Pitäis löytää combiin alkuperäisiä vähän jäykemmät takajouset kun tulee vedettyä kärryä paljon ja muutenkin on auto aina täynnä "rompetta". Mistä kannattais kysellä?
Vielä lisätietoa, että ainaskin mun satkuun nuo motonetin kuormajouset oli liian matalat. Niillä perä jäi alemmaksi, kuin vanhoilla katkenneilla kuormajousilla! En tiedä mistä ne edelliset jouset oli peräisin. Korotin perää 10mm leikkaamalla kumilevystä kiekot jousien alapäissä olevien kumien alle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf kirjoitti:
combicoupe vahvistettu takajousi = sedan normaali takajousi!?
kumpi noista siis jäykempi??
Eiku just toisinpäin.
Combin normijousi on sedanin vahvistettu.
Mertmille on saanu vaan jotkut huonon parin tai jotain, kyllä noilla combin vahvistetuilla perä on riittävän korkeelle noussu, ainakin noissa kolmessa missä sellaiset on ollu/asennettu.
Mulla on nuo kombin vahvistetut takana ja turbon vakiot edessä ja mielestäni auto on edelleen liian alhaalla takaa...
Mittanauhalla mitattuna se on sentin alempana edestä, mutta silmään se ei vaan näytä hyvältä.
Pitäisi korottaa noita takajousia "jotenkin" ettei siitä tule ranetus ja sanomista konttorilla.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Tässä on kombin vahvistetut takana ja turbon jouset edessä. Tasaisella maalla perä on tunkinkorvakkeista mitattuna hivenen ylempänä etukorvaketta, mutta ehkäpä laskee siitä ajan kuluessa.
Kombiin ei siis kuormajouset kuulu vain kombin takajouset tai _vahvistetut_ kombin jouset.
Kuormajousilla perä roikkuu vähän alempana kuten motonetin myyjätkin sanovat. Kuormajouset ei siis kuulu kombiin eikä motonetissa ole ollut tai ole kombin kuormajousia myytävänä vaan ovat aina olleet sedaniin ja toimivat siten että antavat kuormatessa periksi mutta ovat siinä tilassaan jäykempiä niin että auto on ajettavissa.
Täällä ja monessa muussa ketjussa sama on moneen kertaan sanottu:
Takana on nyt kombin hieman vahvistettu, ja valmistaja Lesjöfors. Aika löysät on kyllä. Pienellä kuormalla ok, mutta tippuu kyllä kun tulee enemmän painoa. Vasta ilmapussien asennuksella on saanut kovemmatkin kuormat suht ryhdikkäästi kantoon.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Tuo optinen harha pitää paikkansa, kuten kirjoitin mitattuna keula on alempana, mutta kun silmään sattuu...
Pitäisi korottaa takapäätä ainakin sentti, että näyttäisi hyvältä. Mutta miten? Siis laillisesti
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992