaja V.I.P »

Muuten olisin DI:n laittanutkin mutta se yksikkö tulppien päällä oli rikki. (Siis ne puolat/yksi niistä)
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

Annat 8 tappisen ruiskut vaa olla.
Saat enempi säätö mahollisuuksia!
Saabiton saabisti
#1470
V.I.P
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 19:07
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja V.I.P »

Ei vain ole paras mahdollinen ruisku se K-jetti kun ajetaan vähän suuremmilla ahtopaineilla.. :?

Jos pitäisin sen niin tarvitsis ainakin paremmat suuttimet ja jonkun HIPO pa-pumpun.
V.I.P
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 19:07
Paikkakunta: Tampere

EZK

Viesti Kirjoittaja V.I.P »

Mitenkäs muuten laitan noi johdot kuten esim. juuri nämä kampiakselianturin johdot kun ne näkyy kulkevan EZK:n kautta... Mutta kun mulla ei ole koko EZK:ta.. Vai onko? Auto on vm.87 900i

Muutkin piuhat mietityttää kun tossa sähkökaaviossa näkyi muutama johto ohjainboksilta menevän EZK:ille... Mitäköhän niille tekisi?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Unohda ezk(vapari i16 boksi) ja se kampiakselin anturi. Olet omien sanojesi mukaan laittamassa tavallista jakajasytytystä ja kun kyseessä on sitten T16 kone, niin hommaat t16:een kuuluvan virranjakajan, sytytyksen pääteasteen ja puolan. Lisäksi tarvitset pääteasteen ja jakajan väliset johdot.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Näistä 8v->16v konversioista on ollut niin paljon juttua jota löytyy haulla, etten jaksa taas sepustaa useita sivuja tekstiä, vaan neuvon ensin lukemaan ne läpi ja sitten lukemaan kytkentäkaavioita, joita löytyy täältä: http://townsendimports.com/Web/electric ... folder.htm

Et maininnut minkä vuosimallin tonnari on kyseessä, eli onko DI/APC vai DI+APC. Yleisempänä veikkaan DI/APC:ta, jonka kytkentäkaavio on tässä. http://townsendimports.com/Web/electric ... apcwir.htm

Jos nyt et kuitenkaan aio DI:tä kytkeä, niin moottorinohjausyksikkö ei ole erilainen vaan DI/APC:lla on oma ohjausyksikkönsä. Tarvitset vain perinteiseltä jakajasytkältä joko puolan miinuspuolelta tai sytytyksen pääteasteelta kierroslukusignaalin. EZK on muuten puolestaan vaparien tyhjällä jakajalla oleva täysin elektronisesti ohjattu sytkä, jota ei kannata turbossa käyttää.

Moottorinohjaus ei tarvitse tietoa kampiakselin asennosta, sen tarvitsee vain DI. Koko anturi on tarpeeton ilman DI:tä.

Jokatapauksessa noista ylläolevista linkeistä pitäisi löytyä kaikki tarpeelliset kytkikset, joita lukemalla homma selviää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

V.I.P kirjoitti:Ei vain ole paras mahdollinen ruisku se K-jetti kun ajetaan vähän suuremmilla ahtopaineilla.. :?

Jos pitäisin sen niin tarvitsis ainakin paremmat suuttimet ja jonkun HIPO pa-pumpun.
No ei kyllä tosiaankaan kannata sitä mekaanista K-jettiä laittaa jos vähänkään meinaa virittää. Hyvä polttoainepumppu siinä K-jetissä kyllä on, parempi kuin sähköruiskuissa. Muuten auttamattomasti vanhentunut ja järkevästi viritykseen soveltumaton laitos.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

vuorpe kirjoitti:Annat 8 tappisen ruiskut vaa olla.
Saat enempi säätö mahollisuuksia!
Höpöhöpö
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

vjbremer kirjoitti:
vuorpe kirjoitti:Annat 8 tappisen ruiskut vaa olla.
Saat enempi säätö mahollisuuksia!
Höpöhöpö
Eikös K-jetillisessä pysty säätää sytkänkin lisäksi vielä seosta? :roll:

LH:ssa vain sytkää, mikäli jakaja?
Saabiton saabisti
#1470
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

K-jetissä pystyy säätämään enemmän seosta, kuin LH:ssä. Voit vaikka nimimerkiltä mertmi kysyä säädön ihanuudesta ja tuloksista ;).

Lambdattomassa lh-jetissä seosta (ainakin osakaasulla vaikuttavaa) säädetän ilmamassamittarin kyljessä olevasta ruuvista. Lambdallinen taas säätää automaattisesti stoikiometriseen (afr 14.7). Lh-jettiin saa bensalastujakin, ainakin vakiosuuttimille, myös 465cc suuttimille tarkoitettua lastua on johonkin versioon saanut. Itsekin niitä karttoja ainakin periaatteessa pitäisi pystyä säätämään.

Kannattaa siis laittaa se lh-jetti, riippumatta siitä aikooko virittää vaiko ei. Jos vakiona pitää, _todellakin_ se lh.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
V.I.P
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 19:07
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja V.I.P »

Elikä siis joo... Mulla meni itsellä hermo tohon K-jettiin kun ajelin kasivenasella jossa oli tuo Garretin TO4... Kun pisti Bochin testerin töissä kiinni niin seokset olivat tarkasti kohdallaan (HC=8000) :lol:

Tosin ei voi olla ainoastaan ruiskun vika tuollainen lukema mutta moottori olikin aivan seula... Ja nyt moottoritie fiilistelyissä menneen kansipahvin ja kannen jälkeen vielä seulampi...

No.. Se siitä ruiskusta ja pannusta... Nyt on kunnostettu 16v menossa keulalle.

Kävin myös tänään irroittelemassa yhdestä tonnarista kaikki piuhat konetilasta ja kojetaulun alta... Tämä tonnari siis oli turbo jossa jakaja hallilla... Eli ei enää mitään tyhjää jakajaa..

Otin myös APC:n johtosarjan ja boxin... Tainno... Siinä johtosäkissä oli lähes kaikki auton piuhat... Mahtui 200litran jätesäkkiin... :?

Nyt vain pitäisi purkaa nuo kasitappisen kylmäkäynnistys piirin piuhat yms. pois ja ympätä sinne nuo kaikki APC:n sekä sytkän hilut...

Boxit ajattelin tunkea siististi takapenkin alle vaikka tuleekin 15km piuhaa mutta se ei haittaa... Sitä saa kelasta...

Toivottavasti tuo nyt alkaa toimimaan... Ainakin vakioahtimella ensiksi mutta myöhemmin tulee tuo TO4 takaisin tai sit menen Lehtimäen Timpan juttusille...

Jokatapauksessa auto tulee olemaan ahdettu... Suuremmalla tai.... VIELÄ suuremmalla ahtimella... :twisted:
V.I.P
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 19:07
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja V.I.P »

Elikä siis joo... Mulla meni itsellä hermo tohon K-jettiin kun ajelin kasivenasella jossa oli tuo Garretin TO4... Kun pisti Bochin testerin töissä kiinni niin seokset olivat tarkasti kohdallaan (HC=8000) :lol:

Tosin ei voi olla ainoastaan ruiskun vika tuollainen lukema mutta moottori olikin aivan seula... Ja nyt moottoritie fiilistelyissä menneen kansipahvin ja kannen jälkeen vielä seulampi...

No.. Se siitä ruiskusta ja pannusta... Nyt on kunnostettu 16v menossa keulalle.

Kävin myös tänään irroittelemassa yhdestä tonnarista kaikki piuhat konetilasta ja kojetaulun alta... Tämä tonnari siis oli turbo jossa jakaja hallilla... Eli ei enää mitään tyhjää jakajaa..

Otin myös APC:n johtosarjan ja boxin... Tainno... Siinä johtosäkissä oli lähes kaikki auton piuhat... Mahtui 200litran jätesäkkiin... :?

Nyt vain pitäisi purkaa nuo kasitappisen kylmäkäynnistys piirin piuhat yms. pois ja ympätä sinne nuo kaikki APC:n sekä sytkän hilut...

Boxit ajattelin tunkea siististi takapenkin alle vaikka tuleekin 15km piuhaa mutta se ei haittaa... Sitä saa kelasta...

Toivottavasti tuo nyt alkaa toimimaan... Ainakin vakioahtimella ensiksi mutta myöhemmin tulee tuo TO4 takaisin tai sit menen Lehtimäen Timpan juttusille...

Jokatapauksessa auto tulee olemaan ahdettu... Suuremmalla tai.... VIELÄ suuremmalla ahtimella... :twisted:
Vastaa Viestiin