900i 16v ketju

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

900i 16v ketju

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

mulla rämisi ketju kylmänä ja oli pientä nykimistä pienillä kierroksilla.
ei ollu kiristin jostain syystä tullu lisää ulos,naksautun pari pykälää
käsin ja loppu helinät ja nykimiset.jos ketju on löysällä tulee jakajaan
ylimäärästä "liikettä"ja saattaa aiheuttaa nykimistä.laitoin vihjeeksi jos joku taistelee oudon nykimisen kanssa.on satkussa helppo homma ottaa
kiristin pois.tonnarissa on ahtaampi.
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Mielenkiintoista, mittasitko kuinka paljonko kiristimen jalka oli tullut ulos, 11mm kohdallahan pitäisi ketju vaihtaa. Kuulostaa vähän hurjalta tuollainen käsin kiristely, rakenteen tuntien voisi varmaan käydä niinkin, että kiristettäessä muovijalka voi hajota jos sitä on liikaa vedelty itse.

Oikeaoppisesti purettaessa/tarkastettaessa se pienempi pultti otetaan ensiksi pois jousen ja muoviputkilon kanssa. Sitten avataan itse kiristin, mitataan "jalan ulostulo", työnnetään jalka sisään klipsua painaen, kiristin kiinni, jousi ja putki sisään ja kun pienempää pulttia kiristetään niin jousi työntää jalan ketjua vasten.

Itsellä piti lämpimänä hieman ääntä, vaihdoin juuri vanhan öljynpaineella toimivan kiristimen tähän uudenmalliseen. Saas nähdä miten käy...

Esa
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

kiristin

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

onkohan kukaan vaihtanu ketjua sen takia että kiriristin on 11mm
ulkona,aivan sama vaikka olis 21mm ulkona jos siina vaan niitä pykäliä
pisaa.ainakin mulla on kiristmessä varaa vaikka kuinka paljon.ei taida se pikku jousi jaksaa paina tarpeeksi??.ja jos sillä pikku jousella sitä kiristää
niin eikos konetta olis pyöritetävä samalla kun ruuvaa sitä pientä tulppaa kiinni.että löysät olis kiristäjän puolella.ei maha muuten onnistuu?.
tässä käsin naksuttelussa on oltava järki mukana että ei kiristä liikaa.
pari naksua?.niin tai näin kunhan saa hiljaseksi.
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Re: kiristin

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

YKÄ kirjoitti:onkohan kukaan vaihtanu ketjua sen takia että kiriristin on 11mm
ulkona,aivan sama vaikka olis 21mm ulkona jos siina vaan niitä pykäliä
pisaa.ainakin mulla on kiristmessä varaa vaikka kuinka paljon.ei taida se pikku jousi jaksaa paina tarpeeksi??.ja jos sillä pikku jousella sitä kiristää
niin eikos konetta olis pyöritetävä samalla kun ruuvaa sitä pientä tulppaa kiinni.että löysät olis kiristäjän puolella.ei maha muuten onnistuu?.
tässä käsin naksuttelussa on oltava järki mukana että ei kiristä liikaa.
pari naksua?.niin tai näin kunhan saa hiljaseksi.
On noita vaihdettu, 11mm on ehdoton maksimi ja varmaan rallattaa sitä ennenkin. Tarkoittanee sitä, että ketju on kulunut ja on vaarassa katketa. Kulunut ketju syö tietääkseni myös nopeasti hampaat, ja mahdollisesti ohjurit piloille. Nokkien ajoitus taitaa mennä myös poskelleen enemmän tai vähemmän.

Periaatteessa sen jousen pitäisi painaa _aina_ löysät pois ketjusta ja hampaiden estää kiristimen jalan tulo takaisinpäin. Ettei sulla vaan olisi yli 11mm kiristys ja jousen voima ei siksi riittänyt...

Hieman faktaa aiheesta:
http://www.saabcentral.com/techhelp/c90 ... _chain.php
http://www.saabcentral.com/forums/viewtopic.php?t=30483

Esa
Viimeksi muokannut mcfeast, Ma Touko 24, 2004 18:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

testi

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

kävin koittamassa mihin se jousi vetää, mulla se työntää kiristintä
sen 11mm ja ketju rämisee kylmänä en käyttäny kuumaksi.
kaksi naksua lisää n.14mm ja on hiljanen.ketju ei voi olla loppu
aj 315tkm kestää viela 200000km vänintään. ootko kuullu että olis
näistä katkennu ketjuja lienee harvinaista?.eikös se ole viisaampi kiristää kun antaa rallattaa.
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Re: testi

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

YKÄ kirjoitti:kävin koittamassa mihin se jousi vetää, mulla se työntää kiristintä sen 11mm ja ketju rämisee kylmänä en käyttäny kuumaksi.
kaksi naksua lisää n.14mm ja on hiljanen.ketju ei voi olla loppu
aj 315tkm kestää viela 200000km vänintään. ootko kuullu että olis
näistä katkennu ketjuja lienee harvinaista?.eikös se ole viisaampi kiristää kun antaa rallattaa.
Noh, ketjusi on loppu, ainakin Saabin mukaan, faktoille ei voi mitään. 200-300tkm kohdalla ovat noita pääosin vaihdelleet. Katkeaminen on harvinaista mutta on niitäkin muutamia raportoitu. Saabissa voi tuho olla suurtakin.

Jos auto/tekniikka on arvokas, sinuna harkitsisin ketjun vaihtamista/vaihdattamista. Katkaistun ketjun saa paikalleen ilman moottorin nostoa, mutta moottori pitää nostaa pois jos tarvitsee rattaita tai ohjureita vaihtaa. Jos taas auton arvo ei ole kummoinen, voisi lisäkiristys ja "hyvään onneen" turvautuminen olla parasta :)

Esa
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

ei tarvii

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

tästähän sais hyvän kalupin paljonko ajettu ketjulla.ei tarvii saabiin ketjua vaihtaa 200-300tkm välillä sanon minä!!.minä en vaiha eikä pelota
yhtään ajella.tiedän paljon autoja joilla on ajettu yli 400tkm ketjulla
yhtään täys tuhoa en muista.eihän se vaihto iso työ ole, pystyy tekee ite kun on huolellinen.rattaat ja laaharit kestää koneen ijän.eikos nää jakopään osat vaihdeta koneremontin yhteydessä.puolen miljoonan
km jälkeen??.
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Re: ei tarvii

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Vaihdoinpa sitten tuossa itselleni (260tkm 900T16) vanhan kiristimen tilalle tuon uudemman mallisen. Nyt hiljeni ketju startissa ja lämpimänä täysin, koska pykälät estävät tässä tosiaan taaksepäin menemisen ja kiristys on päällä aina kun taas vanhalla kiristimellä piti startissa hirveää mekkalaa ennen öljynpaineita.

Uudemman mallisella kiristimellähän saa tosiaan pituuden mitattua, minulla se oli nyt 11mm eli vaihtorajalla ollaan, katkaistu ketju olisi tarkoitus laittaa viikonloppuna, saas nähdä kuinka pitkälle kiristin menee sillä. BTW, minulla tuo jousi työntää kiristintä ihan tappiin asti tarvittaessa.

Eli semmonen fiilis olis, että 8 venasissa ketju kestänee sinne 500tkm asti ainakin, 2.3l:ssa ilmeisesti joutuu nokka- ja tasapainoakselin ketjuja vaihtelemaan 200tkm tienoilla, 16v ketju voi näemmä kestää mitä tahansa välillä 200-500tkm.

Esa
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

No joo. Olen vaihtanut kahteen Saabeistani ketjun kiristimineen, kummallakin oli ajettu karvan verran yli 300 000 km. Loppu ne olivat.

On tietenkin jokaisen oma asia mitä tekee, jos haluaa jännitystä elämäänsä kuvatulla tavalla käsin kiristelemällä niin siitä vaan. En vain ymmärrä, miksi 100 euron menoerän takia vaihtoineen kannattaa riskeerata paljon kalliimmalla remontilla.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Omaan vaihdatin paljon osia syyskuussa 2001, mm. ketjun ja kiristimen, jotka oli ihan finaalissa kumpikin. Ja mieluummin sitä ajaa hiljaisella autolaa, vaikka se ketjun katkeaminen onkin harvinaista.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

kiristys

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

nyt oon ajanu n.300km ton kiristys homman jälkeen.jakopäästä ei
kuulu laahaavaa ääntä =laahain loppu tai ketju liian kireellä eikä
rämise =ketju löysällä.äänet on kuin uudessa koneessa ja käy hyvin
kiristin on noin 14mm ulkona.kukaan ei pysty konetta kuuntelemalla
sanomaan että ketju olis loppu.entisellä työ kaverilla on 470tkm
ajettu 16v jossa on alkuperäinen ketju.olisko toi 11mm hätävärjelun
liijoitelua???.kannattaako mun vaihtaa ketjua mistä ei kuulu "mitään".
vai pitäsköhän vaihtaa ja ajaa vähän ja mitata epäilen että olis taas 11mm
miten sillä vanhalla kiristimellä eikös se paina vaikka kuin pitkälle jos vaan on öljyn paineita.niilähän rämisee käynnistäesä kun ei vielä oo
paineita.mistä niillä tietää vaihtaa ketjua kun ei kuulu mitään käydessä.
te ketkä ootte vaihtanu ketjun ja sanotte että oli ihan loppu miten sen voi havaita???.esim tää uudempi kiristin ei tää kulu.se vanhempi voi kulua eli
alkaa vuotaa.en oo kyllä törmänny siihenkään,että vuotas niin paljon ettei
pidä kireellä.tyhjä käynnillä jos helisee voi olla paineet pienet tai sit kiristin vuotaa.siihen auttaa tää uudempi kiristin.tuskin ketjuu tarvii vaihtaa.taitaa olla kohta kun oooppelissa jossa vaihetaan hihnoja 40tkm välein.kumpi on vahvempi liitoksella oleva tarvike vai 300tkm ajettu alkuperäinen josta ei kuulu mitään??????????.
P:n Vee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: To Touko 15, 2003 07:29
Paikkakunta: Ii

katkenneita ketjuja?

Viesti Kirjoittaja P:n Vee »

Onko katkennut? ON! 900t16 -87 275 ajettuna rallatteli ja sitten katkesi ketjut ja rikkoi ketjunohjaimen sekä puolet venttiileistä juovuksissa ynnä pari istukkaa hajalla. Kansi meni vaihtoon. Kaveria kehoittelin laittamaan uuden ketjun muttei uskonut ja sitten tulikin kalliimpi remontti. Varmaan Saabillakin on jokin turvamarginaali kulumisrajoissa mutta kyllä siinä ajoitukset kärsii ja turhaa hommaa koituu jos pitkäänkin säästää.

teevee P:n Vee
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Re: kiristys

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

YKÄ kirjoitti:mistä niillä tietää vaihtaa ketjua kun ei kuulu mitään käydessä. te ketkä ootte vaihtanu ketjun ja sanotte että oli ihan loppu miten sen voi havaita???.

Kyllä se ketju aina äänellä varoittaa hyvissä ajoin ennen vaihtotarvetta, ei sitä kiristintä tarvi (kai?) erikseen kytätä. Kun ketju pitää ääniä, niin sitten voipi tarkistaa tuon kiristimen ja 11mm on Saab määritellyt vaihtorajaksi. Vanha kiristin ei näköjään pitänyt ääniä loitolla kun ketju oli kulunut. Hyvä niin jotta huomasi ketjun kuluneisuuden. Löysää oli aika paljon, niin hirveää ääntä piti startissa.

Tarvikeketjuja ei saa liitoksella, tai en ole ainakaan löytänyt. Saabilla katkaistu maksaa jotain 80-100e. Oikein tehtyinä eivät pitäisi ainakaan liitoksesta murtua.

Saakos muuten toivoa kenties jonkinlaista kappalejakoa ja vaikka isoja alkukirjaimia viesteihisi, tuollainen teksti alkaa jo oikeasti haittaamaan lukemista/ymmärtämistä vaikken mikään nipottaja haluaisi olla.

Esa
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Niin. Kummassakin ketjun kiristysvara oli loppu. Sitten alkoi venyä ketju ja rallatuksen kera sytytysennakko mennä pieleen ja tuli hiukkasen ongelmia...

Jos Saabin "normaali" suhina-efekti kiihdyttäessä peittyy kalkatukseen ja rallatteluun, on aika vaihtaa ketju tai säätää venttiilit. Riippuu tietenkin konetyypistä mitä tarvii tehdä.

Ikuinenhan tuo ketju on hihnaan verrattuna, itellä on 2/6, jotka ovat tarvinneet uuden ketjun jossain vaiheessa. Nykyinen 339 tkm ajettu ei rallattele, mutta en tiedäkään onko siihen ketju uusittu aikaisemmin.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Tuli sitten ketju vaihdettua itselle, katkaistu ketju maksoi 80e Saabilla ja uusi kiristin 59e Motonetissä. Pihi mies olisi varmaan ostanut motonetin halpisketjun, puristanut lenkin irti ja hommannut jostain oikeankokoisen ketjulenkin :)

Ensin pyöräytin koneen TDC:hen ja katselin, että nokat ovat "sinnepäin kohdallaan". Sitten vanha ketju katki, uusi ketju kiinni ja renkaasta pyöritellen uusi ketju ympäri ja lukko kiinni. Tämän jälkeen sai pakonokkaa pyöräyttää 2!?, ja imunokkaa yhden hampaan jotta ajoitus tulisi kohdalleen. Tämän jälkeen nokat olivat aivan merkkien kohdalla.

Samalla tuli huomattua, että kannen öljyputket olivat aivan pyhällä hengellä kiinni koska o-renkaat olivat kovettuneet koviksi könteiksi. Öljyputkien "nipat" maksoivat Saabilla maltaita ja Motonetistä niitä saa ilmeiseisesti vain yläpään tiivistesarjoissa, mutta onnekkaasti tutulta löytyi ylimääräinen satsi öljyputkien nippoja. Uudet saikin sitten kevyesti vasaroida paikoilleen.

Sitten vaan venakoppa uuden tiivisteen+silikonitiivisteen kanssa paikoilleen ja virranjakajaan uusi o-rengas. Tulos: Auto on hiljainen startissa ja lämpösenä, puskee nätimmin ahdoille (nokat paremmin kohdallaan?) enkä ole havainnut entistä tyhjäkäynnin mataluuttakaan puolilämpimänä. Eli yhteenvetona: Kulunut ketju kannatti vaihtaa!

Esa
Vastaa Viestiin