Moottori ongelma T8:ssa. Nyt laatikko hajosi (kuva)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Moottori ongelma T8:ssa. Nyt laatikko hajosi (kuva)

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Eli mulla on 8 venttiilinen turbo apc systeemillä, joka tosin on kytketty pois lukuunottamatta nakutusvaloa. Ahtoja on noin 0,5 bar. Varsinainen ongelma on että auton pidempään seistyä käynnistettäessä moottori savuttaa voimakkaasti harmaata savua ja tiputtaa jäähdytysnestettä turbon hukkaportin akselista. Lisäksi öljy näyttäisi hieman lisääntyvän. Käynnistyy lisäksi tällöin usein ainostaan muutamalla sylinterillä.
Koneessa on vetoja hyvin kuitenkin ja koneen lämmittyä kunnolla savutus lakkaa, samoin vuoto hukkaportin akselista. Moottori myös käynnistyy moitteetta.

Koneeseen vaihdettu imusarjan tiiviste, kannen tiiviste ja toinen kansi. Vanhassa kannessa seetien välistä kansi halki useasta sylinteristä, joten luulin vian löytyvän sieltä, mutta toisin kävi. Missä vika? Mitä seuraavaksi?
Viimeksi muokannut Make^, To Tammi 15, 2009 08:56. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

EDIT: Jäi huomaamatta että vuotava neste olikin jäähdytinnestettä, lue Mertmin vastaus alla...
Viimeksi muokannut f-19, To Syys 06, 2007 12:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Sellainen unohtui vielä sanoa, että moottorissa ei ole vesijäähdytteistä turboa. Voiko vika siis olla turbossa?
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kansi, kannentiiviste tai imusarjantiiviste vuotaa. Vettä pääsee sylinteriin ja startatessa vesi menee pakovenan kautta pakosarjaan ja siksi se vaan sattuu pääsemään pihalle siitä hukkaportin akselista...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Kaikki mainitut vaihdettu, voiko uudet olla myös paskana? Lohkossa hius halkeema?
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Make^ kirjoitti:Kaikki mainitut vaihdettu, voiko uudet olla myös paskana? Lohkossa hius halkeema?
Sehän riippuu, miten uusi se kansi oli? Onko koeponnistettu koneistamolla ennen asennusta? Ite en ainaskaan uskaltais laittaa autooni kantta, jonka kunnosta en olisi 100% varma.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Silmämääräisesti tutkittuna näytti ehjältä. Mistään ei halkeamia löytynyt, halkeaman täytyy olla aika suuri sillä vettä tiputtaa runsaasti käynnistyksen yhteydessä. Kannen koeponnistuksen voi tehdä myös itse.
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Onko muita vihjeitä taikka jotain muuta?
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
turpourpo
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 18:12

Viesti Kirjoittaja turpourpo »

paljos sieltä tihkuu nestettä tarkkaanottaen startatessa? js kun kirjoitit että lämpimänä ei vuoda, kauanko siinä pitää auton olla seisoksissa ennenkun oire uusiutuu? turbo on varmaanki ok. en haluis toistaa mutta avaisin uusiksi ja katsoisin että mikään ei ole jäänyt huomaamatta, kuitenkin oon mertmin kanssa samaa mieltä eikä siihen paljoo muita vaihtoehtoja jää.
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Joo, kyä se ennen talven ajokelejä tarvii viimeistään avata! Aika homma kuitenkin niin ei viitsisi turhaa tehdä.. Kyä sen tarvii pari viikkoa melkein seistä ennenkuin se taas tiputtaa. Kyä se sellasen ruokalusikallisen tiputtaa ja höyrynä tulee tietysti jonkin verran myös. Ihmetyttää vaan kun prikulleen samallainen on kuin ennen remonttia ja remontin tein kyllä huolellisesti.
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Käyttelin taas konetta ja samanlailla savutteli kunnes moottori lämpeni ja vedet höyrystyi pois. Taidan nyt kokeeksi paineistaa sen vanhan kannen ja kattoa että vuotaako se jostain... Miltäs kuulostais tää?
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Moottori ongelma T8:ssa. Ratkennut, uudet kysymykset!

Viesti Kirjoittaja Make^ »

No niin, vika oli viallinen kansi suurella todennäköisyydellä! Paineistin vanhan kannen, joka oli haljennut ykkössylinteristä seetien välistä ja pakokanavasta. Nykyisessä moottorissa juuri ykkössylinterissä on vesi, joten vika on todennäköisesti sama kuin vanhassa kannessa.

Etsin uuden kannen, joka osoittautui tiiviiksi. Kysymykset koskevat juuri kantta.

- Onko kannnen kanavien muotoilu tarpeen? Teho tavoite noin 180 hv
- Mikä nokka-akseli soveltuu parhaiten? Turbon, kaasarin vai ruiskun?
- Mihin nokka ajoitetaan?
- Kummat pakoventtiilit ovat natrium-täytteiset? Isonkokoiset möhköt vai sirot?
- Jotta 180 hv saavutetaan, mitä muutoksia k-jet:n tarvitsee tehdä?

Kiitoksia vastauksista! Olen koittanut löytää vastauksia haualla.
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Moottori ongelma T8:ssa. Ratkennut, uudet kysymykset!

Viesti Kirjoittaja toms »

Sirot missä on lautasessa keskellä kolo niinkuin pistepuikolla lyöty.
Ne möhköt on stelliitti-vahvisteiset.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Moottori ongelma T8:ssa. Ratkennut, uudet kysymykset!

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Asia selvä!Kiitoksia!

Eniten kiinostaa toi nokka kysymys! Onko kenelläkään tietoa? Muutenkin yleishöpinä eri nokista olisI mielenkiintoista!
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Moottori ongelma T8:ssa. Ratkennut, uudet kysymykset!

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

ns "symmetriset" turbon nokat.

Nämä on tiukimmat/jyrkimmät nokat mitä saabin tehtaalta on tullut (og kalustossa)

nokat löytyy evo1 16v kannesta, tässä kannessa on epäsymmetriset imuventtiilit.

mutu!! ->89 asti 16v turboissa.


PÖLLÖ MINÄ!
Sullahan on sohc. Eikai siihen muuta nokka ole kuin turbon originaali. vaparin nokalla saat varmaan paremman alaväännön mutta konen hengittävyyden heikentyessä menetät sen huipputehossa.

Pid turbon nokka!, tai sitten teettämällä...



Kerran tosin jo olet kansijumppaa trteenannu ni vaiha siihen uudemman mallin B202L kansi 16V ja vanhemman mallin nokat. Rukkat sähköruiskun, laitat APC:n.jnejnejne 250hv helposti :twisted:
Vastaa Viestiin