99 ei startta...
Jos ei ruuvia, pumppu on uudempaa mallia, ei-avattava. Tässä tapauksessa jossain kohtaa bensalinjaa pitäisi olla erillinen suodatin, normaalisti se on näkyvissä moottoritilassa.
Tietysti voi olla, että jos pumppu on jälkikäteen vaihdettu suodattimettomaan, vaihtaja ei ole hoksannut lisätä erillistä suodatinta järjestelmään.
Joka tapauksessa, kun kyse on kolme vuotta seisseestä ja sen jälkeen pari viikkoa käytössä olleesta autosta, roskat kaasarissa tai muualla polttoaineputkistossa ovat erittäin todennäköinen syy ongelmiin.
Tietysti voi olla, että jos pumppu on jälkikäteen vaihdettu suodattimettomaan, vaihtaja ei ole hoksannut lisätä erillistä suodatinta järjestelmään.
Joka tapauksessa, kun kyse on kolme vuotta seisseestä ja sen jälkeen pari viikkoa käytössä olleesta autosta, roskat kaasarissa tai muualla polttoaineputkistossa ovat erittäin todennäköinen syy ongelmiin.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Heh, pensasuodatinta ei näköjään oo ollu vähään aikaan. Mitäs kun purkaan ja putsaan kaasarin (tod näk paineilmal), niin onkos siinä jotain erityistä mistä pitäis tietää/varoa.(Zenith 175 CD SEVX) .Ja, olen todennut että auto hörähtää lämpimänä käyntiin silloin, kun lopettaa startin sahaamisen mutta jäättää virran päälle ja antaa kaasuu...???
Ei kai tuossaputsaamisessa mitään erikoisia ole muutakujn shi shi.. Niin tuo avain virta asento voi auttaa sillä tavalla että akkuun jaa "päälle" jännite joka auttaa käyntiin lähdössä. (Spekulointia)
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2080
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Tuo on muuten melko helppo todeta. Laittaa vaikkapa koittokynän tai volttimittarin puolan plussan ja auton korin välille. Jos jännitettä ei ole puolan plussalla startattaessa, niin virtalukonpohjahan siellä kummittelee.mikkoimp kirjoitti:juu tuo viittaa virtalukon pohjaan että käynnistyy silloin vasta kun starttauksen lopettaa, eli ei saa kipinää kun starttaa, kaasarissa kun ei oikein muita sähkö juttuja ole...
Viimeksi muokannut Mertmi, Pe Elo 17, 2007 08:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
hmm...tuo muuten pätee tähän minunkin ongelmaan:mikkoimp kirjoitti:juu tuo viittaa virtalukon pohjaan että käynnistyy silloin vasta kun starttauksen lopettaa, eli ei saa kipinää kun starttaa, kaasarissa kun ei oikein muita sähkö juttuja ole...
eli lämpimänä starttaa heti, mutta kylmänä pitkän sahauksen jälkeen käynnistyessään se tapahtuu aina silloin kun avaimen kääntää pois starttausasennostalucaf kirjoitti:sanokaas viisaat tähän väliin vinkkejä seuraavaan käynnistysoneglmaan:
-lämpimänä lähtee laakista
-päivän seisonnan jälkeen lähtee laakista
-viikon seisonnan jälkeen saa sahata todella pitkään ja ryyppy pitää olla tosi pienellä että lähtee. saattaa välillä luvata, ja sen jälkeen jotuu kuitenkin sahaamaan vielä pitkään.
eli käsittelen vain tätä kun auto on seisonut useita päiviä:
sahauksen jälkeen käynnistyttyään käy ehkä puoli sekuntia röpöttäen ja sen jälkeen ihan nätisti. jos auto sammutetaan esim. minuutin sisälllä, sitä joutuu uudelleen sahaamaan käyntiin. viiden minuutin jälkeen auto käynnistyy taas laakista. auto on vm 77 kahdella kaasuttimella.
bensapumppu laiska? toisaalta se, että käynnistyksen ja sammutuksen jälkeen joutuu taas sahaamaan, ei viittaisi mielestäni bensapumppuun.
myönnän että tähän autoon ei ole vaihdettu tulppia herran aikoihin, mutta eipä sillä ole juuri ajettukaan. virranjakajan kansi ja pyörijä on ainoat sytkäpuolen uusitut osat, ja katkojan kärkien väliä on hieman kasvatettu.

Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Virtalukonpohja kummailee. Serkun autossa oli samaa oiretta ja siinä auttoi toisinaan sellainen temppu, että käytti ajovirrat päällä, sammutti ja sitten vasta starttasi. Olisiko jotakin kontaktihäiriötä siellä pohjassa tai jotain. Tuohon autoon oli joku tehnyt sen saman parannuksen kytkentöihin, minkä minä tein omaan 99:iin, elikkä startinherätepiiriin on lisätty rele. Virtalukonpohja ohjaa pelkkää relettä, joka kytkee herätevirran startille.lucaf kirjoitti: eli lämpimänä starttaa heti, mutta kylmänä pitkän sahauksen jälkeen käynnistyessään se tapahtuu aina silloin kun avaimen kääntää pois starttausasennosta
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Onhan tuo sellainenkin juttu nähty, että kaverilla oli Datsunissa starttailuongelmaa. Kun auto oli laitettu käyntiin työntämällä ja ajettu esim. 5km. Sammutettiin auto ja se lähti startilla käyntiin tosi hikisesti. Startti pyöräytti moottoria juuri ja juuri. Akkua latailtiin, tutkittiin, että lataako laturi. Tehtiin parempi johto laturista akkuun jne. Auto saatiin lähtemään tosi hikisesti käyntiin vain ajon jälkeen. Tutkittiin ja hutkittiin. Mistään ei tuntunut löytyvän vikaa. Lopulta huomattiin, että mitenkäs tuo akun napajännite on noin matala, kun auto jää parkkiin pidemmäksi aikaa? Akku oli lähes uusi. Eihän siinä voi olla vikaa, oli ajateltu pidemmän aikaa. Vietiin akku takaisin myyjälle (akkualan erikoisliike). Ne tutki akun ja sanoi, että tässähän on yksi kenno oikosulussa! Aika pirulainen oli se Datsuni käynnistymään, kun aattelee, että akusta irtosi jotakin 10volttia ja se vielä hikisesti pyörähti käyntiin. 
Sanomatta lieneekin selvää, että ehjällä akulla auto pelasi kuin enkeli.

Sanomatta lieneekin selvää, että ehjällä akulla auto pelasi kuin enkeli.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01