Jo-Jo kirjoitti:
Mittasin sen vilkkureleen lepotilassa ottaman virran, joka on noin 28 mA.
Lisäksi se sähkökello ottaa sykäyksittäin noin kerran sekunnissa jotain 10 mA luokkaa olevan tujauksen.
Kysymys kuuluu: riittääkö tämä tyhjentämään 60 Ah akun ja jos niin missä ajassa ?
Noin kahdessa vuodessa...
Noin 2 kk kuukautta..Laskekaa uudestaan...
1 A riittää 21 tunniksi....eli akku täysin tyhjä alle 2 kuukauden päästä....
Hmm...Mulla on ollut kyllä kauemmin auto seisomassa ja hyvin on startannut.
Mutta eipä mun akkukaan osaa laskea...
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Mimmi kirjoitti:Oikea laskukaava, mutta väärät lähtöarvot.
"Mittasin sen vilkkureleen lepotilassa ottaman virran, joka on noin 28 mA.
Lisäksi se sähkökello ottaa sykäyksittäin noin kerran sekunnissa jotain 10 mA luokkaa olevan tujauksen."
Eli ainoastaan 28mA on jatkuvana kulutuksena 10mA vain hetkellisesti (luokkaa 0,05s), joten voidaan olettaa sen "jatkuvaksi kulutukseksi" 0,5mA.
Tällöin voidaan olettaa akun kestävän noin 2000h.
Eli kuukaudessa on noin 720 tuntia....eli akku kestääkin melkein kolme kuukautta...
Saattaisi tuon vilkkureleen aiheuttaman kulutuksen pystyä puolittamaan vaihtamalla sitä. En tiedä riittääkö tuo 28mA tosiaan syömään akkua.
Kokemusperäisenä juttuna muuten on tuo jälkiasennettu volttimittari ihan hyvä lisävaruste mittaristossa. Huomasin omassa 99:ssä, että miksikäs ei latausjännite pysy ylhäällä tyhjäkäynnillä? Syyksi paljastui löysä laturin hihna. Hihna piti senverran, että latausvalo sammuu, mutta ei se kuitenkaan ladannut akkua. Hihna ei kuitenkaan käynyt ulvomaan. Se vaan luisti äänettömästi.
Sitten toinen huomion arvoinen seikka. Joskus olen kuullut, että ajovaloreleet voi tehdä semmosta, että ajovalot jää päälle, vaikka sammutat auton. Voivat sammua jonkin ajan päästä itsekseenkin. Tarkkaileppa releen/ajovalojen toimintaa. Kolmas huomionarvoinen seikka. Eräässä toisenmerkkisessä autossa saattoi sisävalot syttyä omia aikojaan päälle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Hyvä vinkki tuo laturin hihna, löysällähän se minullakin oli. Johtunee Saabini vika varmaan osittain siitäkin, mutta.....
Jos auto seisoo käymättömänä, akku laturilla täyteen ladattuna, ei laturin hihnan löysyys vaikuta tietenkään mitenkään purkautmisasiaan, vikaa pitää etsiä vieläkin muualta.
Jos se takuuakku kuitenkin on pilalla ja purkautuu omia aikojaan? Sitä tutkiakseni otin akkukaapelin irti. Seisokoon nyt sillä lailla muutaman ajan.
Seurataan mitä tapahtuu.
Onneksi on kesä ja lämmintä, eikä auto, ei edes Saab ole aivan välttämätön. Kunhan ennen sateiden alkua on taas iskussa !
Oletko tarkistanut esim. takalasin lämmittimen releen, jos se on vetäneenä koko ajan? Ja mikäli on amisteltu muita releitä jälkeenpäin, niin kannattaa käydä nekin läpi.
joo, yksinkertaisinta on tosiaan mitata ensin akun navoista virran kulutus ja jos on enemmän kuin lääkäri määrää niin sitten katsoo kaikki piirit erikseen.
Jos ei ole liikaa virrankulutusta, niin sitten ei jää kuin lataamattomuus, viallinen akku ja satunnaiset häiriöt / hamat jäljelle. Minulla oli kerran yksi rele aina vetäneenä ( jotain 200 mA), omia virityksiä.
Varsinainen ketutus on nuo sisävalot kesällä, ei välttämättä auringossa huomaa jos ovat lipsahtaneet päälle. Sen verran kettuunnuin asian suhteen, jotta minulla on sisävalon katkaisijakin nyt kesäisin PRo- mallia, eli taivutin siitä sen sisä- ohjauksen kielen sivuun, ei jää enää valot päälle ja ei muuten sytykkään, jos ei avaa ovea.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Latausjännitteen mittaus moottorin käydessä akun navoilta ei liene pahitteeksi. Mieluusti yli 13,8volttia saisi löytyä, jotta akku voi edes teoriassa ottaa virtaa. Tosiaan luistava hihna voi pudottaa latausjänniteen tyhjäkäynnillä. Yleensä kuitenkin näissä vaihtovirtalaturilla varustetuissa ajokeissa laturi jaksaa puskea virtaa tyhjäkäynnilläkin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Auto on ysisatku ja vetänee 130mA lepotilassa mitattuna akun kengästä ja akun plus-navasta... Otin summassa interrial light sulakkeen pois ja mittari meni samantien nollaan.
Mitkään valot sisällä eivät palaneet interialin ollessa kytkettynä, mutta havaitsin että soittimet ovat tässä sulakkeessa.
Kysymys kuuluu: Voiko soitin imasta tuon verran ollessa kiinni.
Jokatapauksessa puran tuon ja katson, mutta menin hajottamaan mittarista kummatkin sulakkeet