Mihin sähkö häviää ?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vikaa alkaa löytyä !

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Huikko kirjoitti:
Jo-Jo kirjoitti: Mittasin sen vilkkureleen lepotilassa ottaman virran, joka on noin 28 mA.
Lisäksi se sähkökello ottaa sykäyksittäin noin kerran sekunnissa jotain 10 mA luokkaa olevan tujauksen.
Kysymys kuuluu: riittääkö tämä tyhjentämään 60 Ah akun ja jos niin missä ajassa ?
Noin kahdessa vuodessa...
Noin 2 kk kuukautta..Laskekaa uudestaan...


1 A riittää 21 tunniksi....eli akku täysin tyhjä alle 2 kuukauden päästä....
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Hmm...Mulla on ollut kyllä kauemmin auto seisomassa ja hyvin on startannut.
Mutta eipä mun akkukaan osaa laskea... :)
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Huikko kirjoitti:Hmm...Mulla on ollut kyllä kauemmin auto seisomassa ja hyvin on startannut.
Mutta eipä mun akkukaan osaa laskea... :)

1000 mA/ (10mA+28mA)=26.2 h

(26.2h*60Ah)/(30h*24h)=1,091 kk
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Mimmi kirjoitti:Oikea laskukaava, mutta väärät lähtöarvot.

"Mittasin sen vilkkureleen lepotilassa ottaman virran, joka on noin 28 mA.
Lisäksi se sähkökello ottaa sykäyksittäin noin kerran sekunnissa jotain 10 mA luokkaa olevan tujauksen."

Eli ainoastaan 28mA on jatkuvana kulutuksena 10mA vain hetkellisesti (luokkaa 0,05s), joten voidaan olettaa sen "jatkuvaksi kulutukseksi" 0,5mA.
Tällöin voidaan olettaa akun kestävän noin 2000h.
Eli kuukaudessa on noin 720 tuntia....eli akku kestääkin melkein kolme kuukautta...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10436
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Saattaisi tuon vilkkureleen aiheuttaman kulutuksen pystyä puolittamaan vaihtamalla sitä. En tiedä riittääkö tuo 28mA tosiaan syömään akkua.

Kokemusperäisenä juttuna muuten on tuo jälkiasennettu volttimittari ihan hyvä lisävaruste mittaristossa. Huomasin omassa 99:ssä, että miksikäs ei latausjännite pysy ylhäällä tyhjäkäynnillä? Syyksi paljastui löysä laturin hihna. Hihna piti senverran, että latausvalo sammuu, mutta ei se kuitenkaan ladannut akkua. Hihna ei kuitenkaan käynyt ulvomaan. Se vaan luisti äänettömästi.

Sitten toinen huomion arvoinen seikka. Joskus olen kuullut, että ajovaloreleet voi tehdä semmosta, että ajovalot jää päälle, vaikka sammutat auton. Voivat sammua jonkin ajan päästä itsekseenkin. Tarkkaileppa releen/ajovalojen toimintaa. Kolmas huomionarvoinen seikka. Eräässä toisenmerkkisessä autossa saattoi sisävalot syttyä omia aikojaan päälle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jo-Jo
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 15:27

Seurataan ja seurataan

Viesti Kirjoittaja Jo-Jo »

Hyvä vinkki tuo laturin hihna, löysällähän se minullakin oli. Johtunee Saabini vika varmaan osittain siitäkin, mutta.....
Jos auto seisoo käymättömänä, akku laturilla täyteen ladattuna, ei laturin hihnan löysyys vaikuta tietenkään mitenkään purkautmisasiaan, vikaa pitää etsiä vieläkin muualta.

Jos se takuuakku kuitenkin on pilalla ja purkautuu omia aikojaan? Sitä tutkiakseni otin akkukaapelin irti. Seisokoon nyt sillä lailla muutaman ajan.
Seurataan mitä tapahtuu.

Onneksi on kesä ja lämmintä, eikä auto, ei edes Saab ole aivan välttämätön. Kunhan ennen sateiden alkua on taas iskussa !
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Oletko tarkistanut esim. takalasin lämmittimen releen, jos se on vetäneenä koko ajan? Ja mikäli on amisteltu muita releitä jälkeenpäin, niin kannattaa käydä nekin läpi.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2290
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

PRO valokatkaisja

Viesti Kirjoittaja stara »

joo, yksinkertaisinta on tosiaan mitata ensin akun navoista virran kulutus ja jos on enemmän kuin lääkäri määrää niin sitten katsoo kaikki piirit erikseen.
Jos ei ole liikaa virrankulutusta, niin sitten ei jää kuin lataamattomuus, viallinen akku ja satunnaiset häiriöt / hamat jäljelle. Minulla oli kerran yksi rele aina vetäneenä ( jotain 200 mA), omia virityksiä.
Varsinainen ketutus on nuo sisävalot kesällä, ei välttämättä auringossa huomaa jos ovat lipsahtaneet päälle. Sen verran kettuunnuin asian suhteen, jotta minulla on sisävalon katkaisijakin nyt kesäisin PRo- mallia, eli taivutin siitä sen sisä- ohjauksen kielen sivuun, ei jää enää valot päälle ja ei muuten sytykkään, jos ei avaa ovea.
:lol:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10436
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Latausjännitteen mittaus moottorin käydessä akun navoilta ei liene pahitteeksi. Mieluusti yli 13,8volttia saisi löytyä, jotta akku voi edes teoriassa ottaa virtaa. Tosiaan luistava hihna voi pudottaa latausjänniteen tyhjäkäynnillä. Yleensä kuitenkin näissä vaihtovirtalaturilla varustetuissa ajokeissa laturi jaksaa puskea virtaa tyhjäkäynnilläkin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
sabre
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Heinä 28, 2007 14:36

Viesti Kirjoittaja sabre »

Auto on ysisatku ja vetänee 130mA lepotilassa mitattuna akun kengästä ja akun plus-navasta... Otin summassa interrial light sulakkeen pois ja mittari meni samantien nollaan.
Mitkään valot sisällä eivät palaneet interialin ollessa kytkettynä, mutta havaitsin että soittimet ovat tässä sulakkeessa.
Kysymys kuuluu: Voiko soitin imasta tuon verran ollessa kiinni.
Jokatapauksessa puran tuon ja katson, mutta menin hajottamaan mittarista kummatkin sulakkeet :o
900i
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2057
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

onko takaluukun valo varmasti pois päältä...
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
sabre
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Heinä 28, 2007 14:36

Viesti Kirjoittaja sabre »

Poissa päältä. Pitää stereoita koittaa irroitella jos löytyisi jokin johto.
900i
Vastaa Viestiin