Venttiilinvarrenkumien vaihto 16V koneeseen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Pitääpä vielä tarkistaa noi prikat, uudet maksais siis 96e.
Harmi kun en tiennyt tästä aikasemmin, tuli vaihdettua venttiilikopan tiiviste puolivuotta sitten.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Pedro
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2004 09:32

Usit?

Viesti Kirjoittaja Pedro »

Moro

Tuo Usit-tiiviste on siis oletus?

Onko kellään varmaa tietoa millaiset nuo tiivisteet ovat ja mahdollista kokoa? Jos tuo tiiviste on mallia Usit, niin sitä tuntuis saavan tarvikkeenakin.

Sama ongelma täälläkin tuon öljynkulutuksen suhteen, paikallisajossa ei syö, mutta matkalla syö jonkinverran. (900i-2,1 16V)
Pedro
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2004 09:32

usit hintaa

Viesti Kirjoittaja Pedro »

Tarkistin Usit tiivisteen hintoja.

En tiennyt pultin vahvuutta mutta oletin sen 10 mm:ksi.

ESIM. 10,7x16x1,5 hinta oli reilun euron kappale. Tulee ainakin huomattavasti halvemmaksi kuin tuo aikaisempi 96e:n systeemi.

Oliko jollain sitä faktatietoa siitä tiivisteen oikeasta tyypistä ja tarkasta koosta??
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Onko joku jo hankkinut tai jopa vaihtanut noita tiivisteprikkoja?
Jos joku kokeilee noita USIT-tiivisteitä (tai jopa alkuperäisiä), niin voisiko kertoa kokemuksensa tänne.

Pitäis kai itsekkin aloittaa tuo projekti, kun olis vaan aikaa..
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Pedro
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2004 09:32

Usitteja

Viesti Kirjoittaja Pedro »

Tere,

Nyt tuo usit juttu on selvitetty.

Saabin myymä orkkis tiiviste on ulkohalkaisijaltaan 16mm ja tarvikeliikkeistä saatava 13mm, muut mitat samat, eli vahvuus oli 1mm ja pultin vahvuus 8mm.

Pistän vielä kuvat tänne molemmista kunhan saan tuon tarvikeversion käsiini.

Onko raadilla tietoa oisko tuosta 3mm:n ulkohalkaisijan heitosta haittaa, se näyttää aika kapealta?

Hinnasta vielä: Saabilla 6,6e /kpl ja tarvike n. 1e /kpl
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kiitos Pedro salapoliisityöstä.
3mm erohan tekee 1,5mm reunalla. Vaikea sitten sanoa onko tuolla merkitystä?
Voihan se olla, että jos kerran ongelma johtuu juuri pintojen epätasaisuuksista, niin tuo ero on merkittävä tiivistymisen kannalta. Tekis kyllä mielei ainakin ensin kokeilla noilla euron kappale olevilla tiivisteillä...
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kaverini purkaa 9000T16 konetta vuodelta -88 ja siinä ei ollut minkäänlaisia tiivisteitä. Pultit on nk. laippakanta pultteja, eli niissä on vakiota isompi kanta.

Tuo usit-tiivistehän on hydrauliikkapuolella käytettävä tiiviste, ja hyvillä vastinpinnoilla se pitää tiedettävästi 500 baarin paineen. Eli jos vaan tiivistepinnat on vähänkään suorat, niin eiköhän tuo kestä auton öljynpaineen leikiten ;)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pedro
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2004 09:32

Mittoja

Viesti Kirjoittaja Pedro »

Mertmi, voitko tarkistaa paljonko sen laippakantaisen pultin laipan halkaisija on? Ja mikä olis tarkka koko sille pultin reijälle siinä laakeripukissa?
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Itse luulen, että on aika sama millaisia usit- tai kuparitiivisteitä käyttää jos pelkkä pulttikin on usein riittänyt. Halvin taitaa olla paras, mutta tuleehan niitä kustannuksia mahdollisesti uudesta venttiilikopan tiivisteestä ja silikonitiivistetahnasta.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Perinteinen kupariprikka vois olla kaikista taloudellisin ratkaisu tuohon, niinkuin jo Mcfeast tuossa vihjaakin. Nyt onkin sitten hyvä kysyä, onko venttiilikopan tiivisteissä erityistä huomioitavaa, vai ostaako vain sellaisen tiivisteen jossa on ne "puolikuut" valmiina mukana?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Minä ostin puolivuotta sitten motonetistä sen "kiinteät puolikuut" mallin. Asentaminen oli vähän hankalaa kun tiiviste meinaa tippua urastaan kun kannen kääntää ylösalaisin. Pikkasen silikonitiivistettä väliin ja antaa vähän kuivahtaa, niin pysyy paikoillaan. On ainakin minulla pitänyt toistaiseksi.

Ainoa mikä kannattaa ostaessa tarkistaa on se, että tiivisteitä on kaksi kappaletta. Sisä- ja ulkokehälle omansa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Mielestäni tiivisteen valinta on vain siitä kiinni onko kansi uudempi vai vanhempi, muistaakseni vanhempi malli oli ohuempi ja uudempi paksumpi. Puolikuut sitten sattuvat olemaan mitä ovat riippuen tiivisteen ostopaikasta motonet/saab.

Meni muuten tunti pari motonetin tiivisteen taivutteluun sopivan malliseksi jotta pysyi kiinni ja siltikin istuvuus vähän heikkoa, mutta kun laittoi haynestn opastamiin paikkoihin silikonitiivistettä niin kyllä näyttäis olevan täysin tiivis.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Mielestäni tiivisteen valinta on vain siitä kiinni onko kansi uudempi vai vanhempi, muistaakseni vanhempi malli oli ohuempi ja uudempi paksumpi. Puolikuut sitten sattuvat olemaan mitä ovat riippuen tiivisteen ostopaikasta motonet/saab.
Taitaapi olla näin, että puolikuut ovat irtonaiset M1986 asti ja "kiinteät" siitä eteenpäin. Näin kertoi minulle motonetin hinnasto :D

Samojen ongelmien kannsa olet siis sinäkin paininut tiivisteen asennuksessa, ei tosiaan ollut helppoa saada asettumaan sitä tiivistettä. Oli sullottu semmoiseen pieneen muovipussiin mytylle...
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Palataanpas pitkästä aikaa aiheeseen.
Onko joku ehtinyt tehdä tätä remonttia autoonsa? Jos on, niin millä tiivisteillä homma tehtiin?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Mertmi kirjoitti:mielenkiintoinen juttu. Tuo täytyy tarkastaa. Yksi mahdollinen tiivisterengas voisi olla USIT-tyyppinen tiiviste. Se on metallinen prikka, jonka sisäpintaan on vulganoitu tiiviste. Otin siitä kuvan, ja voin sen tähän liittää, kunhan pääsen töistä kotia (työmaan nettiyhteys ei pidä ftp:n käytöstä).
Missäs USIT tiivisteisiin olet törmännyt...?

täältä löytyy kuva hinnastosta. ( sivu 43 ) SAAB klubilaisille alennus -60%
ovh:sta. 0,98 -60% = 0,39 + alv = 0,47 euroo kpl. ( 10mm ) 218-10

http://www.hytaflex.fi/pdf/hytaflex_hin ... 1_2003.pdf
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin