saab 900i 16v 2.1 -93 Vikana on auton sammuminen joskus lyhyenkin ajon jälkeen toisinaan voi toimia kuukausiakin ja sammuu kuin saunalyhty.Käynnistyy joskus heti toisinaan odoteltava tunti .
bensapumppun olen vaihtanut ja lisäilmaventtiilin putsasin,voitelin ja sen moottorin kollektorin puhdistin toimi 2kk,viittaako vika lisäilmaventtiiliin,electroniikkaan,sytytykseen????Voiko testeriä saada mistään muualta kuin merkkiliikkeestä?? Koska eivät osaa korjata autoa vaan vaihtelevat osia hirveillä laskuilla ja tuumivat että jotain on vielä pielessä?Olisi hyvä tietää joistakin arvoista ja mittauspisteistä ymv.
vikakoodit saadaan luettua testerillä takapenkin alla olevasta pistokkeesta. tarvikkeet testerin tekoon:
katkaisija
johtoa
sulakerasia+sulake 5a on ihan hyvä
sopiva liitin pistokkeeseen se on se kajarin ohuempi abiko joka sattuu
ja toiseen päähän johtoa värkki jonka saa maihin itselläni on hauenleuka siinä sellainen pieni.
sillä saadaan ce-valo vilkkumaan koelaudassa ja vikakoodit ulos.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Kyllähän se viittais kosketushäiriöön.. Mites sitte ku se sammuu ja ei lähe käyntii nii yrittääkö se pyörittää sitä konetta ees? melko varmasti jossaki huono sähköliitos..
Koodien luku on vielä kesken ,sammuu totaalisesti eikä startatessa yritäkkään ennenkuin on seisonut väh.1/2h,sitten lähtee normaalisti toimimaan?Lisäilmaventtiiliä joskus kolistelin ruuvimeisselillä niin meinas sammua sitten purin,puhdistin ja voitelin niin toimi 2kk hyvin?Voiko se sammuttaa koneen totaalisesti?
Gaasari kirjoitti:Koodien luku on vielä kesken ,sammuu totaalisesti eikä startatessa yritäkkään ennenkuin on seisonut väh.1/2h,sitten lähtee normaalisti toimimaan?Lisäilmaventtiiliä joskus kolistelin ruuvimeisselillä niin meinas sammua sitten purin,puhdistin ja voitelin niin toimi 2kk hyvin?Voiko se sammuttaa koneen totaalisesti?
Ei ainakaan 2.0 litrasessa zammu kone....Suosittelisin läppäkotelon puhdistusta ja säätöä....Kyllä se siitä...
auton sammuttua ce ei jää palamaan otin vikakoodit ukos ja tulos:
12231
12232
12432
12411
12412
12413
12414
12415
jatkuvaa pitkää 1..........
osaisko joku tulkita?
Gaasari kirjoitti:auton sammuttua ce ei jää palamaan otin vikakoodit ukos ja tulos:
12231= no ignition signal eli ihan normal...
12232 =
12432=
12411
12412
12413
12414
12415
jatkuvaa pitkää 1..........
osaisko joku tulkita?
olet testannut väärin.... nuo ovat testi eli käy komponentit läpi.....
Toiminta periaate: vilkkukoodit Check Engine valolla. Aloittaa aina 1-3:lla. Jokaisen vikakoodin alussa ja lopussa näytetään pitkää vilahdusta.
Kytke yhdysjohdin kytkimellä kolminapaiseen testauspistokkeen napaan 1 kelt/valk johdin ja maadoituksen väliin.
Kytke kauko-ohjauskytkin päälle. Sytytysvirta päälle. Kytke kauko- ohjauskytkin päälle. C-E valo vilkahtaa lyhyesti. Kytke kauko- ohjauskytkin pois. C-E näyttää ekan vikakoodin. Kytke kauko- ohjauskytkin päälle. C-E valo vilkahtaa lyhyesti. Kytke kauko- ohjauskytkin pois. C-E näyttää tokan vikakoodin. Kytke kauko- ohjauskytkin päälle. C-E valo vilkahtaa lyhyesti. Kytke kauko- ohjauskytkin pois. C-E näyttää kolmannen vikakoodin. Pitkä vilahdus osoittaa tallentuneiden vikakoodien loppumisen.
Jos on tarpeen saada testaustoiminto uudelleen alkuun kytkemällä kauko-ohjaus päälle ja kahden lyhyen vilahduksen jälkeen pois päältä, jolloin vika 1 tule näkyviin.
Ecun tyhjennys:
Kytke kauko-ohjaus päälle. Kolmen vilahduksen jälkeen käännä kauko-ohjaus pois. Muistin pitäisi olla tyhjä..
nalleolut kirjoitti:juuri näin. ekaa kertaa ku kokeilin sain ihme koodeja ulos ja samalla konehuoneesta kuului omituisia pulpahteluja ja sihinöitä...heh
eli sen kun tekee toisin saa jonkun testausohjelman päälle... käy läpi komponentit ja niiden toimivuuden! olenko väärässä?
Mielestäni se sirinä tulee jostain takaosasta päin....
Vähän vaikeaa on se purku, mutta kun sen kerran oppii tekemään, niin kyllä se siitä...
PS..Oletko huomannut että toinen numero koodeissa 2.0 ja 2.1 moottoreille on eri...kolme viimeistä on samoja numeroita....
Koodinumero Check Engine valo Vian sijainti
1-3-2-1-2 Ei pala Kaasuläppäkytkin matala täyskaasu signaali
1-3-2-1-3 Ei pala Kaasuläppäkytkin korkea täyskaasu signaali
1-3-2-1-4 Palaa Jäähdytysnesteen tunnistus
1-3-2-1-5 Ei pala Kaasuläppäkytkin
1-3-2-2-1 Palaa Ilmavirran tunnistin
1-3-2-2-2 Ei pala Tyhjänkäyntimoottori tai sen ohjaus
1-3-2-2-3 Ei pala Laiha seos
1-3-2-2-4 Ei pala Rikas seos
1-3-2-2-5 Palaa Lambdan signaali tai esikuumennin
1-3-2-3-1 Ei pala Sytytyssignaali (ensimmäinen vikakoodi-moottori sammutettuna )
1-3-2-3-3 Ei pala Ecu viallinen
1-3-2-3-4 Ei pala Ajonopeustunnistus
1-3-2-3-5 Ei pala Drive signaali puuttuu
2.0 litrainen
code cause possible cure
12111 Learning fault in lambda(air fuel mixture adj) vacuum leak,oxygen sensor,air mass meter
12112 Learning fault in lambda(air fuel mixture adj) vacuum leak,oxygen sensor,air mass meter
12113 learning fault idling adj. too low Iac valve, dirty ground points,bad ecu
12114 learning fault idling adj. too high Iac valve, dirty ground points,bad ecu
12211 battery + voltage below 10 volts or above 16 Battery, alternator,wiring
12212 throttle position switch's idle contact faulty throttle switch adj. or itself,
12213 throttle position switch's wide open throttle faulty throttle switch adj. or itself,
12214 engine coolant temp sensor signal faulty (ntc)eng temp sesor on intake mani fold
12221 mass air sensor no signal mass air flow sensor
12222 idle adj faulty Iac valve
12223 fuel air mixture too lean vacuum leak,oxygen sesor,air mass meter
12224 fuel air mixture too rich oxygen sesor, air mass meter
12225 oxygen sesor preheating faulty blown or missing fuse,bad oxygen sesor
12231 No igntion signal this always comes on as first code as engine is not on ignore unless car won't start
12232 Voltage for memory>1 volt wiring
12333 eprom fault ecu ( brain)
12241 injector faulty this code comes up a lot but is normally false(ignore)
12242 no air mass sensor filament burn off bad air mass meter
12243 no speed signal
12244 no drive signal to pin 30
12245 egr function faulty cloged egr valve(if this code comes up you should have ecu replaced and blank off egr)
12251 throttle position sensor faulty tps fault
12252 evap purge fault
12254 no rpm signal this is pin 1 on all LH ecu's
22511 load signal to ezk(ign)failed
22512 knock sensor fault
0000 no faults go back in the house for a beer
antti.hakamaa kirjoitti:vika viittaisi puolaan, pääteasteeseen tai kampiakselin pyörimisnopeus tunnistimeen kun keraa jäähtyessään rupee taas pelaamaan.
Kyseiset osaset löytyypi Jyväskylästä..Otettu irti toimivasta autosta...
Taitaa olla mulla väärät kytkentäkaavat vaikka pitäisiolla oikeat??
Eli tutkin polttoaineen tuloa suuttimille eli jumpperi releen tilalle ei tapahtunut mitään purin puoliautoa kunnes huomasin että jumpperia on liipaistava 2 kertaa niin hetken pumppu pyörii??kunnes se sammuun( 2s)tarjoaa samalla lisäilmaa ja suuttimetkin rapsahtavat.
ECU.n päällä on parirelettä joista toinen ohjaa pumppuakin????????vaikken sellaista nää kytkennästä?
Miten saa kierros anturin testattua pääseekö siihen käsiksi helposti?
Missä se läppäkotelo on en tajua? 2.1 16v vm93 josse on syytä putsata.